Model X mot Hyundai Kona

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av stefan007 »

MaLund13 skrev:
stefan007 skrev:
De säger i inledningen att Teslan inte ska använda SuC men jag kanske fattade fel....
Ja det gjorde han ju faktiskt. Blev nog lite fel just där bara, jag följde racet när det livestreamades och Teslan gjorde 5 stopp, alla på Superchargers, medan Kona bara behövde 2 stopp på Fortums 50kW-laddare i Berkåk och Hanestad.
Då så, bra av Kona och grymt att orka följa en livestream!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av Henrik Torphammar »

chaffis75 skrev:
de gäller ha snål bil också vilken inte är tesla styrka skulle jag säga.
Tesla gör bra ifrån sig, men X är ju stor med stora hjul och körs ofta väldigt fort. Model 3 verkar ju vara väldigt snål, i klass med Ioniq. Det finns ju en tråd med lånkörning av model 3 man kan följa.
TiborBlomhall skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Model 3 mot Kona kanske vore en bättre jämförelse om man tar pris, storlek osv i hänseende också.
Snarare Kona mot Model Y.
Kona är större än Model 3, den är en mini-SUV precis som Y kommer bli.

Det finns dock en akilleshäl på Kona som fick oss motorjournalister skaka på huvudet när vi såg det.

Vad det är får ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige ;) (sorry)
Jag tänkte vi kunde jämföra bilar som finns. Lite enklare så. Haha
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av Svenssons »

Just TeslaBjörns Model X är begränsad till max 90 kW vid Superchargers. Kan vara det som menas med att den inte kan ladda i Superchargers maxfart. Detta är en begränsning som alla Teslor med 90-batteriet råkar ut för efter stort antal snabbladdningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
Snarare Kona mot Model Y.
Kona är större än Model 3, den är en mini-SUV precis som Y kommer bli.
Va? Model 3 är större än Kona och Model Y blir väl troligen större än Model 3 i sin tur.

Model 3:
Längd: 4,69m
Bredd: 1,93m
Höjd: 1,44m
Bagage: 425 liter

Kona:
Längd: 4,18m
Bredd: 1,80m
Höjd: 1,57m
Bagage: 332 liter

Man kan för all del gilla SUVar mer (personligen föredrar jag dock sedaner) och det är såklart lättare att lasta i en Kona, men att Model 3 är större råder ju ingen tvekan om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av TiborBlomhall »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
Snarare Kona mot Model Y.
Kona är större än Model 3, den är en mini-SUV precis som Y kommer bli.
Va? Model 3 är större än Kona och Model Y blir väl troligen större än Model 3 i sin tur.

Model 3:
Längd: 4,69m
Bredd: 1,93m
Höjd: 1,44m
Bagage: 425 liter

Kona:
Längd: 4,18m
Bredd: 1,80m
Höjd: 1,57m
Bagage: 332 liter

Man kan för all del gilla SUVar mer (personligen föredrar jag dock sedaner) och det är såklart lättare att lasta i en Kona, men att Model 3 är större råder ju ingen tvekan om.
Ojdå, jag trodde inte skillnaden var stor. Jag hade uppfattningen att de var ungefär lika stora men Kona var högre. Minnet kan spela spratt med en när man aldrig har sett dem bredvid varandra. Du har rätt, de 13 cm Kona är högre kan inte kompensera en halv meter kortare kaross.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av StefL »

TiborBlomhall skrev:
Ojdå, jag trodde inte skillnaden var stor. Jag hade uppfattningen att de var ungefär lika stora men Kona var högre. Minnet kan spela spratt med en när man aldrig har sett dem bredvid varandra. Du har rätt, de 13 cm Kona är högre kan inte kompensera en halv meter kortare kaross.
Det är inte för inte som Jonas Fröberg på Svenska Dagbladet vid ett tillfälle kallat Kona för "en SUV i bacillstorlek" :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av LarsL »

Jag har förstått som att Kona är mindre än Leaf, alltså lite som en Zoe på styltor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av Jerker »

Model 3:
Längd: 4,69m
Bredd: 1,93m
Höjd: 1,44m
Bagage: 425 liter

Kona:
Längd: 4,18m
Bredd: 1,80m
Höjd: 1,57m
Bagage: 332 liter

Zoe:
Längd 4,084 m
Bredd 1,73 m
Höjd 1,56 m
Bagage: 338 liter
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av Gustafsson »

Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av 12man »

Sarkozy sulor, vill verka stor...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Håller med! Dags att fokusera på annat som lastutrymme, dragkrok, komfort, köregenskaper och pris.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av TiborBlomhall »

12man skrev:
Sarkozy sulor, vill verka stor...
original.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Håller med! Dags att fokusera på annat som lastutrymme, dragkrok, komfort, köregenskaper och pris.
Och hur ska man då jämföra bilarna. Vilken bil är då jämförbar med Hyundai Kona ? En Dacia Duster men då förlorar ju Kona på alt utom motor och miljö.
Jag skrev ju innan att det inte går att jämföra bilarna . Alla vi vill ha något som för oss är viktigt men för någon annan är helt oviktigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av LarsL »

Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.

Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av Leo »

Skulle nog säga att Kona är i ett eget segment. Kommer ju Model Y och VW Crozz och BMW X (och delvis även iPace) men dessa blir nog fysiskt större SUV:ar än Konan.

Finns en anledning att det finns så många olika ”vanliga” bilmodeller. =kunderna gillar olika helt enkelt.

Elbilar anses ofta som en ”liknande” typ av bil bara för att de går på el. Framöver 3-5år när det finns betydligt mer/fler att välja på. Då kommer vinof att se liknande ”segmentsindelning” som finns på vanliga bilar. Där de då konkurrerar inbördes mot liknande bilmodeller.

Många har nog inte tänkt på hur stor/liten vissa kommande bilar är, då man bara sett de på bild. Tesla Modrl X är lite av motsatsen! Många inser inte hur stoooor den är utvändigt förrän den står bredvid en vanlig bil.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.

Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Precis som ja skrev innan alla vi har sina egna prioriteringar. Kona är väl SUV och ingen av dina favoriter är det, så där förlorar alla redan i starten ingen av de har dragkrok heller.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av nek0 »

Leo skrev:
Skulle nog säga att Kona är i ett eget segment. Kommer ju Model Y och VW Crozz och BMW X (och delvis även iPace) men dessa blir nog fysiskt större SUV:ar än Konan.

Finns en anledning att det finns så många olika ”vanliga” bilmodeller. =kunderna gillar olika helt enkelt.

Elbilar anses ofta som en ”liknande” typ av bil bara för att de går på el. Framöver 3-5år när det finns betydligt mer/fler att välja på. Då kommer vinof att se liknande ”segmentsindelning” som finns på vanliga bilar. Där de då konkurrerar inbördes mot liknande bilmodeller.

Många har nog inte tänkt på hur stor/liten vissa kommande bilar är, då man bara sett de på bild. Tesla Modrl X är lite av motsatsen! Många inser inte hur stoooor den är utvändigt förrän den står bredvid en vanlig bil.
+1
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av samuelsu »

TiborBlomhall skrev:

Det finns dock en akilleshäl på Kona som fick oss motorjournalister skaka på huvudet när vi såg det.

Vad det är får ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige ;) (sorry)
När kommer den? Tidningen, alltså.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.

Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Precis som ja skrev innan alla vi har sina egna prioriteringar. Kona är väl SUV och ingen av dina favoriter är det, så där förlorar alla redan i starten ingen av de har dragkrok heller.
Jag vill ha en SUV, saknar våran Huyndai Santa Fe. Kona är lååångt ifrån en Santa Fe. Kona är en kompakt-SUV.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.

Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Precis som ja skrev innan alla vi har sina egna prioriteringar. Kona är väl SUV och ingen av dina favoriter är det, så där förlorar alla redan i starten ingen av de har dragkrok heller.
Jag vill ha en SUV, saknar våran Huyndai Santa Fe. Kona är lååångt ifrån en Santa Fe. Kona är en kompakt-SUV.
Jag vet att Kona är kompakt SUV men likförbannat mer suv än Zoe,Leaf och model 3 tillsammans
Än så länge har vi för litet underlag för att kunna göra en rättvis jämförelse av elbilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av LarsL »

Det är bara uttrycket som skiljer inte något funktionellt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model X mot Hyundai Kona

Inlägg av Jerker »

samuelsu skrev:
TiborBlomhall skrev:

Det finns dock en akilleshäl på Kona som fick oss motorjournalister skaka på huvudet när vi såg det.

Vad det är får ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige ;) (sorry)
När kommer den? Tidningen, alltså.
Nästa nummer kommer 18 sept.
Skriv svar