Någon som fått eftermonterat drag på X?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av Leo »

Fick en fråga om eftermontering av dragkrok på X. (Jag har redan dragkrok på min egen X) Var ju skriverier förra hösten om bl.a att bilar kom hem ”felbyggda” utan dragkrok. Där Tesla skulle kunna lösa det i efterhand.


Är det någon som vet och kan bekräfta att Tesla verkligen eftermonterat drag, eller godkänner att man gör det själv?

Kan inte komma på att någon verkligen fått det gjort. Däremot har många frågat om det och Tesla har sagt att ”det SKA gå” och ”sen ska vi lösa det då vi får hem delar” osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av Walker »

Kollade före sommaren och svaret är nej. Inget Tesla tar i eller bryr sig om. Finns inga delar och ingen arbetsbeskrivning hur man ska göra. Och de tillåter inga ”hemmabyggen”. = en bil utan dragpaket är och förblir en bil utan drag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av JonasPersson »

Walker skrev:
Kollade före sommaren och svaret är nej. Inget Tesla tar i eller bryr sig om. Finns inga delar och ingen arbetsbeskrivning hur man ska göra. Och de tillåter inga ”hemmabyggen”. = en bil utan dragpaket är och förblir en bil utan drag.

Har också frågat Tesla och jag fick samma svar.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av fth »

Jag har till slut fått drag eftermonterat, efter mycket tjat och gnäll, jag blev ju lovad dragkrok "inom några veckor" när jag köpte min X, det tog 1.5 år, men nu är det iaf på plats.

Jag monterade själv en tredjepartslösning (se tidigare tråd) under tiden, men Tesla vägrade aktivera släpvagnsläget, så kontakten till lysen funkade inte, så jag kunde bara använda lasthållare o dyl, inte dra släp.

Jag kommer sannolikt byta tillbaka till min tredjepartskrok inom kort, den är bättre än Teslas ur många aspekter, men det får kanske vänta till våren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av helix »

fth skrev:
Jag har till slut fått drag eftermonterat, efter mycket tjat och gnäll, jag blev ju lovad dragkrok "inom några veckor" när jag köpte min X, det tog 1.5 år, men nu är det iaf på plats.

Jag monterade själv en tredjepartslösning (se tidigare tråd) under tiden, men Tesla vägrade aktivera släpvagnsläget, så kontakten till lysen funkade inte, så jag kunde bara använda lasthållare o dyl, inte dra släp.

Jag kommer sannolikt byta tillbaka till min tredjepartskrok inom kort, den är bättre än Teslas ur många aspekter, men det får kanske vänta till våren.

/fth
Intressant. Blir nyfiken på vad det är som är bättre med tredjepartskroken än Teslas original?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av fth »

helix skrev:
Intressant. Blir nyfiken på vad det är som är bättre med tredjepartskroken än Teslas original?
Främst att kroken sätts fast i en "hitch receiver" enligt amerikansk standard, ett 2-tums fyrkantigt rör som sitter svetsat direkt till dragkroksfästet.

Detta är betydligt mer robust än Bosal-adaptern som Tesla använder och gör bl.a. att max "toungue weight" blir betydligt högre.

Med mitt fäste så kan jag ha 225kg på cykel- eller lasthållare jämfört med max 90kg på Teslas lösning.

Med amerikansk hitch receiver så öppnas också möjligheten att köpa last- och cykelhållare från USA med större utbud och betydligt bättre priser än i Europa. Jag har t.ex. en Curt lasthållare som är 60x150cm och klarar över 200kg last, där får det plats sex flyttkartonger utan problem, vilket gör att det går betydligt lättare att klara sig utan takräcke.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av helix »

Tack för bra info!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av fth »

helix skrev:
Tack för bra info!
Här finns mer info om tredjepartskroken och monteringen (med bilder av Tjabo som bonus) :)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=9567

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av fth »

Walker skrev:
Finns inga delar och ingen arbetsbeskrivning hur man ska göra.
Jorå, jag har själv en PDF med arbetsbeskrivningen, se bifogad bild.

/fth
tow.png
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Någon som fått eftermonterat drag på X?

Inlägg av Walker »

fth skrev:
Walker skrev:
Finns inga delar och ingen arbetsbeskrivning hur man ska göra.
Jorå, jag har själv en PDF med arbetsbeskrivningen, se bifogad bild.

/fth
Detta var i vintras inget Tesla stod för eller ens ville diskutera. Det var bara ett blankt NEJ på krokfrågan. Då var det ändå en mellanchef på Tesla i Sthlm som ville utrusta sin bil med krok.
Kanske det är annat ljud i skällan nu, jag vet inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar