Model X 75D eller Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Fastnade oplanerat i 5mil påskkö en vinter... Då var man glad för att man hade ett 85 batteri som var störst på den tiden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Fast i köer drar den väl inte så mycket? Förutom uppvärmningen då...Leo skrev:Fastnade oplanerat i 5mil påskkö en vinter... Då var man glad för att man hade ett 85 batteri som var störst på den tiden.
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Helt stillastående drar det lite. Rulla i +25km/h och uppåt drar det också lite.
Att ”krypa fram” i 5-20km/h drar det klart mer. Har antagligen att göra med att effektomvandlaren (gasregleringen) inte är optimerad för de hastigheterna.
Ungefär som tävlings RC-bilar, i alla fall förr, inte var gjorda för att köra lååååångsamt med. Då riskerade man att gasreglaget förstördes (överhettades?)
Att ”krypa fram” i 5-20km/h drar det klart mer. Har antagligen att göra med att effektomvandlaren (gasregleringen) inte är optimerad för de hastigheterna.
Ungefär som tävlings RC-bilar, i alla fall förr, inte var gjorda för att köra lååååångsamt med. Då riskerade man att gasreglaget förstördes (överhettades?)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Samt även MB B Electric.bylund skrev:Toyotas elektriska RAV4 EV är ju just det. Men det samarbetet har upphört.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Jag har själv en S idag men beställt en X som kommer nu inom kort.
SuC är helt och hållet avgörande för mig kan jag säga. Vi far ganska så ofta långa sträckor och att inte stå å tanka diesel varannan mack e himla skönt. Att det dock tar 30min istället för 5min att ”tanka” gör mig inget, det e ganska skönt att ta en paus var 30e mil, man kommer ju fram betydligt fräschare än att sträckköra.
Gången i en tesla e sinnes, den smyger i 5kmh och den är precis likadan i 120kmh
Jag kollade själv på en annan tillverkare och på hybrider men slog snabbt ner iden då det blev betydligt dyrare sett till tankning och även alla andra ”tbh” som fossila saker kräver.
Gällande tbh och valbara saker så ska man ju mer jämföra tesla med en annan ”lyx” tillverkare och inte premium t ex audi eller bmw. Allt ska ingå mer eller mindre. Sen har ju tesla sw updates allt eftersom titta t ex på v9 som kommer nu.
Inredningen kan jag dock hålla med om att sätter du dig i en 5/7serie så känns det ju som en bil. Tesla har någonting annat, vet inte... men vindrutan i en X e ju dock ngt utanför denna värld, den ser jag fram mot! Men jag håller med andra om att avsaknaden av ljusstarka kastare e jobbigt, men det e enbart pga att man saknar eu krav på spolade framkastare.
Audi vs tesla i min värld är en nobrainer.
SuC är helt och hållet avgörande för mig kan jag säga. Vi far ganska så ofta långa sträckor och att inte stå å tanka diesel varannan mack e himla skönt. Att det dock tar 30min istället för 5min att ”tanka” gör mig inget, det e ganska skönt att ta en paus var 30e mil, man kommer ju fram betydligt fräschare än att sträckköra.
Gången i en tesla e sinnes, den smyger i 5kmh och den är precis likadan i 120kmh
Jag kollade själv på en annan tillverkare och på hybrider men slog snabbt ner iden då det blev betydligt dyrare sett till tankning och även alla andra ”tbh” som fossila saker kräver.
Gällande tbh och valbara saker så ska man ju mer jämföra tesla med en annan ”lyx” tillverkare och inte premium t ex audi eller bmw. Allt ska ingå mer eller mindre. Sen har ju tesla sw updates allt eftersom titta t ex på v9 som kommer nu.
Inredningen kan jag dock hålla med om att sätter du dig i en 5/7serie så känns det ju som en bil. Tesla har någonting annat, vet inte... men vindrutan i en X e ju dock ngt utanför denna värld, den ser jag fram mot! Men jag håller med andra om att avsaknaden av ljusstarka kastare e jobbigt, men det e enbart pga att man saknar eu krav på spolade framkastare.
Audi vs tesla i min värld är en nobrainer.
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Den meningen förstår jag inte. Menar du att Tesla i motsats till BMW/Audi är en lyxbil där allting redan ingår och att man därför inte kan eller behöver välja extrautrustning jämfört med de "enklare" premiumbilarna?NinjaNiklas skrev:Gällande tbh och valbara saker så ska man ju mer jämföra tesla med en annan ”lyx” tillverkare och inte premium t ex audi eller bmw. Allt ska ingå mer eller mindre..
Jag måste nog gå och titta närmare på min Model S om jag inte ändå hittar en dold lapp "made in china" eller "reassembled in långbortistan" nånstans. För den bilen jag har är garanterat ingen lyxbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Såg Tesla Björns senaste video om Jaguar I-pace.
Han hade minst 3ggr problem med att antingen fick
han inte igång laddningen, eller så avbröts laddningen oförklarligt.
Känns som jag inte kommer byta bort min Tesla på bra länge.
SuC som bara fungerar är GULD!
Han hade minst 3ggr problem med att antingen fick
han inte igång laddningen, eller så avbröts laddningen oförklarligt.
Känns som jag inte kommer byta bort min Tesla på bra länge.
SuC som bara fungerar är GULD!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Model X 75D eller Audi e-tron
Intressant att så många här förutsätter att etron kommer ha högre kvalitet och driftsäkerhet än tesla, trots att den är ett helt oprövat kort. Man verkar också förutsätta att alla audiverkstäder kommer kunna serva den.
Tesla har byggt uteslutande elbilar i ett decennium nu, och de inför ständigt förbättringar i tillverkningsprocessen. De är alltså ganska så varma i kläderna nu.
Etron är däremot Audis första elbil. Normalt gör Audi en facelift efter 3-4 år, och inget där emellan. Upplevd kvalitet, tex i interiören, är normalt hög för en Audi. Men den faktiska kvaliteten, dvs hur mycket som går sönder, är det betydligt sämre med.
Ingen vet ännu hur mycket problem det kommer vara med etron, eller var den kommer kunna servas.
Ett annat enormt frågetecken är hur många dom kommer kunna tillverka och leverera, samt när. Jag tror inte det blir många innan 2020...
När det gäller storlek så är etron förövrigt ungefär som en Q5. Dvs en bil som kostar under hälften i fossilversion.
Tesla har byggt uteslutande elbilar i ett decennium nu, och de inför ständigt förbättringar i tillverkningsprocessen. De är alltså ganska så varma i kläderna nu.
Etron är däremot Audis första elbil. Normalt gör Audi en facelift efter 3-4 år, och inget där emellan. Upplevd kvalitet, tex i interiören, är normalt hög för en Audi. Men den faktiska kvaliteten, dvs hur mycket som går sönder, är det betydligt sämre med.
Ingen vet ännu hur mycket problem det kommer vara med etron, eller var den kommer kunna servas.
Ett annat enormt frågetecken är hur många dom kommer kunna tillverka och leverera, samt när. Jag tror inte det blir många innan 2020...
När det gäller storlek så är etron förövrigt ungefär som en Q5. Dvs en bil som kostar under hälften i fossilversion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Det är väl det att Audi har byggt bilar sedan medeltiden ungefär. Man kommer inte behöva köra över 30 mil för att justera eller laga en massa stora och små fel. Den kommer troligtvis inte läcka in vatten genom dörrarna. Och den kommer troligtvis inte heller vibrera när man trycker på gasen. Den kommer inte ha stolar som är utslitna efter några veckor och som man retar sig över varje gång man sätter sig i bilen. Den kommer förhoppningsvis inte rassla och skramla från minst två - tre olika ställen.
Visst är det deras första elbil, men i princip allt som strular på (min) Tesla har ingenting med själva eldriften att göra. Det är tvärtom bara sånt som alla andra tillverkare bara skulle skratta över.
Det är möjligt (t o m troligt) att inte alla verkstäder har kompetensen att laga en e-tron. Åtminstone till en början. Men att laga sånt som kan gå sönder på alla bilar, t ex vindruta, plåtskada, bromsar, etc, kan de ju göra utan att behöva veta hur ett batteripaket ska servas. Det är ju inget rymdskepp som kräver specialkompetens inom precis allt, bara för att den inte har en komplicerad fossildrivlina längre.
Jag är uppriktigt trött på att ha en massa småfel på bilen som egentligen skulle kunna åtgärdas på max några timmar, men som kräver att jag tar ledigt en dag för att åka fram och tillbaka till Göteborg. Jag har annat att göra. Den tiden när jag tyckte att det var kul är över. Entusiasmen har liksom lagt sig.
Visst är det deras första elbil, men i princip allt som strular på (min) Tesla har ingenting med själva eldriften att göra. Det är tvärtom bara sånt som alla andra tillverkare bara skulle skratta över.
Det är möjligt (t o m troligt) att inte alla verkstäder har kompetensen att laga en e-tron. Åtminstone till en början. Men att laga sånt som kan gå sönder på alla bilar, t ex vindruta, plåtskada, bromsar, etc, kan de ju göra utan att behöva veta hur ett batteripaket ska servas. Det är ju inget rymdskepp som kräver specialkompetens inom precis allt, bara för att den inte har en komplicerad fossildrivlina längre.
Jag är uppriktigt trött på att ha en massa småfel på bilen som egentligen skulle kunna åtgärdas på max några timmar, men som kräver att jag tar ledigt en dag för att åka fram och tillbaka till Göteborg. Jag har annat att göra. Den tiden när jag tyckte att det var kul är över. Entusiasmen har liksom lagt sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Med tanke på de problem Audi haft med motorer, växellådor med mera de senaste 10 åren så borde ju kvalitetsstämpeln försvunnit vid det här laget. Av egen erfarenhet kan jag säga att skulle man komma till en Audihandlare och klaga på skrammel skulle de nog skratta lite och inte göra ett dugg. Och då är jag ändå nöjd med de Audibilar jag haft
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Appropå kvalitet. Kompisen som har en BMW 5-serie årsmodell 2016 lämnade in bilen på bromsbyte häromdagen och klagade då på att det luktade spolarvätska i kupen när han fyllde på spolarvätska. De kollade och tydligen har det läckt och läckt in i bilen så kabelramar gått sönder i golvet. Uppskattad kostnad från verkstaden 40-50.000kr.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Den kommer att kunna servar i Bilmetros nya Audianläggning i Borlänge, E16 mot Falun. Personalen har utbildningar bokade i år. Jag menar bara att om man frågar så finns det ställen där den kommer att kunna servas. Så visst finns den informationen.taliz skrev:Ingen vet ännu hur mycket problem det kommer vara med etron, eller var den kommer kunna servas.
De som reserverat kommer börja få bilen i år i Sverige. Om man beställer bilen när allmän bokning är släppt så är beräknad leverans till/strax efter skid-vm i Åre då bilen är officiell vm bil.taliz skrev:Ett annat enormt frågetecken är hur många dom kommer kunna tillverka och leverera, samt när. Jag tror inte det blir många innan 2020...
Bilen är snarare mellan A6 Allroad och Q7taliz skrev:När det gäller storlek så är etron förövrigt ungefär som en Q5. Dvs en bil som kostar under hälften i fossilversion.
Detta är vad säljare sagt till mig. Alltså inget jag hittat på, så skjut inte mig om jag har fel.
Tesla Model Y
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
mati skrev:Det är väl det att Audi har byggt bilar sedan medeltiden ungefär. Man kommer inte behöva köra över 30 mil för att justera eller laga en massa stora och små fel. Den kommer troligtvis inte läcka in vatten genom dörrarna. Och den kommer troligtvis inte heller vibrera när man trycker på gasen. Den kommer inte ha stolar som är utslitna efter några veckor och som man retar sig över varje gång man sätter sig i bilen. Den kommer förhoppningsvis inte rassla och skramla från minst två - tre olika ställen.
Visst är det deras första elbil, men i princip allt som strular på (min) Tesla har ingenting med själva eldriften att göra. Det är tvärtom bara sånt som alla andra tillverkare bara skulle skratta över.
Det är möjligt (t o m troligt) att inte alla verkstäder har kompetensen att laga en e-tron. Åtminstone till en början. Men att laga sånt som kan gå sönder på alla bilar, t ex vindruta, plåtskada, bromsar, etc, kan de ju göra utan att behöva veta hur ett batteripaket ska servas. Det är ju inget rymdskepp som kräver specialkompetens inom precis allt, bara för att den inte har en komplicerad fossildrivlina längre.
Jag är uppriktigt trött på att ha en massa småfel på bilen som egentligen skulle kunna åtgärdas på max några timmar, men som kräver att jag tar ledigt en dag för att åka fram och tillbaka till Göteborg. Jag har annat att göra. Den tiden när jag tyckte att det var kul är över. Entusiasmen har liksom lagt sig.
Framför allt får Audi fram reservdelar, att man inte behöver vänta i MÅNADER på vanliga reservdelar som till Tesla!
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Nu vet vi ju varken kvalitet eller tid på att få fram delar till E-tron än. Det är ju en helt ny produkt
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Äsch glöm det problemet - har ju inte drabbat andra nya audimodeller så varför skulle det drabba e-tron specifikt? Etron är en vanlig Audi men med eldrivlina. Kanske lite längre leveranstider på batteri och drivlinerelaterade delar, resten är Audi ”off the shelf” delar till stor del.AKarlsson skrev:Nu vet vi ju varken kvalitet eller tid på att få fram delar till E-tron än. Det är ju en helt ny produkt
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Skulle inte elbilarna bli billigare? De ska ju inte kosta mer än 250 000.-taliz skrev:Intressant att så många här förutsätter att etron kommer ha högre kvalitet och driftsäkerhet än tesla, trots att den är ett helt oprövat kort. Man verkar också förutsätta att alla audiverkstäder kommer kunna serva den.
Tesla har byggt uteslutande elbilar i ett decennium nu, och de inför ständigt förbättringar i tillverkningsprocessen. De är alltså ganska så varma i kläderna nu.
Etron är däremot Audis första elbil. Normalt gör Audi en facelift efter 3-4 år, och inget där emellan. Upplevd kvalitet, tex i interiören, är normalt hög för en Audi. Men den faktiska kvaliteten, dvs hur mycket som går sönder, är det betydligt sämre med.
Ingen vet ännu hur mycket problem det kommer vara med etron, eller var den kommer kunna servas.
Ett annat enormt frågetecken är hur många dom kommer kunna tillverka och leverera, samt när. Jag tror inte det blir många innan 2020...
När det gäller storlek så är etron förövrigt ungefär som en Q5. Dvs en bil som kostar under hälften i fossilversion.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Tänk platttv vad kostade dom i början
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Jag tänker mobiltelefon....Smutt skrev:Tänk platttv vad kostade dom i början
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Nu börjar ju värstinglurarna närma sig priserna som early adopter lurarna kostade på sin tid fast då utan inflation. Tänker främst på farsans första riktiga mobil som var en Motorola Microtac. Den kostade 1989 runt 20kkr och det gick att ringa med denWalker skrev:Jag tänker mobiltelefon....Smutt skrev:Tänk platttv vad kostade dom i början
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
ja sicka klumpar man bar runt på stan.12man skrev:Men kilopriset var lågt..
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Det är en helt ny bilmodell för Audi och man kan inte förutsätta nånting från företaget som i många, många år legat i absoluta botten i många undersökningar när det gäller service till kunder. Min fru köpte en Mini laddhybrid och när hon körde på en trottoarkant och fick skador på framvagnen så fick den bärgas till Malmö för reparation (BMW verkstad, jag bor i Stockholm). Det var inga allvarliga skador och det tog 4 (fyra) månader att få skadan lagad - den väntade mest på delar. När jag hämtade ut bilen för att köra hem så började skärmen blinka som en julgran med felmeddelanden och efter några mil på E4 så la bilen av i stort sett helt. Lyckades utan kraft och styrförmåga ta mig till en Mini (BMW) handlare i Värnamo och dumpa bilen där (mitt på parkeringen mellan alla P-rutor. Det small till när jag skulle backa in i en ruta och bilen startade inte mer). Dom ringde tillbaka nästa dag att dom ej har "el-behörighet" (laddhybrid) så dom fick EJ ens koppla in dator för att kolla felkoder. Det blev återigen bärgning till BMW i Malmö och ytterligare 4 veckors väntan (1 vecka reparation och 3 veckor tog det bärga upp bilen till Stockholm) på att få hem bilen.Limokungen skrev:Framför allt får Audi fram reservdelar, att man inte behöver vänta i MÅNADER på vanliga reservdelar som till Tesla!mati skrev:Det är väl det att Audi har byggt bilar sedan medeltiden ungefär. Man kommer inte behöva köra över 30 mil för att justera eller laga en massa stora och små fel. Den kommer troligtvis inte läcka in vatten genom dörrarna. Och den kommer troligtvis inte heller vibrera när man trycker på gasen. Den kommer inte ha stolar som är utslitna efter några veckor och som man retar sig över varje gång man sätter sig i bilen. Den kommer förhoppningsvis inte rassla och skramla från minst två - tre olika ställen.
Visst är det deras första elbil, men i princip allt som strular på (min) Tesla har ingenting med själva eldriften att göra. Det är tvärtom bara sånt som alla andra tillverkare bara skulle skratta över.
Det är möjligt (t o m troligt) att inte alla verkstäder har kompetensen att laga en e-tron. Åtminstone till en början. Men att laga sånt som kan gå sönder på alla bilar, t ex vindruta, plåtskada, bromsar, etc, kan de ju göra utan att behöva veta hur ett batteripaket ska servas. Det är ju inget rymdskepp som kräver specialkompetens inom precis allt, bara för att den inte har en komplicerad fossildrivlina längre.
Jag är uppriktigt trött på att ha en massa småfel på bilen som egentligen skulle kunna åtgärdas på max några timmar, men som kräver att jag tar ledigt en dag för att åka fram och tillbaka till Göteborg. Jag har annat att göra. Den tiden när jag tyckte att det var kul är över. Entusiasmen har liksom lagt sig.
Så för att summera
* Audi's historik som verkstad - tveksam
* Audi's tillgång till reservdelar för ny elbil - mycket tveksam
* Enskilda verkstäders behörighet att skruva i elbil - troligen mycket begränsad. Om det är samma regler som BMW, så kommer en icke auktoriserad el-verkstad inte ens få byta ett dörrhandtag på en elbil.
Så innan dom första E-tron bilarna kommer behöva service så har vi egentligen absolut ingen aning hur det kommer fungera. Som ägare till en av dom absolut första Mini laddhybriderna i Sverige, är det en upplevelse jag inte vill ha igen. ALDRIG!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Jag vet också hur det är att försöka boka tid hos Audi för verkstadsbesök, även med en vanlig bil kunde det ibland dröja 2-3 månader tills de hade en ledig tid om man inte åkte ut långt från stan (lånebil hade de inga såklart så att åka långt ut var svårt). Så det spelar ingen roll om de får in delarna snabbt när de kollar på bilen först efter 2-3 månader.
Årlig service brukade gå snabbare att fixa dock, gissar att de tjänade för mycket flis på den så de premierade den framför annat.
Lär inte bli bättre med elbilar då jag gissar på att alla firmor inte lär kunna skruva elbilar och inte heller alla gubbar på firmorna.
Årlig service brukade gå snabbare att fixa dock, gissar att de tjänade för mycket flis på den så de premierade den framför annat.
Lär inte bli bättre med elbilar då jag gissar på att alla firmor inte lär kunna skruva elbilar och inte heller alla gubbar på firmorna.
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Jag köper inte riktigt resonemanget. Tesla har enligt min erfarenhet inte utmärkt sig på något sätt när det gäller service, bemötande, tillgång till reservdelar osv. De har inte varit bättre än andra verkstäder, oftast har det varit sämre. Ibland är servicen kanonbra, ibland blir man bemött av ett gäng amatörer. Framförallt på senare tid har servicenivån sjunkit avsevärt tycker jag. Väntetiderna är orimligt långa. Reservdelar finns inte. Fel åtgärdas inte. Vad jag förstår så är jag inte helt ensam med den uppfattningen. Men när det gäller Tesla så finns en benägenhet att förlåta allt detta. Många av oss har köpt en Tesla innan det fanns ett enda service center i Sverige. Det fanns inte många snabbladdare, och absolut inga superchargers. Men det var okej då, för man hade ju en Tesla och var med från början.
Nu när Audi & Co lanserar sina elbilar är det plötsligt otänkbart att skaffa en sådan bil eftersom det kan bli fel på dem, det kan bli brist på reservdelar, det kan vara kinkiga servicetekniker osv. Fast vi vet inte än. I fallet med Tesla vet vi att det är så.
Jag säger inte att e-tron blir bättre än en Tesla, det vet vi inte förrän de rullar på vägarna. Men jag ser den ändå som en värdig utmanare.
Nu när Audi & Co lanserar sina elbilar är det plötsligt otänkbart att skaffa en sådan bil eftersom det kan bli fel på dem, det kan bli brist på reservdelar, det kan vara kinkiga servicetekniker osv. Fast vi vet inte än. I fallet med Tesla vet vi att det är så.
Jag säger inte att e-tron blir bättre än en Tesla, det vet vi inte förrän de rullar på vägarna. Men jag ser den ändå som en värdig utmanare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model X 75D eller Audi e-tron
Intressant. Jag delar inte den bilden. Jag tycker jag får ett otroligt bemötande varje gång. Och oftast lyckas jag boka en tid inom en eller max ett par veckor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com