Förardörren öppnar ej....

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Förardörren öppnar ej....

Inlägg av Satellite65 »

Hej !
Som rubriken lyder så har min mX slutat att öppna dörren från utsidan, den öppnar ej heller från displayen, den öppnar endast om man använder handtaget på insidan och drar det hela vägen.
Detta uppträdde först en fredag i mitten på Juli och hade när SC hörde av sig på Måndag gått till sig... Mycket mystiskt tyckte jag då jag kostaterat att det var ett mekaniskt fel.
Allt var frid och fröjd fram tills för ca 3v sedan då responsen på dörren började ta längre tid när man tryckte på handtaget utifrån... och för ca2v sedan la den av igen och sedan dess har föradörren inte gått att öppna utifrån. man kan tydligt höra att dörren försöker öppna men det är som att låset inte släpper dörren mekaniskt.

Någon som vet om någon quickfix på detta, varför jag frågar är för att jag inte har varken tid eller lust att köra 240mil (ToR) bil för att få detta (förmodligen väldigt enkla) problem fixat.

MVH
PS
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
tek
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 dec 2017 14:19

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av tek »

Samma sak hände mig, det slutade med ett besök på SC UV som hade reservdel hemma. Jag har ett par mil till UV så jag valde att låta SC fixa detta direkt.

Från min RO:

Confirmed issue, the door only opens with the inner door handle. Inspected driver door and found that the latch release actuator was inoperative and requires replacement.
Corrections: Latch - Door - Front - LH - 2nd Generation
Replaced front left door latch release actuator, the issue is no longer present.

Part: RWK, MX, FR DR E RELEASE ACTUATOR, LH (1115332-90-A)
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av Satellite65 »

Tack för infon, hur var det för dig. Funkade det att öppna alls eller då och då?
Det var ungefär det här jag lyckats läsa mig till på utlänska forum. Det verkar tyvärr som att jag måste besöka ett SC...

Finns det nån här som lyckats få en trasig del pä garanti och fått byta den själv? Jag är lite sugen att gör det nämligen, det kan omöjligt kosta mig lika mycket tid som att köra ner till UV. ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av kallekula »

Antar du har en bil från 2016? Den gamla sortens öppning som hörs en del när man öppnar stänger.

Ett vanligt fel tyvärr. I princip hela dörren utom plåt och inredning byts. Man får alltså den nya mekanismen som finns på nyare bilar. Tar väl en dag eller två på SC men problemet är att få tag i delarna. Det kan ta ett gäng veckor.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av Satellite65 »

kallekula skrev:
Antar du har en bil från 2016? Den gamla sortens öppning som hörs en del när man öppnar stänger.

Ett vanligt fel tyvärr. I princip hela dörren utom plåt och inredning byts. Man får alltså den nya mekanismen som finns på nyare bilar. Tar väl en dag eller två på SC men problemet är att få tag i delarna. Det kan ta ett gäng veckor.
Njae.. min bil är tillverkad i Juli 2017
Har den den gamla mekanismen?
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av kallekula »

Då måste du vara precis på gränsen innan de bytte framdörrarna. Det klickar till och låter en del när du öppnar? Dörrarna på en nyare X är nästintill ljudlösa.
Användarvisningsbild
tek
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 dec 2017 14:19

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av tek »

Efter det att felet först visade sig så gick efterföljande öppning bra, sedan 4-5 misslyckade öppningar med lite olika ljud från dörren. Fler försök gjorde jag inte, SC fixade detta dagen efter jag kontaktade dem. Jag skulle iväg på ett par veckors semester tre dagar senare. SC UV gjorde ett lysande jobb.

Handtaget på insidan fungerade alltid, alla elektroniska öppningar via dörrens utsida, fob eller skärmen misslyckades efter lite surrande från dörren.

Min bil är tillverkad Aug 2017.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av Satellite65 »

kallekula skrev:
Då måste du vara precis på gränsen innan de bytte framdörrarna. Det klickar till och låter en del när du öppnar? Dörrarna på en nyare X är nästintill ljudlösa.
Nej, mina är faktiskt rätt tysta, i alla fall på passagerarsidan som fungerar, jag har aldrig tänkt på att de skulle låta när det fungerade men det kan vara något jag missat.

/Sat
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av Satellite65 »

tek skrev:
Efter det att felet först visade sig så gick efterföljande öppning bra, sedan 4-5 misslyckade öppningar med lite olika ljud från dörren. Fler försök gjorde jag inte, SC fixade detta dagen efter jag kontaktade dem. Jag skulle iväg på ett par veckors semester tre dagar senare. SC UV gjorde ett lysande jobb.

Handtaget på insidan fungerade alltid, alla elektroniska öppningar via dörrens utsida, fob eller skärmen misslyckades efter lite surrande från dörren.

Min bil är tillverkad Aug 2017.
Ok, det låter bekant. Min dörr öppnar dock aldrig mer... :(
SC har beställt grejer för några veckor sedan säger de, hoppas bara vi kommer fram till en smidig lösning för bytet.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Förardörren öppnar ej....

Inlägg av Satellite65 »

Update

Fick till sist delen skickad hem till mig och bytet tog en halvtimme, nu fungerar dörren som vanligt igen :D
Latchen som den trasiga delen kallas är väldigt lätt att byta, det enda som är lite klurigt och kräver lite varsamhet är att ta lös dörrsidan.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Skriv svar