Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av neriksson »

Hej,

Min syster har eget företag och leasar för tillfället en Volvo XC90. Om ett år är det dags för henne att byta bil och jag har äntligen lyckats få henne att åtminstone överväga en Model X. Men det är några frågetecken kvar som behövs redas ut innan hon är redo att gå över till den ljusa sidan :P

1. Finansiering
Hur fungerar det med leasing av Tesla? Behöver hennes företag belåna bilen (ca 1,3 mkr) eller är det bara månadsbetalningen som anges på Teslas hemsida när man konfigurerar bilen?
Första förhöjda månadsavgiften är 20% - men på vad? Totalsumman inklusive moms?

2. Hundburar
Dom är fem personer i familjen och har två stycken hundar. Det är en ganska stor hundras (ca 35kg och 60cm mankhöjd) och hon undrar om det är möjligt att ha två hundburar - modell större - i bagaget? Hon tycker att takhöjden i bagageluckan ser liten ut med det sluttande taket. Är det möjligtvis någon Model X ägare på forumet som har hundbur i bagageluckan - vad har du i så fall för hundras?

3. Model X runt Katrineholm?
Finns det möjligen någon som har en Model X som bor i området runt Katrineholm eller åtminstone Södermanland? Skulle det finnas chans att hon får se bilen på nära håll och kanske till och med provköra?

Det kanske dyker upp fler frågetecken längs vägen, men vore tacksam för hjälp med dessa frågor så länge :)
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av Leo »

Finns i Järna (10km söder om Södertälje) om de vill kolla på en X. Haf en X100D 6-sits. Skicka PM i så fall.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av kanylbullen »

Behöver man verkligen hundbur i en Tesla? Vi kör med vår hund fastspänd i sele bara.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av neriksson »

Leo skrev:
Finns i Järna (10km söder om Södertälje) om de vill kolla på en X. Haf en X100D 6-sits. Skicka PM i så fall.
Tack för erbjudande :) Ska kolla med dom om ska mot Stockholmshållet närmsta tiden så kanske vi nappar på det.
kanylbullen skrev:
Behöver man verkligen hundbur i en Tesla? Vi kör med vår hund fastspänd i sele bara.
Hmm, jag antog det? På vilket sätt skiljer sig en Tesla mot en "vanlig" bil gällande hundbur?
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
fanderzon
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 aug 2018 15:16

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av fanderzon »

1. Leasingkostnaden per månad som står på Teslas hemsida när man konfigurerar bilen stämmer ganska bra med vad man faktiskt får betala per månad till DNB som står för leasingen. För mig hamnade det på 8100 i månaden ex moms för en X 100D.

Den där första förhöjda leasingavgiften på 20% är på bilens pris inkl. moms, du får ju dra av halva momsen senare, men det är ändå en hel del pengar som ska ut innan bilen hämtas. Har företaget bra ekonomi och har funnits ett tag går det nog att förhandla ner om man vill (men just för momsens skull är det ju inte fel att ha en hög första avgift om man har råd).

2. Vi har galler och inte bur så har tyvärr inga tips på vilken modell som passar bäst.

Det är ju inte lika rymligt som en volvo-kombi där bak eftersom taket sluttar som du säger men litet är det inte heller. Är man beredd att testa lite olika burar kan man nog komma fram till nåt som funkar. Finns ju burar som sluttar också.

Här är en engelsman som köpt en mediumbur som är 78 cm bred, 56 cm djup och 61 cm hög, det är väl inte så att utrymmet är maxat där direkt:
MartinCB
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 mar 2018 08:56

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av MartinCB »

Kan tipsa om Hansenburen, är otroligt nöjd med min hundbur i min model S. Vad jag vet finns det ingen bur som utnyttjar platsen så bra. Jag har storlek small och jycken är en Östsibirisk Laika ~25kg.
Helt klart en bil utan kompromiss! Sportbil, Jaktbil, Hundbil, Elbil 8-)
Bild

Bild
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av kanylbullen »

neriksson skrev:
kanylbullen skrev:
Behöver man verkligen hundbur i en Tesla? Vi kör med vår hund fastspänd i sele bara.
Hmm, jag antog det? På vilket sätt skiljer sig en Tesla mot en "vanlig" bil gällande hundbur?
Enda anledningen jag kan komma på att man verkligen behöver hundbur är om man vill kunna lämna bilen med bakluckan öppen och det behöver man ju inte i en Tesla eftersom man kan lämna AC'n på istället.

EDIT: Har man två hundar kan jag iofs förstå om man vill kunna separera dem ordentligt.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av Smutt »

kanylbullen skrev:
neriksson skrev:
kanylbullen skrev:
Behöver man verkligen hundbur i en Tesla? Vi kör med vår hund fastspänd i sele bara.
Hmm, jag antog det? På vilket sätt skiljer sig en Tesla mot en "vanlig" bil gällande hundbur?
Enda anledningen jag kan komma på att man verkligen behöver hundbur är om man vill kunna lämna bilen med bakluckan öppen och det behöver man ju inte i en Tesla eftersom man kan lämna AC'n på istället.

EDIT: Har man två hundar kan jag iofs förstå om man vill kunna separera dem ordentligt.
Hundarna kanske gillar att tugga på saker :?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av Matte »

fanderzon skrev:
2. Vi har galler och inte bur så har tyvärr inga tips på vilken modell som passar bäst.
Vilket galler? Har du någon länk och bild?
Henrikw
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 apr 2017 22:33
Ort: Stehag

Re: Frågor kring Model X (finansiering, hundbur m.m.)

Inlägg av Henrikw »

Www.mimsafe.se
Har den buren som är ställbar i längd och passar perfekt.
Skriv svar