Kabelbrand i kupén

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Patrik Hast
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 sep 2018 23:04

Kabelbrand i kupén

Inlägg av Patrik Hast »

Tjena alla fans!
Var på julbord i fredags med bilen full med folk. Svängde förbi jobbet på hemvägen för att lasta in barnstol och annat jag lämnade innan. Körde ut mot huvudleden i ca 30km/t ca 3-400 meter när jag känner brandlukt. Stark lukt av bränd kabel. Kollar men ser inget speciellt ute, bara kvällsdimma. Saktar ner och hör en smäll som vid ett stenskott i 120 men nere vid höger knä, samtidigt som displayen larmar superkort "Car needs service"! Klockan är tio på kvällen, jag vill hem, FML...

Rullar tillbaka till jobbet och undersöker lite snabbt ifall det krävs evakuering och blåljus. Ingenting ovanligt så ringer tesla. De rekommenderade ställa bilen och få den bärgad från Gävle till Stockholm på måndag. Vi kom överens om att jag kör hem och bärga därifrån. De hittade inget på bilens logg. Körde hem utan stereo eller ventilation i 7 mil och gjorde lite diagnostik. Allt funkar förutom kupé värmen!

Trodde säkringar var till för att motverka kabelbrand? Någon som har liknande erfarenhet?
Model X 90D CPO med dragkrok så klart.

Standard fråga #1 Hur långt kommer du på en tank?
Standard fråga #2 Hur lång tid tar det att tanka?
Standard fråga #3 Knakar och vibrerar dina drivaxlar?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av TeslaTissel »

Patrik Hast skrev:
Tjena alla fans!
Var på julbord i fredags med bilen full med folk. Svängde förbi jobbet på hemvägen för att lasta in barnstol och annat jag lämnade innan. Körde ut mot huvudleden i ca 30km/t ca 3-400 meter när jag känner brandlukt. Stark lukt av bränd kabel. Kollar men ser inget speciellt ute, bara kvällsdimma. Saktar ner och hör en smäll som vid ett stenskott i 120 men nere vid höger knä, samtidigt som displayen larmar superkort "Car needs service"! Klockan är tio på kvällen, jag vill hem, FML...

Rullar tillbaka till jobbet och undersöker lite snabbt ifall det krävs evakuering och blåljus. Ingenting ovanligt så ringer tesla. De rekommenderade ställa bilen och få den bärgad från Gävle till Stockholm på måndag. Vi kom överens om att jag kör hem och bärga därifrån. De hittade inget på bilens logg. Körde hem utan stereo eller ventilation i 7 mil och gjorde lite diagnostik. Allt funkar förutom kupé värmen!

Trodde säkringar var till för att motverka kabelbrand? Någon som har liknande erfarenhet?

Hur gammal är din Tesla?
Hur har du den förvarad? Gjort något nyligen med bilen?
Visst är kabelbrand vanligt på gamla bilar och i vissa fall kan friktion mellan kablar uppstå, oavsiktligt, ibland kan man själv gjort en installation som påverkat elsystemet. Men det är ju ändå ovanligt.
- På en Tesla isynnerhet

Otrolig tur du upptäckte det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Bjelke »

Knepigt att dom inte såg nåt i bilens logg med tanke på "car nedslagen service" vilket normalt flaggar för
lite allvarligare fel...
Hoppas det löser sig fort iaf ;)
Fixade dom hyrbil under tiden? Och får du en Tesla loaner sedan? (Jag fick en BMW diesel och fick dessutom
stå för bränsle till Teslan var lagad)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Mycket är ju 12-volt system för allt utom just elmotorn.

Normalt brukar det ofta vara felaktigt eftermonterad utrustning som orsakar elbränder.

De flesta kablar har säkring som ska lösa ut, och det verkar ju även ha skett, eftersom bilen inte brann upp.

Något är förstås felaktigt, hur funkar värme elementet i Tesla? Det är väl hög effekt som ska fram?

12 volt system i bilar är ju något som minst sagt kan var lite besvärligt att felsöka på, även för en elkunnig person.
Användarvisningsbild
Patrik Hast
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 sep 2018 23:04

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Patrik Hast »

Den är två år, fd leasingbil. Ser inte ut som någon har pillat med den eller monterat/demonterat utrustning i den. Vi får se i morgon måndag vad Tesla säger och om vi måste köra den till verkstaden och få en lånebil. Har dock inte hunnit sälja gammel-fossilen än men blä bensin! Få även se om det finns någon här på forumet som råkat ut för liknande.
Model X 90D CPO med dragkrok så klart.

Standard fråga #1 Hur långt kommer du på en tank?
Standard fråga #2 Hur lång tid tar det att tanka?
Standard fråga #3 Knakar och vibrerar dina drivaxlar?
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Montjoy »

Jag hade en händelse i somras. Bilen var då ca 2 månader gammal. Satt ute och sola i den sköna värmen då jag kände att det luktade bränt. Och lukten var som starkast vid bilen, som står i en car-port. Det fanns inget felmeddelande.

Sedan dess har det inte hänt igen.

Min teori, helt obekräöftad, är att det kanske var en battericell som blivit kortsluten. Om jag förstår saken rätt sitter det "inbyggda" säkringar mellan varje cell. Dessa brinner av ifall strömmen blir för hög.
Användarvisningsbild
Patrik Hast
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 sep 2018 23:04

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Patrik Hast »

Telefon konferens med service och de kunde på deras logg se att det var något skumt med kupé värmarelement. Så det blir lånebil från imorgon, en modell S. Aldrig kört S förut. Få se hur lång tid det tar och om det finns reserv delar. Fortsättning följer...
Model X 90D CPO med dragkrok så klart.

Standard fråga #1 Hur långt kommer du på en tank?
Standard fråga #2 Hur lång tid tar det att tanka?
Standard fråga #3 Knakar och vibrerar dina drivaxlar?
Användarvisningsbild
Patrik Hast
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 sep 2018 23:04

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Patrik Hast »

Hämtade bilen i fredags. De hade bytt värme element och en säkring, uppdaterat till V9, petat in lite löst hängande kablar i falkvingedörr, kollat laddkablarna, kollat mjukvaror, fyllt på spolarvätska, tvättat in och utvändigt, tankat till 90%! Allt på garantin inkl gratis lånebil. Tesla ftw!

Lånebilen, en S, kändes dock lite snik med manuella dörrar och laddlucka samt trång invändigt.
Model X 90D CPO med dragkrok så klart.

Standard fråga #1 Hur långt kommer du på en tank?
Standard fråga #2 Hur lång tid tar det att tanka?
Standard fråga #3 Knakar och vibrerar dina drivaxlar?
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Seregon »

Patrik Hast skrev:
Lånebilen, en S, kändes dock lite snik med manuella dörrar och laddlucka samt trång invändigt.
Rymligheten tror jag snarare beror på att X känns som att köra en fullstor buss. :P
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Kabelbrand i kupén

Inlägg av Montjoy »

Patrik Hast skrev:
Lånebilen, en S, kändes dock lite snik med manuella dörrar och laddlucka samt trång invändigt.
Man vänjer sig snabbt vid de elektriska dörrarna! S är kul att köra, men X är vädligt bekväm (och kul att köra).
Skriv svar