Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gretsch »

När vi ändå är inne på området räckvidd så har jag funderingar på byta min S85D till en S100D och då är ju frågan ..... är det värt det ? måste jag ha de extra milen ? ... Ja ibland när man är ute och kör på sina roadtrips så hade det varit skönt att kunna slappna av lite och inte tänka på räckvidden. Jo men vi har ju supercharger överallt, ja men då är det att man tar sig från en supercharger till nästa, men om man vill åka runt och titta på natur och sevärdheter då hade det varit skönt med de extra milen man får med 100D. Ja som ni förstår är det lite fram och tillbaka i huvud hur jag ska göra. Vill bara lufta mina funderingar. Hoppas jag inte kapar en tråd nu , då får ni säga till.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Remuz »

Jag skulle inte känna behovet av 100 i en S alls, men det är kanske för jag är van vid X90D nu. När jag lånade en S75D drog den mindre på motorväg så räckvidden var klart längre än med min X.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gustafsson »

Bytte ju min 70D till 100D nyligen. Kört 600 mil med den nya, 8500 med den gamla.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gretsch »

Tack för svaren! Bra att få reda på plus och minus i jämförelse på bilarna. Har du 100% i batteriet när du får 508 km din S100D ? Själv får jag 418 km vid 100% i min S85D, jag har kört ca 8000 mil på snart 3 år.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av JonasPersson »

Tack för alla svar! Nu var iofs tråden riktad mot Model X så vidare snack får gärna handla om den.

Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.

Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gretsch »

Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av JonasPersson »

Gretsch skrev:
Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Absolut ingen fara Gretsch!
Jag har koll på alla på Blocket. Var finns din Remuz?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gretsch »

Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av HelectriC »

Gretsch skrev:
Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Remuz är en medlem här på forumet, har bl.a. skrivit inlägg lite längre upp i denna tråd därav frågan till honom, antar jag :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gretsch »

Ok! Då fattar jag. :D
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av JonasPersson »

Gretsch skrev:
Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Haha, ja jag var rätt så otydlig! Sorry! Remuz skriver att hans 90D är till salu så jag undrar var den finns att beskåda.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Remuz »

JonasPersson skrev:
Gretsch skrev:
Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Absolut ingen fara Gretsch!
Jag har koll på alla på Blocket. Var finns din Remuz?
Min finns i Enskede, du är välkommen att kolla och prova. Kroken är aldrig använd på min 90. Den lastar sjukt bra ändå
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Remuz »

Drog förresten 2000kg stenplattor med X60D (täckt släp) och då drog den strax under 400wh/km i 80km/h. Tror att en husvagn är större så räkna med 500, vilket ger min 90 en räckvidd på runt 17mil. Drar man ner till 70 ökar räckvidden markant (men jag skulle bara åka 4mil så det struntade jag i efter att ha testat).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av jpetters »

Med största hyrläpet från OKQ8 så drog min X ca 450 Wh/km när jag körde ca 80-90 km/h. Last eller inte gjorde liten skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
Bytte ju min 70D till 100D nyligen. Kört 600 mil med den nya, 8500 med den gamla.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Bytte du in din bil hos Tesla eller sålde du den privat/handlare? Känns som om du fick lite dåligt betalt för den... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av SAB »

Med en Hobby 490 husvagn är du faktiskt nere under 390 wh/km med en X med 20" däck och 80km/h, torr väg.
Med en 720 boggie drar den 100wh till.

Har kört en hel del med dessa så det är alltså riktig förbrukning.

Får nog säga att jag inte velat ha mindre än min X100.
Möjligen om man inte kör med vagn vintertid då.
Kommer fortfarande över 40 mil sommartid efter 5500mil. 28mil vid -20°C i vintras.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av JonasPersson »

SAB skrev:
Med en Hobby 490 husvagn är du faktiskt nere under 390 wh/km med en X med 20" däck och 80km/h, torr väg.
Med en 720 boggie drar den 100wh till.

Har kört en hel del med dessa så det är alltså riktig förbrukning.

Får nog säga att jag inte velat ha mindre än min X100.
Möjligen om man inte kör med vagn vintertid då.
Kommer fortfarande över 40 mil sommartid efter 5500mil. 28mil vid -20°C i vintras.
Tack för input! Mycket värdefullt. ;)
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gustafsson »

lator skrev:
Gustafsson skrev:
Bytte ju min 70D till 100D nyligen. Kört 600 mil med den nya, 8500 med den gamla.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Bytte du in din bil hos Tesla eller sålde du den privat/handlare? Känns som om du fick lite dåligt betalt för den... :?
Det var iofs en S jag bytte ( jag vet, i fel tråd). Man är väl aldrig nöjd vid ett inbyte, vet att den gick för knappt 10% mer än jag fick, men då med nya garantier etc. tycker det verkar rätt rimligt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
lator skrev:
Bytte du in din bil hos Tesla eller sålde du den privat/handlare? Känns som om du fick lite dåligt betalt för den... :?
Det var iofs en S jag bytte ( jag vet, i fel tråd). Man är väl aldrig nöjd vid ett inbyte, vet att den gick för knappt 10% mer än jag fick, men då med nya garantier etc. tycker det verkar rätt rimligt.
Det var alltså ett inbyte hos Tesla då...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Gustafsson »

lator skrev:
Gustafsson skrev:
lator skrev:
Bytte du in din bil hos Tesla eller sålde du den privat/handlare? Känns som om du fick lite dåligt betalt för den... :?
Det var iofs en S jag bytte ( jag vet, i fel tråd). Man är väl aldrig nöjd vid ett inbyte, vet att den gick för knappt 10% mer än jag fick, men då med nya garantier etc. tycker det verkar rätt rimligt.
Det var alltså ett inbyte hos Tesla då...?
Japp, inbyte hos Tesla. Fick ändå mycket mer än det garanterade restvärdet, vilket jag från början räknat med som nedre smärtgräns. Jämfört med en tidigare Lexus var andrahandsvärdet oerhört mycket bättre på Teslan som ny kostade 800'.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av MangeT »

JonasPersson skrev:
Tack för alla svar! Nu var iofs tråden riktad mot Model X så vidare snack får gärna handla om den.

Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.

Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
Men visst är det väl så att du med en kod från någon fortfarande kan få fri supercharging om du beställer en ny Tesla?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av JonasPersson »

MangeT skrev:
JonasPersson skrev:
Tack för alla svar! Nu var iofs tråden riktad mot Model X så vidare snack får gärna handla om den.

Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.

Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
Men visst är det väl så att du med en kod från någon fortfarande kan få fri supercharging om du beställer en ny Tesla?

Jo, fram till mitten av september. Månadskostnaden är dessvärre betydligt högre nu att beställa helt ny så jag är ute efter något som max kostar 10k i månaden. Egentligen är ju inte gratis laddning något man tjänar på rent pengamässigt men känslomässigt är det en jäkla skillnad. Hittar jag någon 100D för rätt peng så får jag skippa gratis laddning helt enkelt :D
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av kanylbullen »

JonasPersson skrev:
Månadskostnaden är dessvärre betydligt högre nu att beställa helt ny så jag är ute efter något som max kostar 10k i månaden.
Jag fick ungefär samma månadskostnad med en ny tack vare att de erbjöd 0.95% ränta på nya men 3.95% på begagnade.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av fimpen »

Hej

I skrivande stund ligger det två Beg X uppe för försäljning hos tesla. Samma pris i princip, den ena en x90d och den andra en xp90dl. Gissar att det är det avskräckande förmånsvärdet på p-modellen som ligger den i fatet... den borde ju vara mycket dyrare... den har ju även gått bra mycket kortare.

Men, min fråga gäller räckvidden. Tesla anger 467 km för x p90dl och 413 för 90d, NEDC. Stämmer detta verkligen? För nya bilar är ju P-modellen till och med lite ”törstigare” ju? Eller är det olika generationer av batterier eller nåt?? Någon som vet?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D

Inlägg av Tars »

fimpen skrev:
Hej

I skrivande stund ligger det två Beg X uppe för försäljning hos tesla. Samma pris i princip, den ena en x90d och den andra en xp90dl. Gissar att det är det avskräckande förmånsvärdet på p-modellen som ligger den i fatet... den borde ju vara mycket dyrare... den har ju även gått bra mycket kortare.

Men, min fråga gäller räckvidden. Tesla anger 467 km för x p90dl och 413 för 90d, NEDC. Stämmer detta verkligen? För nya bilar är ju P-modellen till och med lite ”törstigare” ju? Eller är det olika generationer av batterier eller nåt?? Någon som vet?

/Fimpen
Precis som det står, så är det nedc, och det är bara att glömma.
Tänk att du kommer ca 30-33 mil på 100% på en p90dl med 22”. Sommartid.

90d kommer du ca 2-4 mil längre med.
Det är min erfarenhet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar