Håller med! Dags att fokusera på annat som lastutrymme, dragkrok, komfort, köregenskaper och pris.Gustafsson skrev:Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Model X mot Hyundai Kona
Moderator: Redaktion
Re: Model X mot Hyundai Kona
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model X mot Hyundai Kona
Och hur ska man då jämföra bilarna. Vilken bil är då jämförbar med Hyundai Kona ? En Dacia Duster men då förlorar ju Kona på alt utom motor och miljö.LarsL skrev:Håller med! Dags att fokusera på annat som lastutrymme, dragkrok, komfort, köregenskaper och pris.Gustafsson skrev:Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Jag skrev ju innan att det inte går att jämföra bilarna . Alla vi vill ha något som för oss är viktigt men för någon annan är helt oviktigt.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.
Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Skulle nog säga att Kona är i ett eget segment. Kommer ju Model Y och VW Crozz och BMW X (och delvis även iPace) men dessa blir nog fysiskt större SUV:ar än Konan.
Finns en anledning att det finns så många olika ”vanliga” bilmodeller. =kunderna gillar olika helt enkelt.
Elbilar anses ofta som en ”liknande” typ av bil bara för att de går på el. Framöver 3-5år när det finns betydligt mer/fler att välja på. Då kommer vinof att se liknande ”segmentsindelning” som finns på vanliga bilar. Där de då konkurrerar inbördes mot liknande bilmodeller.
Många har nog inte tänkt på hur stor/liten vissa kommande bilar är, då man bara sett de på bild. Tesla Modrl X är lite av motsatsen! Många inser inte hur stoooor den är utvändigt förrän den står bredvid en vanlig bil.
Finns en anledning att det finns så många olika ”vanliga” bilmodeller. =kunderna gillar olika helt enkelt.
Elbilar anses ofta som en ”liknande” typ av bil bara för att de går på el. Framöver 3-5år när det finns betydligt mer/fler att välja på. Då kommer vinof att se liknande ”segmentsindelning” som finns på vanliga bilar. Där de då konkurrerar inbördes mot liknande bilmodeller.
Många har nog inte tänkt på hur stor/liten vissa kommande bilar är, då man bara sett de på bild. Tesla Modrl X är lite av motsatsen! Många inser inte hur stoooor den är utvändigt förrän den står bredvid en vanlig bil.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model X mot Hyundai Kona
Precis som ja skrev innan alla vi har sina egna prioriteringar. Kona är väl SUV och ingen av dina favoriter är det, så där förlorar alla redan i starten ingen av de har dragkrok heller.LarsL skrev:Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.
Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Re: Model X mot Hyundai Kona
+1Leo skrev:Skulle nog säga att Kona är i ett eget segment. Kommer ju Model Y och VW Crozz och BMW X (och delvis även iPace) men dessa blir nog fysiskt större SUV:ar än Konan.
Finns en anledning att det finns så många olika ”vanliga” bilmodeller. =kunderna gillar olika helt enkelt.
Elbilar anses ofta som en ”liknande” typ av bil bara för att de går på el. Framöver 3-5år när det finns betydligt mer/fler att välja på. Då kommer vinof att se liknande ”segmentsindelning” som finns på vanliga bilar. Där de då konkurrerar inbördes mot liknande bilmodeller.
Många har nog inte tänkt på hur stor/liten vissa kommande bilar är, då man bara sett de på bild. Tesla Modrl X är lite av motsatsen! Många inser inte hur stoooor den är utvändigt förrän den står bredvid en vanlig bil.
Re: Model X mot Hyundai Kona
När kommer den? Tidningen, alltså.TiborBlomhall skrev:
Det finns dock en akilleshäl på Kona som fick oss motorjournalister skaka på huvudet när vi såg det.
Vad det är får ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige (sorry)
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Model X mot Hyundai Kona
Jag vill ha en SUV, saknar våran Huyndai Santa Fe. Kona är lååångt ifrån en Santa Fe. Kona är en kompakt-SUV.nek0 skrev:Precis som ja skrev innan alla vi har sina egna prioriteringar. Kona är väl SUV och ingen av dina favoriter är det, så där förlorar alla redan i starten ingen av de har dragkrok heller.LarsL skrev:Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.
Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Jag vet att Kona är kompakt SUV men likförbannat mer suv än Zoe,Leaf och model 3 tillsammansLarsL skrev:Jag vill ha en SUV, saknar våran Huyndai Santa Fe. Kona är lååångt ifrån en Santa Fe. Kona är en kompakt-SUV.nek0 skrev:Precis som ja skrev innan alla vi har sina egna prioriteringar. Kona är väl SUV och ingen av dina favoriter är det, så där förlorar alla redan i starten ingen av de har dragkrok heller.LarsL skrev:Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.
Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Än så länge har vi för litet underlag för att kunna göra en rättvis jämförelse av elbilar.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Nästa nummer kommer 18 sept.samuelsu skrev:När kommer den? Tidningen, alltså.TiborBlomhall skrev:
Det finns dock en akilleshäl på Kona som fick oss motorjournalister skaka på huvudet när vi såg det.
Vad det är får ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige (sorry)