Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wallan
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 jul 2018 09:25

Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Wallan »

Hejsan!

Jag tänker beställa en Model X imorgon eller tisdag innan referral-programmet tar slut. (Ni som har länkar, får gärna skicka PM med trevliga erbjudanden... ;) )

Jag har dock en fundering för/nackdelar med att ha en fast monterad mittkonsol mellan sätena i andra stolsraden. Det kostar ju lika mycket. När jag hittar begagnade Model X, så hittar jag ingen med mittkonsolen, så jag misstänker att det finns någon uppenbar nackdel med den... Säkert så uppenbar att jag borde förstå nackdelen.. Men ärligt talat.. jag gör inte det. Med en låda där, så minskar ju risken att bagage ska komma framåt i kupén, som jag förstår en del oroar sig för..

Nåja. Jag vore tacksam om jag fick lite tankar kring de två olika 6-sits-lösningarna...

Och trevliga erbjudanden.. :D

Med vänlig hälsning, Roger
Tesla Model X 75D
Telsa Model Y LR
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av olarsson »

Utan blir det lättare att komma till de bakersta platserna, man behöver aldrig fälla fram stolarna. Självklart även lättare att lasta långa föremål som skidor och julgranar. Eller en cykel, som på bilden nedan (i den svarta väskan överst.) Kniper det kan man också bädda i bagaget och sticka fram benen och sova en person. Alltsammans enligt egen erfarenhet. Vi ställer istället en kylväska med 12v-kabel som "låda" mellan stolarna när vi åker långt. Funkar mycket bra. Nackdelen är som du säger att bagage kan åka fram. Ställ den största väskan du har med dig som spärr, funkar bra. Finns också tredjeparts tillbehör att köpa, ett slags ”vägg” man kan sätta i och som förvaras i gropen under golvet när den inte används. Eller skaffa ett bagagenät och fäst i lastöglorna.

Hälsar Ola med familj från bilsemestern i Italien. (4 året i Tesla hit ner nu.)

PS. Vill du använda min kod är den http://---. Jag kan erbjuda ett bagagenät i utbyte, fick två när jag köpte mitt eget. :D
685C7F8C-F0C1-42BC-B981-6269441FC25E.jpeg
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 3 gång.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Remuz »

Konsolen har inte funnits så länge, men för mig (med 6sitsig) så dödar konsolen hela poängen med 6sits för mig och troligen många andra också.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Legato »

Nackdelarna ovan men minst lika viktigt är att de i tredje raden inte kan ha benen där då... I sexsätes utan konsol är bakersta raden helt ok även för vuxna. I alla övriga versioner kan bara barn åka bekvämt där.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Remuz »

Jag har svårt att sitta bra längst bak (188cm) även med6sits, men med 7sits eller konsol är det omöjligt även för min fru (164cm)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av mans71 »

Håller med alla ovan. Hela idén med 6 sits är ju den tomma ytan.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Teslaspolen »

Legato skrev:
Nackdelarna ovan men minst lika viktigt är att de i tredje raden inte kan ha benen där då... I sexsätes utan konsol är bakersta raden helt ok även för vuxna. I alla övriga versioner kan bara barn åka bekvämt där.
Precis detta. Vi hade aldrig valt 6-sätes utan att ha tomrummet mellan stolarna, då hade vi valt 5 säten lätt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Remuz »

Jag hade troligen valt 7sits idag dock. Två ungar bak, två ungar i mitten och 40 av soffan fälld. Lite mindre plats för packning och inga vuxna bak dock...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av LarsL »

Jag hade också valt 7-sits med alla säten fällbara.
Idén med 6 sätes varianten är ju som många andra sagt att det blir en öppen yta för kommunikation och benutrymme. Men med 3 barn så skulle det alltid bli ett som tvingas sitta längst bak.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av olarsson »

Med tre barn absolut 7-sits. Men våra två trivs ypperligt i sina separata fåtöljer i 6-sits och hoppar gärna längst bak när fler man har ”gäster” i bilen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av e5m1r »

Nu har jag ingenX men min uppfattning är att om det räcker med 6 platser ska man ta det då det blir rymligare
Att ha consoll där tappar liksom syftet ta 7 säten i så fall
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
FredrikL
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 aug 2018 14:19

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av FredrikL »

Löjligt att påstå att det dödar hela poängen med 6 sitts versionen, jag valde mittenkonsol då jag tycker det ger en mycket lyxigare känsla samtidigt som den är väldigt praktisk.
Skönt för barnen eller andra passagerare att sitta extra bekvämt också, vi har inte haft några problem med att få in folk i de bakre sätena då stolarna smidigt går att flytta.....
Mittenkonsolen är ett nytt tillval och det är inte många som har det tillvalet vilket gör din bil lite mer unik och komfortabel. om man är i så desperat behov av lastutrymme som vissa verkar vara borde man ta 5 sitts utan baksäte för maximal lastförmåga, annars är inte mitten utrymmet något argument.
IMG_1641.JPG
IMG_1640.JPG
IMG_1637.JPG
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av kallekula »

Håller med om att det är skitsnyggt och jag vill gärna ha armstödet. Använder dock ofta platsen där till en väska eller två. Hade den varit löstagbar hade den varit perfekt!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Remuz »

Jag har kollat på en med konsol nu och vidhåller att det är värdelöst, men vill poängtera att det är värdelöst för mig (därmed inte för alla). Jsg ville ha 6sits för optimalt lastutrymme med 4 barn och 2 vuxna i bilen. Har man bara 2 barn är det optimalt med 6sits också, men då kanske konsol kan vara vettigt. Har man tre barn är det svårare.

Just nu är jag dock sugen på 7 sits, men 6 sits skulle duga också, dock inte med konsol.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av LarsL »

För mig passar 7-sits bäst, tror jag, helst då den nya med fällbart baksäte. Annars hade jag nog också tittat på 6-sits med armstöd. Då blir ju andra raden riktigt lyxig. Utan mittkonsol så ”hänger man lite i luften”, vilket jag inte gillade.
Mycket beror så klart på antal åkande. Har man två barn som ibland har kompisar eller kanske din svärmor med i bilen så är ju 6-sits perfekt. Då sitter ju folk inte normalt längst bak, så att säga. Men jag har tre barn och då känns det rimligt att alla ska ha möjlighet att sitta på andra raden om de vill. 7-säten ger fördelen vs 5-säten att då kan barnens vänner eller svärmor också åka med ibland.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5306
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
För mig passar 7-sits bäst, tror jag, helst då den nya med fällbart baksäte.

Mycket beror så klart på antal åkande. Har man två barn som ibland har kompisar eller kanske din svärmor med i bilen så är ju 6-sits perfekt. Då sitter ju folk inte normalt längst bak, så att säga. Men jag har tre barn och då känns det rimligt att alla ska ha möjlighet att sitta på andra raden om de vill. 7-säten ger fördelen vs 5-säten att då kan barnens vänner eller svärmor också åka med ibland.
Vi har också 3 barn och jag tänker precis som du.

Och när man ska iväg på semester 5 pers så behöver man mycket bagageutrymme och vill inte behöva ha ett av de bakerst sätena uppfällt.

Frugans bil är en 7-sitsig VW som på 5 sekunder kan göras om till 6-sitsig genom att mitterst sätet på andra raden tas bort. Så vi har provat 6-sitsigt också och kommit fram till att det inte är ett bra allternativ för oss som är 5 i familjen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Tars »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
För mig passar 7-sits bäst, tror jag, helst då den nya med fällbart baksäte.

Mycket beror så klart på antal åkande. Har man två barn som ibland har kompisar eller kanske din svärmor med i bilen så är ju 6-sits perfekt. Då sitter ju folk inte normalt längst bak, så att säga. Men jag har tre barn och då känns det rimligt att alla ska ha möjlighet att sitta på andra raden om de vill. 7-säten ger fördelen vs 5-säten att då kan barnens vänner eller svärmor också åka med ibland.
Vi har också 3 barn och jag tänker precis som du.

Och när man ska iväg på semester 5 pers så behöver man mycket bagageutrymme och vill inte behöva ha ett av de bakerst sätena uppfällt.

Frugans bil är en 7-sitsig VW som på 5 sekunder kan göras om till 6-sitsig genom att mitterst sätet på andra raden tas bort. Så vi har provat 6-sitsigt också och kommit fram till att det inte är ett bra allternativ för oss som är 5 i familjen.
Installera bakåtvända säten i teslan?
Kan assistera med det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av AKarlsson »

Jag har 6-sits vilket passar bra då vi är 4 i familjen. Med 5 medlemmar hade ju 5 eller 7 sitsig varit mer praktisk så man kan använda hela bagaget.
Provsatt dock 5 sits härrom dagen och upplever baksätet trängre och tråkigare än 6 sitser. Den gamla 7 sits varianten var ju lyxig men den var väl lite utrymmeskrävande iom att mittensätet inte gick dra fram så långt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Leo »

Vi är 4 i familjen och tycker 6-sits är perfekt. Möjlighet ta med morföräldrarna på sightseeing osv.

Hade vi varit 5 i familjen hade vi valt 7 sits eller möjligtvis 5-sits för att spara pengar och få större bagageutrymme.

Skulle inte valt mittkonsol utan istället haft en kylbox där som även funkar som armstöd. Tror också bilen blir lättare att sälja utan mittkonsol tack vare fler kunder. (Men visst även större konkurrens)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
För mig passar 7-sits bäst, tror jag, helst då den nya med fällbart baksäte.

Mycket beror så klart på antal åkande. Har man två barn som ibland har kompisar eller kanske din svärmor med i bilen så är ju 6-sits perfekt. Då sitter ju folk inte normalt längst bak, så att säga. Men jag har tre barn och då känns det rimligt att alla ska ha möjlighet att sitta på andra raden om de vill. 7-säten ger fördelen vs 5-säten att då kan barnens vänner eller svärmor också åka med ibland.
Vi har också 3 barn och jag tänker precis som du.

Och när man ska iväg på semester 5 pers så behöver man mycket bagageutrymme och vill inte behöva ha ett av de bakerst sätena uppfällt.

Frugans bil är en 7-sitsig VW som på 5 sekunder kan göras om till 6-sitsig genom att mitterst sätet på andra raden tas bort. Så vi har provat 6-sitsigt också och kommit fram till att det inte är ett bra allternativ för oss som är 5 i familjen.
Hade varit lite checkt om det gått att fälla mitt sätet på 7-sitsen så att det blev ett armstöd eller öppet utrymme.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5306
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
För mig passar 7-sits bäst, tror jag, helst då den nya med fällbart baksäte.

Mycket beror så klart på antal åkande. Har man två barn som ibland har kompisar eller kanske din svärmor med i bilen så är ju 6-sits perfekt. Då sitter ju folk inte normalt längst bak, så att säga. Men jag har tre barn och då känns det rimligt att alla ska ha möjlighet att sitta på andra raden om de vill. 7-säten ger fördelen vs 5-säten att då kan barnens vänner eller svärmor också åka med ibland.
Vi har också 3 barn och jag tänker precis som du.

Och när man ska iväg på semester 5 pers så behöver man mycket bagageutrymme och vill inte behöva ha ett av de bakerst sätena uppfällt.

Frugans bil är en 7-sitsig VW som på 5 sekunder kan göras om till 6-sitsig genom att mitterst sätet på andra raden tas bort. Så vi har provat 6-sitsigt också och kommit fram till att det inte är ett bra allternativ för oss som är 5 i familjen.
Hade varit lite checkt om det gått att fälla mitt sätet på 7-sitsen så att det blev ett armstöd eller öppet utrymme.
Mittsätet går att fälla på frugans bil. Och ryggstödets baksida är utformad som en bricka med kanter. Perfekt om man vill spela kort eller Yatzy. :)

Får säga att VW-inredningen är överlägsen Model X ur ett praktiskt perspektiv. Sedan har ju VW vissa andra tillkortakommanden. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av HBrosenius »

Är det någon som haft chansen att titta närmare på mittkonsolen? Går den att plocka bort?

Intresserad av en lagerbil som har mittkonsolen och jag ser en poäng med den för barnen i baksätet. MEN jag måste få i skidor i bilen och då måste jag kunna plocka bort mittkonsolen.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Leo »

Nej. Den är inte ”tänkt” att vara enkelt löstagbar. Men ”ingenting är omöjligt” som Gunde säger! ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av Leo »

Kolla på elbilforum.no där finns det säkert någon som gjort det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sexsitsig med eller utan mittkonsol.

Inlägg av HelectriC »

HBrosenius skrev:
Är det någon som haft chansen att titta närmare på mittkonsolen? Går den att plocka bort?

Intresserad av en lagerbil som har mittkonsolen och jag ser en poäng med den för barnen i baksätet. MEN jag måste få i skidor i bilen och då måste jag kunna plocka bort mittkonsolen.
det finns ju de som gjort om sin 7-sits konfiguration (orginal med 3 stolar i andra rad) till en 6-sits genom att demontera stolen i mitten. Antar att fästet till konsollen är samma som till stolen, så den går nog att skruva bort hyfsat enkelt om man vågar skruva lite i sin bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar