Jag har bara bytt en gång på min S och när vi tittade på kameran så sitter den precis som du säger fast i taket och inte i rutan, och TeslasYngve skrev:Undrar bara varför du ( påstår/tror ) att kameran t.ex. i Teslan måste kalibreras ?
Har bytt ruta själv i min Tesla, plus en massa andra bilar eftersom jag bytt bilrutor i c:a 40år.
Så länge kameran sitter i sitt fäste som ju är fixerat i taket, typ Tesla, bryr ju inte kameran sig om huruvida glaset ( som ju är klart glas )
blivit utbytt eller ej.
Förutsett givetvis att rutan sitter med rätt mått från A-stolparna resp. takkanten så kameran har "fri" sikt.
personal sa också att kalibreringen inte berörs av bytet av ruta.
Den ytterst lilla skillnaden i vinkel på glasytan som kan uppstå (skulle kunna ge en liten skillnad i brytning) är extremt liten, mindre än
skillnaden som kan uppstå pgav temperaturskillnader i rutan/chassiet tex.
Jag litar i detta fall på Tesla själv (tills vidare iaf).
Edit: kollade på ett klipp nu och där sitter fästet på rutan (och kameran monteras då självklart bort vid bytet osv) och då känns det ändå som att en kalibrering skulle
kunna vara nödvändig/värdefull.
Om fästet på rutan monterats med grym precision och kameran sedan monteras i det fästet även det med grym precision samt att systemet verkligen kan självkalibrera
tillräckligt bra så är det kanske OK, men där blir jag osäker...
Finns det olika rutor tro? (till nosecone och AP1 tänker jag nu).