Sjungande bakaxel?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av jpetters »

Borde inte vara någon tvekan om åtgärd.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Verdi »

Är det inte hjullagren bak som är slut helt enkelt?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Gustafsson »

Hade ett liknande ljud på förra bilen. Hördes mest vid 50-80.
Hade med en Teslatekniker i bilen, men då asfalten var grov vid SC hördes inte ljudet. Hur som helst så försvann det vid däckbyte och ombalansering.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Min DriveUnit smällde, men hade ett helt annat typ av ljud för sig innan det hände. Lät mer som en cirkelsåg och följde varvtalet på bilen. Förklaringen var att en packning i DU hade spruckit och släppt in fukt, vilket tydligen är dåligt för elektroniken.

Min gissning är därmed att det inte är DriveUnit, men man vet ju aldrig.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Gustafsson skrev:
Hade ett liknande ljud på förra bilen. Hördes mest vid 50-80.
Hade med en Teslatekniker i bilen, men då asfalten var grov vid SC hördes inte ljudet. Hur som helst så försvann det vid däckbyte och ombalansering.
Hmmm...
Så sant. Åker man på grov asfalt, så dränks det beskriva oljudet av ganska mycket vägbrus.
Men oljudet finns alltid där om än mer eller mindre tydligt.

Intressant att ditt ljud försvann efter däckbyte och ombalansering. Då du säger att det var mest vid 50-80 km/h, så låter det som obalanserade hjul.
Det ljud jag har stannar kvar genom hela registret - från ca 30 km/h till 150km/h...sen är det alldeles för mycket vägbrus. :lol:

Jag tror mest på ett lager som håller på att ge upp. Ett som roterar i samma frekvens/hastighet som däcken. Bör vara något från utgående axel på slutväxeln antingen fram eller bak... who knows!?

Får se vad SC säger och om de kommer (vill) höra det... :roll:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Vi har/hade ett (kanske) sådant ljud (model X90, åm 2017, drygt 5000 mil): Det lät dovt dunk-vinande bakifrån synkront med hastigheten, tydligast vid ca 35 km/h. I tron att det var något obalanserat däck bad jag däcksfirman titta på det. Men de kollade och sa att det var bakre drivaxeln, åtminstone den ena. Körde till servicestationen; en mekaniker åkte med och lyssnade och sa direkt efter 25 meter: "Jag vet vad det är; bakre drivaxlarna."
Fick först en tid för felsökning (lång väntetid) och sedan en tid för åtgärd (lång väntetid). Körde så småningom hem med nyfixad bil. Men den lät likadant!! Har nu fått en ny tid (återigen lång väntetid) för felsökning. Undrar vad de ska hitta nästa gång? Trist situation. :cry: Med 3-4 timmar från hemmet till servicestationen går det åt mycket tid för oss. Ibland med övernattning. (Har glömt att fråga om försäkringen tar den.)

Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag frågade om den inte skulle vara konstruerad för det den var, men fick inget svar på det.
I övrigt inget ont om personalen. Suverän serviceanda, och det är ju inte deras fel att min bil sjunger. :-)
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

okjhum skrev:
Vi har/hade ett (kanske) sådant ljud (model X90, åm 2017, drygt 5000 mil): Det lät dovt dunk-vinande bakifrån synkront med hastigheten, tydligast vid ca 35 km/h. I tron att det var något obalanserat däck bad jag däcksfirman titta på det. Men de kollade och sa att det var bakre drivaxeln, åtminstone den ena. Körde till servicestationen; en mekaniker åkte med och lyssnade och sa direkt efter 25 meter: "Jag vet vad det är; bakre drivaxlarna."
Fick först en tid för felsökning (lång väntetid) och sedan en tid för åtgärd (lång väntetid). Körde så småningom hem med nyfixad bil. Men den lät likadant!! Har nu fått en ny tid (återigen lång väntetid) för felsökning. Undrar vad de ska hitta nästa gång? Trist situation. :cry: Med 3-4 timmar från hemmet till servicestationen går det åt mycket tid för oss. Ibland med övernattning. (Har glömt att fråga om försäkringen tar den.)

Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag frågade om den inte skulle vara konstruerad för det den var, men fick inget svar på det.
I övrigt inget ont om personalen. Suverän serviceanda, och det är ju inte deras fel att min bil sjunger. :-)
Hej okjhum... (ser ut som du slått näven i tangentbordet) :lol:

Intressant läsning...så de bytte alltså båda drivaxlarna?! Inga lager låter det som.
Det enda som kan lösas med byte av drivaxlar skulle vara slutkörda drivknutar ("lederna" som rör sig på axeln):
driveunit_B.png
Om ett lagerljud ska åtgärdas måste man kanske byta lager i både slutväxeln och ute i hjulnavet (drivaxlarnas splines:ade ändar skjuts in lagrade hylsor):
driveunit_A.jpg
(Jättetrasig drivknut nedan för övrigt - bästa rena bilden jag hittade på vart hjullagret sitter.) :)
Driveshaft_C.JPG
Det låter som de inte lokaliserat felet korrekt innan de gjorde åtgärd. :S En korrekt felsökning kanske hade visat att ett av lagren runt drivaxlarna behövde bytas...?
Skittråkigt att du måste tillbaka igen med så lång åktid. Återkoppla gärna med hur det gick. :!:

Ska själv in nästa vecka, så får de lyssna på eländet. :ugeek:
Får återkomma med en dom i fallet.

Skickar med filmerna igen, då gamla länken gått ut (höj ljudet lite extra): https://we.tl/t-3E6iFPFIFh

Hoppas på en lösning. :) :!:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Tack "Kylbalsam" för fina bilder.
Efter första diagnostiken skrev de så här: "Noise from RL was heard when driving with customer. After further diagnose the drive
shafts need to be changed in the rear."
Så jag antar att det var det de gjorde.
Nu har jag bytt till vinterhjul, och missljudet försvann! Men alla fyra sommardäcken var totalt nerslitna på innerkanten och kan inte användas mer. :cry: Fel inställning på cambervinkeln? Borde de inte ha fixat den inställningen på verkstan? De kan inte ha undgått att se hur snedslitna däcken var, men de sa inget. Tydligen var det däcken som gjorde missljudet? Men varför var det varvtalssynkront? Slitaget var ju inte bara på ett ställe, utan hela vägen runt (förstås).
Så frågorna är:
1. Var detta "naturligt" slitage pga den automatiska suspensionssänkningen över en viss hastighet? (Hade den inställd på 125 km/h, men nu har jag tagit bort automatiken. Ska bara köra på standardhöjd hädanefter.)
2. Eller var det felinställda cambervinklar?
3. Ska jag annullera nästa verkstadsbesök, eller ska jag dit och be dem kolla cambervinklarna? Jag lutar åt ja, det ska jag nog göra.
4. Vitsen med suspensionssänkningen, är den bara aerodynamisk? Mindre luftmotstånd i högre farter = mindre energiåtgång och större däcksåtgång = onödig, fördyrande finess?

En så här dyr bil får inte göra på det här sättet! :evil:
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Intressant läsning okjhum!

Nu har jag ett 99,9%-igt svar att förmedla angående oljudet - det är däcken! :oops:

Efter ett besök på ServiceCenter i Malmö, där de gjorde ett mycket grundligt testande, så konstaterades det att sommardäcken var för slitna.
De rekommenderade också en hjulinställning, då däcken inte slitits jämnt. Dock, så såg det inte alls farligt ut...finns MYCKET värre exempel. Men håller med att det behövs nya pga mönsterdjupet.
Har vanliga fjädrar, så är förskonad från galen snedslitning som vissa med luftfjädring har. 8-)

De testade först med de sommardäck som satt på och lät. De är samma däck som kom med bilen för lite drygt 2 år sedan och ca 7000 mil! (Michelin Primacy 3 - 19")
Det konstaterades direkt att ljudet finns där och att det INTE lät som ett hjullager, för de "går typ aldrig sönder på dessa" som det sas. Ett hjullager låter ännu mer konstant malande än detta ljud.
Även alla bromsskivor togs bort för kontroll, men inget hittades där.
Sedan byttes däcken till Teslas egna däck och ljudet försvann direkt vid provkörning!

Tillbaka med originaldäcken och exakt samma oljud kom tillbaka.

Man får bara buga och bocka för en bra och "enkel" felsökning.

Ska bli skönt och tyst med nya sommardäck nästa säsong...snart åker de dubbade sulorna på... :roll: blir inte roligt ljudmässigt. :shock:
Nästa gång blir det nog dubbfritt efter alla dessa dagar med barmark på vintern...


Tillbaka till dina kommentarer okjhum;

Det där med slitage på däck, verkar ge så där skumma oljud. Är det lite mer slitet på ett ställe på däcket efter någon obalans, så är det nog så att det låter lite "burrigt" och inte "malande". :lol: (lättförklarat...)

Min syn på svaren på dina frågor:
1. Var detta "naturligt" slitage pga den automatiska suspensionssänkningen över en viss hastighet? (Hade den inställd på 125 km/h, men nu har jag tagit bort automatiken. Ska bara köra på standardhöjd hädanefter.)
Tyvärr är det nog så. Inställningen låg kommer att få däcken nedslitna på insidan...många som kan intyga det med luftfjädring. Blir lite "common sense" då man trycker ner bilen i backen.
2. Eller var det felinställda cambervinklar?
Det skulle det OCKSÅ kunna vara, men mindre troligt. Jag kommer i samband med nya däck, se till att göra en hjulinställning i alla fall...kanske asap innan vinterhjulen åker på, så de inte heller bli lidande. Håll allt på standard-inställning, så bör det slita jämnt.
3. Ska jag annullera nästa verkstadsbesök, eller ska jag dit och be dem kolla cambervinklarna? Jag lutar åt ja, det ska jag nog göra.
Hehe...Ja, det ska du nog göra. :lol:
4. Vitsen med suspensionssänkningen, är den bara aerodynamisk? Mindre luftmotstånd i högre farter = mindre energiåtgång och större däcksåtgång = onödig, fördyrande finess?
Ja på alla dina påståenden. :geek:

Nä, dyr bil måste vara perfekt! :D ...i alla fall teoretiskt. ;)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Sjungande bakaxel?

Inlägg av e5m1r »

Bara att inflika lite
Jag kör min bil på always low och har ingen antydan till snedslitning
Snart 8000 mil iofs på både sommar och vinterdäck
Så jag säger att det är fel hjulinställning sen kan low läget klart göra saker värre men det är inte roten till problemet
Gäller model S
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av thomas76 »

Kör också bara i low och däcken var jämt slitna vid däck bytet. Har en Model S
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av takarlsson »

okjhum skrev:
Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag fick svaret att det var för däcken var slitna och rest sig.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

takarlsson skrev:
okjhum skrev:
Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag fick svaret att det var för däcken var slitna och rest sig.
Kanske nån som just bytt till nya däck kan bekräfta att skakningarna försvann då?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

thomas76 skrev:
Kör också bara i low och däcken var jämt slitna vid däck bytet. Har en Model S
Jaha, i så fall är det ju inte low som är felet, utan helt enkelt hjulinställningen! Om Cambervinkeln alltså varit felinställd från början, borde Tesla bidra med en slant för nya däck.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Uppdatering 2018-11-07:
Var på servicestationen i förrgår och fick veta att cambervinkeln är fast på modell X och alltså inte kan justeras. Men "Cambervinkeln ökar vid acceleration och återgår till normal vid jämn hastighet. Kraftig acceleration bör alltså undvikas."

Men de fann att toe in-toe out-vinklarna behövde justeras, och när de gjorde det förbättrades cambervinklarna samtidigt.

Jag hade alltså bytt till (odubbade) vinterdäck, varvid missljudet i princip hade försvunnit, men det fanns ändå misstanke om något missljud av ungefär liknande slag, dvs hjulvarvsrelaterat. Det var min egen misstanke; ljudet var svagt, och ibland var jag inte övertygad själv. Men tydligen var det sant, för serviceteknikern höll med.
Missljudet från sommardäcken kom alltså från att de var så snedslitna runt hela innerkanten, att korden nästan syntes, medan mönstret på däcken i övrigt hade långt över godkänt djup. Det gällde alla fyra däcken, ca 5000 mil. Vinterdäcken skulle kanske komma att slitas likadant?

Serviceteknikern(a) kämpade hela dagen, från 9 till 5, med att finjustera vinklarna. Först hade de bytt alla hjulen och provkört för jämförelse, såsom någon annan också berättat ovan. De hade komplicerade instrument med laserstrålar och speglar för vinkelinställningarna. När de ändrade på ett ställe, ändrades andra ställen också. Till slut blev det bra och "gröna siffror" för alla sorters vinklar i tabellerna. När jag körde hem (20 mil), kändes det påtagligt tystare än när jag körde dit.

Som alltid var all personal mycket vänlig och serviceinriktad. Så jag fick inte lust att diskutera med dem om att Tesla borde ersätta mig för i förtid utslitna däck pga grundläggande felinställning i en ny bil. Men det är kanske ändå utsiktslöst att hoppas på någon sådan ersättning.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Härligt Okjhum att allt löste sig!

Då kör jag också en uppdatering, så vi alla får säkrare felsökning när man letar efter svar.

Senaste nytt var att SC i Malmö konstaterade dåliga däck och rekommenderade hjulinställning. Allt frid o fröjd.

Efter ca 200 mil till och fortsatt oljud på sommardäcken, så var det dags för ett byte till vinterdäck.
Och oj...ojojoj. Från besöket på SC tills bytet gjordes, så hade sommardäcken gått ända ner i korden...o lite till.
Det var nära ögat. Ingen vill ha punktering i höga hastigheter med eventuella personskador...eller hjulhusskador som ska repareras med allt merarbete det medför... :roll:

Ett av bakdäcken som var värst:
20181101_123443.jpg
Båda bakdäcken:
20181030_201823.jpg
Alla fyra - Kan se att de två längst bort är snedslitna mest och de är bakdäcken.
Även de främre är slitna på insidan, men det beror kanske mest på slitaget när man svänger vid parkering etc.:
20181030_201738.jpg
Aaaaaanyway, efter bytet till vinterdäck så försvann mycket riktigt oljudet. Om än ett konstigt resonansljud genom kupén har uppkommit (mjuka vinterdäck tillsammans med felaktig hjulinställning kanske?).
Gissar på att det försvinner med en hjulinställning, vilket måste göras så inte även vinterdäcken blir snedslitna.

Därför är nu hjulinställning beställt och förhoppningsvis blir allt frid och fröjd efter det.
Återkommer efter att jobbet är slutfört.


Förresten Okjhum; vilket SC gjorde du hjulinställningen hos?
Fick en estimerad tid till 1,5 - 2 timmars arbete av SC Malmö (kost: 1700 ink. moms). Inte 8 timmar!
Nu är det en Model S som jag pratar om...kanske är annorlunda med en X, då det verkar vara mer justeringsmöjligheter på just en S.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av takarlsson »

Mina sommar däck ser likadana ut bak.
Hjul inställning, är det något man ska göra en gång om året på Tesla?
Haft bil i 30 år och aldrig behövt göra hjulinställning därav frågan.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Kylbalsam skrev:
Härligt Okjhum att allt löste sig!
Då kör jag också en uppdatering, så vi alla får säkrare felsökning när man letar efter svar.
Tack för uppdateringen! Ja, det var verkligen hemska däck, ännu lite värre än våra.
Kylbalsam skrev:
Förresten Okjhum; vilket SC gjorde du hjulinställningen hos?
Det var Malmö.
Men vi börjar undra om inte vinterdäcken också har börjat sjunga lite ... :-(
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

okjhum skrev:
Kylbalsam skrev:
Härligt Okjhum att allt löste sig!
Då kör jag också en uppdatering, så vi alla får säkrare felsökning när man letar efter svar.
Tack för uppdateringen! Ja, det var verkligen hemska däck, ännu lite värre än våra.
Kylbalsam skrev:
Förresten Okjhum; vilket SC gjorde du hjulinställningen hos?
Det var Malmö.
Men vi börjar undra om inte vinterdäcken också har börjat sjunga lite ... :-(
Se där! Lite svar i tråden sedan sist.

Då är det dags för ännu en uppdatering i ämnet.

Var hos SC i Malmö förra veckan för en hjulinställning.
De kunde inte hitta mycket som var fel...någon vinkel i framvagnen justerades ytterst lite, men inget i bak.

Info från personalen, var att däcken på en så pass tung bil och med mycket vridmoment, så håller däcken max 3000 mil. Våra hade gått ca 4000 (sommar), så det blev guldstjärna där...(så att kunden kände sig nöjd).

MEN! Historien är inte över än. På vägen hem de 15 milen, så hördes fortfarande samma resonansljud och skakningar i bilen. Inte på samma sätt som med sommardäcken, för nu är vinteruppsättningen på.
Det är snuskigt irriterande. Dock så är det så dovt att det inte går att spela in. Tror de mjuka vinterdäcken dämpar ljudet. Har man en tomburk och mynt tillsammans, så hör man tydligt vibrationerna. Och det är inte "normalt vägljud" såklart...då hade jag inte skrivit här.

Till historien kan tilläggas:
Efter vintern 2016/2017, så hade bromsskivorna slagit sig efter en djurinbromsning och det visade sig genom ojämn sänkning av hastigheten till stopp. Ett ryckigt stopp helt enkelt.
Jag påpekade problemet till SC Gbg och efter några hårda ord, så bytte de alla skivor runtom free of charge. Dock tror jag endast de bakre behövde bytas...för vid test med handbromsen (endast på bakre hjulen), så var det ryckigt stopp. Men det var inga vibrationer i ratten.

Hur som helst, de bromsskivorna "höll" till en höstkväll 2017, då det behövdes bromsas hårt för ett djur igen. Efter det så var samma vibrationer tillbaks vid nästa inbromsning. Efter det orkade jag inte orda med ett SC igen utan lät det vara...men har inte kopplat förrän nyss att det ljudproblem som både sommar och vinterdäcken nu har gett, kan bero på skeva bromsskivor bak. :-O
För det dova vibrationsljudet som uppkommer verkar komma bakifrån...man känner det även i stolen.

Summa summarum, är att utvärdera bakskivorna igen. För hjulen är balanserade och hjulinställningen korrekt och det skakar inget i ratten...dock så vet jag inte hur man ska gå till väga.
Lämna in lösa skivor på en verkstad som kan sina saker eller ska man dra det med SC igen...blir så trött.
...de börjar tröttna på mig med..."han med vibrationerna" kallas jag väl. :-S

Kanske ska förtydliga att jag inte tror att ojämna bromsskiva skapar de däck som visats i tråden...det är nog rent slitage på stark bil. Det har alltså varit två helt olika saker samtidigt - bromsskivor som gör ljudet och däcken som är slut. :-D
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av HelectriC »

Vad då, är det engångsbromsar? Dom är alltså bara good enough för 1 hård inbromsning? Låter ju helt sjukt :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

HelectriC skrev:
Vad då, är det engångsbromsar? Dom är alltså bara good enough för 1 hård inbromsning? Låter ju helt sjukt :shock:
Japp Helectric, tyvärr är det den erfarenhet vi fått.

På sommaren kör vi med full regen...på slaskig o saltig vintertid blir det låg regen. Bara för att hålla skivorna i skick. Men det verkar som man skjuter sig själv i foten...för man får bromsa mer när det väl behövs och då slår sig skivorna. :-/

Senast idag var jag tvungen (rent reflexmässigt) att bromsa 100%, när en fasan (typiskt skåne-fenomen) sprang ut preciiiis framför bilen. Damen hade inte en chans när frontspoilern klippte nacken.
Från 70 km/h ner till 0 på torr asfalt, så antar jag att bromsskivorna inte blivit bättre. Ska hem till skogarna imorgon med mycket motorväg därimellan...får se hur det upplevs. ("bromstestet" hände precis innan bilen ställdes för dagen).

Kanske någon annan som har erfarenhet av att deras bromsar slått sig lätt? :-/
Tydligast märks problemet när man ska stanna helt...typ vid rödljus. Den sista biten ner till 0 km/h upplevs irriterande ryckig.

Återkommer i det än så länge öppna ämnet om vibrationerna.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Geni87 »

Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Oroande läsning ... :o :shock: :cry:
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Anders-X »

Geni87 skrev:
Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.
Det hände framskivorna på farsans Honda Accord på 80- eller 90-talet. De fick efter två byten svarva till skivorna på plats för att få dem "raka" igen.
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Geni87 »

Anders-X skrev:
Geni87 skrev:
Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.
Det hände framskivorna på farsans Honda Accord på 80- eller 90-talet. De fick efter två byten svarva till skivorna på plats för att få dem "raka" igen.
Yep precis, att byta till nya skivor hjälper liksom inte om samma spänningar finns i materialet på de nya... :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar