Sida 2 av 2

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 24 nov 2018 22:50
av Kylbalsam
HelectriC skrev:
Vad då, är det engångsbromsar? Dom är alltså bara good enough för 1 hård inbromsning? Låter ju helt sjukt :shock:
Japp Helectric, tyvärr är det den erfarenhet vi fått.

På sommaren kör vi med full regen...på slaskig o saltig vintertid blir det låg regen. Bara för att hålla skivorna i skick. Men det verkar som man skjuter sig själv i foten...för man får bromsa mer när det väl behövs och då slår sig skivorna. :-/

Senast idag var jag tvungen (rent reflexmässigt) att bromsa 100%, när en fasan (typiskt skåne-fenomen) sprang ut preciiiis framför bilen. Damen hade inte en chans när frontspoilern klippte nacken.
Från 70 km/h ner till 0 på torr asfalt, så antar jag att bromsskivorna inte blivit bättre. Ska hem till skogarna imorgon med mycket motorväg därimellan...får se hur det upplevs. ("bromstestet" hände precis innan bilen ställdes för dagen).

Kanske någon annan som har erfarenhet av att deras bromsar slått sig lätt? :-/
Tydligast märks problemet när man ska stanna helt...typ vid rödljus. Den sista biten ner till 0 km/h upplevs irriterande ryckig.

Återkommer i det än så länge öppna ämnet om vibrationerna.

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 25 nov 2018 23:01
av Geni87
Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 28 nov 2018 11:05
av okjhum
Oroande läsning ... :o :shock: :cry:

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 28 nov 2018 17:13
av Anders-X
Geni87 skrev:
Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.
Det hände framskivorna på farsans Honda Accord på 80- eller 90-talet. De fick efter två byten svarva till skivorna på plats för att få dem "raka" igen.

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 28 nov 2018 17:18
av Geni87
Anders-X skrev:
Geni87 skrev:
Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.
Det hände framskivorna på farsans Honda Accord på 80- eller 90-talet. De fick efter två byten svarva till skivorna på plats för att få dem "raka" igen.
Yep precis, att byta till nya skivor hjälper liksom inte om samma spänningar finns i materialet på de nya... :)

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 28 nov 2018 18:17
av Shven
Har en Tesla model S från 2014 alltså en tidig. Har fått bytt bakaxeln vid två tillfällen pga missljud. Den första gången fick bilen ett vinade ljud vilket är det vanligaste och den sista gången ett burrande ljud. Båda gångerna skötte Tesla utbytet på ett enastående sätt och utan kostnad.
Typiskt för båda typerna av ljud är att det låter när motorn driver och försvinner eller blir betydligt lägre när man lättar på ”gasen”. Detta har jag fått förklarat för mig på serviceenheten i Malmö. Det vinande ljudet kan komma i lägre hastigheter.

Det Tesla byter är Driveunit och har samma garantitagande som batteriet dvs 8 år och obegränsad körsträcka. Fel på driveunit har varit ett av tidiga Model S vanliga problem. Jag tycker att det är besynnerligt att en så förhållandevis enkel konstruktion ska vara behäftad med såpass frekventa krångel.

Hur har det varit med felfrekvensen hos nyare ModeS och X?

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 28 nov 2018 20:43
av Geni87
Shven skrev:
Har en Tesla model S från 2014 alltså en tidig. Har fått bytt bakaxeln vid två tillfällen pga missljud. Den första gången fick bilen ett vinade ljud vilket är det vanligaste och den sista gången ett burrande ljud. Båda gångerna skötte Tesla utbytet på ett enastående sätt och utan kostnad.
Typiskt för båda typerna av ljud är att det låter när motorn driver och försvinner eller blir betydligt lägre när man lättar på ”gasen”. Detta har jag fått förklarat för mig på serviceenheten i Malmö. Det vinande ljudet kan komma i lägre hastigheter.

Det Tesla byter är Driveunit och har samma garantitagande som batteriet dvs 8 år och obegränsad körsträcka. Fel på driveunit har varit ett av tidiga Model S vanliga problem. Jag tycker att det är besynnerligt att en så förhållandevis enkel konstruktion ska vara behäftad med såpass frekventa krångel.

Hur har det varit med felfrekvensen hos nyare ModeS och X?
En elmaskin+transmission lever trots allt ett ganska hårt liv i en fordonsapplikstion. Det gäller att man har koll på momentväxlingar och annat när man konstruerar. :) Vet du vilken del i driveuniten som hade problem? För den består väl av både elmaskinen och transmissionen?

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 28 nov 2018 22:56
av Gustafsson
Shven skrev:
Har en Tesla model S från 2014 alltså en tidig. Har fått bytt bakaxeln vid två tillfällen pga missljud. Den första gången fick bilen ett vinade ljud vilket är det vanligaste och den sista gången ett burrande ljud. Båda gångerna skötte Tesla utbytet på ett enastående sätt och utan kostnad.
Typiskt för båda typerna av ljud är att det låter när motorn driver och försvinner eller blir betydligt lägre när man lättar på ”gasen”. Detta har jag fått förklarat för mig på serviceenheten i Malmö. Det vinande ljudet kan komma i lägre hastigheter.

Det Tesla byter är Driveunit och har samma garantitagande som batteriet dvs 8 år och obegränsad körsträcka. Fel på driveunit har varit ett av tidiga Model S vanliga problem. Jag tycker att det är besynnerligt att en så förhållandevis enkel konstruktion ska vara behäftad med såpass frekventa krångel.

Hur har det varit med felfrekvensen hos nyare ModeS och X?
Vet att bilar med VIN < ca 40000 hade stora problem med DU. P+ modellerna gav ju riktigt mycket effekt på bakhjulen, något som transmissionen inte klarade. Problemen försvann nästan med D -modellerna. Nåt är fixat även på RWD iaf och problemen verkar ovanliga på nyare bilar. Fanns en enkät om problemet på Norska Teslaklubbens forum för ett par år sedan.

Re: Sjungande bakaxel?

Postat: 28 nov 2018 23:17
av jeppe_sthlm
Jepp. DU smällde i vår P85+. Har också tänkt på det där att det är en helsikes massa vridmoment på bakhjulen i de här bilarna och att det finns en god anledning till att de slutade med dem. Rolig är den iallafall :-)