Problem med snabbladdning supercharger

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MHallstrom
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 apr 2016 15:08
Ort: Stockholm

Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av MHallstrom »

Jag har haft problem sen 3 månader med att laddningen på min 2 år gamla Model X P90D inte kommer igång eller snabbt avbryts när jag laddar på Supercharger.

Det hände första gången i juni. När jag kontaktade Tesla service så bad de mig "starta om bilen", vilket löste problemet. (det gick att snabbladda igen)

Jag åker sällan långresor och har därför inte behövt snabbladda sedan problemet inträffade. Nu ska jag på lördag åka 42 mil med 5 kollegor till en sedan länge planerad konferens. För att vara på den säkra sidan så åkte jag igår (tisdag) till närmsta SC för att säkerställa att snabbladdningen fungerar som den ska. Till min förskräckelse funkade det inte alls. Jag bytte mellan flera laddstolpar och startade om bilen flera gånger med Tesla Service i luren.

Nu har jag precis fått en akuttid på verkstan. Ett fantastiskt bemötande där de verkligen gör allt för att hjälpa mig akut. Samtidigt så är de inte säkra på vad felet beror på och kan inte garantera att de lyckas laga bilen till fredag em.

Jag hoppas verkligen för Teslas skulle att den här typen av "intermittenta" problem med snabbladdning är ovanliga.

Är det någon som upplevt liknande problem med sin Model X?

Med vänlig hälsning,
/Mattias
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av Remuz »

Jag har upplevt en hel del problem men inte just detta. Det enda som är vanligt är att det inte kommer igång bra om man kommer fram tom med kallt batteri. Varmköra batteriet och se till att inte ha på Range mode är ett tips, men jag tror inte det löser just detta problem (det är dock bra att ha det så ändå).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av Toja »

Jag har aldrig haft problem, men jag kanske har laddat på SuC ca 10-15 gånger på 3 år.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av Generalbogge »

Nu kör jag ju MS och inte MX, och just SuC har fungerat i princip felfritt hittills. När det strulat för mig har det varit stolpen som felat. Andra ställen strular dock till och från, både Teslas destination-chargers och andra lösningar.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av Sandor »

Jag kör model X sedan februari i år och har hunnit med 2800 mil och ca 50 laddningar på SuC. För mig har laddningen fungerat exemplariskt hela tiden. Även ett 15-20 tal laddningar med CHAdeMO-adapter utan problem. Endast destinationchargern i Täby Centrum som 9 av 10 ggr inte funkat. Men det beror nog inte på bilen.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av Svenssons »

Har också en 2 år gammal Model X P90D och har aldrig haft problem med någon snabbladdning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av JonasPersson »

Hur har det gått?

Kan oxå tillägga att jag har aldrig problem med SuC. Bara när den specifika stolpen varit ur drift.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
MHallstrom
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 apr 2016 15:08
Ort: Stockholm

Re: Problem med snabbladdning supercharger

Inlägg av MHallstrom »

Hämtade ut bilen från verkstan i går kl 17. De bytte "ombordladdare" och snabbladdning funkar igen. Ombordladdaren styr laddning med växelström, men tydligen även kommunikationen med supercharger (likström).

Ett fantastiskt bemötande från Tesla som förhoppningsvis gjort resan till Toftaholm på lördag möjlig. Första testet blir Sillekrog ca 11:30...

:-)
Skriv svar