Model X 75D eller Audi e-tron

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

Jag delar Dannis positiva erfarenhet. Nu har de flesta av mina kontakter varit med Tesla Schweiz, så det kan ju skilja mellan olika marknader. Här nere är de otrolig serviceminded och inte behöver man vänta länge på service heller.
Den största Audiåterförsäljaren verkar vara på samma nivå som i Sverige, alltså inte direkt lysande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

99+% har positiva erfarenheter av Tesla's service. Det är bara Mati som i precis varje inlägg han skriver ska hacka på Tesla. Finns inte en bilfirma i Sverige som sticker ut så mycket med sin service som Tesla. Gång på gång får man höra historier om kunder som får hjälp långt utöver det man förväntar sig. Har aldrig hört en sådan story från Audi, BMW eller Mercedes.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
99+% har positiva erfarenheter av Tesla's service. Det är bara Mati som i precis varje inlägg han skriver ska hacka på Tesla.
Nej, inte alls. Jag har också väldigt positiva erfarenheter med Teslas service. Framförallt i början var den utomordentligt bra. Men tyvärr har jag också gjort en del mindre bra erfarenheter. Allt om allt är bilden ganska neutral. Jag säger absolut inte att servicen är kass. Men jag kan inte heller påstå att den på något sätt utmärker sig jämfört med många andra serviceverkstäder.
Jag hackar inte på Tesla bara för att jag inte hyllar dem. Jag är inte religiös.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

Jag är inte heller religös. Men man ser en mycket tydlig trend att du i precis ALLA inlägg du skriver ska hacka ner på Tesla, vilket blir ganska jobbigt att läsa.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av bullen »

Jag bor ju typ mitt emellan Stockholm och Göteborg och har provat både Mölndal och Bredden flera gånger. Och jag måste säga att nivån på servicen skiljer sig enormt till Mölndals fördel, nästan varje gång. Så man behöver inte jämföra med andra länder för att se skillnader.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Jag är inte heller religös. Men man ser en mycket tydlig trend att du i precis ALLA inlägg du skriver ska hacka ner på Tesla, vilket blir ganska jobbigt att läsa.
Tråkigt att du känner så. Men det är ju tack och lov frivilligt att läsa mina inlägg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av rockard »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
Jag är inte heller religös. Men man ser en mycket tydlig trend att du i precis ALLA inlägg du skriver ska hacka ner på Tesla, vilket blir ganska jobbigt att läsa.
Tråkigt att du känner så. Men det är ju tack och lov frivilligt att läsa mina inlägg.
Och jag vet om att jag inte är ensam om att gilla att läsa dina inlägg mer än många andras, då du klarar av att vara nyanserad. Just nyansering uppfattas lätt som ensidig kritik om man är ensidigt positivt inställd till något.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Att Mati haft en lång uppförsbacke med sin bil och är besviken förstår alla som läser detta forum. Samtidigt är han inte representativ för alla. Det är fullständigt omöjligt att få en rättvisande bild av kvalitet, bemötande, allmän upplevelse av en bil genom att läsa alla anekdoter här på forumet. För en sådan bedömning krävs större grepp, kundundersökningar, bilprovningsstatistik, olycksstatistik å hårda siffror.
Min tro (jag VET inte) är att Tesla inte sticker ut men ligger i den positiva halvan av skalan från dåligt till bra.
Själv är jag t.ex. mycket nöjd efter snart 10000 mil. Men det är ju också en obetydlig röst i sammanhanget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Remuz »

Jag har positiva erfarenheter av Bredden, tyvärr har jag väldigt mycket erfarenhet, men det var ju fel på min bil från leverans och dom stackarna har verkligen kämpat hårt för att försöka få mig nöjd. Jag respekterar att det är svårt att felsöka en bil som beter sig slumpartat, men dom borde gett mig en annan bil första halvåret. Vet dock inte om andra märken gör så heller...
P85D svart/svart med gratis SuC
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av +46 »

Min erfarenhet av servicen i Stockholm är klart begränsad men mycket positiv. Har på drygt tre år behövt lämna bort bilen två gånger och fått lånebil över dagen (varav en gång var 4 000 mil service). Övriga gånger har de löst uppgiften medan jag har tagit en fika och påtår. Till exempel när parkeringsbromsen krånglade. Fick tid dagen därpå och bromsoken bytta medan jag väntade. En annan gång fick jag tid samma dag för att laga en punktering.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Delta »

Gustafsson skrev:
Att Mati haft en lång uppförsbacke med sin bil och är besviken förstår alla som läser detta forum. Samtidigt är han inte representativ för alla. Det är fullständigt omöjligt att få en rättvisande bild av kvalitet, bemötande, allmän upplevelse av en bil genom att läsa alla anekdoter här på forumet. För en sådan bedömning krävs större grepp, kundundersökningar, bilprovningsstatistik, olycksstatistik å hårda siffror.
Min tro (jag VET inte) är att Tesla inte sticker ut men ligger i den positiva halvan av skalan från dåligt till bra.
Själv är jag t.ex. mycket nöjd efter snart 10000 mil. Men det är ju också en obetydlig röst i sammanhanget.
Jag instämmer med Gustafsson. Skulle tro att Teslas ambitionsnivå att alltid ta kundens problem på allvar ibland kan straffa Tesla själva. Man försöker för det allra mesta att avhjälpa även bagatellartade problem. Ibland lyckas man inte att lösa allt, men genomgående är min uppfattning man har en nästan överdriven vilja till att bistå kunden. Att man oftast får en lånebil i 1-1,5 miljonersklassen att gratis och fritt disponera är ju också minst sagt positivt. Om lånebilen ibland endast är en fulltankad BMW är det aldrig krav på att den ska vara tankad utan man ursäktar istället att det inte blev en Tesla denna gången.

Har efter mer än 20000 mil under knappt 4 ett halvt år bara positiva erfarenheter med MS. Jag kommer förmodligen aldrig ens fundera på att byta till något annat märke - varför skulle jag? :D :D :D
Användarvisningsbild
fltman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 okt 2018 14:17

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av fltman »

Jag var i exakt samma sist MX 75 eller Audi e-tron. Redan i våras velade jag och efter bristande respons från Tesla förhandsbokade jag en e-tron men så efter att från Audi fått beskriver för mig att en e-tron var ungefär som en Q5 i storek så beslöt jag mig för en MX ändå. Jag har tre barn i barnbilstol och inte ens i en Q7 går dom in i bredd i baksätet men i en MX gör dom det. Lite ångset för mitt val av 75 istället för 100 men det är extremt få gånger per år jag åker mer än 40 mil och aldrig längs vägar med mindre än två superchargers på vägen. Om jag någon gång skulle i hamna i situationen att jag verkligen, verkligen skulle behöva en 100 istället för en 75 så är det billigare att hyra en helikopter än mellanskillnaden mellan 75 och 100.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Vi har alla olika erfarenheter. Vi har haft en Q5:a och en Q7:a helt utan ett enda verkstadsbesök, förutom service och någon uppgradering. Vår Audigandlare i Växjö har alltid varit extremt serviceminded, både säljare och servicepersonal.

Enda anledningen till att vi sålde Q7:an var för att vi ville gå från Diesel till bensin/el-hybrid. Vi har förbokat en e tron och känner oss väldigt trygga med det beslutet.

Vi älskar det Tesla har gjort och gör, men för oss i vår situation passar e tron in bättre.

Som jag skrivit i ett annat inlägg kommer inte e tron göra någon revolution eller ta död på Tesla. Men jag tror att det kommer bli en riktigt bra bil som kommer passa min familj perfekt.

Så till trådskaparen. Du kommer bli skitnöjd med vilken som. Gå på magkänslan.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av tr1 »

frippe skrev:
Att ha nära till service innebär inte automatiskt att den är bättre.
Har tidigare ägt vw, som har samma serviceorganisation som Audi i vår stad. Den suger hästpung kan jag säga. Skulle inte lämna in bilen där frivilligt. Lång väntetid, svindyrt, väntetider på allt inklusive att bara komma fram i telefon, och väl framme får man bara prata med en icke bilkunnig person.

Så visst nära men inte nödvändigtvis bättre.

Tycker nog Teslas försök med rullande servicebilar utan problem kan ersätta det mesta som det verkar. Av vad jag läst mig till så långt.

Personligen skulle jag aldrig köpa en Audi, men det har inte med serviceorganisationens att göra. Utan deras fusk med avgas samt att det i grunden är samma bil som alla andra i samma koncern.
Fast, å andra sidan gillar jag uppstickare som går sina egna vägar.
Håller med. Jag hade Audi i 16 år innan jag gick över till Tesla. Avgasfusket gör att jag anser att jag blev lurad under i vart fall senare delen av Audiägandet. Bolag som medvetet lurar sina kunder och myndigheter går fetbort.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Mr S skrev:
Vi har alla olika erfarenheter. Vi har haft en Q5:a och en Q7:a helt utan ett enda verkstadsbesök, förutom service och någon uppgradering. Vår Audigandlare i Växjö har alltid varit extremt serviceminded, både säljare och servicepersonal.

Enda anledningen till att vi sålde Q7:an var för att vi ville gå från Diesel till bensin/el-hybrid. Vi har förbokat en e tron och känner oss väldigt trygga med det beslutet.

Vi älskar det Tesla har gjort och gör, men för oss i vår situation passar e tron in bättre.

Som jag skrivit i ett annat inlägg kommer inte e tron göra någon revolution eller ta död på Tesla. Men jag tror att det kommer bli en riktigt bra bil som kommer passa min familj perfekt.

Så till trådskaparen. Du kommer bli skitnöjd med vilken som. Gå på magkänslan.

Audi e-tron är en Q5:a och en Q7:a dödare, inte en Tesla dödare.

Pratade med en Audi säljare som provkört e-tron, löjligt tyst och bra väghållning.

I älgtestet så slog e-tron alla inklusive lilla sportbilen TT.
Låg tyngdpunkt och överlägsen antispinn och antisladd(10-100gr snabbare än Q7), plus "torque vectoring and distribution"
"enhanced agility".
Detta gör Audi e-tron en hel klass bättre än Q5 och Q7.

2019 Audi e-tron – Electric All-Wheel Drive
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Zalman3 skrev:
Mr S skrev:
Vi har alla olika erfarenheter. Vi har haft en Q5:a och en Q7:a helt utan ett enda verkstadsbesök, förutom service och någon uppgradering. Vår Audigandlare i Växjö har alltid varit extremt serviceminded, både säljare och servicepersonal.

Enda anledningen till att vi sålde Q7:an var för att vi ville gå från Diesel till bensin/el-hybrid. Vi har förbokat en e tron och känner oss väldigt trygga med det beslutet.

Vi älskar det Tesla har gjort och gör, men för oss i vår situation passar e tron in bättre.

Som jag skrivit i ett annat inlägg kommer inte e tron göra någon revolution eller ta död på Tesla. Men jag tror att det kommer bli en riktigt bra bil som kommer passa min familj perfekt.

Så till trådskaparen. Du kommer bli skitnöjd med vilken som. Gå på magkänslan.

Audi e-tron är en Q5:a och en Q7:a dödare, inte en Tesla dödare.

Pratade med en Audi säljare som provkört e-tron, löjligt tyst och bra väghållning.

I älgtestet så slog e-tron alla inklusive lilla sportbilen TT.
Låg tyngdpunkt och överlägsen antispinn och antisladd(10-100gr snabbare än Q7), plus "torque vectoring and distribution"
"enhanced agility".
Detta gör Audi e-tron en hel klass bättre än Q5 och Q7.

2019 Audi e-tron – Electric All-Wheel Drive
Jag tror även att det blir en Q8-dödare! Q8 kostar 10 500 i skatt och dubbla förmånsvärdet kontra Q8
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Mr S skrev:
Zalman3 skrev:
Mr S skrev:
Vi har alla olika erfarenheter. Vi har haft en Q5:a och en Q7:a helt utan ett enda verkstadsbesök, förutom service och någon uppgradering. Vår Audigandlare i Växjö har alltid varit extremt serviceminded, både säljare och servicepersonal.

Enda anledningen till att vi sålde Q7:an var för att vi ville gå från Diesel till bensin/el-hybrid. Vi har förbokat en e tron och känner oss väldigt trygga med det beslutet.

Vi älskar det Tesla har gjort och gör, men för oss i vår situation passar e tron in bättre.

Som jag skrivit i ett annat inlägg kommer inte e tron göra någon revolution eller ta död på Tesla. Men jag tror att det kommer bli en riktigt bra bil som kommer passa min familj perfekt.

Så till trådskaparen. Du kommer bli skitnöjd med vilken som. Gå på magkänslan.

Audi e-tron är en Q5:a och en Q7:a dödare, inte en Tesla dödare.

Pratade med en Audi säljare som provkört e-tron, löjligt tyst och bra väghållning.

I älgtestet så slog e-tron alla inklusive lilla sportbilen TT.
Låg tyngdpunkt och överlägsen antispinn och antisladd(10-100gr snabbare än Q7), plus "torque vectoring and distribution"
"enhanced agility".
Detta gör Audi e-tron en hel klass bättre än Q5 och Q7.

2019 Audi e-tron – Electric All-Wheel Drive
Jag tror även att det blir en Q8-dödare! Q8 kostar 10 500 i skatt och dubbla förmånsvärdet kontra Q8
En sak som förvånade mig i höstas då jag skulle byta till vinterdäck var att när jag skulle köra till däckverkstaden,
så hade det kommit lite snö, hade dåliga sommar däck ca 2mm mönster.
Skitföre, tog det väldigt försiktigt, hade dock förvånansvärt bra fäste, provade att motorbromsa, tryckte i lite mera så ABS-bromsarna gick in.
Helt värdelöst, hade mycket sämre fäste då, att bara släppa gaspedalen var mycket bättre. Teslas antispinn och antisladd är underbart bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar