Test av ACns förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Test av ACns förbrukning

Inlägg av Remuz »

Idag satte min son igång ACn i bilen utan att jag noterade det (jag brukar logga ut från teslaappen i ipaden men hade missat det). Så mellan 11 och 15 gick ACn för att hålla bilen på 19 grader. Bilen var parkerad i solen och det var runt 30 grader i skuggan under perioden. SoC gick från 59% till 52%, Dvs 7%enheter av mitt 90batteri som jag tror rymmer cirka 82kWh. 7% av det blir 5.74kWh alltså 1.4kW i effekt.

Intressant fakta då. Folk frågar ofta ”vad händer om du fastnar i kö i värmen?”. Uppenbarligen klarar jag mig 57h om jag har fullt batteri, vilket troligen är längre än en fulltankad bil kam stå på tomgång...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av mati »

Ja, AC drar bara groteskt mycket precis i början när bilen har stått parkerad i solen. Då håvar den i sig 6kW eller så och låter som en helikopter på steroider. Men efter en kort stund går förbrukningen ner till den nivån du beskriver, alltså runt drygt 1 kW eller ännu mindre. Det är faktiskt inte farligt alls. I fossilbilar ökar förbrukningen med påslagen AC rejält. I en elbil är det nästintill försumbart.
I e-Golfen kan man se exakt vad den förbrukar, och när man står still växlar förbrukningsindikatorn från kWh/100km till roliga kWh/h vilket är ett komplicerat sätt att uttrycka kW. :lol: Med påslagen AC brukar den ligga mellan 0,3 och 0,5kW vilket är riktigt lågt. Att stänga av den för att tjäna lite räckvidd är inte värt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av EnTraktor »

Jag såg i Tesla Björns test av nya Kuna att man på skärmen kan se förbrukningen uppdelad på körning, ac, elektronik samt batteri underhåll. Ganska intressant att se så exakt per komponent vad den drar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av Remuz »

Glömde nämna att jag tackar tesla för att de infört tidsgräns på 4h så jag slapp märka imorgon att jag bara har 20% batteri kvar :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av Wir »

Remuz skrev:
Glömde nämna att jag tackar tesla för att de infört tidsgräns på 4h så jag slapp märka imorgon att jag bara har 20% batteri kvar :)
Hehe, jaså det är ju bra. När ändrades det?
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av Remuz »

Wir skrev:
Remuz skrev:
Glömde nämna att jag tackar tesla för att de infört tidsgräns på 4h så jag slapp märka imorgon att jag bara har 20% batteri kvar :)
Hehe, jaså det är ju bra. När ändrades det?
Vet ej, men bra funktion hur som helst. Får en push i telefonen när 4h har gått så man kan slå på igen om man önskar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av mati »

Jaha, är det nåt nytt? Det hade jag ingen aning om. Jag trodde att gränsen var 20% soc.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av Bjelke »

EnTraktor skrev:
Jag såg i Tesla Björns test av nya Kuna att man på skärmen kan se förbrukningen uppdelad på körning, ac, elektronik samt batteri underhåll. Ganska intressant att se så exakt per komponent vad den drar.
Det är lika i Nissan Leaf :)
Jag som är siffernörd och älskar statistik brukar slå på den typ jämt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
Jaha, är det nåt nytt? Det hade jag ingen aning om. Jag trodde att gränsen var 20% soc.
Det var nytt för mig med, ingen aning om när det kom, men för familjer med klåfingriga barn är det en bra grej :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av Teslaspolen »

EnTraktor skrev:
Jag såg i Tesla Björns test av nya Kuna att man på skärmen kan se förbrukningen uppdelad på körning, ac, elektronik samt batteri underhåll. Ganska intressant att se så exakt per komponent vad den drar.
Det är dock inget nytt, gamla Leaf har haft det, samt Ioniq. Batteriunderhåll är dock nytt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Test av ACns förbrukning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Det är lika i Nissan Leaf :)
Jag som är siffernörd och älskar statistik brukar slå på den typ jämt.
Ja samma här. Siffror och kurvor är bra. Synd att Teslan är så sparsam med att visa siffror och statistik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar