Model X eller S

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Model X eller S

Inlägg av Verdi »

Beror väl på vad du prioriterar. Model S är en jättestor bil också. Större än V90.

Jag har aldrig gillat SUV så för mig är det lätt. Men många gillar ju det. Jag tycker man får betala för mycket ekonomiskt, räckviddsmässigt, prestandamässigt och köregenskapsmässigt.

Vi har två barn. 7 och 2,5 år och jag är 40+. Inga problem om man har rätt bakvänd stol. Den får inte bli för hög för dörröppningen är rätt låg.

Dragkrok verkar du inte behöva särskilt ofta så det går att lösa på annat sätt. En snäll granne eller hyrbil...
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Model X eller S

Inlägg av swegarm »

Ja det är verkligen ironiskt. Sen är det märkligt att förmånsvärdet på Xen, som jag tolkar vara det enda vettiga alternativet till elbil om man verkligen behöver stor bil, jämförs med typ BMW x5?

Hur är det med barnstolar, måste man ha isofix eller funkar det med de som har remmar? Insåg i efterhand att vi borde köpt isofix, har nu en megastor Besafe. Testade den i tesla model S igår och fanns inga riktiga fästen. Drog remmarna runt framstolen men gick inte alls att ha den fram.

Kul med positiva erfarenheter, blir förhoppningsvis en model X 100 D lagerbil. Skiljer än del i förmånsvärde men kanske ska välja till 7 stolar. Miljövänlighet på riktigt att åka 7 pers och ren el :)


edit:

Jo det är sant Verdi. Har vant mit lite nu med att sitta lite högre och gillar det faktiskt.
Senast redigerad av swegarm, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X eller S

Inlägg av Smutt »

Klart du ska ha en X100D pga när man väl börjar vill man bli av med alla fossila motorer i sitt liv, samtidigt vill man kunna dra släp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X eller S

Inlägg av Smutt »

Isofix ska du också självklart ha, sjukt bra grej
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Model X eller S

Inlägg av far1far2 »

Var verkligen lite smålurig när jag gjort mej av med min S och beställt X100. Efter bara ett par månader och 500 mil med X-en, varav ~50 med släp och 5 Stockholmsresor, är jag bara SÅ nöjd! S-en var kanon, men denhär är KANONARE!
:D :twisted:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

far1far2 skrev:
Var verkligen lite smålurig när jag gjort mej av med min S och beställt X100. Efter bara ett par månader och 500 mil med X-en, varav ~50 med släp och 5 Stockholmsresor, är jag bara SÅ nöjd! S-en var kanon, men denhär är KANONARE!
:D :twisted:
De flesta jag mött som haft någon performance S och gått över till X på grund av barn har alla nämnt saknaden av S. Senast igår faktiskt. Men det är väl smaksak, själv tycker jag S70/S75D/S85 är förbannat tråkiga och sladdriga Teslor.

Angående isofix skulle jag definitivt rekommendera det, vi har en vanlig bilstol hos farföräldrarna med remmar och skit, nej det är verkligen tidskrävande och inte lika hög säkerhet som ordentliga isofix stolar.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Model X eller S

Inlägg av JGur »

Barnen älskar vår 6-sits. Mittgången är sjukt praktisk! Samtidigt som stolarna i mellersta raden ger en positiv känsla av flygplan.

Angående att dörrarna bak är långsamma.... Ja. Jag har fått ändra vana; det där med att ta datorväskan, öppna bakdörren och slänga in den funkar ju inte längre. Nu får jag snällt öppna bagaget istället.

Fantastisk bil.
// Mikael
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Model X eller S

Inlägg av OlleBack »

Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Det största problemet med MS och barn för oss har varit att sätena är så jäkla smala så man får knappt in säkerhetsbältet bredvid isofixfästena.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

OlleBack skrev:
Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Det är lite av lyxvalet mellan icke fungerande dörrhandtag på TMS eller falconvingar som strular konstant med sensorfel och måste öppnas manuellt via MCUn. Oavsett, fantastiska bilar bägge två. Vi har inget behov för dragkrok och då blev valet ganska lätt.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Model X eller S

Inlägg av johan_w »

Flertalet känns mer positiva till X:en med din setup. Nu skall jag säga att jag bara ägt model S, först en S90D och nu en S100D. Jag har kört flera fullstora SUV:ar innan elbilarna med avslutningsvis nya XC90 (som jag har kvar) och innan dess en LR Discovery 4.

Jag har två barn som nu är 5år och 6år samt två mellanstora hundar och upplever INTE att jag har mindre plats i min model S än vad jag har i XC90:n! Iof är bagaget lite djupare och högre i XC90 men upplever inte det som användbart. Landrovern var lite bättre då den hade fullstort mittensäte och gigantiskt bagage men det var mest värt något när vi hade barn i bakåtvänd stol. På långfärd med mycket saker har jag någon gång funderat vilken av bilarna jag skall ta men kommit fram till att jag får in lika mycket i S:en som XC90 rent praktiskt när jag lastat barn, hundar och saker!

De två stora nackdelarna med Model S och barnstolar tycker jag är att det är lite smalt så det är bökigt att sätta i bältena, mina barn klarar inte det än och då är det bökigt att böja sig in. Detta andra jag tycker är dumt är förvaringsmöjligheter för småsaker och då saknar jag främst fack i dörrsidorna!

Jag valde mellan S100D och X100D själv för min andra Tesla och förstår att folk upplever X:en fantastisk. För mig har den dock inte tilltalat när jag haft den som lånebil några gånger, man åker högt och skönt och den är smidigare att kliva in men det jag uppskattar med S:en är att den är (vad jag tycker..) mycket roligare att köra och sedan upplever jag den ha lite mindre småfel vilket är skönt för mig då jag bor 15 mil från SC. Det sista kanske är bättre nu på nya modeller men upplevde att många haft problem med första årsmodellerna. Vidare uppskattar jag den längre räckvidden på S:en i högre hastigheter, något som jag iof pajade upp själv genom att slänga på 21" på min nya ;) Höjde förbrukningen markant!

Hur som helst, två fantastiska bilar. Tycker dock inte att utrymmena är några problem med S:en utan då är det mer sådant som avsaknad av drag mm.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X eller S

Inlägg av Leo »

Haft P85 i 2,5år och X100D i ett år.

Min rekommendation är att om du ska köpa en X välj 100 batteri och 7-sits. Då får du möjlighet att ta med fler (kompisar til barnen...) på resor, dragkrok och vettig räckvidd. Undvik 22” eller köp i så fall till de i efterhand. Finns många som säljer 22” här på forumet. (Kommer själv sälja en omgång framöver) Betydligt billigare och då har du 20”fälgar till vinterdäcken klara från början.

Vill du ha en sportigare, snyggare och roligare bil att köra välj S. Där du eventuellt kan klara dig med en 75:a! Vilket då blir en helt annan prislapp.

Begagnat skulle jag nog köpa direkt från Tesla, tack vare deras suveräna garantier då de säljer begagnade.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Model X eller S

Inlägg av AKarlsson »

MDurante skrev:
OlleBack skrev:
Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Det är lite av lyxvalet mellan icke fungerande dörrhandtag på TMS eller falconvingar som strular konstant med sensorfel och måste öppnas manuellt via MCUn. Oavsett, fantastiska bilar bägge två. Vi har inget behov för dragkrok och då blev valet ganska lätt.
X dörrarna strular inte konstant. Tror att det är enorm skillnad på en tidig 2016 och en ny i det avseendet
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model X eller S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AKarlsson skrev:
MDurante skrev:
OlleBack skrev:
Tycker inte du ska behöva välja Model X för att du har två barn. Vi bytte från en audi a6 kombi till Tesla model S och upplever bagaget som minst lika stort.

Sen kan ju en x vara cool ändå :)
Det är lite av lyxvalet mellan icke fungerande dörrhandtag på TMS eller falconvingar som strular konstant med sensorfel och måste öppnas manuellt via MCUn. Oavsett, fantastiska bilar bägge två. Vi har inget behov för dragkrok och då blev valet ganska lätt.
X dörrarna strular inte konstant. Tror att det är enorm skillnad på en tidig 2016 och en ny i det avseendet
Det är väl samma sak med dörrhandtagen på S?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model X eller S

Inlägg av NEO »

Ok jag ska erkänna att jag inte har koll på hur många TMX som har problem med sina dörrar hemma i Sverige. Här i Norge är det katastrof, varje gång jag är på service center står det X i kö som visar missnöje på leverering av bil till service, men det rullar också 9917st här, och de flesta vänner jag har med X 2016 eller 2018 har alla haft någon sväng med dörrarna.

Samma sak med handtagen på S, jag har inte ägt en enda S utan dörrhandtagsfel. Samma med de jag känner som kör S, 90% har bytt minst ett handtag.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Model X eller S

Inlägg av swegarm »

Tack för bra input allesammans!

Har filtrerat ner det till att välja mellan en 7 sitsig model X 100d och en Model S 100d. Gissar att man är glad de gånger man behöver 7 säten. Och de fälls ju väldigt smidigt ned.

Just nu lutar det mot X pga lastutrymmet. Men Ska provköra en kompis S i helgen och höra va hans erfarenheter är.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model X eller S

Inlägg av Svenssons »

Jag har en Model X producerad under första halvan av 2016. Jag har i princip inte haft några som helst problem med falkvingedörrarna som används dagligen. Det enda strulet var ett konstruktionsfel på alla tidiga Model X där dörrstängningen skavde på lacken. Detta är åtgärdat på både min och alla nyare Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model X eller S

Inlägg av MSO »

swegarm skrev:
Tack för bra input allesammans!

Har filtrerat ner det till att välja mellan en 7 sitsig model X 100d och en Model S 100d. Gissar att man är glad de gånger man behöver 7 säten. Och de fälls ju väldigt smidigt ned.

Just nu lutar det mot X pga lastutrymmet. Men Ska provköra en kompis S i helgen och höra va hans erfarenheter är.
Du går ju dock helt klart upp i lastutrymme om du går från XC60 till en S. Volymsmässigt. Stående cyklar och sånt är inte helt optimalt i S.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X eller S

Inlägg av mati »

swegarm skrev:
Köpa model S och hyra bil de gånger man behöver dragkrok (har en idag, aldrig använt) eller ska åka på långresor.
Det där med dragkroken köper jag rakt av, för jag har samma problem. Fast jag behöver drag rätt ofta, vilket gör att min Model S kommer så småningom att ersättas med en bil som kan dra släp.
Men det med långresorna fattar jag inte. En Model S är gjord för långresor. Räckvidden är till och med bättre än på en Model X. En Model S har otroligt stort bagageutrymme, mycket mer än de flesta kombibilarna som finns på marknaden. Mer än en Volvo V70 eller V90, även om det kanske inte ser ut så från utsidan. Jag vet inte vilken bil som passar dig bättre, det får du i slutändan avgöra själv, men ta inte en Model X bara för att du tror att en S är för liten. Det är den verkligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X eller S

Inlägg av Remuz »

Och köper du en Model X, ta 7sits. 6sits är ultimat lyx men dyrt, 5sits känns som du lika gärna kan ha en S. Men det är min åsikt, som är på min tredje X, nu med 7 säten, tidigare två var med 6 säten
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Model X eller S

Inlägg av johan_w »

mati skrev:
swegarm skrev:
Köpa model S och hyra bil de gånger man behöver dragkrok (har en idag, aldrig använt) eller ska åka på långresor.
Det där med dragkroken köper jag rakt av, för jag har samma problem. Fast jag behöver drag rätt ofta, vilket gör att min Model S kommer så småningom att ersättas med en bil som kan dra släp.
Men det med långresorna fattar jag inte. En Model S är gjord för långresor. Räckvidden är till och med bättre än på en Model X. En Model S har otroligt stort bagageutrymme, mycket mer än de flesta kombibilarna som finns på marknaden. Mer än en Volvo V70 eller V90, även om det kanske inte ser ut så från utsidan. Jag vet inte vilken bil som passar dig bättre, det får du i slutändan avgöra själv, men ta inte en Model X bara för att du tror att en S är för liten. Det är den verkligen inte.
+1 på det.

Har testat och lånat X flera gånger och volymmässigt tar den lite mer bagage men för min användning med bland annat hundar har jag inte så mycket mer användbart utrymme. Större frunk är i så fall det som hade givit mig mest.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model X eller S

Inlägg av fth »

Jag har själv en 7-sitsig X, och har kört S många gånger som lånebil, och personligen så tycker jag inte det är någon konkurrens, X är så mycket bekvämare, inte minst för baksätespassagerarna.

Möjligheten till sju sittplatser samt dragkrok var det som avgjorde för mig, men en av de främsta fördelarna med X i "daglig drift" tycker jag är vindrutan. I alla andra bilar, inklusive Model S, känns det nu som jag kikar ut genom ett brevlådeinkast eller har skygglappar på mig, synfältet i X är helt oslagbart.

Nackdelarna jag har upplevt är främst:
1. Lastutrymme. Eftersom jag har gamla 7-sitsiga, med monopost-stolar i andra raden, så är bagageutrymmet rätt begränsat, framförallt vad gäller på längd på last, eftersom det inte går att fälla stolarna. Detta är ju inte ett problem idag eftersom andra raden går att fälla helt.
2. Inget takräcke. Jag har löst det genom en lastkorg på draget, men det går ju inte att ha något som är längre än c:a 2m där, då får man använda släpvagn.
3. Den undermåliga sikten genom bakrutan, med alla sju stolar uppfällda så ser man i princip bara en skog av nackstöd i backspegeln.

Trots dessa nackdelar skulle jag alla dagar i veckan välja X igen!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model X eller S

Inlägg av fth »

P.S. räckvidden med X90D har inte varit något problem för oss, med 20"-däck och korrekt tryck så drar min bil c:a 230Wh/km vid 110km/h i Sverige, och väsentligt lägre i Europa.

Jag har kört flera långresor 500+ mil som har varit helt bekymmersfria vad gäller räckvidd och laddning, det är enstaka gånger som vi har väntat på bilen, för det mesta är bilen redo innan vi är det.

En X100D har 15-20% bättre räckvidd än min bil, vilket borde göra detta till en icke-fråga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model X eller S

Inlägg av ellerstrom »

Har haft en S tidigare och har nu en 7-sitsig X (med de gamla, ej fällbara, sätena). Båda är fantastiska bilar som lastar otroligt mycket (speciellt nya 5/7sits Model X där man kan fälla sätena) och passar utmärkt för långresor. I synnerhet när man har barn och ändå måste göra längre stopp med jämna mellanrum för mat, toalettbesök och dylikt. Så laddstoppen på långresa ser jag inte som något större problem direkt.

När det gäller S vs X så är det två olika bilar. S är klart sportigare, roligare att köra och har längre räckvidd vid samma batteristorlek (skulle säga att en S75D inte är allt för långt ifrån en X100D till och med). Den är också snyggare i mitt tycke (även om jag gillar utseendet på X:en också) samt har bra med plats för passagerare.

X är en bekvämare bil att köra (även om den inte är lika inspirerande) och åka i (även för passagerarna) och den lastar mer än S (både i det "vanliga" bagageutrymmet samt om man har fällbar mittenrad). Plus också för att den finns som 6 och 7 sits med klart godkänt bagageutrymme (7 sits i S tar upp väldigt mycket plats i bagaget när dessa platser används) och dragkrok. Vindrutan är underbar och falkvingedörrarna riktigt praktiska när man har barn (stor öppning såklart, men också att barnen kan öppna dörren själva utan att man behöver vara rädd för dörruppslag).

Skulle säga såhär: är det viktigt att kunna köra med fler än 5 pers i bilen (kompisar till barnen, släkt och vänner etc) eller om dragkrok står högt på listan så välj Model X. Om inte så funkar en S utomordentligt bra också. Men det bästa är att åka till Tesla och provköra/provsitta båda.

Och till sist en liten kommentar om varför vi bytte; vi ville ha möjlighet att vara fler än 5 i bilen då vi ofta har kompisar till våra två barn, eller familj, med oss på diverse utflykter, aktiviteter och semestrar.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Model X eller S

Inlägg av Montjoy »

Svenssons skrev:
Det enda strulet var ett konstruktionsfel på alla tidiga Model X där dörrstängningen skavde på lacken. Detta är åtgärdat på både min och alla nyare Model X.
Jag fick problemet det på min som leverades i början på juni.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model X eller S

Inlägg av fakerlind »

ellerstrom skrev:
Har haft en S tidigare och har nu en 7-sitsig X (med de gamla, ej fällbara, sätena). Båda är fantastiska bilar som lastar otroligt mycket (speciellt nya 5/7sits Model X där man kan fälla sätena) och passar utmärkt för långresor. I synnerhet när man har barn och ändå måste göra längre stopp med jämna mellanrum för mat, toalettbesök och dylikt. Så laddstoppen på långresa ser jag inte som något större problem direkt.

När det gäller S vs X så är det två olika bilar. S är klart sportigare, roligare att köra och har längre räckvidd vid samma batteristorlek (skulle säga att en S75D inte är allt för långt ifrån en X100D till och med). Den är också snyggare i mitt tycke (även om jag gillar utseendet på X:en också) samt har bra med plats för passagerare.

X är en bekvämare bil att köra (även om den inte är lika inspirerande) och åka i (även för passagerarna) och den lastar mer än S (både i det "vanliga" bagageutrymmet samt om man har fällbar mittenrad). Plus också för att den finns som 6 och 7 sits med klart godkänt bagageutrymme (7 sits i S tar upp väldigt mycket plats i bagaget när dessa platser används) och dragkrok. Vindrutan är underbar och falkvingedörrarna riktigt praktiska när man har barn (stor öppning såklart, men också att barnen kan öppna dörren själva utan att man behöver vara rädd för dörruppslag).

Skulle säga såhär: är det viktigt att kunna köra med fler än 5 pers i bilen (kompisar till barnen, släkt och vänner etc) eller om dragkrok står högt på listan så välj Model X. Om inte så funkar en S utomordentligt bra också. Men det bästa är att åka till Tesla och provköra/provsitta båda.

Och till sist en liten kommentar om varför vi bytte; vi ville ha möjlighet att vara fler än 5 i bilen då vi ofta har kompisar till våra två barn, eller familj, med oss på diverse utflykter, aktiviteter och semestrar.
Har en S. Har idag lånat hem en X. Barnen kommer sälja pappa om han inte fixar en X.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Skriv svar