Stöldskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stöldskydd

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Pin to drive känns bättre än att slå av passive entry. Parkerar min xp100dl på gatan och vill gärna ha den kvar. Grannens BMW hybrid 3-serie stals 4dagar gammal...
Jo, men eftersom det inte finns några tjyv-verktyg som kan förlänga din nyckel (än), så undrar jag varför man inte skulle våga ha passive entry på. Tänker du att det bara är en tidsfråga innan sådan utrustning finns, och vill förekomma den? Undrar eftersom jag själv har slagit på passive entry och blir nojig av att inte andra resonerar på samma sätt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Stöldskydd

Inlägg av matsm »

Ferro94 skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).
Det där var ju jäkligt intressant!! Fler som kan bekräfta det!?
Ni med Model X kan nog känna er säkra med BT. Hmmm, undrar om Tesla förbättrat krypteringen då på de nya nycklarna?? PIN to Drive känns för meckigt. Tycker Passive Entry=Off är en helt tillräcklig åtgärd för att jag ska känna mig säker att inte Teslan inte hamnar i orätta händer.
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Stöldskydd

Inlägg av Teslared »

Key FOB Model X

2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local transmission regulations
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stöldskydd

Inlägg av Remuz »

Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Stöldskydd

Inlägg av Ferro94 »

Jag kör både Passive Entry=Off + Pin-to-drive. Visst, det var grymt smidigt för några månader sen när man ”slapp” båda, men jag sätter mig bakom ratten i snitt 2-3 gånger per dag och de futtiga sekunder extra som jag får lägga på några extra fob-tryckningar och Pin-knappningar känns väl investerade. Hade jag haft en dyr ICE så skulle jag nog längtat efter liknande lösningar...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stöldskydd

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...
Ja, men vad jag frågar dig är varför du anser dig behöva vare sig det ena eller det andra, eftersom din nyckel inte riskerar att förlängas.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Stöldskydd

Inlägg av Baretta »

Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stöldskydd

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Baretta skrev:
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Och Passive Entry - OFF!

Oj oj oj... det blir tufft för rockard. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stöldskydd

Inlägg av Svenssons »

Baretta skrev:
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Ja men den infon är med största sannolikhet felaktig. Här är info om min key fob enligt ID på fobben:

https://fccid.io/2AEIM-1048598

Frekvensområde: 2.402-2.48 GHz Bluetooth

Edit: Kollade upp varifrån infon kom och det är antagligen från en forumpost på TMC från 2017 som hänvisar till TeslaTap :
https://teslatap.com/undocumented/

Min Keyfob är från 2016. Fobben till Model X använder sig av dubbelt så stort batteri och drar ändå ut kapaciteten snabbare än fobben till Model S.

Kan också vara att med "add" i formuleringen nedan betyder att den frekvensen skall läggas till 2.4GHz:
2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local
Det vill säga att det fortfarande är Bluetooth. Dock lite märkligt formulerat och frekvenserna är ju identiskt med de för Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stöldskydd

Inlägg av e5m1r »

En sak som de borde lägga in är tidsstyrd pin to drive så kan man ha den 00:00 till 07:00 eller vad som passar
Tycker det är omständigt annars att slå varje fång man ska köra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Stöldskydd

Inlägg av kler »

Bra idé! Tweeta
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Nic
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2018 21:31
Ort: Nyköping

Re: Stöldskydd

Inlägg av Nic »

Ett mycket bra förslag med möjlighet till tidsstyrd pin to drive. Då skulle nog många använda den under natten som annars inte använder funktionen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stöldskydd

Inlägg av Bjelke »

Håller med! :)
Tidsstyrning skulle jag absolut använda :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Stöldskydd

Inlägg av ellerstrom »

Grymt bra idé med tidsstyrd pin to drive!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Stöldskydd

Inlägg av MangeT »

Håller med. Vore grymt bra med tidsstyrning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stöldskydd

Inlägg av e5m1r »

Se där ibland kläcker man ur sig nåt vettigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar