Model X eller S

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Model X eller S

Inlägg av swegarm »

Hej!

Ny här på forumet, verkar vara trevligt folk utifrån det jag läst :)

Finns säkert en del liknande trådar men tar mig rätten att skapa min egen.

Börjar med lite bakgrundsfakta:
Jag kör idag en VolvoXC60 T8 och vill nu ta steget till 100% förnyelsebart. Har egentligen alltid tyckt man som svensk ska ta stödja Volvo, i synnerhet om man som jag bor och verkar i Göteborg och är väldigt beroende av hur det går för både lastvagnar och VCC. Tyvärr kan de ju inte erbjuda 100% el i dagsläget. Med den förutsättningen känns valet enkelt, eftersom det enligt min uppfattning är Tesla skapat en förutsättning för elbilar. Tyska diselmaffian och resterande märken börjar motvilligt (?), anpassa sig. Gissar att de framförallt räds konsekvenserna av den strukturomvandling som kommer ske på eftermarknaden, med förlängda serviceintervall mm mm.

XC60 funkar bra med 1 barn, men ett till är på G så vi är ute efter en större bil. Initialt känns ju model X given utifrån de?

Bor idag mitt i stan så vi är inte i nuläget i behov av fler än en bil. Dock ska vi inom relativt snar framtid flytta ut från stan och då kommer jag börja pendla. Det jag resonerar kring är:
Köpa en model X och försöka klara sig på en bil.
Köpa en model X + ev. mindre bil för daglig pendling utan barnstolar.
Köpa model S + mellanstor bil med drag mm. Antagligen lite äldre fossilbil, tex. äldre XC60
Köpa model S och hyra bil de gånger man behöver dragkrok (har en idag, aldrig använt) eller ska åka på långresor.

Bilen kommer köpas som tjänstebil, så förmånsvärdet är viktigt men även andrahandsvärdet. Hur ska man resonera då?
Tänker att det är en 100D som är aktuellt i båda alternativen, drabbar ändå inte förmånsvärdet och får för mig att det framtidssäkrar andrahandsvärdet bäst.
Just nu är jag inne på att hitta en lagerbil. I princip alla är då utrustade med premiumklädsel.

väldigt bred fråga men vill gärna höra hur andra resonerat. Misstänker att många stått inför liknande val.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X eller S

Inlägg av Remuz »

Kör X och är extremt nöjd med just X och barn. Har haft S mycket som lånebil och det är en helt annan typ av bil. Jag gillar att sitta högt och ha lätt insteg, samt FWD för barnen. Enda jag ser som bättre på S är prestanda och förbrukningen vid långresa.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Model X eller S

Inlägg av evilirish »

Kör också X och har 2 huliganer i 4-5-års åldern. Ångrar inte en sekund att jag valde den istället för en S. Dörrarna bak är en skänk från ovan när man ska kladda med deras bälten :)
Dragkrok har jag nyttjat flitigt, och vilken fröjd det är att köra. Det märks ju inte att man drar något! Passa på att skaffa BE-kort om du inte redan har så du får dra något annat än så EU-släp..

Om du inte behöver prestandan eller det mindre förmånsvärdet på S vs. X så kan jag varmt rekommendera en X.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Model X eller S

Inlägg av swegarm »

Bör man överväga 7 sätes även om man inte ser behovet just nu?

Hur är det med dörrarna ? Stör man sig på att de känns långsamma? Hur funkar det med snö mm? hur lastsäkrar man ? verkar inte finnas några nät som på t.ex. volvo?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model X eller S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

swegarm skrev:
XC60 funkar bra med 1 barn, men ett till är på G så vi är ute efter en större bil. Initialt känns ju model X given utifrån de?

Bor idag mitt i stan så vi är inte i nuläget i behov av fler än en bil. Dock ska vi inom relativt snar framtid flytta ut från stan och då kommer jag börja pendla. Det jag resonerar kring är:
Köpa en model X och försöka klara sig på en bil.
Köpa en model X + ev. mindre bil för daglig pendling utan barnstolar.
Köpa model S + mellanstor bil med drag mm. Antagligen lite äldre fossilbil, tex. äldre XC60
Köpa model S och hyra bil de gånger man behöver dragkrok (har en idag, aldrig använt) eller ska åka på långresor.
Hej,

Vet inte om jag missförstår dig men får uppfattningen att du inte tror att Model S går att åka på långresor med.

Vi har 3 barn i lägre tonåren och vi har två bilar. En 7-sitsig avgasbil från Vuskwagen och en Model S. Vi tar alltid Teslan när vi ska på långresa.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Model X eller S

Inlägg av Beigler »

Jag har också x och två barn. Fantastisk bil. Finns ingen bättre. Får tex in en sulky i frunken. Fwd är magiska när man skall lasta i barn barnstol.

Glöm tanken på att du skall ha en bil till som du använder. Vi tänkte precis lika. Efter två år kan vi konstatera att det hade varit billigare med taxi de få ggr vi använt extrabilen. Xen är kort och gott så bra att du tar den till allt.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Model X eller S

Inlägg av evilirish »

Så här i efterhand skulle jag nog tagit 7 sits. Det hade för min del tex varit kul att kunna ta med både gamlingarna och barnen på tur med bilen.

Själv tycker jag att FWD öppnas lagom snabbt. Jag har aldrig känt att jag behöver vänta på dem.

Snö vet jag inte än (har inte haft min i närheten av snö än) men om du står och packar in saker via FWD i en kvart i fullständigt hällregn så blir det blött i bilen. Fråga mig inte varför jag vet det.. Det verkar samlas vatten i "skarven" på dörren som pytsas ut mot baksätet när den stängs.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

Kör TMS med barnsäten i bagaget (5 vuxna 2 barn upp till cirka 10år) men måste erkänna att hade jag varit 10 år äldre hade TMX varit given. Jag är ung och frisk i ryggen, men det är ändå en sedan vi snackar om. Väntar nummer två i November så överväger TMX men jag tycker inte allt den är lika sportig eller designmässigt my cup of tea, så det får bli TMS en stund framöver.

PS: Jag fick från 996 GT3 och ville ha en sportbil men samtidigt familjebil, då var valet givet på TMS och inte TMX.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Model X eller S

Inlägg av evilirish »

Jag har för övrigt provat att campa i min. En extra madrass från sonens säng och fällda baksäten så snarkade jag sött, i lagom tempererad bil, medans mina kumpaner frös i sina tält :D
F*n vad bra den här bilen är egentligen!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

evilirish skrev:
Jag har för övrigt provat att campa i min. En extra madrass från sonens säng och fällda baksäten så snarkade jag sött, i lagom tempererad bil, medans mina kumpaner frös i sina tält :D
F*n vad bra den här bilen är egentligen!
Bil 2.0 kan inte påpekas allt för ofta, Tesla har verkligen lyckats, synd bara att politiker hemma inte har följt med i svängarna och lanserat något bättre än "supermiljöbilspremien" som inte anpassas efter bilens nypris.

Elbilsboomen hade garanterat tagit av med momsfria bilar och inte någon medelsvensson/lilla lagom för alla premie. 29034st Teslor i Norge reflekterar en sund politik som verkligen strävar efter fossilfritt 2030.
Verdi

Re: Model X eller S

Inlägg av Verdi »

Beror väl på vad du prioriterar. Model S är en jättestor bil också. Större än V90.

Jag har aldrig gillat SUV så för mig är det lätt. Men många gillar ju det. Jag tycker man får betala för mycket ekonomiskt, räckviddsmässigt, prestandamässigt och köregenskapsmässigt.

Vi har två barn. 7 och 2,5 år och jag är 40+. Inga problem om man har rätt bakvänd stol. Den får inte bli för hög för dörröppningen är rätt låg.

Dragkrok verkar du inte behöva särskilt ofta så det går att lösa på annat sätt. En snäll granne eller hyrbil...
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Model X eller S

Inlägg av swegarm »

Ja det är verkligen ironiskt. Sen är det märkligt att förmånsvärdet på Xen, som jag tolkar vara det enda vettiga alternativet till elbil om man verkligen behöver stor bil, jämförs med typ BMW x5?

Hur är det med barnstolar, måste man ha isofix eller funkar det med de som har remmar? Insåg i efterhand att vi borde köpt isofix, har nu en megastor Besafe. Testade den i tesla model S igår och fanns inga riktiga fästen. Drog remmarna runt framstolen men gick inte alls att ha den fram.

Kul med positiva erfarenheter, blir förhoppningsvis en model X 100 D lagerbil. Skiljer än del i förmånsvärde men kanske ska välja till 7 stolar. Miljövänlighet på riktigt att åka 7 pers och ren el :)


edit:

Jo det är sant Verdi. Har vant mit lite nu med att sitta lite högre och gillar det faktiskt.
Senast redigerad av swegarm, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X eller S

Inlägg av Smutt »

Klart du ska ha en X100D pga när man väl börjar vill man bli av med alla fossila motorer i sitt liv, samtidigt vill man kunna dra släp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X eller S

Inlägg av Smutt »

Isofix ska du också självklart ha, sjukt bra grej
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Model X eller S

Inlägg av far1far2 »

Var verkligen lite smålurig när jag gjort mej av med min S och beställt X100. Efter bara ett par månader och 500 mil med X-en, varav ~50 med släp och 5 Stockholmsresor, är jag bara SÅ nöjd! S-en var kanon, men denhär är KANONARE!
:D :twisted:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

far1far2 skrev:
Var verkligen lite smålurig när jag gjort mej av med min S och beställt X100. Efter bara ett par månader och 500 mil med X-en, varav ~50 med släp och 5 Stockholmsresor, är jag bara SÅ nöjd! S-en var kanon, men denhär är KANONARE!
:D :twisted:
De flesta jag mött som haft någon performance S och gått över till X på grund av barn har alla nämnt saknaden av S. Senast igår faktiskt. Men det är väl smaksak, själv tycker jag S70/S75D/S85 är förbannat tråkiga och sladdriga Teslor.

Angående isofix skulle jag definitivt rekommendera det, vi har en vanlig bilstol hos farföräldrarna med remmar och skit, nej det är verkligen tidskrävande och inte lika hög säkerhet som ordentliga isofix stolar.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Model X eller S

Inlägg av JGur »

Barnen älskar vår 6-sits. Mittgången är sjukt praktisk! Samtidigt som stolarna i mellersta raden ger en positiv känsla av flygplan.

Angående att dörrarna bak är långsamma.... Ja. Jag har fått ändra vana; det där med att ta datorväskan, öppna bakdörren och slänga in den funkar ju inte längre. Nu får jag snällt öppna bagaget istället.

Fantastisk bil.
// Mikael
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Model X eller S

Inlägg av OlleBack »

Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Det största problemet med MS och barn för oss har varit att sätena är så jäkla smala så man får knappt in säkerhetsbältet bredvid isofixfästena.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

OlleBack skrev:
Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Det är lite av lyxvalet mellan icke fungerande dörrhandtag på TMS eller falconvingar som strular konstant med sensorfel och måste öppnas manuellt via MCUn. Oavsett, fantastiska bilar bägge två. Vi har inget behov för dragkrok och då blev valet ganska lätt.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Model X eller S

Inlägg av johan_w »

Flertalet känns mer positiva till X:en med din setup. Nu skall jag säga att jag bara ägt model S, först en S90D och nu en S100D. Jag har kört flera fullstora SUV:ar innan elbilarna med avslutningsvis nya XC90 (som jag har kvar) och innan dess en LR Discovery 4.

Jag har två barn som nu är 5år och 6år samt två mellanstora hundar och upplever INTE att jag har mindre plats i min model S än vad jag har i XC90:n! Iof är bagaget lite djupare och högre i XC90 men upplever inte det som användbart. Landrovern var lite bättre då den hade fullstort mittensäte och gigantiskt bagage men det var mest värt något när vi hade barn i bakåtvänd stol. På långfärd med mycket saker har jag någon gång funderat vilken av bilarna jag skall ta men kommit fram till att jag får in lika mycket i S:en som XC90 rent praktiskt när jag lastat barn, hundar och saker!

De två stora nackdelarna med Model S och barnstolar tycker jag är att det är lite smalt så det är bökigt att sätta i bältena, mina barn klarar inte det än och då är det bökigt att böja sig in. Detta andra jag tycker är dumt är förvaringsmöjligheter för småsaker och då saknar jag främst fack i dörrsidorna!

Jag valde mellan S100D och X100D själv för min andra Tesla och förstår att folk upplever X:en fantastisk. För mig har den dock inte tilltalat när jag haft den som lånebil några gånger, man åker högt och skönt och den är smidigare att kliva in men det jag uppskattar med S:en är att den är (vad jag tycker..) mycket roligare att köra och sedan upplever jag den ha lite mindre småfel vilket är skönt för mig då jag bor 15 mil från SC. Det sista kanske är bättre nu på nya modeller men upplevde att många haft problem med första årsmodellerna. Vidare uppskattar jag den längre räckvidden på S:en i högre hastigheter, något som jag iof pajade upp själv genom att slänga på 21" på min nya ;) Höjde förbrukningen markant!

Hur som helst, två fantastiska bilar. Tycker dock inte att utrymmena är några problem med S:en utan då är det mer sådant som avsaknad av drag mm.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X eller S

Inlägg av Leo »

Haft P85 i 2,5år och X100D i ett år.

Min rekommendation är att om du ska köpa en X välj 100 batteri och 7-sits. Då får du möjlighet att ta med fler (kompisar til barnen...) på resor, dragkrok och vettig räckvidd. Undvik 22” eller köp i så fall till de i efterhand. Finns många som säljer 22” här på forumet. (Kommer själv sälja en omgång framöver) Betydligt billigare och då har du 20”fälgar till vinterdäcken klara från början.

Vill du ha en sportigare, snyggare och roligare bil att köra välj S. Där du eventuellt kan klara dig med en 75:a! Vilket då blir en helt annan prislapp.

Begagnat skulle jag nog köpa direkt från Tesla, tack vare deras suveräna garantier då de säljer begagnade.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Model X eller S

Inlägg av AKarlsson »

MDurante skrev:
OlleBack skrev:
Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Det är lite av lyxvalet mellan icke fungerande dörrhandtag på TMS eller falconvingar som strular konstant med sensorfel och måste öppnas manuellt via MCUn. Oavsett, fantastiska bilar bägge två. Vi har inget behov för dragkrok och då blev valet ganska lätt.
X dörrarna strular inte konstant. Tror att det är enorm skillnad på en tidig 2016 och en ny i det avseendet
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model X eller S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AKarlsson skrev:
MDurante skrev:
OlleBack skrev:
Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Det är lite av lyxvalet mellan icke fungerande dörrhandtag på TMS eller falconvingar som strular konstant med sensorfel och måste öppnas manuellt via MCUn. Oavsett, fantastiska bilar bägge två. Vi har inget behov för dragkrok och då blev valet ganska lätt.
X dörrarna strular inte konstant. Tror att det är enorm skillnad på en tidig 2016 och en ny i det avseendet
Det är väl samma sak med dörrhandtagen på S?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

Ok jag ska erkänna att jag inte har koll på hur många TMX som har problem med sina dörrar hemma i Sverige. Här i Norge är det katastrof, varje gång jag är på service center står det X i kö som visar missnöje på leverering av bil till service, men det rullar också 9917st här, och de flesta vänner jag har med X 2016 eller 2018 har alla haft någon sväng med dörrarna.

Samma sak med handtagen på S, jag har inte ägt en enda S utan dörrhandtagsfel. Samma med de jag känner som kör S, 90% har bytt minst ett handtag.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Model X eller S

Inlägg av swegarm »

Tack för bra input allesammans!

Har filtrerat ner det till att välja mellan en 7 sitsig model X 100d och en Model S 100d. Gissar att man är glad de gånger man behöver 7 säten. Och de fälls ju väldigt smidigt ned.

Just nu lutar det mot X pga lastutrymmet. Men Ska provköra en kompis S i helgen och höra va hans erfarenheter är.
Skriv svar