3e radens stolar fast i nedfällt läge

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

NinjaNiklas

3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av NinjaNiklas »

Hallåj, hämtade ut min mx igår med sommardäcken inklämda och sätena fällda(så efterföljande problem gick ju inte att se vid leveransen...). Bilen i sin tur såg fräsch ut utöver ett par lister de borde löst innan, men det fixar dem i efterhand kom vi överense om. Dock så när jag nu tänkte fälla upp tredje radens säten idag så är en av dem fast i nedfällt läge... jag klickar hur mkt som helst på knappen men sätet åker inte opp.
Enligt sc så var de förvånade som ”ojda, d va konstigt, aldrig hört talas om det....”
Sen efter lite googlande så verkar det vara ganska så vanligt och att det inte ens är tesla som gör dessa stolar. Jag ska få återkoppling på måndag igen från dem iaf.

Har ngn varit med om detta här och lyckades ni lösa det på egen hand kanske? Jag vågar inte dra allt för hårt i sätet...

(Är en 6 sätes modell om d gör ngn skillnad)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av Leo »

Man kan prova trycka ryggstödet neråt samtidigt som man trycker in elknappen.

Tyvärr brukar det nog sluta med att servicecentret måste lösa det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
NinjaNiklas

Re: 3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av NinjaNiklas »

Okej ja jag ska testa flera ggr idag men man kan ju tycka att de kanske borde testat detta på en helt ny bil... suck.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av Remuz »

Det där är extremt vanligt. Har haft lånebil där ena sätet satt fast nedfällt. Sedan har flera showroombilar haft samma problem.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av fth »

Jag har haft det problemet med min X, det finns tydligen två varianter:
1. sätet har fällts ned med något kvarglömt i sätet, då brukar det gå att lösa genom att först trycka ned sätet hårt.
2. mekaniskt fel som gör att spärren inte lossnar, då måste SC fixa

Jag hade variant 2, och det tog tyvärr flera veckor/några månader (minns inte exakt) innan dom lyckades skaka fram reservdelar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
NinjaNiklas

Re: 3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av NinjaNiklas »

Suck... okej.
När ni skriver tryck hårt, jag tycker jag pressat som tusan men ska man sätta sig på den kanske?

Efter SC fixat det, va e sannolikheten att det kommer tillbaka? Vågar man fälla sätena sedan när man e iväg å far ens om man sedan kanske inte får upp dem?

Tack för alla svar
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av Leo »

Fällde alltid sätena i vår 6-sits när de inte användes. Hade aldrig några problem eller funderade på det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 3e radens stolar fast i nedfällt läge

Inlägg av lator »

Måstet väl gå att komma år spärren på något vis. Studera den uppfällda så ser du säker en lösning... om du inte vill vänta på att SC fixar det om en månad eller två.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar