Besiktning lyftning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Besiktning lyftning

Inlägg av Teslared »

Hur går det till vid besiktningen då de lyfter bilen? Frågan gäller både MS ochMX. Används de Tesla rekommenderade lyftpunkterna i chassiet?
Skulle man lyfta i hjulupphängningen så är det ju stor risk att bilen får skador eller sådana som visar sig senare kanske efter lång tid. Länkarmsystemet med kulleder etc. är som gjort för att få skador på om man lyfter på fel sätt.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av Yxel »

Gå med och var med vid besiktningen och påpeka detta så tar de troligen fram kuddar och använder lyftpunlterna :)
Sen vill de ha bilen i tow mode också så den frirullar.
Multicoat Red Model X P100D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av Svenssons »

Även Jack mode bör slås på pga luftfjädringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av Bow »

Jag besiktigade vår Modell S tidigare i år och det var inga bekymmer vill minnas att han lyfte där man skall lyfta men han var jäkligt nervös och hans kompisar flinade en del när han skulle sätta igång. Tror att han var mest sugen på provrundan det var första Teslan de haft inne.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av OlleBack »

Bow skrev:
Jag besiktigade vår Modell S tidigare i år och det var inga bekymmer vill minnas att han lyfte där man skall lyfta men han var jäkligt nervös och hans kompisar flinade en del när han skulle sätta igång. Tror att han var mest sugen på provrundan det var första Teslan de haft inne.
Körde du Valet mode? :)
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av tr1 »

Teslared skrev:
Hur går det till vid besiktningen då de lyfter bilen? Frågan gäller både MS ochMX. Används de Tesla rekommenderade lyftpunkterna i chassiet?
Skulle man lyfta i hjulupphängningen så är det ju stor risk att bilen får skador eller sådana som visar sig senare kanske efter lång tid. Länkarmsystemet med kulleder etc. är som gjort för att få skador på om man lyfter på fel sätt.
Ingen MX är besiktigad ännu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av Teslared »

Ingen MX är besiktigad ännu, men är inte chassi-hjulupphängning i princip lika på MX och MS?
Jag funderade bara på om besiktningen respekterar Teslas rekommenderade lyftpunkter med tanke på skaderisker om de lyfter felaktigt i tex. länkarmar.
Det vore intressant att veta om någon som varit närvarande och sett hur de lyfter?
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av tr1 »

Vet inget om MS men min MX lyfts 2ggr per år vid däckbyte (5 ggr hittills) och det har aldrig varit ngt problem. Om man lyfter på ställe som inte är vana vid tesla/jack mode osv så skulle jag nog övervaka lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av bylund »

tr1 skrev:
Ingen MX är besiktigad ännu.
Säker på det? Några går som taxi, och de ska besiktas årligen.
tr1 skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det verkligen relevant i denna tråd?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
NinjaNiklas

Re: Besiktning lyftning

Inlägg av NinjaNiklas »

Teslared skrev:
Hur går det till vid besiktningen då de lyfter bilen? Frågan gäller både MS ochMX. Används de Tesla rekommenderade lyftpunkterna i chassiet?
Skulle man lyfta i hjulupphängningen så är det ju stor risk att bilen får skador eller sådana som visar sig senare kanske efter lång tid. Länkarmsystemet med kulleder etc. är som gjort för att få skador på om man lyfter på fel sätt.
När jag besiktigade min s85 i Nacka på bilprovningen så hade killen(han var nog 60) läst på huuuur mycket som helst och kunde nog bilen bättre än jag själv :) han var dock smått väldigt nervös och fick en snabb lektion innan han for iväg på testrundan, men det gick bra.

Var med bara så är det nog lugnt även om de inte läst på något. Det tar ju inte särskilt lång tid och du lär bli helt bombad av frågor om bilen om du tycker d e kul ;)
Skriv svar