SC rapport och nytt problem

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Neversummer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 apr 2018 21:29

SC rapport och nytt problem

Inlägg av Neversummer »

Hej elektriska vänner!
Idag fick jag min TMX från servicen. De fixade bucklan på backluckan som upptäcktes vid leveransen, bytte landinställningar (bilen var inställd på Holland) och så fick jag vinterhjul.
Skönt att få tillbaka bilen efter har lånad en vit trasig TMS i 3 v. Otroligt att man bli så beroende av elektriska dörrar och komforten.
Fick då ett märkligt problem. När jag försökte ladda bilen på kommunens gratis stolpe, slog den rött, alltså säkringen gick i den liksom i tre andra i närheten. Samma sak med Wall connector hemma ;(. De har nog kopplad något fel antagligen. Åker till SC på måndag så får de fixa det. Håller er uppdaterad.
NS
GCU Zero Gravitas
Tesla Model X 100D. Midnight silver 6-seater. Premium paket. AP 2.5
Vessla Lebowski Black 30 Ah, 72V, mobilhållare
Användarvisningsbild
Neversummer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 apr 2018 21:29

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Neversummer »

Nu fick jag veta att ombordsladdaren är paj och det kan ta flera veckor att få den hem. Tråkigt att vara utan min X. Fick S som lånebil och familjen får inte plats i den för julresa. SC ärändå super villiga att lösa problemmet. Jag håller tummarna.
GCU Zero Gravitas
Tesla Model X 100D. Midnight silver 6-seater. Premium paket. AP 2.5
Vessla Lebowski Black 30 Ah, 72V, mobilhållare
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Jeppe_E »

Neversummer skrev:
Nu fick jag veta att ombordsladdaren är paj och det kan ta flera veckor att få den hem. Tråkigt att vara utan min X. Fick S som lånebil och familjen får inte plats i den för julresa. SC ärändå super villiga att lösa problemmet. Jag håller tummarna.
Det är en ny bil? Det är ju lite jobbigt om det ska ta flera veckor för att få fram en ny ombordladdare. Det spelar ju mindre roll hur angelägna SC är att fixa det om de ändå inte kan göra det. Om ni har köpt en X för att ni behöver utrymmet, så borde väl Tesla se till att ni få låna en X?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Baretta »

Jag har väntat flera månader på ny ombordladdare till vår X. Det verkar helt klart vara svårt att få fram nya laddare.
Som tur är funkar enfas-laddning med UMC:n så man klarar sig skapligt. Hade dock hoppats få detta löst innan julledigheten...
Användarvisningsbild
Neversummer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 apr 2018 21:29

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Neversummer »

Håller helt med. X köptes i somras som en familjebil och resa over julhelgen kräver just större familjebil.
Enligt SC har de bara en (1) TMX att låna och den är utlånat. Deras lösning är att jag hyr en 7-sitsig ICE och de står för kostnaden... I helvete heller.
De skulle återkomma nu på måndag och jag hoppas att de har fått hem laddaren.
Jag googlade och hittade inget om detta problem och trodde att jag var ensam om det. Tydligen inte och då undrar man varför har inte de flera laddenheter på lagret.
GCU Zero Gravitas
Tesla Model X 100D. Midnight silver 6-seater. Premium paket. AP 2.5
Vessla Lebowski Black 30 Ah, 72V, mobilhållare
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av lator »

Säkert inget som Tesla gillar men om din julresa går i SuC-land så kan du ju köra med din egen bil oavsett ombordladdare eller inte... En 100 dessutom så du har ju bra med energi med dig. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Neversummer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 apr 2018 21:29

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Neversummer »

Brukar åka ner till Småland, ca 45 mil. Ett stopp i Ödeshög är oundviklig. Menar du att det går att ladda på SuC trots trasig ombordsladdare?
GCU Zero Gravitas
Tesla Model X 100D. Midnight silver 6-seater. Premium paket. AP 2.5
Vessla Lebowski Black 30 Ah, 72V, mobilhållare
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Machris »

Ombordladdaren gör om växelströmmen till likström. På SuC kör du likström direkt in i batteriet utan att gå via ombordladdaren.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av stefan007 »

SuC är likström och går förbi laddaren i bilen som därför inte behövs. ;)
Användarvisningsbild
Neversummer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 apr 2018 21:29

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Neversummer »

Jaha....nu fattar jag varför de kunde ladda bilen inför leveransen trots trasiga ombordsladdare.
Jag skulle inte våga köra bilen. Laddångesten skulle förstöra julhelgen.
GCU Zero Gravitas
Tesla Model X 100D. Midnight silver 6-seater. Premium paket. AP 2.5
Vessla Lebowski Black 30 Ah, 72V, mobilhållare
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av lator »

Neversummer skrev:
Jaha....nu fattar jag varför de kunde ladda bilen inför leveransen trots trasiga ombordsladdare.
Jag skulle inte våga köra bilen. Laddångesten skulle förstöra julhelgen.
Nu är ju inte Småland den trevligaste platsen om man tänker SuC men det finns ju många CHAdeMO som också funkar. Så med en adapter i trunken ska du väl ändå klara jul utan ångest... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Monark1954 »

Ni som fått diagnosen trasig ombordladdare.
Vilka symtom fick ni?

Försöker ladda med UMS:en med röda trefas kontakten. Bilens laddporten blinkar rött.
Byter till enfas, blinkar rött. Alla tre säkringar ser hela ut men byter ändå.
Nu går det ladda men när jag lämnat bilen slutar det ladda.
När laddporten blinkar rött säger bilen ingen spänning men klumpen på sladden lyser grönt.

Provar senare med trefas kontakten. Nu får jag enfas laddning som verkar funka.
15 mil till närmsta DC laddare - 26 ute. Ingen mätutrustning och inga kända typ 2 uttag att prova i Saxnäs.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av taliz »

lator skrev:
Neversummer skrev:
Jaha....nu fattar jag varför de kunde ladda bilen inför leveransen trots trasiga ombordsladdare.
Jag skulle inte våga köra bilen. Laddångesten skulle förstöra julhelgen.
Nu är ju inte Småland den trevligaste platsen om man tänker SuC men det finns ju många CHAdeMO som också funkar. Så med en adapter i trunken ska du väl ändå klara jul utan ångest... :)
Ja exakt, kolla uppladdning.nu. Välj chademo i available plugs. Finns nått dussin i Småland åtminstone, förutom SC då.
Så har du chademo adapter bör det ju vara hur lugnt somhelst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LJO
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 jul 2017 12:20
Ort: Umeå

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av LJO »

Monark1954 skrev:
Ni som fått diagnosen trasig ombordladdare.
Vilka symtom fick ni?

Försöker ladda med UMS:en med röda trefas kontakten. Bilens laddporten blinkar rött.
Byter till enfas, blinkar rött. Alla tre säkringar ser hela ut men byter ändå.
Nu går det ladda men när jag lämnat bilen slutar det ladda.
När laddporten blinkar rött säger bilen ingen spänning men klumpen på sladden lyser grönt.

Provar senare med trefas kontakten. Nu får jag enfas laddning som verkar funka.
15 mil till närmsta DC laddare - 26 ute. Ingen mätutrustning och inga kända typ 2 uttag att prova i Saxnäs.

Har du kollat i vilken spänning du får i bilen. Är det så kallt är det risk att nätet är hårt belastat och spänningen sjunker.

Edit:

Såg nu att bilen säger ingen spänning och klumpen lyster grönt. Det borde bero på låg spänning.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Monark1954 »

LJO skrev:
Monark1954 skrev:
Ni som fått diagnosen trasig ombordladdare.
Vilka symtom fick ni?

Försöker ladda med UMS:en med röda trefas kontakten. Bilens laddporten blinkar rött.
Byter till enfas, blinkar rött. Alla tre säkringar ser hela ut men byter ändå.
Nu går det ladda men när jag lämnat bilen slutar det ladda.
När laddporten blinkar rött säger bilen ingen spänning men klumpen på sladden lyser grönt.

Provar senare med trefas kontakten. Nu får jag enfas laddning som verkar funka.
15 mil till närmsta DC laddare - 26 ute. Ingen mätutrustning och inga kända typ 2 uttag att prova i Saxnäs.

Har du kollat i vilken spänning du får i bilen. Är det så kallt är det risk att nätet är hårt belastat och spänningen sjunker.

Edit:

Såg nu att bilen säger ingen spänning och klumpen lyster grönt. Det borde bero på låg spänning.
Laddar nu 16 A enfas med 230 V och röda trefas UMC kontakten.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av lator »

Det vanliga är ju att laddaren pajar på den fas som används vid enfasladdning. När du kör på trefaskontakten så får du igång det på den eller de faser som funkar. I ditt fall verkar det ju vara två faser som är döda i laddaren... :( Går att kolla säkringarna i laddaren men blir nog inge bättre av det tyvärr.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Monark1954 »

Omstart av bilen, broms + trycka på bägge tummhjul tills stora skärmen återstartar löste problemet.

Då tillgängliga 4 kW gick åt att värma batteriet för att kunna laddas i - 30 grader fanns inget över till laddning.
Tog väntatiden på supporten och de föreslog omstart utan laddning ansluten.

Pust, ingen väntan på ombordladdare behövdes.
Tack för råden ändå.
Nått glapp eller att jag har strul med laddporten kan ha lätt bilen i detta läge.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Tars »

Skönt att höra.
Jobbigt att vara utan sin skatt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Neversummer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 apr 2018 21:29

Re: SC rapport och nytt problem

Inlägg av Neversummer »

Tesla SC är grymma! Jag har fått bilen idag med ny ombordsladdare. Julresan är räddat. Jultomten finns på riktigt.
God Jul!
GCU Zero Gravitas
Tesla Model X 100D. Midnight silver 6-seater. Premium paket. AP 2.5
Vessla Lebowski Black 30 Ah, 72V, mobilhållare
Skriv svar