Batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
viktor707
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2018 09:08

Batteri

Inlägg av viktor707 »

Hej,
jag köpte en begagnad Tesla X 90D av Tesla. Jag är nöjd med allt förutom att den går väldigt mycket kortare än vad jag trodde.
När jag köpte den så sa säljaren att den skulle gå 330-350 verkliga km i motorvägsfart på en laddning och upp till 700 km i stadskörning. Jag pratade då med en säljare i Göteborg, men minns inte namnet. Det med 700 km under stadskörning ställer jag mig väldigt kritisk till. Sen förstår jag att bilen påverkas av när det är kallt men att det skulle vara så mycket trodde jag inte.

Det hade varit trevligt om någon med mer erfarenhet kunde säga om detta är normalt eller inte. Jag har två exempel:

Exempel 1
Startar med 310 km i batteriet och värmde bilen 1 timma innan avfärd.
09.00 Kör 88 km och snittar ca 100 km/h i -7C kommer fram med 44%.
13.00 Kör sedan ett kort ärende 11 km ca -4C.
15.00 Kör 26km extra långsamt utan värme ca -2C kommer fram med 28%.
16.30 Har spelat squash och kommer ut till bilen. Den har tappat 5% till 23%.
16.30 Åker och laddar, bilen säger nämligen att jag ska komma hem med 4% och jag vet att den alltid drar mer än beräknat.
17.30 Åker hem 65 km i 100 km/h ca -1C och tappar 3% mer än beräknat på hemresan, Teslan sa 7% kom hem med 4%.

Det betyder att jag skulle kommit hem med 1% om jag inte laddat så om man tar bort laddningen och räknar att jag vågade åka hem i stället för att ladda så betyder det att 310 km blev 190 km. Det blir ju ett tapp på 40% i räckvidd. Även tappet på 5% när jag är inne och spelar squash tycker jag är konstigt.

Exempel 2
Startar med 84% och har värmt bilen 1 timma innan.
Åker 133km i 110 km/h i 6C.
Kommer hem med 32% och har gjort åt 39 kWh.
Jag har då gjort åt 52% av batteriet. Vilket betyder att maximal räckvidd borde vara 255 km och att batteriet har en kapacitet på 74.5 kWh. 255 km är väl gångbart men fortfarande väldigt långt ifrån 330-350 km.

Dels så känns det som att något är konstigt att batterikapaciteten är så låg som 74.5 kWh den borde väl vara runt 80-85 kWh tänker jag. Och sen är jag rädd att jag inte kommer kunna använda bilen på skidsemestrar som jag räknade med om det går ner så drastiskt vid redan några minusgrader.

Sen en sista fråga; Ska bilen gå längre vid stadskörning? Jag alltid lika hög förbrukning, ca 270 Wh/km, även om jag kör lugnt i stan.

Tesla säger att allt är normalt, men jag tycker det är konstigt att dels bilen går så kort, verkar ha ganska liten kapacitet på batteriet och dels att säljaren gav sådana glädjesiffror om nu Tesla Service säger att allt är som det ska.

Tack för svar
Verdi

Re: Batteri

Inlägg av Verdi »

Jag har ingen X men det låter normalt. Din säljare var inte helt ärlig.

Kör man mycket korta körningar på vintern så blir räckvidden bedrövlig. Går åt mycket till att värma batteri och kupé. Kör du långt så påverkas du mindre av kyla. Men längre än 25-30 mil kommer du nog inte på vintern om du kör motorväg.

90-batteriet har 82 kWh användbart när det är nytt. Ditt kan mycket väl ha degraderats lite. Men mer än 74,5 kWh borde det ha. Runt 80 iaf. Men det där med procenten slår rätt hårt. Kan bli stora avrundningsfel. Så det kan vara en förklaring. En annan är att siffran 39 kWh är lite oklar. Inte säkert den räknar med ALLT.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteri

Inlägg av Remuz »

270 på vintern låter inte så högt. På sommaren bör du då ligga under 240.

Det är väldigt olika hur du kör. När jag kör 16km x2 till och från jobbet bränner jag 10kWh. Å andra sidan kommer jag till Ödeshög utan problem med 90D och bra mycket moms på farten. Då ligger förbrukningen tom lägre.

Din säljare snackade dynga. Att säga hur många km en elbil går är bara dumt. Du bestämmer hur långt den går genom fart etc.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Batteri

Inlägg av Montjoy »

viktor707 skrev:
Startar med 310 km i batteriet och värmde bilen 1 timma innan avfärd.
Jag brukar bara värma bilen 10 minuter innan, den blir varm väldigt snabbt. Men jag har inte haft så mycket snö på den.
Användarvisningsbild
viktor707
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2018 09:08

Re: Batteri

Inlägg av viktor707 »

Montjoy skrev:
viktor707 skrev:
Startar med 310 km i batteriet och värmde bilen 1 timma innan avfärd.
Jag brukar bara värma bilen 10 minuter innan, den blir varm väldigt snabbt. Men jag har inte haft så mycket snö på den.
Jag har sett någon stans att bilen förvärmer batteriet när det är kallt om man sätter på det i tid vilket ska förlänga räckvidden. Men det kanske inte stämmer.
Användarvisningsbild
viktor707
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2018 09:08

Re: Batteri

Inlägg av viktor707 »

Verdi skrev:
Jag har ingen X men det låter normalt. Din säljare var inte helt ärlig.

Kör man mycket korta körningar på vintern så blir räckvidden bedrövlig. Går åt mycket till att värma batteri och kupé. Kör du långt så påverkas du mindre av kyla. Men längre än 25-30 mil kommer du nog inte på vintern om du kör motorväg.

90-batteriet har 82 kWh användbart när det är nytt. Ditt kan mycket väl ha degraderats lite. Men mer än 74,5 kWh borde det ha. Runt 80 iaf. Men det där med procenten slår rätt hårt. Kan bli stora avrundningsfel. Så det kan vara en förklaring. En annan är att siffran 39 kWh är lite oklar. Inte säkert den räknar med ALLT.
Ok, jag får helt enkelt köra lite mer och se om jag kommer fram till något. Men då är det väl så att säljaren sålde in bilen lite väl bra och inte bilens fel. Synd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteri

Inlägg av fth »

Jag har också en X90D, och räckvidden de senaste veckorna, med låga temperaturer och konstant ösregn, har ju inte varit den bästa, våta vägbanor drar upp förbrukningen rejält :cry:

På sommaren med torr vägbana kommer du nog betydligt närmare glädjesiffrorna du fick av säljaren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Batteri

Inlägg av kallekula »

Kör också X90D sedan snart 2,5 år. Dina siffror låter helt normala. Men sluta värma bilen en timme. Det är ju att elda för kråkorna.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Batteri

Inlägg av Foluke »

fth skrev:
Jag har också en X90D, och räckvidden de senaste veckorna, med låga temperaturer och konstant ösregn, har ju inte varit den bästa, våta vägbanor drar upp förbrukningen rejält :cry:

På sommaren med torr vägbana kommer du nog betydligt närmare glädjesiffrorna du fick av säljaren.

/fth
Det vet väl alla med lite erfarenhet av elbilar. Jag hade i snitt 200wh/km under april till tom september där förbrukningen dessutom var klart lägre under de varma, torra månaderna. Sedan oktober ligger snittet på 237 (och stigande!). Jag kör som vanligt. Värmer bilen med appen (Fast jag tror inte det påverkar förbrukningen mycket.)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Batteri

Inlägg av NEO »

Ett hett tips om du vill bevara mer ström vintertid är att köra med range mode på de gångerna du ska köra korta sträckor och inte är beroende av varmt batteri om du t.ex ska till en superladdare och är på resa. Med range mode on och kallt batteri skippar den batteriuppvärmning. Och nej du behöver inte vara orolig för att köra med range mode.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteri

Inlägg av fth »

Foluke skrev:
Det vet väl alla med lite erfarenhet av elbilar.
Ja, fast hela syftet med den här tråden är ju att komma med lite nyttig information till trådskaparen som alltså inte har någon erfarenhet av elbilar, det var därför jag beskrev effekterna av våt vägbana.

Innan jag skaffade elbil hade jag aldrig direkt reflekterat över ökad förbrukning vid regn och snö, trots att det ju påverkar avgasbilar i lika hög grad (upp till 20% enligt många källor). Räckvidd och förbrukning blir helt enkelt mycket viktigare med elbil, det tycker jag inte man ska mörka.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
viktor707
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2018 09:08

Re: Batteri

Inlägg av viktor707 »

Tack för alla svar. Nu slipper jag undra om mitt batteri har problem eller inte.
Skriv svar