Model X mot Hyundai Kona
Moderator: Redaktion
Re: Model X mot Hyundai Kona
Samtidigt hade Konan bara 50kw laddare att tillgå. Om det på sträckan fanns snabbare laddare så hade konan kunnat ladda på betydligt snabbare då den kan ladda i upp till 70kw på snabbare laddstationer.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Man kan aldrig jämföra två bilar så att alla blir nöjda med utformningen av testet.
Det ända man kan se i detta testet är att man kan köra en Kona rätt långt så länge man har någonstans att ladda den.
Hade varit kul att se test på rutten som jag körde för 2 veckor sedan Piteå-Kiruna-Piteå .Tror att Kona hade vunnit denna testet också.
Det ända man kan se i detta testet är att man kan köra en Kona rätt långt så länge man har någonstans att ladda den.
Hade varit kul att se test på rutten som jag körde för 2 veckor sedan Piteå-Kiruna-Piteå .Tror att Kona hade vunnit denna testet också.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Model X vinner ju egentligen, eftersom man med Konan måste köra minst två gånger för att få med sig bagaget om man är mer än en person (vilket är tråkigt, annars hade jag nog bokat en kona)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Model X mot Hyundai Kona
Blev förvånad att kona klarade sig så bra som den gjorde. Men det var väldigt jämt och kan inte säga att de var onödigt länge på någon laddare. De kom fram med 50 reso 40 km kvar. Det är förhållandevis lite skillnad med tanke på att de höll på i 14 timmar. Även 5 minuter hade varit oavgjort. Sedan är smaken som baken. En del vill absolut inte ha en stor bil. Och folk har gjort långresor med packning i golfklassbilar förut så visst går det med lite Tetris skils.
Att kona är flera gånger billigare skådar bra för framtiden.
Det är egentligen bara att acceptera att tesla numera inte har monopol på
Långfärdsfunktionen. Bara att gratulera budgettillverkaren. Väntar på vad priset kommer bli i Sverige.
Att kona är flera gånger billigare skådar bra för framtiden.
Det är egentligen bara att acceptera att tesla numera inte har monopol på
Långfärdsfunktionen. Bara att gratulera budgettillverkaren. Väntar på vad priset kommer bli i Sverige.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Det är bra! Det visar att det verkligen börjar hända saker på elbilsfronten. För oss med lite mindre budget börjar det komma kompetenta elbilar. Detta är bara början.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Begränsande att Teslan inte använde SuC. Det ingår i själva konceptet tycker jag och ska vara med om man jämför!
Re: Model X mot Hyundai Kona
Teslan använde givetvis Superchargers. Men tack vare Konas effektivitet lyckades de komma såpass nära trots att den endast kunde ladda med 50 kW!stefan007 skrev:Begränsande att Teslan inte använde SuC. Det ingår i själva konceptet tycker jag och ska vara med om man jämför!
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Model X mot Hyundai Kona
De säger i inledningen att Teslan inte ska använda SuC men jag kanske fattade fel....
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Model X mot Hyundai Kona
Ingen dragkrok, ingen trefasladdning?TiborBlomhall skrev:Snarare Kona mot Model Y.Henrik Torphammar skrev:Model 3 mot Kona kanske vore en bättre jämförelse om man tar pris, storlek osv i hänseende också.
Kona är större än Model 3, den är en mini-SUV precis som Y kommer bli.
Det finns dock en akilleshäl på Kona som fick oss motorjournalister skaka på huvudet när vi såg det.
Vad det är får ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige (sorry)
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Model X mot Hyundai Kona
Ja det gjorde han ju faktiskt. Blev nog lite fel just där bara, jag följde racet när det livestreamades och Teslan gjorde 5 stopp, alla på Superchargers, medan Kona bara behövde 2 stopp på Fortums 50kW-laddare i Berkåk och Hanestad.stefan007 skrev:De säger i inledningen att Teslan inte ska använda SuC men jag kanske fattade fel....
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Model X mot Hyundai Kona
Då så, bra av Kona och grymt att orka följa en livestream!MaLund13 skrev:Ja det gjorde han ju faktiskt. Blev nog lite fel just där bara, jag följde racet när det livestreamades och Teslan gjorde 5 stopp, alla på Superchargers, medan Kona bara behövde 2 stopp på Fortums 50kW-laddare i Berkåk och Hanestad.stefan007 skrev:De säger i inledningen att Teslan inte ska använda SuC men jag kanske fattade fel....
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model X mot Hyundai Kona
Tesla gör bra ifrån sig, men X är ju stor med stora hjul och körs ofta väldigt fort. Model 3 verkar ju vara väldigt snål, i klass med Ioniq. Det finns ju en tråd med lånkörning av model 3 man kan följa.chaffis75 skrev:de gäller ha snål bil också vilken inte är tesla styrka skulle jag säga.
Jag tänkte vi kunde jämföra bilar som finns. Lite enklare så. HahaTiborBlomhall skrev:Snarare Kona mot Model Y.Henrik Torphammar skrev:Model 3 mot Kona kanske vore en bättre jämförelse om man tar pris, storlek osv i hänseende också.
Kona är större än Model 3, den är en mini-SUV precis som Y kommer bli.
Det finns dock en akilleshäl på Kona som fick oss motorjournalister skaka på huvudet när vi såg det.
Vad det är får ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige (sorry)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model X mot Hyundai Kona
Just TeslaBjörns Model X är begränsad till max 90 kW vid Superchargers. Kan vara det som menas med att den inte kan ladda i Superchargers maxfart. Detta är en begränsning som alla Teslor med 90-batteriet råkar ut för efter stort antal snabbladdningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Va? Model 3 är större än Kona och Model Y blir väl troligen större än Model 3 i sin tur.TiborBlomhall skrev:Snarare Kona mot Model Y.
Kona är större än Model 3, den är en mini-SUV precis som Y kommer bli.
Model 3:
Längd: 4,69m
Bredd: 1,93m
Höjd: 1,44m
Bagage: 425 liter
Kona:
Längd: 4,18m
Bredd: 1,80m
Höjd: 1,57m
Bagage: 332 liter
Man kan för all del gilla SUVar mer (personligen föredrar jag dock sedaner) och det är såklart lättare att lasta i en Kona, men att Model 3 är större råder ju ingen tvekan om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model X mot Hyundai Kona
Ojdå, jag trodde inte skillnaden var så stor. Jag hade uppfattningen att de var ungefär lika stora men Kona var högre. Minnet kan spela spratt med en när man aldrig har sett dem bredvid varandra. Du har rätt, de 13 cm Kona är högre kan inte kompensera en halv meter kortare kaross.Legato skrev:Va? Model 3 är större än Kona och Model Y blir väl troligen större än Model 3 i sin tur.TiborBlomhall skrev:Snarare Kona mot Model Y.
Kona är större än Model 3, den är en mini-SUV precis som Y kommer bli.
Model 3:
Längd: 4,69m
Bredd: 1,93m
Höjd: 1,44m
Bagage: 425 liter
Kona:
Längd: 4,18m
Bredd: 1,80m
Höjd: 1,57m
Bagage: 332 liter
Man kan för all del gilla SUVar mer (personligen föredrar jag dock sedaner) och det är såklart lättare att lasta i en Kona, men att Model 3 är större råder ju ingen tvekan om.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Det är inte för inte som Jonas Fröberg på Svenska Dagbladet vid ett tillfälle kallat Kona för "en SUV i bacillstorlek"TiborBlomhall skrev:Ojdå, jag trodde inte skillnaden var så stor. Jag hade uppfattningen att de var ungefär lika stora men Kona var högre. Minnet kan spela spratt med en när man aldrig har sett dem bredvid varandra. Du har rätt, de 13 cm Kona är högre kan inte kompensera en halv meter kortare kaross.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Jag har förstått som att Kona är mindre än Leaf, alltså lite som en Zoe på styltor.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Model 3:
Längd: 4,69m
Bredd: 1,93m
Höjd: 1,44m
Bagage: 425 liter
Kona:
Längd: 4,18m
Bredd: 1,80m
Höjd: 1,57m
Bagage: 332 liter
Zoe:
Längd 4,084 m
Bredd 1,73 m
Höjd 1,56 m
Bagage: 338 liter
Längd: 4,69m
Bredd: 1,93m
Höjd: 1,44m
Bagage: 425 liter
Kona:
Längd: 4,18m
Bredd: 1,80m
Höjd: 1,57m
Bagage: 332 liter
Zoe:
Längd 4,084 m
Bredd 1,73 m
Höjd 1,56 m
Bagage: 338 liter
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model X mot Hyundai Kona
Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model X mot Hyundai Kona
Håller med! Dags att fokusera på annat som lastutrymme, dragkrok, komfort, köregenskaper och pris.Gustafsson skrev:Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model X mot Hyundai Kona
Och hur ska man då jämföra bilarna. Vilken bil är då jämförbar med Hyundai Kona ? En Dacia Duster men då förlorar ju Kona på alt utom motor och miljö.LarsL skrev:Håller med! Dags att fokusera på annat som lastutrymme, dragkrok, komfort, köregenskaper och pris.Gustafsson skrev:Tycker att den här jämförelsen visar på ett lite osunt fokus på räckvidden. Det är som att jämföra en Land Rover med en Toyota Auris och bara fokusera på hur långt man kommer på en tank och hur fort man kan tanka.
Hoppas att det blir mer fokus på viktigare saker som t.ex. bilens egenskaper. Räckvidden är nu tillräcklig, mer behövs inte.
Jag skrev ju innan att det inte går att jämföra bilarna . Alla vi vill ha något som för oss är viktigt men för någon annan är helt oviktigt.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Daicia Duster lär ju förlora på komfort... så pass rejält att den inte ens får vara med.
Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Jag tycker Kona ska jämföras med Zoe, Ampera-e och möjligen Leaf. Det är ju där någonstanns konkurrenterna finns.
Re: Model X mot Hyundai Kona
Skulle nog säga att Kona är i ett eget segment. Kommer ju Model Y och VW Crozz och BMW X (och delvis även iPace) men dessa blir nog fysiskt större SUV:ar än Konan.
Finns en anledning att det finns så många olika ”vanliga” bilmodeller. =kunderna gillar olika helt enkelt.
Elbilar anses ofta som en ”liknande” typ av bil bara för att de går på el. Framöver 3-5år när det finns betydligt mer/fler att välja på. Då kommer vinof att se liknande ”segmentsindelning” som finns på vanliga bilar. Där de då konkurrerar inbördes mot liknande bilmodeller.
Många har nog inte tänkt på hur stor/liten vissa kommande bilar är, då man bara sett de på bild. Tesla Modrl X är lite av motsatsen! Många inser inte hur stoooor den är utvändigt förrän den står bredvid en vanlig bil.
Finns en anledning att det finns så många olika ”vanliga” bilmodeller. =kunderna gillar olika helt enkelt.
Elbilar anses ofta som en ”liknande” typ av bil bara för att de går på el. Framöver 3-5år när det finns betydligt mer/fler att välja på. Då kommer vinof att se liknande ”segmentsindelning” som finns på vanliga bilar. Där de då konkurrerar inbördes mot liknande bilmodeller.
Många har nog inte tänkt på hur stor/liten vissa kommande bilar är, då man bara sett de på bild. Tesla Modrl X är lite av motsatsen! Många inser inte hur stoooor den är utvändigt förrän den står bredvid en vanlig bil.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil