Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

Hej,

Jag har beställt en ny Model X100D och undrar lite om vad som är bästa finansieringslösning.
Jag tänkte först köpa den helt privat och har fått erbjudande via DNB om 0,49 % ränta, 84 månader, 20 % insats och 0 % restvärde. Bilen kostar ny cirka 1,4 miljoner (jag tog premiumpaket, autopilot, m.m.)

Sedan har jag hört att det kan vara bättre att leasa bilen på företaget för då skulle man få tillbaka halva momsen. Jag har visserligen inget aktiebolag eller firma men jag skattar som näringsidkare och betalar in moms eftersom jag har skogsfastighet och uthyrningsverksamhet.

Är det någon här på forumet som kan det här och skulle kunna förklara lite om hur det funkar?
Vad är skillnaden mellan finansiell och operationell leasing?

Jag kör cirka 2000 mil om året för verksamheten och cirka 1500 mil privat. Verksamheten drar in cirka 200-300 tusen per år och jag har haft verksamheten i åtta år. Övrig inkomst är min pension eftersom jag är pensionär.
Min nuvarande fossilbil kör jag privat och får milersättning för de resor jag gör för verksamheten.

Jag ska hämta ut bilen om cirka två veckor så jag är jättetacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

Det är i princip alltid billigare att företagsleasa en elbil än köpa den privat. Du får dra halva momsen om du kör minst 100 mil om året inom tjänsten och så betalar du leasingen (och allt annat) med oskattade pengar. Däremot så får du betala förmånsskatt och det är där det blir knepigt. Elbilar har mycket lägre förmånsvärde än fossilbilar, men det gäller bara själva bilen. All extrautrustning som inte har med eldriften att göra kostar lika mycket i förmån som för alla andra bilar. Man ska alltså vara försiktig med att bocka i allt för mycket på tillvalslistan.
En Model X har dessutom betydligt högre förmånsvärde än en Model S, fördelen med företagsleasingen blir alltså mycket mindre.
Den skattefria milersättningen för en förmåns(el)bil är bara 9kr/mil, kör du extremt mycket kan det alltså ändå löna sig med en privatägd bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Wallan
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 jul 2018 09:25

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Wallan »

Hej. Jag går i samma tankar... vad hamnade din månadskostnad på med det finansieringsförslaget?
Tesla Model X 75D
Telsa Model Y LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Smutt »

Ju dyrare bil desto bättre att värde minskningen bara kostar 45%
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

Hej Mati

Tack för bra svar! Nu har jag ju redan beställt bilen och bockat för en massa tillval, men jag ångrar mig inte för jag vill ha dessa och det går inte alltid att bara tänka på ekonomin... :) Hur definierar du extremt mycket bilkörning då det kan löna sig med privatägd bil? Är 2000 mil i tjänsten och 1500 mil privat extremt mycket? Känner du till om det finns något excelark eller liknande på nätet som man kan fylla i sina uppgifter och se vilken lösning som blir bäst?


Jag tittade på DNB-avtalet och månadskostnaden blir 13 630 per månad (avbetalning och ränta). Räntan är 0,49 % men den effektiva räntan är 0,57 %.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Den skattefria milersättningen för en förmåns(el)bil är bara 9kr/mil, kör du extremt mycket kan det alltså ändå löna sig med en privatägd bil.
Det måste vara rätt extremt i så fall. Dessa 9,50 kr/mil i skillnad ska då täcka att man får betala alla andra kostnader och även värdeminskning med oskattade pengar om bilen vore en förmånsbil.

Värt att poängtera är att dessa 9 kr/mil kan man bara kvittera ut om man själv står för drivmedlet. Så laddar man bara på jobbet och låter arbetsgivaren betala elen t ex, så kan man inte kvittera ut pengarna (och superladdare är väl fortfarande en gråzon, eller har någon fått det prövat?)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

Soltesla skrev:
Känner du till om det finns något excelark eller liknande på nätet som man kan fylla i sina uppgifter och se vilken lösning som blir bäst?
Kolla med Danni. Han är forumets leasingexpert och han hade ett väldigt bra excelark för nåt år sedan där man kunde räkna ut vad en förmånsbil skulle kosta, både för företaget och i privata pengar.

Och nej, 2000 tjänstemil är inte mycket. Skillnaden blir ju bara ungefär 20000 kr / år i reseersättning. Vinsten att ha bilen som förmånsbil är mycket större än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

Vad bra, jag ska kolla med Danni, har du hans epostadress?

Och vet du hur man räknar ut bilens förmånsvärde? Jag var inne och kollade på Skatteverkets hemsida men för att räkna ut förmånsvärdet verkar det som att man måste fylla i bilens registreringsnummer och det har jag ju ännu inte fått eftersom bilen inte har kommit ännu... Eller kan man få det på nåt annat sätt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Bjelke »

Danni läser nog det här ganska snart och hör av sig ;)
Jo på skatteverkets sida kan man även knappa in vilken
bil som helst och få fram ett förmånsvärde:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av danni »

Danni är på bilsemester så han är lite slö på att läsa och har inte tid att skriva allt för utförligt!

Det stämmer vad som skrivits att det är mycket mer förmånligt att ta en Tesla som företagsbil. Inte så mycket på grund av momsen, utan kanske framförallt på grund av det kraftigt reducerade förmånsvärdet.

Här är mitt Excel-ark: https://www.dropbox.com/s/otij71rqahubb ... .xlsx?dl=0

Det är tyvärr inte uppdaterat för att hantera malus för fossilbilar, men klarar bonus om du bara anger supermiljöbilspremien till 60k. Det finns inget fält för att räkna på milersättning men det är ju lätt att göra ändå.

Jag tror dock inte att något leasingbolag kommer leasa en bil för 1,4 miljoner till ett bolag med så låg omsättning. Dessutom, behöver man skjuta in privata pengar för att klara betalningarna och göra förlust i bolaget är det nog inte heller lönt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 12339.html

Du måste veta hur mycket extrautrustning du har på bilen. Det framgår på kvittot eller beställningen. Sen är det viktigt att du väljer rätt årsmodell, alltså 2018 i ditt fall.
Förmånsvärdet som beräknas likställs med en inkomst och beskattas på motsvarande sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

danni skrev:
Jag tror dock inte att något leasingbolag kommer leasa en bil för 1,4 miljoner till ett bolag med så låg omsättning.
Jag fick leasa en Model S för knappt 1,2 mille trots att jag inte hade någon redovisad omsättning alls. Bolaget var ju nystartat. DNB krävde dock en personlig borgen av mig samt en kontantinsats på 20%.
VW finans hade samma förfarande för leasing av e-Golfen, dock utan krav på kontantinsats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Danni är på bilsemester så han är lite slö på att läsa och har inte tid att skriva allt för utförligt!
...
Det gör han helt rätt i ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
danni skrev:
Danni är på bilsemester så han är lite slö på att läsa och har inte tid att skriva allt för utförligt!
...
Det gör han helt rätt i ;)
Jag fattar inte hur ni får tid över att ta semester.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
danni skrev:
Danni är på bilsemester så han är lite slö på att läsa och har inte tid att skriva allt för utförligt!
...
Det gör han helt rätt i ;)
Jag fattar inte hur ni får tid över att ta semester.
För mig var det första gången på många år, men
bara under dom 10 dagarna på resan med teslan och
sen var det som vanligt dvs jobb hemma med 3D-printning och bara pyttelite konsult (idag tex) :lol:
Den här sommaren har det ju varit oerhört dåligt
jobbarväder :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

Tack Danni för Excelarket, jag ska mata in siffrorna och se vad resultatet blir.

Jag kommer betala 20 % kontant och stå i borgen för hela lånet, men frågan är bara om räntan på leasinglånet blir lika lågt som de 0,57 % effektiv ränta jag fick erbjudande av DNB för en helt privat finansiering av bilen. Jag har epostat min säljare på Tesla för att höra flera gånger men de är inte alltid så snabba på att svara.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av danni »

Du får 1,95% av Tesla via DNB. Men räntan är en av de mindre kostnaderna totalt sett.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

Men nu förstår jag inte, hur kan räntan vara en av de mindre kostnaderna?

Kan det verkligen bli bättre totalekonomi med 1,95 % samt avdrag av halva momsen jämfört med 0,57 % och inget avdrag?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av bylund »

Den verkligt stora kostnaden är värdeminskningen. Om du kan ta den för oskattade pengar borde det betyda mer för kalkylen än räntan, där skillnaden är några tiotusen sett över hela leasingperioden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

Precis. Den stora skillnaden gör varken räntan eller den halva momsen. Det som verkligen gör skillnad är att du betalar bilen med oskattade pengar. Beroende på din inkomst kostar bilen alltså mycket grovt räknat bara hälften så mycket. Förmånsskatten ska egentligen kompensera för detta, och i fallet med fossilbilar är det faktiskt så att man betalar så mycket i förmånsskatt att fördelen att ha en bil på firman i normalfallet är mycket liten. Men eftersom en elbil har ett kraftigt reducerat förmånsvärde är det extremt fördelaktigt att ha den på firman.
Det är därför så många småföretagare har råd med en Tesla. Vi har slängt ut båda fossilbilar och har bara elbilar här hemma (Model S och e-Golf). Trots att mitt lilla enmansföretag inte drar in mer än en vanlig lön. Enda skälet varför det ändå fungerar är det låga förmånsvärdet på elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Niklas Z »

Men vad får då elbilarnas höga andrahandsvärde för konsekvens i detta sammanhang. Jag sökte lite snabbt på Model 3 i USA och hittade bland annat dessa:

https://www.autotrader.com/cars-for-sal ... stRecord=0

I och för sig är säkert försäljningspriset inte lika högt som annonspriset, men både Model S och t ex eGolf verkar ju ha höga andrahandsvärden här i Sverige. Då kanske man ändå inte sparar så mycket genom att ta bilen på företaget, även om det naturligtvis alltid är trevligare att betala med oskattade pengar än skattade?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

OK, jag måste verkligen räkna på det här.
Jag har en ganska ordinär pension (cirka 20 tusen i månaden) och så har jag ju valt nästan alla tillval man kan till bilen som dessutom är en Model X100D så det ska bli intressant att mata in siffrorna i excelarket och se var jag landar. Men borde inte Tesla ha någon säljare som är kunnig i sådana här finansieringsfrågor? Det borde väl vara vanliga frågor för deras kunder? Om man bara kunde få kontakt med dem...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

Soltesla skrev:
Men borde inte Tesla ha någon säljare som är kunnig i sådana här finansieringsfrågor?..
Nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Soltesla skrev:
Men borde inte Tesla ha någon säljare som är kunnig i sådana här finansieringsfrågor?..
Nej.
Kort och bra svar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tars skrev:
mati skrev:
Soltesla skrev:
Men borde inte Tesla ha någon säljare som är kunnig i sådana här finansieringsfrågor?..
Nej.
Kort och bra svar.
Fast är inte svaret på frågan JA?
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar