Model X 75D eller Audi e-tron

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mjwahl »

Har haft både x och s. Om du inte bor nära ett servicecenter skulle jag välja Audi. Med Tesla får vara beredd på att behöva köra dit för avhjälpande av diverse brister. Min x var borta 3 månader för åtgärd av EN brist. Model S var väl inne ca 8 ggr men bara en-två dagar per gång. Med mina erfarenheter skulle aldrig köpa en tesla igen. Knäppt nog gillar jag företaget och Elon Musk i alla fall, men jag orkar inte med allt strul. Etron blir kanske bättre - en Elbil men uppbackad av ett riktigt bilföretag.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Min S60 är den mest felfria bil jag ägt 8500mil ett besök på servicecentret
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

@mjwahl +1 på den.
Jag gillar också Tesla och hela idén de har. Jag har sedan flera år tillbaka en Tesla-logga som bakgrundsbild på min dator och hela klädskåpet är fullt med Tesla t-shirts som jag använder flitigt. :)
Tyvärr är bilarna alltför bristfälliga för att ägandet ska vara praktiskt för mig. Jag kommer inte sälja Teslan utan en rejäl portion vemod, och en del av mig kommer säkert gråta som ett barn. Jag kanske fegar ur och behåller den ändå till sist. Fast å andra sidan vågar jag knappt att använda den av rädsla att nånting går sönder. Och e-Golfens kvalitet är redan på en helt annan nivå. En Audi lär vara ännu bättre, även om det säkert finns skräckhistorier även med Audisar.
Att köpa en Tesla är ett lotterispel. Man vet inte vad man får. Vissa har tur. Andra har mindre tur. Har man långt till service centret kan det bli riktigt jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Tror att det är väldigt få som har sådan otur som Mati. De flesta som köper en Tesla får en dj-ligt bra bil. Hyr just nu en Mercedes E-klass, säkert en bra fossil, men skulle inte komma på tanken att byta till en sådan. Den lirar inte ens i samma division.
Tycker nog att Tesla får oförtjänt discredit här emellanåt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av e5m1r »

Beställ inte ny tesla ta en lager bil
Det går fort och det blir bra mycket billigare
Länk för fri suc kan användas på lager bil lika väl
Nu har jag ingen X men Audi känns som Model S med fjädringen i High :) alltså X är mycket större bil och lirar i annan klass
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av helix »

Vill bara flika in lite angående kvaliteten. Läser du på det här forumet kan man lätt få bilden av att "de flesta" bilarna är betingade med problem. Men det är generellt så att de som har mycket problem med bilen påpekar detta mer än de som har mindre problem. Jag själv lägger exempelvis sparsmakat med inlägg om just detta ämne då jag i stunden haft min Model S ett år, kört 2000 mil och inte haft ett endaste problem. Men jag startar inte en ny tråd och berättar hur nöjd jag är för det blir också lite märkligt. Håller därför mest tyst helt enkelt.

Kan även tillägga att jag har tre bekanta som kör Model X. Ingen av dem har haft några större problem med sina bilar. Det värsta som hänt den ena (som har en lite tidigare bil) är att det gnisslade om FW-dörrarna och dessa fick justeras. I övrigt problemfritt och supernöjda med sina bilar. Alla dessa tre personer har kört nya tyska bilar tidigare så de kommer inte från skrotbilar direkt och har ganska höga krav.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mjwahl »

OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mjwahl skrev:
OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Nu har jag inte sett e-tron i verkligheten men på bild tycker jag den ser väldigt o-SUVig ut i vissa vinklar och mer som de högre Audi kombisarna. Spelar inte så stor roll då kontentan var att jag tycker den ser ut som en vanlig Audi.

Får se hur det utvecklas för mig med tiden, bara haft den i snart ett halvår så inte haft tid för så mycket problem ännu. Jag tar nog dock hellre roliga saker i bilen och lite problem än tråkigt och inga problem :).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

mjwahl skrev:
OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Jag tycker att matrix led laser strålkastarna är ascoola. De kommer så småningom till e-tron. Lasern kan användas för att skriva köranvisningar och pilar direkt på asfalten framför bilen istället för i navigatorn. Den kan även användas för att lysa upp vägmarkeringarna, blinka på fotgängare som befinner sig på vägen, lysa jättelångt som fjärrljus osv. Jag fattar inte helt hur de får till en vit laser, eller om den är gul kanske, men häftigt är det helt klart. Sånt tekniskt krimskrams gillas. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
mjwahl skrev:
OfarligTesla skrev:
I min värld är e-tron en bil man tar om man vill ha en vanlig bil som råkar gå på el. Den ser ut som en högre och större Audi A6 Allroad och interiören är vanlig Audi utan något speciellt. Det enda coola de har är kameror istället för speglar resten är sådant man hittar i alla andra bilar.

Teslan är rolig för att de gör roliga saker med bilarna som inte är standard, nu jobbar de ju på Netflix och Atarispel vilket kommer vara riktigt skoj.
Det är snarare Audi q8 du ska jämföra med. Har liknande inredning. Coola grejor är kul, men jag personligen föredrar en bil som är driftsäker och bra ihopskruvad.
Jag tycker att matrix led laser strålkastarna är ascoola. De kommer så småningom till e-tron. Lasern kan användas för att skriva köranvisningar och pilar direkt på asfalten framför bilen istället för i navigatorn. Den kan även användas för att lysa upp vägmarkeringarna, blinka på fotgängare som befinner sig på vägen, lysa jättelångt som fjärrljus osv. Jag fattar inte helt hur de får till en vit laser, eller om den är gul kanske, men häftigt är det helt klart. Sånt tekniskt krimskrams gillas. :)
Ja de är riktigt coola, är det något som kommer senare eller finns de från början som tillval?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Ja de är riktigt coola, är det något som kommer senare eller finns de från början som tillval?
Oklart. Säljaren menade att de nog kommer senare, själv fick jag intrycket att de kommer finnas från början. Det står faktiskt ingenstans. Man får avvakta och se. Det är allt sånt som bestämmer om och när jag vill ha en e-tron. Vilken extrautrustning finns och vad kostar den? Jag vill under inga omständigheter hamna på ett förmånsvärde som är högre än vad jag har nu för min S. Och det ligger runt saftiga 9000kr nånstans. Helst vill man ju hamna betydligt lägre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av kallekula »

Jag kör en X90D sedan drygt 2 år tillbaka och är väldigt nöjd med den. E-tron ser dock riktigt fin ut. Som en tre år nyare bil är den kanske till och med bättre än Tesla på vissa sätt.

Oavsett, ska det vara din huvudbil (eller till och med enda bil) så handlar det om laddnätverket. Du åker exempelvis inte till Sälen från Skåne med en e-tron som det ser ut idag. Då måste du göra rejäl planering och hoppas innerligt att den enda laddaren som finns på många ställen inte är upptagen/trasig/strular. Med en Tesla gör du den resan helt spontant. Vi har en treåring med oss och bilen är färdigladdad innan hon är färdigkissad.... Tills Ionity finns på plats passar e-tron därför främst som andrabil, om du inte har enormt intresse för att planera bilresor och lägga mycket tid på laddning.

Det sagt, X är en stor bil och drar mycket. Speciellt när det börjar gå fort. Finns möjligheten så rekommenderar jag ett större batteri än 75.
Användarvisningsbild
DvD
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 sep 2018 17:13

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av DvD »

Hej!

Tack för den otroligt snabba responsen, är väldigt imponerad över hur snabbt
man fick hjälp. :)

Blir självfallet orolig när man läser om alla problem som finns kring bilarna, det är ju dock svårt, som helix är inne på, att veta hur många nöjda ägare som just berättar om det. Men bor i Örebro så närmaste service center är i så fall i Stockholm ca 20 mil bort, så om vi skulle få mycket problem med bilen så är det självfallet ett orosmoment.

Anledningen till att vi reserverade X:en beror på möjligheten till att ha dragkrok. Vi är inte i behov av 6 eller 7 sits utan valde en 5 sits konfiguration.

Det jag gillar med Tesla, som jag är lite orolig för gällande Audi:n, är just tillgången till SuC. Vi gör en hel del längre resor, senast Oslo, och behöver därför veta att det inte ska vara ett problem att ladda bilen snabbt och enkelt på vägen.

Jag som ni hör är jag väldigt kluven. :)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av olarsson »

Korta svaret: supercharger network.
Om några år om de andra är ifatt skulle jag titta på Audi igen (har kört flera Audi tidigare).

Dessutom, som påpekats, e-tron är en storlek mindre. Ingen 6/7-sits, mindre bagageutrymme.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

DvD skrev:
Det jag gillar med Tesla, som jag är lite orolig för gällande Audi:n, är just tillgången till SuC. Vi gör en hel del längre resor, senast Oslo, och behöver därför veta att det inte ska vara ett problem att ladda bilen snabbt och enkelt på vägen.

Jag som ni hör är jag väldigt kluven. :)
Mellan Örebro och Oslo har du Fortums två 150kW laddare i Kristinehamn. Och de är nog inte de sista två av sitt slag som har satts upp i Sverige. Det är alltså inte bara Ionity man behöver förlita sig på framöver.
Jag tror att det är överdrivet att säga att bara en Tesla fungerar för långfärd i nuläget. Visserligen tar det längre tid att ladda vid en 50kW-laddare, och visst är de ofta ensamma där de står. Men samtidigt står de mycket tätare än Supercharger stationerna. Det går inte att förneka att man är troligen snabbare med en Tesla, men hur mycket snabbare beror väldigt mycket på omständigheterna. Att ladda 50kW (20-25 mil) i en e-tron tar vid en vanlig 50kW-snabbladdare en timme. För en Tesla med 75-batteri tar det kanske 45 minuter att ladda samma mängd energi vid en Supercharger. Det är alltså inte så vansinnigt mycket snabbare. Men det summeras naturligtvis ju oftare man laddar.
För mig väger dragkroken väldigt väldigt mycket. Att byta till en X finns inte på tapeten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av frippe »

Att ha nära till service innebär inte automatiskt att den är bättre.
Har tidigare ägt vw, som har samma serviceorganisation som Audi i vår stad. Den suger hästpung kan jag säga. Skulle inte lämna in bilen där frivilligt. Lång väntetid, svindyrt, väntetider på allt inklusive att bara komma fram i telefon, och väl framme får man bara prata med en icke bilkunnig person.

Så visst nära men inte nödvändigtvis bättre.

Tycker nog Teslas försök med rullande servicebilar utan problem kan ersätta det mesta som det verkar. Av vad jag läst mig till så långt.

Personligen skulle jag aldrig köpa en Audi, men det har inte med serviceorganisationens att göra. Utan deras fusk med avgas samt att det i grunden är samma bil som alla andra i samma koncern.
Fast, å andra sidan gillar jag uppstickare som går sina egna vägar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jag har två Teslor. Har inte haft något problem med någon av dem. Har haft drygt 10 tyska bilar, bara ett par av dem har varit helt felfria.

Jag tycker Audin är den klart intressantaste av de nya premiumsuvarna (i-pace, eqc och etron) men med tanke på prestandan och laddnätverket främst, men även varumärket, service (hemsk på Vag) och dörrarna så står den sig ändå slätt jämfört med Model X för mig.

Ca 6000:- är förvisso bra förmånsvärde men jag skulle inte känna mig trygg med det innan man sett slutgiltig utrustningslista. Audis utrustning är ju generellt dyr och jag misstänker att det är rätt mycket man skulle vilja välja till vilket snabbt bygger på förmånsvärdet.

Personligen tycker jag det som känns riktigt intressant på e-tron fronten är om något år. Då bör den billigare versionen finnas på plats samtidigt som Ionity förhoppningsvis fått endel laddare på plats. Hamnar den runt 600.000:- så får den en helt unik position på elbilsmarknaden!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Baretta »

Det är ett väldigt gnäll på dom som haft problem med sina bilar vilket jag väl kan förstå men det ger nog en skev bild av verkligheten. Har det aldrig gjorts en omröstning här inne på hur vanligt det är med små och stora fel på bilarna?

Själv har jag en X75 som jag är otroligt nöjd med. Fantastisk bil och jag skulle knappast köpa en Audi så länge Tesla finns. Man vill ju också stödja dom som startade denna omställning.
När det gäller fel så har jag behövt byta en dörrsensor och justera en gummilist på 1.5 år.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Wilson »

DvD skrev:

En annan sak som väger upp för Teslan är att just nätverket av superchargers, något som Audi behöver förlita sig på andra såsom Clever, Ionity mfl. för att det ska bli bra. Det är också väldigt svårt att få ett hum om när motsvarande Ionity nätverk skulle finnas att tillgå i Sverige, ligger ju år bort känns det som. Så där kanske mer frågan kommer till er som inte har just en Tesla utan laddar era bilar via andra tjänster såsom Clever eller liknande, hur uppfattar ni längre resor fungerar med dessa bilar?
Hej och välkommen till forumet! :)

Är riktigt imponerad av e-tron, men just avsaknaden av superchargernätverket är dess akilleshäl.
Jag har tyvärr ingen Tesla, men väl en BMW i3, och med den har jag från Sthlm åkt kors och tvärs till både Nordkap och Nordtyskland. Det funkar faktiskt riktigt bra, bättre än många tror. E-tron kan ladda riktigt fort på rätt laddare, men jag tror (och hoppas att jag har fel) att du under din leasingtid till största del kommer att vara beroende av de 50 kW laddare som finns längs vägarna idag. Och då blir det svårt att åka långt med Audin. 50kW (som oftast är max 45kW) går väl an i en Ioniq eller i3, men jag skulle inte bli förvånad om e-tron drar uppemot 50% mer, speciellt i högre hastigheter. Följden blir att du då laddar med lägre hastighet mätt i km/h, och att du hade kommit fram till målet betydligt snabbare i de billigare bilarna.
Kolla gärna in ett färskt test på av Björn Nyland på Youtube där han tävlade med sin egen Model X mot en Hyundai Kona. De körde Oslo-Trondheim ToR och kom fram samtidigt, trots att Teslan hade superladdare. Konan var så mycket snålare att 50kW räckte lika långt. En e-tron hade kommit långt efter.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Har e-Golf och X och kört elbilar sen 2013. Hemmavid föredrar vi alltid e-Golfen och även på vissa halvlånga resor.

På långresor (>60mil/dag) väljer vi alltid Teslan.

Jag tycker CCS faller bort som alternativ under åtminstone närmaste året. Alldeles för mycket strul med olika betallösningar som det är idag. Jag VET om Ionitys planer på enkla betallösningar på mängder av laddnätverk. MEN när inte ens driftaren (Clever, Fortum, Charge & Drive osv) lyckas starta sina EGNA laddstationer nu och då, så lär ju inte Ionitys ”ambitioner” om enkla betallösningar även på ANDRAS laddstationer göra någon skillnad.

Den dagen Ionity har ett EGET laddnätverk uppbyggt är det förhoppningsvis bättre driftssäkerhet. Dock lär nog ”trängseln” snabbt bli värre där och även placeringen inte lika optomalt kanske. Det är ju ett GEMENSAMT laddnätverk mellan MB, BMW, FORD och VW’s olika bilmärken. Där man antagligen måste utforma laddnätverket så det passar vitt skilda elbilar med olika batteristorlek och räckvidd. Där Teslas bilar med deras navigator och deras SuC är 100%?skräddarsytt till varandra.

Alldeles för ”sårbart” med 1 kabel/laddstation. På många ställen går inte ens en ledig CCS att använda om Chademo kontakten redan används tex av en Tesla med Chademoadapter...

Ska du tex åka mot sälen till Påsk så kommen någon enstaka CCS att bli väldigt kritisk! Skulle tro att du hamnar vid just den kritiska laddaren ungefär samma dag och tidpunkt +/- 3 timmar som alla andra som ska den vägen... Sen samma sak då du ska hemåt. Bara att hoppas laddstationen är hel och fungerar! Har själv personligen stått i Storuman, -24grader och trängts med två andra Tesla vid en trilskande CCS. Gemytlig positiv stämning! men trots allt något vi säkert alla tre sluppit om vi kunnat.

I vintras till sportlovet i Gävle stod 8 Tesla och laddade + att vi var 4 Tesla i kö... Då laddar dessutom ALLA de 8 snabbare, även om de laddar samtidigt, än du kan göra med en e-Tron på allra största delen av dagens befintliga CCS laddplatser även om du är själv.

Om 2år kan det säkert vara annorlunda. Men vill du ha smidigt långresande de närmaste två åren är nog X ett bättre alternativ. Alldeles oavsett om man anser X är en bättre eller sämre bil jämfört med e-Tron i andra avseenden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Har du inte blandat ihop nånting nu? Ionity har bara sina egna laddare. Det är Audi som säger att de har en generell betallösning som fungerar på de flesta laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

helix skrev:
Vill bara flika in lite angående kvaliteten. Läser du på det här forumet kan man lätt få bilden av att "de flesta" bilarna är betingade med problem. Men det är generellt så att de som har mycket problem med bilen påpekar detta mer än de som har mindre problem. Jag själv lägger exempelvis sparsmakat med inlägg om just detta ämne då jag i stunden haft min Model S ett år, kört 2000 mil och inte haft ett endaste problem. Men jag startar inte en ny tråd och berättar hur nöjd jag är för det blir också lite märkligt. Håller därför mest tyst helt enkelt.

Kan även tillägga att jag har tre bekanta som kör Model X. Ingen av dem har haft några större problem med sina bilar. Det värsta som hänt den ena (som har en lite tidigare bil) är att det gnisslade om FW-dörrarna och dessa fick justeras. I övrigt problemfritt och supernöjda med sina bilar. Alla dessa tre personer har kört nya tyska bilar tidigare så de kommer inte från skrotbilar direkt och har ganska höga krav.
Håller helt med. Jag har haft tre Model S och en X. Över 3,5 år har jag haft väldigt få problem. Den som strulat lite är den äldsta, Model S från mitten -14, och den fick åka bärgare till verkstaden förra sommaren. Men det löste sig snabbt. Servicen vid de små saker som behövt åtgärd på verkstad har varit suverän.

Erfarenheten från de Audi jag har haft är inte alls lika angenäma.

Om det är en förstabil så är det bara Tesla som är ett alternativ idag. Audi kan nog vara ok som pendlingsbil eller liknande. Men då hade jag väntat på en P3D.
Senast redigerad av jpetters, redigerad totalt 1 gånger.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Mati: uttryckte mig nog lite slarvigt men poängen är densamma. Oavsett om det är just Audi som utvecklar den generella betallösningen själv, eller om det även är en funktion som kommer att gälla för övriga som ingår i Ionity-gruppen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Ibland vaknar jag kallsvettig efter att ha drömt att jag sålt Teslan och köpt nåt annat
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar