2 Barnstolar i den "nya" 7 sitsig

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

VTi
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 okt 2018 16:14

2 Barnstolar i den "nya" 7 sitsig

Inlägg av VTi »

Blev lite orolig nu att efter att endast provåkt och blivit såld av den gamla 7 sitsiga Tesla X med elstolar som kunde luta fram att den nya stolarna i rad 2 inte är lika smidig när någon ska sätta sig på rad 3 när man har 2 barnstolar på rad 2.

Någon som testat? Vilka barnstolar har ni eller kör ni barnkudde?
Vill helst inte placera ena barnet i rad 3, men vill heller inte behöva montera loss barnstolen varje gång någon ska in rad 3.
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: 2 Barnstolar i den "nya" 7 sitsig

Inlägg av hencjo »

Jag uteslöt 7-sitsit Model X för att användas med två barnstolar på andra raden. Sätet flyttas inte tillräckligt mycket framåt för att kunna komma in på bakre raden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 2 Barnstolar i den "nya" 7 sitsig

Inlägg av Remuz »

Jag har barnstolar i andra raden i nya 7sits, det funkar fint att skjuta fram. Det är såklart framåtvända stolar. Har kört 5 vuxna och två barn, men då satte jag barnen längst bak, för det var extremt trångt för benen längst bak...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: 2 Barnstolar i den "nya" 7 sitsig

Inlägg av kler »

Jag har 7 sits (X75 tillverkad dec 2017) och två bakåtvända bilbarnstolar på mittenraden, och med den setupen är det krångligt att komma åt tredje raden - man måste ut med en stol, eller klättra via bagaget (vilket är ganska enkelt för normalrörliga människor :) )

Fram tills nyligen när minstingen satt i babyskydd var det ok, för då satte vi barnen bredvid varandra och en plats var fällbar. Men nu när de bägge barnen kräver riktiga bilbarnstolar så måste de sitta på varsin ytterkant. Och tredje raden går inte med bakåtvända stolar, eftersom de är för djupa helt enkelt. Om 6-12 månader kommer den äldre att åka framåtvänd, och kan då teoretiskt åka sittandes på tredje raden.

Brukar skoja om att vi har en 7-sitsig bil där man bara kommer åt 2 platser... :roll:
Men det stör mig inte så mycket, det tar någon minut att ta bort en isofixstol och sätta tillbaka den - och dagligdags åker vi inte fler i bilen.
VTi
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 okt 2018 16:14

Re: 2 Barnstolar i den "nya" 7 sitsig

Inlägg av VTi »

Tack för svaren

Det låter som om att det kan funka med framätsittande stolar att endast behöva skjuta fram stolen vilket är skönt att höra.

Får se om jag skaffar 2 bältesstolar eller 1 bältesstol och 1 bälteskudde till barnen, såklart med isofix så det blir smidigt ifall man måste montera de på och av.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 2 Barnstolar i den "nya" 7 sitsig

Inlägg av Remuz »

VTi skrev:
Tack för svaren

Det låter som om att det kan funka med framätsittande stolar att endast behöva skjuta fram stolen vilket är skönt att höra.

Får se om jag skaffar 2 bältesstolar eller 1 bältesstol och 1 bälteskudde till barnen, såklart med isofix så det blir smidigt ifall man måste montera de på och av.
Det är inte superbekvämt att ta sig bak när man har stolar i 2a raden, men det går. Min mor 73år tyckte det var lite jobbigt, men funkade.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar