Beställa model X.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Beställa model X.

Inlägg av Bjelke »

Apropå förmånsvärde, lite knepigt för på min nya
S75D så står det på värde på närmast jämförbar fossilare högre pris än Teslan!? :shock: :?
Hur fan tänker dom då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Beställa model X.

Inlägg av bylund »

fakerlind skrev:
Ja så kan det ju vara. När brukar förmånsvärdena bli klara, ngn som har koll?
Strax innan jul.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Beställa model X.

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
Apropå förmånsvärde, lite knepigt för på min nya
S75D så står det på värde på närmast jämförbar fossilare högre pris än Teslan!? :shock: :?
Hur fan tänker dom då?
Nu hängde jag inte med alls. Kan du utveckla?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Beställa model X.

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Bjelke skrev:
Apropå förmånsvärde, lite knepigt för på min nya
S75D så står det på värde på närmast jämförbar fossilare högre pris än Teslan!? :shock: :?
Hur fan tänker dom då?
Nu hängde jag inte med alls. Kan du utveckla?
Alltså, i beräkningen av förmånsvärde så tar dom ju för elbilar först fram värdet på motsvarande fossilare,
och i Teslas fall vet vi ju inte riktigt vad dom jämför med, men att dom kommer fram till ett pris som är högre än nypriset på bilen känns ju knepigt, för det
var enligt dom typ 958 tusen (minns inte exakt)...

Efter detta sätts ju sedan värdet ner pga att det är en elbil osv, men ff konstigt att börja med ett pris som är
högre än det faktiska priset...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Beställa model X.

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
danni skrev:
Bjelke skrev:
Apropå förmånsvärde, lite knepigt för på min nya
S75D så står det på värde på närmast jämförbar fossilare högre pris än Teslan!? :shock: :?
Hur fan tänker dom då?
Nu hängde jag inte med alls. Kan du utveckla?
Alltså, i beräkningen av förmånsvärde så tar dom ju för elbilar först fram värdet på motsvarande fossilare,
och i Teslas fall vet vi ju inte riktigt vad dom jämför med, men att dom kommer fram till ett pris som är högre än nypriset på bilen känns ju knepigt, för det
var enligt dom typ 958 tusen (minns inte exakt)...

Efter detta sätts ju sedan värdet ner pga att det är en elbil osv, men ff konstigt att börja med ett pris som är
högre än det faktiska priset...
Det gör de inte egentligen. De utgår från det listpris som bilhandlaren har rapporterat in för modellen ifråga. Sen sätts det ner till "motsvarande bil" och därefter justeras det. Men i Teslas fall så är "motsvarande bil" alltid exakt samma modell, och sen läggs justeringen på.

Så att grundpriset för din bil är lite högre än det faktiska priset beror inte på att de valt en "motsvarande bil" som är dyrare, utan nog snarare på att priset har ändrats sen listorna spikades.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Beställa model X.

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Bjelke skrev:
danni skrev:
Bjelke skrev:
Apropå förmånsvärde, lite knepigt för på min nya
S75D så står det på värde på närmast jämförbar fossilare högre pris än Teslan!? :shock: :?
Hur fan tänker dom då?
Nu hängde jag inte med alls. Kan du utveckla?
Alltså, i beräkningen av förmånsvärde så tar dom ju för elbilar först fram värdet på motsvarande fossilare,
och i Teslas fall vet vi ju inte riktigt vad dom jämför med, men att dom kommer fram till ett pris som är högre än nypriset på bilen känns ju knepigt, för det
var enligt dom typ 958 tusen (minns inte exakt)...

Efter detta sätts ju sedan värdet ner pga att det är en elbil osv, men ff konstigt att börja med ett pris som är
högre än det faktiska priset...
Det gör de inte egentligen. De utgår från det listpris som bilhandlaren har rapporterat in för modellen ifråga. Sen sätts det ner till "motsvarande bil" och därefter justeras det. Men i Teslas fall så är "motsvarande bil" alltid exakt samma modell, och sen läggs justeringen på.

Så att grundpriset för din bil är lite högre än det faktiska priset beror inte på att de valt en "motsvarande bil" som är dyrare, utan nog snarare på att priset har ändrats sen listorna spikades.
Aha, så jag tittade på fel rad sas :lol:
Får väl titta en gång till på det då, tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Beställa model X.

Inlägg av AKarlsson »

Förmånsvärdet blir väl lägre när man jämför vid samma utrustningsnivå. Dvs reduceringen är större på grundpriset är lös utrustning.

Dvs en tesla som kostar 1.000.000 + 75.000 i tillval har ett högre förmånsvärde än en bil som kostar 1.075.000 i grundpris
Skriv svar