Byte Vindruta hos Carglass

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av Bjelke »

Yngve skrev:
Undrar bara varför du ( påstår/tror ) att kameran t.ex. i Teslan måste kalibreras ?
Har bytt ruta själv i min Tesla, plus en massa andra bilar eftersom jag bytt bilrutor i c:a 40år.
Så länge kameran sitter i sitt fäste som ju är fixerat i taket, typ Tesla, bryr ju inte kameran sig om huruvida glaset ( som ju är klart glas )
blivit utbytt eller ej.
Förutsett givetvis att rutan sitter med rätt mått från A-stolparna resp. takkanten så kameran har "fri" sikt.
Jag har bara bytt en gång på min S och när vi tittade på kameran så sitter den precis som du säger fast i taket och inte i rutan, och Teslas
personal sa också att kalibreringen inte berörs av bytet av ruta.
Den ytterst lilla skillnaden i vinkel på glasytan som kan uppstå (skulle kunna ge en liten skillnad i brytning) är extremt liten, mindre än
skillnaden som kan uppstå pgav temperaturskillnader i rutan/chassiet tex.
Jag litar i detta fall på Tesla själv (tills vidare iaf).

Edit: kollade på ett klipp nu och där sitter fästet på rutan (och kameran monteras då självklart bort vid bytet osv) och då känns det ändå som att en kalibrering skulle
kunna vara nödvändig/värdefull.
Om fästet på rutan monterats med grym precision och kameran sedan monteras i det fästet även det med grym precision samt att systemet verkligen kan självkalibrera
tillräckligt bra så är det kanske OK, men där blir jag osäker...

Finns det olika rutor tro? (till nosecone och AP1 tänker jag nu).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av e5m1r »

Werksta i Danseryd har utrustning enligt de själva
Jag bytte där och frågade om kalibrering
De sa att de sköter det och bilen behöver ej in till tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av Crappy »

Hej Yngve
Kul att vi är två glasmästare som gillar Tesla (minst) :)

Du slog mig på fingrarna, jag har bara officiellt bytt bilrutor i 35 år. Även om jag började ytterligare minst tio år tidigare (Uppväxt på ett glasmästeri)

Men för att återgå.
Det måste då finnas olika modeller av rutor. Du gjorde mig osäker, eftersom du hade bytt på din egen.
Så jag kollade lite snabbt.
Scannummer 3250 (Eu eller originalnummer var för långt för att memorera) med kamera, anger de att kalibrering är obligatorisk, bilden visar också fästen. Så det finns uppenbarligen andra rutor. Dessa har inte Pilkington, SaintGobian eller AGC har upplagda. De har i och för sig inga av någon sort med kamera i lager. Till bilar utan AP, till bilar före 2014 finns det gott om dock.

Men grymt bra att Werksta fått tillgång till programvaran, då kanske Tesla släpper den till Hella Gutman också så vi övriga också kan kalibrera Teslor

En annan fråga till Yngve som inte hör hit, kör ni med Italienska eller HG utrustningen? Jag är nyfiken på skillnaden

Btw.Enligt vad som sägs :D
Nåja det finns inga bilar som är sjävkalibrerande. Volvoverkstäder gick ut med att deras bilar inte behöver kalibreras i kameratidens begynnelse. Det ryktet har hängt kvar, tyvärr. Men ingen kamera kan kalibrera sig själv utan att man talar om för den att den ska göra det. Alternativet är att de kalibrerar sig hela tiden och då går de inte använda. Det är därför det tar ett antal innan AP fungerar på en ny Tesla. Du måste säga till datorn att nu ska du mäta in nya data. Under tiden kan den såklart inte använda gammal data som kan vara fel.
Vad som däremot stämmer är att det utförs en dynamisk kalibrering, det vill säga, man talar om för datorn att nu ska du få nya uppgifter och ger sig ut och kör. Merc (Sterokamera) ska ha lite bilar framför, Volvo ren väg. Ford tydliga linjer osv.

Mig veterligen finns det bara en bil med kamerafäste i taket, det är Subaru. Dock rekomenderas även där kalibrering. Eftersom man demoterat och monterat kringutrustning. Datorn kan faktiskt inte veta om de är något som sitter fel och därmed ger en förvrängd bild
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av tr1 »

Hej!
Hur är läget nuförtiden, finns det ngn i Sthlm city som byter framrutan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av Jojo »

Tyvärr inte. Försökte häromveckan, men ingen som gör kalibreringen. Det är för tillfället bara Werksta Danderyd (F d RN Bilservice) som utför hela jobbet. Det finns en godkänd Werksta anläggning även vid Skärholmen, men de har inget folk nuförtiden, så det blir Danderyd isåfall.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av tr1 »

Ok. Ngn som vet hur lång tid det tar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av Jojo »

Fick en tid inom 2v
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Byte Vindruta hos Carglass

Inlägg av Remuz »

tr1 skrev:
Hej!
Hur är läget nuförtiden, finns det ngn i Sthlm city som byter framrutan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag bytte på CarGlass i Täby. Funkade fint. Lånade en elcykel och satt i centrum och jobbade. Dom synkade också om kameran hos Tesla och körde bilen P100DL som om det var ägg under gaspedalen. Lämnade 8 fick tillbaka 14.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar