Miljövänligare Biltransporter...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De flesta släp har samma egenvikt om det är inreggat på 2250 eller 2700. Aluminiumsläpen i länken har nog rätt så låg vikt jämfört med släp i byggda stål.
Det är andra hjulaxlar när du kommer över 2000 kg.

Viktklass 2 000 kg 2 700 kg 3 500 kg
Tjänstevikt 475 kg 515 kg 545 kg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av lator »

Off Grid Byggaren skrev:
De flesta släp har samma egenvikt om det är inreggat på 2250 eller 2700. Aluminiumsläpen i länken har nog rätt så låg vikt jämfört med släp i byggda stål.
Det är andra hjulaxlar när du kommer över 2000 kg.

Viktklass 2 000 kg 2 700 kg 3 500 kg
Tjänstevikt 475 kg 515 kg 545 kg
2250 - 515 = 1735 kg 95000 kr Alusläp.
2000 - 335 = 1665 kg 29990 kr Aansem

Jag får 60 kg för 65000 kr... Ovärt. Då kan jag lika gärna fortsätta köra med det släp jag har... (3 ton 520 kg egenvikt)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns det något App till Tesla, så att det går att ha en digital färdskrivare aktiverad?

Blir det yrkesmässiga transporter av andras bilar, så gäller nya kravet för fordon och fordonskombinationer som har högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton.

Då gäller EU:s regelverk om kör- och vilotider, för dessa transporter används färdskrivare för att säkerställa att reglerna följs.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... vilotider/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av lator »

Off Grid Byggaren skrev:
Finns det något App till Tesla, så att det går att ha en digital färdskrivare aktiverad?

Blir det yrkesmässiga transporter av andras bilar, så gäller nya kravet för fordon och fordonskombinationer som har högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton.

Då gäller EU:s regelverk om kör- och vilotider, för dessa transporter används färdskrivare för att säkerställa att reglerna följs.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... vilotider/
Man ska ju aldrig upphöra att förvånas... Jag som trodde att jag hade skaplig koll på reglerna men jag hade missat "fordonskombinationer". :(

Det där innebär ju att hela idén faller då man rimligen inte kan montera en besiktigad och godkänd färdskrivare i en Tesla Model X. Undrar hur de tänkte egentligen? En lätt lastbil som går i yrkesmässig trafik (paket och tidningar t.ex) får ju köra omkring hur som helst bortsett från kravet om vilotid. Nä, det är tur att det aldrig är för sent att ge upp. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av Bjelke »

Byråkrati när det är som bäst...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av lator »

Måndag och att ge upp finns inte längre i ordförrådet.

Ringde Transportstyrelsen och fiskade efter undantag men det var tvärstopp... Bara frakter för eget bruk eller bärgning.

Ringde lokala verkstaden för färdskrivare. Inga problem, det fixar vi.... ca 30000 kr så funkar det. Nya regler för färdskrivare efter juni nästa år då "smarta" färdskrivare införs.

Nästa steg blir väl att prata med Tesla. Om garantin förverkas av att man byter 12-volts batteri själv så lär väl bilen upphöra att existera om man stoppar i en färdskrivare... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av bylund »

Taxi sätter ju in taxameter, och de lär väl behöva liknande indata som en färdskrivare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Miljövänligare Biltransporter...

Inlägg av lator »

bylund skrev:
Taxi sätter ju in taxameter, och de lär väl behöva liknande indata som en färdskrivare?
Precis! De hade ju monterat några sådana på färdskrivarverkstaden...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar