Model X 75D eller Audi e-tron

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DvD
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 sep 2018 17:13

Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av DvD »

Hej alla Tesla vänner! :)

Detta är mitt första inlägg på forumet och jag tänkte att vilket bättre ställe att fråga denna fråga än här :).

Jag står inför valet nu att leasa en Tesla Model X, hann lägga en handpenning innan superchargingen tog slut, eller att inom kort beställa en Audi e-tron (v 43). I Mars la jag en handpenning på e-tron:en så förhoppningsvis bör denna kunna finnas för leverans iaf under Q1.

Det är nu det jobbiga kommer in :). Jag behöver lite, både opartiska och partiska råd av er befintliga Tesla ägare om vilken bil man bör gå på. Har idag en Passat GTE och en e-up och det känns riktigt illa varje gång man måste bege sig till den där smutsiga pumpen för att fylla upp Passaten.

Så här är mina initiala tankar om båda bilarna.
Model X:en har, enligt mig, en fantastisk karaktär och det känns inte som om man skulle bli missnöjd med den. Teslan är dock aningens dyrare än Audi:n samt att förmånsvärdet på X:en är klart högre än det man har sagt att Audi:n ska hamna på. Interiörsmässigt känns Audi:n något vassare rent kvalitetsmässigt (har dock bara sett bilder samt provkört Audi A6 som var den bil som säljarna ansåg vara mest lik e-tron:ens interiör).

Då jag läst att Tesla har vissa leveransproblem så räknar jag inte riktigt med att bilen, om jag skulle beställa den idag, kommer till utsatt datum i December utan även den någon gång under Q1, kanske i samma veva som en eventuell e-tron leverans.

En annan sak som väger upp för Teslan är att just nätverket av superchargers, något som Audi behöver förlita sig på andra såsom Clever, Ionity mfl. för att det ska bli bra. Det är också väldigt svårt att få ett hum om när motsvarande Ionity nätverk skulle finnas att tillgå i Sverige, ligger ju år bort känns det som. Så där kanske mer frågan kommer till er som inte har just en Tesla utan laddar era bilar via andra tjänster såsom Clever eller liknande, hur uppfattar ni längre resor fungerar med dessa bilar?

Vet att frågan är subjektiv men då jag inte ägt någon Tesla sedan tidigare så tänkte jag iaf att jag ställer frågan och förhoppningsvis får lite tips från er erfarna Teslaägare. :)

/David
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av leiflodde »

Tror Audi mfl kommer att bli en bra prispress till Tesla men utan laddnätverk skulle jag i dagsläget inte välja något annat än Tesla för det är redan verklighet sedan många år.

Så tänker jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hej och välkommen!
Jag har visserligen ingen X men jag har en S, och jag står också inför valet och kvalet om jag ska beställa en e-tron. Vi har även en e-Golf.
Det jag hoppas få med e-tron, förutom dragkrok, är följande:
- Bättre kvalitet. Jag har haft två Teslor och båda har inte direkt varit felfria om man får säga så.
- Närmare till service. Jag har ca 17 mil enkel väg till Tesla Service, och med en bil som behöver uppsöka verkstad ganska frekvent blir det tröttsamt. Närmaste Audi ÅF ligger två mil bort.
- Coolare teknik. Tesla är en häftig bil, men tillvalen är få. Andra bilar erbjuder betydligt mer valfrihet.
- Bättre ljus. Tesla har överlag ganska kass belysning, men framförallt saknar strålkastarna spolning. Det driver mig till vansinne på vintern.
Bara som ett litet axplock...

Nackdelarna med e-tron har du redan varit inne på, och det är ju främst laddnätverket som är Teslas stora äss i rockärmen.
Samtidigt har vi inte saknat SuC-nätverket med e-Golfen heller. Vi använder den faktiskt även till större turer och det funkar bra för oss. Trots dess moderata laddhastighet på 40kW.
Jag är inte orolig angående Ionity. Det lär ta nåt år eller två att få bra yttäckning, men jag ser ingen anledning varför de inte skulle klara av att bygga det stora laddnätverket de lovar. Pengarna finns ju.
Samtidigt är det faktiskt i längden en fördel att ha en CCS-kompatibel bil som Audin. Det lär komma allt fler snabba CCS-laddare som en Tesla inte kan ladda på. Det blir särskilt viktigt när man tänker resa genom Tyskland där CCS är lagkrav på alla nya laddare. Tesla har svårt att få tillstånd för nya superchargers där nere.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Jag blir frustrerad smått aggressiv när jag försöker ladda offentligt utanför SUC,trasiga laddare eller en ensam som är upptagen osv om det inte varit för SUC hade jag inte kört elbil idag.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av tias »

X:ens vindruta samt falcon wing-dörrarna gör att jag aldrig kommer kunna ha någon annan bilmodell överhuvudtaget.
Verdi

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Jag blir frustrerad smått aggressiv när jag försöker ladda offentligt utanför SUC,trasiga laddare eller en ensam som är upptagen osv om det inte varit för SUC hade jag inte kört elbil idag.
Jo, men det ska ju bli bättre inom kort.
Verdi

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

För att svara på frågan.

Model X är ganska mycket större än e-tron och om storleken behövs är valet givet.

I övrigt beror det lite på var du bor. Har du långt till ett Tesla service center? I så fall köp Audin. Kan inte vara roligt att avsätta hela dagar åt att köra bilen till verkstad/service.

Jag signade för en ny Model S 100D ett par dagar innan e-tron blev officiell. Första tanken var faktiskt "fan också, Audin ser ju riktigt bra ut". Men sen sansade jag mig. Något motvilligt får jag erkänna att det är nåt särskilt med Tesla. Nån slags nybyggaranda. Allt är verkligen inte bra men det känns ändå fräscht och annorlunda. Idag hade jag t ex besök av en Tesla Mobile Service-bil som fixade min spolarvätskepump på min jobbparkering. Tog typ en kvart och jag kunde jobba även under den kvarten. Sen ringde han mig och sa att han ställt tillbaka bilen på min plats (han behövde mer plats under själva mekandet) och bad mig komma ner för att få tillbaka nyckeln. Sparade mig två resor ner till Upplands Väsby. Suveränt!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Remuz »

Jag kan ha missuppfattat men X är väl rejält mycket större än e-tron? Känns inge rimligt att jämföra rakt av (obs dåligt påläst på e-tron)

Kommer det en 6-7sits EV med 30 riktiga mil och 100kW+ laddfart så kommer jag inte tveka att byta oavsett märke, men just nu finns bara X för mig. Skulle jag byta idag skulle det få bli XC90 eller någon annan dyr megabil.
P85D svart/svart med gratis SuC
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av +46 »

Tror inte att du behöver vara orolig för att inte få din Model X i år. Tesla är extremt fokuserade på att leverera allt som går inför varje kvartalsbokslut.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hade jag fått samma service med folk som kör ut och fixar saker på plats hade jag också varit mer positivt inställd. Nu ska jag ner till Mölndal bara för att uppdatera kartorna så att min navigator förhoppningsvis börjar fungera igen som det är tänkt. Bara att navigatorn har slutat fungera i samband med en OTA-uppdatering som jag inte har bett om. Det gick fint att kvadda den på distans, men det går inte att rätta till det utan att bilen ska till verkstan. Sånt gillar inte jag och min toleransnivå är ganska låg i det sammanhanget.

Men det är sant att e-tron är mycket mindre än en X. Om man som jag inte är ute efter en stor bil spelar det ingen roll såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mjwahl »

Har haft både x och s. Om du inte bor nära ett servicecenter skulle jag välja Audi. Med Tesla får vara beredd på att behöva köra dit för avhjälpande av diverse brister. Min x var borta 3 månader för åtgärd av EN brist. Model S var väl inne ca 8 ggr men bara en-två dagar per gång. Med mina erfarenheter skulle aldrig köpa en tesla igen. Knäppt nog gillar jag företaget och Elon Musk i alla fall, men jag orkar inte med allt strul. Etron blir kanske bättre - en Elbil men uppbackad av ett riktigt bilföretag.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Min S60 är den mest felfria bil jag ägt 8500mil ett besök på servicecentret
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

@mjwahl +1 på den.
Jag gillar också Tesla och hela idén de har. Jag har sedan flera år tillbaka en Tesla-logga som bakgrundsbild på min dator och hela klädskåpet är fullt med Tesla t-shirts som jag använder flitigt. :)
Tyvärr är bilarna alltför bristfälliga för att ägandet ska vara praktiskt för mig. Jag kommer inte sälja Teslan utan en rejäl portion vemod, och en del av mig kommer säkert gråta som ett barn. Jag kanske fegar ur och behåller den ändå till sist. Fast å andra sidan vågar jag knappt att använda den av rädsla att nånting går sönder. Och e-Golfens kvalitet är redan på en helt annan nivå. En Audi lär vara ännu bättre, även om det säkert finns skräckhistorier även med Audisar.
Att köpa en Tesla är ett lotterispel. Man vet inte vad man får. Vissa har tur. Andra har mindre tur. Har man långt till service centret kan det bli riktigt jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Tror att det är väldigt få som har sådan otur som Mati. De flesta som köper en Tesla får en dj-ligt bra bil. Hyr just nu en Mercedes E-klass, säkert en bra fossil, men skulle inte komma på tanken att byta till en sådan. Den lirar inte ens i samma division.
Tycker nog att Tesla får oförtjänt discredit här emellanåt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av e5m1r »

Beställ inte ny tesla ta en lager bil
Det går fort och det blir bra mycket billigare
Länk för fri suc kan användas på lager bil lika väl
Nu har jag ingen X men Audi känns som Model S med fjädringen i High :) alltså X är mycket större bil och lirar i annan klass
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av helix »

Vill bara flika in lite angående kvaliteten. Läser du på det här forumet kan man lätt få bilden av att "de flesta" bilarna är betingade med problem. Men det är generellt så att de som har mycket problem med bilen påpekar detta mer än de som har mindre problem. Jag själv lägger exempelvis sparsmakat med inlägg om just detta ämne då jag i stunden haft min Model S ett år, kört 2000 mil och inte haft ett endaste problem. Men jag startar inte en ny tråd och berättar hur nöjd jag är för det blir också lite märkligt. Håller därför mest tyst helt enkelt.

Kan även tillägga att jag har tre bekanta som kör Model X. Ingen av dem har haft några större problem med sina bilar. Det värsta som hänt den ena (som har en lite tidigare bil) är att det gnisslade om FW-dörrarna och dessa fick justeras. I övrigt problemfritt och supernöjda med sina bilar. Alla dessa tre personer har kört nya tyska bilar tidigare så de kommer inte från skrotbilar direkt och har ganska höga krav.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mjwahl »

OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mjwahl skrev:
OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Nu har jag inte sett e-tron i verkligheten men på bild tycker jag den ser väldigt o-SUVig ut i vissa vinklar och mer som de högre Audi kombisarna. Spelar inte så stor roll då kontentan var att jag tycker den ser ut som en vanlig Audi.

Får se hur det utvecklas för mig med tiden, bara haft den i snart ett halvår så inte haft tid för så mycket problem ännu. Jag tar nog dock hellre roliga saker i bilen och lite problem än tråkigt och inga problem :).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

mjwahl skrev:
OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Jag tycker att matrix led laser strålkastarna är ascoola. De kommer så småningom till e-tron. Lasern kan användas för att skriva köranvisningar och pilar direkt på asfalten framför bilen istället för i navigatorn. Den kan även användas för att lysa upp vägmarkeringarna, blinka på fotgängare som befinner sig på vägen, lysa jättelångt som fjärrljus osv. Jag fattar inte helt hur de får till en vit laser, eller om den är gul kanske, men häftigt är det helt klart. Sånt tekniskt krimskrams gillas. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
mjwahl skrev:
OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Jag tycker att matrix led laser strålkastarna är ascoola. De kommer så småningom till e-tron. Lasern kan användas för att skriva köranvisningar och pilar direkt på asfalten framför bilen istället för i navigatorn. Den kan även användas för att lysa upp vägmarkeringarna, blinka på fotgängare som befinner sig på vägen, lysa jättelångt som fjärrljus osv. Jag fattar inte helt hur de får till en vit laser, eller om den är gul kanske, men häftigt är det helt klart. Sånt tekniskt krimskrams gillas. :)
Ja de är riktigt coola, är det något som kommer senare eller finns de från början som tillval?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Ja de är riktigt coola, är det något som kommer senare eller finns de från början som tillval?
Oklart. Säljaren menade att de nog kommer senare, själv fick jag intrycket att de kommer finnas från början. Det står faktiskt ingenstans. Man får avvakta och se. Det är allt sånt som bestämmer om och när jag vill ha en e-tron. Vilken extrautrustning finns och vad kostar den? Jag vill under inga omständigheter hamna på ett förmånsvärde som är högre än vad jag har nu för min S. Och det ligger runt saftiga 9000kr nånstans. Helst vill man ju hamna betydligt lägre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av kallekula »

Jag kör en X90D sedan drygt 2 år tillbaka och är väldigt nöjd med den. E-tron ser dock riktigt fin ut. Som en tre år nyare bil är den kanske till och med bättre än Tesla på vissa sätt.

Oavsett, ska det vara din huvudbil (eller till och med enda bil) så handlar det om laddnätverket. Du åker exempelvis inte till Sälen från Skåne med en e-tron som det ser ut idag. Då måste du göra rejäl planering och hoppas innerligt att den enda laddaren som finns på många ställen inte är upptagen/trasig/strular. Med en Tesla gör du den resan helt spontant. Vi har en treåring med oss och bilen är färdigladdad innan hon är färdigkissad.... Tills Ionity finns på plats passar e-tron därför främst som andrabil, om du inte har enormt intresse för att planera bilresor och lägga mycket tid på laddning.

Det sagt, X är en stor bil och drar mycket. Speciellt när det börjar gå fort. Finns möjligheten så rekommenderar jag ett större batteri än 75.
Användarvisningsbild
DvD
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 sep 2018 17:13

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av DvD »

Hej!

Tack för den otroligt snabba responsen, är väldigt imponerad över hur snabbt
man fick hjälp. :)

Blir självfallet orolig när man läser om alla problem som finns kring bilarna, det är ju dock svårt, som helix är inne på, att veta hur många nöjda ägare som just berättar om det. Men bor i Örebro så närmaste service center är i så fall i Stockholm ca 20 mil bort, så om vi skulle få mycket problem med bilen så är det självfallet ett orosmoment.

Anledningen till att vi reserverade X:en beror på möjligheten till att ha dragkrok. Vi är inte i behov av 6 eller 7 sits utan valde en 5 sits konfiguration.

Det jag gillar med Tesla, som jag är lite orolig för gällande Audi:n, är just tillgången till SuC. Vi gör en hel del längre resor, senast Oslo, och behöver därför veta att det inte ska vara ett problem att ladda bilen snabbt och enkelt på vägen.

Jag som ni hör är jag väldigt kluven. :)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av olarsson »

Korta svaret: supercharger network.
Om några år om de andra är ifatt skulle jag titta på Audi igen (har kört flera Audi tidigare).

Dessutom, som påpekats, e-tron är en storlek mindre. Ingen 6/7-sits, mindre bagageutrymme.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar