Ljudnivå i kupén

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Peter Habram
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2017 20:48

Ljudnivå i kupén

Inlägg av Peter Habram »

Jag kör idag en Model S 90D 2016. Är nöjd överlag men har börjat snegla på SUV segmentet för att sitta högre upp. Då har såklart tanken på en X varit aktuell men en sak jag är missnöjd med i min S är ljudnivån när man kör på motorväg. Är det samma för X för er som haft möjlighet att jämföra? Skiljer det något i komfort mellan S och X? Tycker S är ganska styv i fjädring (jag har luftfjädring).
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Tars »

Skulle säga att det tyvärr är sämre. Men det kan ha blivit bättre sen sist jag testade.
Har haft 3 st tidiga x -16
Är sänker skillnad på en -18
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Gustafsson »

Har du provat någon annan MS ? det skiljer rätt mycket mellan bilarna och är allt justerat + tysta däck sitter på upplever jag den som relativt tyst, men de kan också vara ganska bullriga mycket p.g.a. vindbrus och däckljud. Går ibland att justera i viss mån iaf. Tycker min nya S 2018 är tystare än 2015. Fast det beror också på vad man menar med "motorvägsfart" förstås...
Visserligen handlade tråden om buller i X, men det förutsätter på något vis att man har en bra S att jämföra med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Ljudnivå i kupe

Inlägg av thebishop »

Kan stämma in - efter att dels ha justerat triangelfönster + skum samt bytt ut listerna runt dörrarna + bytt till Michelin ps4 istället för ps3 - så blev min (2015) riktigt tyst i laglig (plus halv moms) motorvägsfart. I de flesta normalt använda hastigheter nu riktigt tyst (extra så när nu vinterdäck åkt på). Skillnaden mot innan dessa fixar och nu är riktigt märkbar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Peter Habram
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2017 20:48

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Peter Habram »

Tack för svar. Jag får nog provköra en X och se hur den känns. Provade en kompis range rover autobiography i helgen som helt klart var tystare och hade högre komfort (men tonvis med nackdelar också). Annars ligger nog en Porsche Cayenne närmast, vi får se hur detta slutar:)
Verdi

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Verdi »

Peter Habram skrev:
Tack för svar. Jag får nog provköra en X och se hur den känns. Provade en kompis range rover autobiography i helgen som helt klart var tystare och hade högre komfort (men tonvis med nackdelar också). Annars ligger nog en Porsche Cayenne närmast, vi får se hur detta slutar:)
Klart att en RR är tystare. Cayenne likaså. Model S är visserligen inte den tystaste men jag tycker ändå nivån är helt ok. (Kan iofs bero på att jag haft ett par BMW M2 förut och i en sån kan man knappt prata i telefon om man kör fortare än 90 km/h. :D)

Nej men seriöst så tycker jag inte den bullrar så väldigt mycket. Och har man Michelin-däck kan man med fördel byta till Continental eller nåt annat som går tystare. Är faktiskt rätt stor skillnad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av mati »

Peter Habram skrev:
Tack för svar. Jag får nog provköra en X och se hur den känns. Provade en kompis range rover autobiography i helgen som helt klart var tystare och hade högre komfort (men tonvis med nackdelar också). Annars ligger nog en Porsche Cayenne närmast, vi får se hur detta slutar:)
En Cayenne går ju inte på el. Det är inget bra alternativ. ;)
Jag sneglar på en Audi e-tron. Inte för att jag vill ha en SUV, egentligen gillar jag inte SUV:ar. Det är dragkroken jag vill ha och en Model X finns inte på tapeten. Dessutom tycker jag också att min Model S är bullrig vid höga hastigheter, och Audi skryter ju med hur tyst e-tron är. Svårt att veta huruvida det stämmer dock.
Ljudnivån i Teslas bilar varierar från bil till bil. Min förra Model S var betydligt tystare än nuvarande, men jag har haft lånebilar som var värre. Vår e-Golf till exempel är klart tystare än vår Model S i motorvägshastighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Montjoy »

Jag valde dubbade vinterdäck till min MX, och det var en liten chock när jag bytte från sommardäcken. Märks ju extra mycket när man inte har en motor som låter.

På sommaren har jag 22 tums-fälgarna. Vet inte, men jag misstänker att de låter mer än 20 tums-fälgar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av danni »

Model X är markant mer högljudd på motorväg än Model S. Hade fortfarande aldrig i livet övervägt en Cayenne istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Verdi »

Montjoy skrev:
Jag valde dubbade vinterdäck till min MX, och det var en liten chock när jag bytte från sommardäcken. Märks ju extra mycket när man inte har en motor som låter.

På sommaren har jag 22 tums-fälgarna. Vet inte, men jag misstänker att de låter mer än 20 tums-fälgar.

Blev det bättre eller sämre med vinterdäcken? Nya dubbdäck smattrar väldigt högt men efter ett tag så lugnar det ner sig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Remuz »

Jag har X, den låter mer än S på motorväg. Mest låter det dock om fönsterlisterna inte är täta...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Montjoy »

Verdi skrev:
Montjoy skrev:
Jag valde dubbade vinterdäck till min MX, och det var en liten chock när jag bytte från sommardäcken. Märks ju extra mycket när man inte har en motor som låter.

På sommaren har jag 22 tums-fälgarna. Vet inte, men jag misstänker att de låter mer än 20 tums-fälgar.

Blev det bättre eller sämre med vinterdäcken? Nya dubbdäck smattrar väldigt högt men efter ett tag så lugnar det ner sig.
Ja faktiskt, det verkar vara bättre nu. Det var tio år sedan jag senast köpte dubbade däck, kommer inte ihåg hur det var då.
Användarvisningsbild
eddie
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 sep 2018 16:28

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av eddie »

Jag har en ny MX och jag tycker det är mycket vägljud i den .Hade en volvo xc60 förut och skillnaden är väldigt stor enligt min mening. Med dubbdäck är oljudet mycket värre.
Jag funderar på att ljudisolera hjulhusen, men Tesla gillar inte detta. Finns det någon som kan det här med ljudisolering?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Tars »

eddie skrev:
Jag har en ny MX och jag tycker det är mycket vägljud i den .Hade en volvo xc60 förut och skillnaden är väldigt stor enligt min mening. Med dubbdäck är oljudet mycket värre.
Jag funderar på att ljudisolera hjulhusen, men Tesla gillar inte detta. Finns det någon som kan det här med ljudisolering?
Om du orkar åka till Danmark så rekommenderar jag http://www.autoskadestuen.dk/
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Jeppe_E »

eddie skrev:
Jag har en ny MX och jag tycker det är mycket vägljud i den .Hade en volvo xc60 förut och skillnaden är väldigt stor enligt min mening. Med dubbdäck är oljudet mycket värre.
Jag funderar på att ljudisolera hjulhusen, men Tesla gillar inte detta. Finns det någon som kan det här med ljudisolering?
XC60 (speciellt med de laminerade rutorna) är väldigt välisolerad. Kan inte påstå att jag hör motorn vid motorvägsfart. Min är väldigt väldigt tyst i kupén.

Det är ju lite det som är problematiken, man tror att man får en tyst bil när man köper en elbil, men kör man motorväg så är det ju rätt mycket annat ljud som tillkomer
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
eddie
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 sep 2018 16:28

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av eddie »

Förtydligande: MX är tyst när man kör på snö men om man kör på asfalt så är vägljudet beroende på asfaltens hårdhet och slitage. Vindbruset är litet och bilens system är tysta.
Jag är övertygad om att vägljudet kommer in via hjulhusen, där borde ljudisoleringen förbättras. Har jag fel , rätta mig ! Jag tycker att en så dyr bil som Tesla är borde man ha en bättre ljudisolering. Annars är MX en fantastisk fin bil att köra.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Tars »

eddie skrev:
Förtydligande: MX är tyst när man kör på snö men om man kör på asfalt så är vägljudet beroende på asfaltens hårdhet och slitage. Vindbruset är litet och bilens system är tysta.
Jag är övertygad om att vägljudet kommer in via hjulhusen, där borde ljudisoleringen förbättras. Har jag fel , rätta mig ! Jag tycker att en så dyr bil som Tesla är borde man ha en bättre ljudisolering. Annars är MX en fantastisk fin bil att köra.
Du har helt rätt.
I båda avseenden.
Det finns så det går att ljudisolera hjulhusen.
Kollar detta själv nu.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av mati »

Vi körde idag på dels våta vägar, dels i snö. På våta vägar var det som vanligt en jobbigt hög ljudnivå i kupén. Men så fort däcken rullade på snö blev det underbart och tyst. Vilken skillnad! Dessutom hade vi medvind som bidrog till minskat vindbrus. Tänk om bilen alltid hade gått så tyst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av mati »

Idag var det slask och regn. Då var det andra puckar, inte lika tyst som i snö. Svärmor satt i baksätet och beklagade sig över den höga ljudnivån.
- Jag trodde att en såhär dyr bil är tystare. Den låter ju mer än våran, sa hon.
De har en 15 år gammal S60.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Idag var det slask och regn. Då var det andra puckar, inte lika tyst som i snö. Svärmor satt i baksätet och beklagade sig över den höga ljudnivån.
- Jag trodde att en såhär dyr bil är tystare. Den låter ju mer än våran, sa hon.
De har en 15 år gammal S60.
Åka förbi byggmax och trycka i fogskum?
Nä, skoja bara, det är något fel på din bil om det är sånt oljud.
Upplever ej det i min.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Åka förbi byggmax och trycka i fogskum?
Nä, skoja bara, det är något fel på din bil om det är sånt oljud.
Upplever ej det i min.
Jag funderar faktiskt allvarligt på att piffa upp dörr-"tätningarna" med fönstertejp. Alltså den nedre delen där dörren sitter och där det inte syns så mycket. Man både ser och hör att det inte är tätt där nere och det borde ju gå att få till lite bättre i alla fall. Det är reversibelt och gör ingen skada, värt försöket i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Åka förbi byggmax och trycka i fogskum?
Nä, skoja bara, det är något fel på din bil om det är sånt oljud.
Upplever ej det i min.
Jag funderar faktiskt allvarligt på att piffa upp dörr-"tätningarna" med fönstertejp. Alltså den nedre delen där dörren sitter och där det inte syns så mycket. Man både ser och hör att det inte är tätt där nere och det borde ju gå att få till lite bättre i alla fall. Det är reversibelt och gör ingen skada, värt försöket i alla fall.
Absolut skulle jag också göra så, men nu har du garanti på bilen och vore jag dig, så skulle jag vara jobbig och kräva få detta åtgärdat av SC.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Tars skrev:
Åka förbi byggmax och trycka i fogskum?
Nä, skoja bara, det är något fel på din bil om det är sånt oljud.
Upplever ej det i min.
Jag funderar faktiskt allvarligt på att piffa upp dörr-"tätningarna" med fönstertejp. Alltså den nedre delen där dörren sitter och där det inte syns så mycket. Man både ser och hör att det inte är tätt där nere och det borde ju gå att få till lite bättre i alla fall. Det är reversibelt och gör ingen skada, värt försöket i alla fall.
Är det dörren som inte sitter rätt i dörrposten? Det brukar gå att fixa till genom att lossa gångjärns skruvarna och med lite pyssel, jag gjorde det själv på min Hyundai Santa Fe som hade ett tungt ass till dörr, men service center borde kunna fixa till det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Tars skrev:
Åka förbi byggmax och trycka i fogskum?
Nä, skoja bara, det är något fel på din bil om det är sånt oljud.
Upplever ej det i min.
...Man både ser och hör att det inte är tätt där nere och det borde ju gå att få till lite bättre i alla fall...
Fniss...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudnivå i kupén

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Åka förbi byggmax och trycka i fogskum?
Nä, skoja bara, det är något fel på din bil om det är sånt oljud.
Upplever ej det i min.
Jag funderar faktiskt allvarligt på att piffa upp dörr-"tätningarna" med fönstertejp. Alltså den nedre delen där dörren sitter och där det inte syns så mycket. Man både ser och hör att det inte är tätt där nere och det borde ju gå att få till lite bättre i alla fall. Det är reversibelt och gör ingen skada, värt försöket i alla fall.
Är det dörren som inte sitter rätt i dörrposten? Det brukar gå att fixa till genom att lossa gångjärns skruvarna och med lite pyssel, jag gjorde det själv på min Hyundai Santa Fe som hade ett tungt ass till dörr, men service center borde kunna fixa till det.
Det är nog alla fyra dörrar, eller åtminstone tre. Möjligen är passagerardörren fram den tätaste av alla för det är där det låter minst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar