Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

Nettolöneavdrag? :o Ännu ett ord som jag inte har någon aning om vad det är, men jag ska kolla med min revisor.
Förmodligen har jag ingen glädje av det eftersom jag är pensionär, inte har några barn och inte har aktiebolag.

Jag blev faktiskt ganska besviken på Tesla-säljaren när de hade ändrat räntan på DNB-lånet från 0,49% (0,57% effektiv ränta) och dubblat det till 0,99 % trots att räntan inte alls har gått upp nämnvärt. Men får jag nu utlovade 0,99 % i leasingränta så är jag nöjd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av mati »

Soltesla skrev:
Nettolöneavdrag? :o Ännu ett ord som jag inte har någon aning om vad det är, men jag ska kolla med min revisor.
Förmodligen har jag ingen glädje av det eftersom jag är pensionär, inte har några barn och inte har aktiebolag.
Det innebär att du tar ut förmånsbeloppet som lön från bolaget och betalar sedan samma belopp tillbaka till bolaget. Därmed uppstår ingen förmån. För bolaget är det samma kostnad, för dig privat likaså. Skillnaden är bara att förmåner inte räknas som lön och därmed inte räknas in i pension, föräldrarpenning osv. Men det är precis om du säger troligen helt ointressant för din del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av danni »

Här finns mer ingående info om nettolöneavdrag: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Leo »

Nettolöneavdrag är i princip mest intressant om du har eget AB. Där du har de generella fördelarna med höjd lön istället för förmånsvärde.

Har du AB till kan du under vissa förhållanden med nettolöneavdrag även ha möjlighet att byta viss del av högbeskattad lön (-löneförhöjningen) mot lågbeskattad utdelning också.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av p1457 »

Som anställd är väl nettolöneavdrag också bra?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Bjelke »

p1457 skrev:
Som anställd är väl nettolöneavdrag också bra?
Njae jag tror inte det för då blir det nollsummespel typ, såvida man inte redan sitter på en liten förmögenhet som bara ligger och skräpar på
något konto typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Smutt »

Beror ju på om arbetsgivaren vill stå helt för bilen så nej vill han ha nåt så är det bättre än bruttolöneavdrag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Toja »

JGur skrev:
Det var en bra ränta. I Design Studio står den till 1.95%. Får jag 0.99% slår jag också till nu!

Finansiering via företaget är svårslaget när det gäller miljöbilar. Du får stor "rabatt" på förmånsvärdet.

Jämfört med ditt privata alternativ ska du beskattas för förmånen av privat tillgång till bilen företaget betalar. Förmånsvärdet borde landa på ca 10.500:- per månad med de tillvalen du gjort. Det är alltså pengar som läggs ovanpå din lön (företaget betalar sociala avgifter och du betalar skatt). Det ska också med i din kalkyl.

Hur får du 0,99 % ränta ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av JGur »

Det vet jag inte. Trådskaparen hävdar 0.99%.
// Mikael
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Walker »

JGur skrev:
Det vet jag inte. Trådskaparen hävdar 0.99%.
Fast..... det är väl ändå rörlig STIBOR-ränta det handlar om. Låter bra och ÄR bra så länge det ekonomiska läget är lugnt. Får vi en finanskris och räntorna drar iväg varar ju denna förmånliga ränta max 3 månader. Visserligen har man ett bättre utgångsläge om man har 1-3% rabatt på räntan. Men låt säga att STIBOR drar iväg till 13% då handlar det ändå om 10-12%. (Glöm inte att vi under en kort tid på 80-talet hade en ränta på 500% :shock:)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
JGur skrev:
Det vet jag inte. Trådskaparen hävdar 0.99%.
Fast..... det är väl ändå rörlig STIBOR-ränta det handlar om. Låter bra och ÄR bra så länge det ekonomiska läget är lugnt. Får vi en finanskris och räntorna drar iväg varar ju denna förmånliga ränta max 3 månader. Visserligen har man ett bättre utgångsläge om man har 1-3% rabatt på räntan. Men låt säga att STIBOR drar iväg till 13% då handlar det ändå om 10-12%. (Glöm inte att vi under en kort tid på 80-talet hade en ränta på 500% :shock:)

500% var väl 1992?

En återgång till 80-talets högränteläge tror jag inte på. Inflationen var ju skyhög då också så det tog ut varandra lite. Med tanke på att vi nu befinner oss i slutet av en högkonjunkturcykel så är räntehöjningar inte troliga. Historiskt har man ju höjt räntan vid högkonjunktur för att kyla av ekonomin och sänkt vid lågkonjunktur för att elda på. Om vi nu går mot lågkonjunktur så borde räntan rimligen sänkas ännu mer. Eller i vilket fall åtminstone inte höjas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
p1457 skrev:
Som anställd är väl nettolöneavdrag också bra?
Njae jag tror inte det för då blir det nollsummespel typ, såvida man inte redan sitter på en liten förmögenhet som bara ligger och skräpar på
något konto typ.
Även en vanlig anställd har nytta av nettolöneavdrag om det görs neutralt och höjer upp lönen - då höjer det den allmänna pensionen och SGI, ifall man inte redan är över maxgränserna där. Och ger högre inkomst på pappret vilket är bra när man ska förhandla räntor med sin bank.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
JGur skrev:
Det vet jag inte. Trådskaparen hävdar 0.99%.
Fast..... det är väl ändå rörlig STIBOR-ränta det handlar om. Låter bra och ÄR bra så länge det ekonomiska läget är lugnt. Får vi en finanskris och räntorna drar iväg varar ju denna förmånliga ränta max 3 månader. Visserligen har man ett bättre utgångsläge om man har 1-3% rabatt på räntan. Men låt säga att STIBOR drar iväg till 13% då handlar det ändå om 10-12%. (Glöm inte att vi under en kort tid på 80-talet hade en ränta på 500% :shock:)

500% var väl 1992?

En återgång till 80-talets högränteläge tror jag inte på. Inflationen var ju skyhög då också så det tog ut varandra lite. Med tanke på att vi nu befinner oss i slutet av en högkonjunkturcykel så är räntehöjningar inte troliga. Historiskt har man ju höjt räntan vid högkonjunktur för att kyla av ekonomin och sänkt vid lågkonjunktur för att elda på. Om vi nu går mot lågkonjunktur så borde räntan rimligen sänkas ännu mer. Eller i vilket fall åtminstone inte höjas.
Var det -92?
Historia är inte mitt starkaste ämne. Ursäkta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av Soltesla »

Hur får du 0,99 % ränta ?
Jag tycker att det är en helt rimlig ränta, med tanke på det låga ränteläge vi har.
Jag har mycket god ekonomi, det kanske är det som de tittar på?
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av JGur »

Soltesla skrev:
Hur får du 0,99 % ränta ?
Jag tycker att det är en helt rimlig ränta, med tanke på det låga ränteläge vi har.
Jag har mycket god ekonomi, det kanske är det som de tittar på?
Förhandlade du räntan med Tesla eller DNB?
// Mikael
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Vad är bästa finansieringslösning vid köp av ny Tesla?

Inlägg av JGur »

Svarar på min egen fråga. Besökte Tesla idag. För bilar som levereras i detta kvartal är räntan 0.99%. I praktiken så betyder det lagerbilar eftersom de inte hinner leverera nytillverkat förrän i nästa.
// Mikael
Skriv svar