Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av MangeT »

JonasPersson skrev:
Tack för alla svar! Nu var iofs tråden riktad mot Model X så vidare snack får gärna handla om den.

Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.

Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
Men visst är det väl så att du med en kod från någon fortfarande kan få fri supercharging om du beställer en ny Tesla?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av JonasPersson »

MangeT skrev:
JonasPersson skrev:
Tack för alla svar! Nu var iofs tråden riktad mot Model X så vidare snack får gärna handla om den.

Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.

Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
Men visst är det väl så att du med en kod från någon fortfarande kan få fri supercharging om du beställer en ny Tesla?

Jo, fram till mitten av september. Månadskostnaden är dessvärre betydligt högre nu att beställa helt ny så jag är ute efter något som max kostar 10k i månaden. Egentligen är ju inte gratis laddning något man tjänar på rent pengamässigt men känslomässigt är det en jäkla skillnad. Hittar jag någon 100D för rätt peng så får jag skippa gratis laddning helt enkelt :D
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av kanylbullen »

JonasPersson skrev:
Månadskostnaden är dessvärre betydligt högre nu att beställa helt ny så jag är ute efter något som max kostar 10k i månaden.
Jag fick ungefär samma månadskostnad med en ny tack vare att de erbjöd 0.95% ränta på nya men 3.95% på begagnade.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av fimpen »

Hej

I skrivande stund ligger det två Beg X uppe för försäljning hos tesla. Samma pris i princip, den ena en x90d och den andra en xp90dl. Gissar att det är det avskräckande förmånsvärdet på p-modellen som ligger den i fatet... den borde ju vara mycket dyrare... den har ju även gått bra mycket kortare.

Men, min fråga gäller räckvidden. Tesla anger 467 km för x p90dl och 413 för 90d, NEDC. Stämmer detta verkligen? För nya bilar är ju P-modellen till och med lite ”törstigare” ju? Eller är det olika generationer av batterier eller nåt?? Någon som vet?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Tars »

fimpen skrev:
Hej

I skrivande stund ligger det två Beg X uppe för försäljning hos tesla. Samma pris i princip, den ena en x90d och den andra en xp90dl. Gissar att det är det avskräckande förmånsvärdet på p-modellen som ligger den i fatet... den borde ju vara mycket dyrare... den har ju även gått bra mycket kortare.

Men, min fråga gäller räckvidden. Tesla anger 467 km för x p90dl och 413 för 90d, NEDC. Stämmer detta verkligen? För nya bilar är ju P-modellen till och med lite ”törstigare” ju? Eller är det olika generationer av batterier eller nåt?? Någon som vet?

/Fimpen
Precis som det står, så är det nedc, och det är bara att glömma.
Tänk att du kommer ca 30-33 mil på 100% på en p90dl med 22”. Sommartid.

90d kommer du ca 2-4 mil längre med.
Det är min erfarenhet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Tars »

Mycket spelar roll om du har rätt inställda hjulvinkar. Tyvärr har 2 av mina 3 x haft dåliga vinklar och det drar upp förbrukningen.
90d, sen p90dl och sen en till p90dl
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Tars »

Va ett otroligt bra pris på p90dl måste jag säga.
Beroende på hur mycket du kör privat, så kan det ”löna” sig att köpa den privat om du kör mycket i tjänsten.

Får kalkylera vad som blir bäst.
Förmånsvärdet på den tror jag ligger på ca 14’
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Remuz »

Inget drag på P och ett galet lågt VIN, men bra pris. Jag klarar inte bruna säten, men annars vart jag sugen såklart
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
fimpen skrev:
Hej

I skrivande stund ligger det två Beg X uppe för försäljning hos tesla. Samma pris i princip, den ena en x90d och den andra en xp90dl. Gissar att det är det avskräckande förmånsvärdet på p-modellen som ligger den i fatet... den borde ju vara mycket dyrare... den har ju även gått bra mycket kortare.

Men, min fråga gäller räckvidden. Tesla anger 467 km för x p90dl och 413 för 90d, NEDC. Stämmer detta verkligen? För nya bilar är ju P-modellen till och med lite ”törstigare” ju? Eller är det olika generationer av batterier eller nåt?? Någon som vet?

/Fimpen
Precis som det står, så är det nedc, och det är bara att glömma.
Tänk att du kommer ca 30-33 mil på 100% på en p90dl med 22”. Sommartid.

90d kommer du ca 2-4 mil längre med.
Det är min erfarenhet.
Men visst är det knepigt ändå att räckvidden skiljer sig åt "fel" håll på dom här två? Har dom tagit med batteridegraderingen? (det brukar dom väl inte göra annars)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av fimpen »

Ja, precis... visst är det knepigt. Jag är väl medveten om att NEDC är alldeles fel i absoluta tal. Men relativt sett ska det ju ändå stämma, eller?? Jag gissar skrivfel...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av fimpen »

Hej på er igen batteri-kapacitets-intresserade!

Nu ligger två CPO X90D uppe på Teslas sida, de skiljer ju lite i pris, utrustning, SUC och annat. MEN, de skiljer ju ganska mycket i räckvidd också. Den nyare blå har 489 km medan den vita har 413 NEDC-km. Även om siffrorna är överdrivna pga att NEDC är så missvisande så är den relativa skillnaden ju väldigt intressant. Den nyare (blå) har 18 % längre räckvidd vilket ju är en jättestor skillnad. Jag kan inte se att det skulle vara någon annan räckviddspåverkande faktor än batterierna i dessa bilar. Så, frågan gissningsvis finns två generationer 90 kWh-batterier, där det är ganska avgörande vilket batteri man "får". Det är ju ganska lätt att kolla när en funderar på CPO-bil från Tesla etc. Men blocket-spekulanter får ju se upp.

Eller har jag fel?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av JonasPersson »

fimpen skrev:
Hej på er igen batteri-kapacitets-intresserade!

Nu ligger två CPO X90D uppe på Teslas sida, de skiljer ju lite i pris, utrustning, SUC och annat. MEN, de skiljer ju ganska mycket i räckvidd också. Den nyare blå har 489 km medan den vita har 413 NEDC-km. Även om siffrorna är överdrivna pga att NEDC är så missvisande så är den relativa skillnaden ju väldigt intressant. Den nyare (blå) har 18 % längre räckvidd vilket ju är en jättestor skillnad. Jag kan inte se att det skulle vara någon annan räckviddspåverkande faktor än batterierna i dessa bilar. Så, frågan gissningsvis finns två generationer 90 kWh-batterier, där det är ganska avgörande vilket batteri man "får". Det är ju ganska lätt att kolla när en funderar på CPO-bil från Tesla etc. Men blocket-spekulanter får ju se upp.

Eller har jag fel?

/Fimpen

Kan ju hända att X90D som har AP2 har bättre batterihantering eller liknande.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av bylund »

Eller skrivfel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Verdi »

De har garanterar skrivit fel.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av fimpen »

Verdi skrev:
De har garanterar skrivit fel.
Tror ni verkligen det?? Skillnaden mellan 100 och 90-kWh-batteri är ju i verkligheten mycket större än benämningen skvallrar om pga mycket mera tillgänglig kapacitet i de (nya) 100-batterierna. Frågan är väl om det finns olika typer av 90-batterier? Nya kanske är av samma typ som 100-batterierna, dvs större andel ”tillgänglig” kapacitet, eller vad tror ni?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Svenssons »

fimpen skrev:
Verdi skrev:
De har garanterar skrivit fel.
Tror ni verkligen det?? Skillnaden mellan 100 och 90-kWh-batteri är ju i verkligheten mycket större än benämningen skvallrar om pga mycket mera tillgänglig kapacitet i de (nya) 100-batterierna. Frågan är väl om det finns olika typer av 90-batterier? Nya kanske är av samma typ som 100-batterierna, dvs större andel ”tillgänglig” kapacitet, eller vad tror ni?

/Fimpen
90 batteriet fanns inte under så lång tid. 100 kWh kom efter inte så lång tid och 90 kWh började fasas ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Remuz »

Väcker den här gamla tråden. Idag laddade jag SuC första gången med min XP100D. Den laddade extremt långsamt, toppade på 74kW efter 15min (kallt batteri). Började ladda 10.38 på 27% och hade 11.37 80%. Kl 11.54 hade jag 90% och då hade 61kWh letat sig in i batteriet vilket skulle innebära en maxkapacitet lite yxigt räknat på 97kWh. Extremt mycket mer än de run 81kWh som jag hade i min 90D.

Blir spännande i mellandagarna då jag ska ladda med varmt batteri för första gången. Hoppas på bra laddkurva då.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av mati »

Fick du verkligen in 81 kWh i ditt 90-batteri? Jag räknar med 76 kWh tillgänglig kapacitet. I praktiken skiljer sig en 90D inte så mycket från en 75:a.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
Fick du verkligen in 81 kWh i ditt 90-batteri? Jag räknar med 76 kWh tillgänglig kapacitet. I praktiken skiljer sig en 90D inte så mycket från en 75:a.
Jag mätte aldrig på detta sätt. Det jag kollade var att 100% gav mig 387km vilket med 210wh/km gav mig 81,27kWh.

Edit: Vad är typical för XP100D? 230wh/km? Skulle ge mig 433*0,23 = 99,59kWh
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av AKarlsson »

Remuz skrev:
mati skrev:
Fick du verkligen in 81 kWh i ditt 90-batteri? Jag räknar med 76 kWh tillgänglig kapacitet. I praktiken skiljer sig en 90D inte så mycket från en 75:a.
Jag mätte aldrig på detta sätt. Det jag kollade var att 100% gav mig 387km vilket med 210wh/km gav mig 81,27kWh.

Edit: Vad är typical för XP100D? 230wh/km? Skulle ge mig 433*0,23 = 99,59kWh
250 hade jag i somras med eftermarknads 22or. Det på ganska ekonomisk körning.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av far1far2 »

bylund skrev:
Eller skrivfel.
Alla gånger. Min X100 har i stort sett samma range som min gamla S85.
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar