TeslaFI sleep mode

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

TeslaFI sleep mode

Inlägg av Montjoy »

Detta verkar vara en intressant tjänst, så jag täntke pröva den. Men det var en "wall of text" angående sleep mode och rekommendationer.

Jag har själv en X från i våras, vilka inställningar är egentligen de bästa?

Hur kontrollerar jag att sleep mode fungerar som det skall? Indirekt kan man ju se det på en hög "vampire drain", men det finns kanske något enklare sätt?

Jag vet inte hur stor skillnaden är mellan normal "sleep mode" och den mod som förbrukar "vampire drain".

Kanske det finns någon annan "lessons learned" vad man kan göra eller inte skall göra?
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: TeslaFI sleep mode

Inlägg av boreno »

Vad ska du använda funktionen till? (Jag känner inte till den)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TeslaFI sleep mode

Inlägg av Remuz »

TeslaFi drar en hel del i idle, min verkar bränna 3%/dygn vilket skulle vara strax under 3kWh. Utan teslafi drog bilen knappt 1%/dygn.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: TeslaFI sleep mode

Inlägg av Legato »

Montjoy skrev:
Detta verkar vara en intressant tjänst, så jag täntke pröva den. Men det var en "wall of text" angående sleep mode och rekommendationer.

Jag har själv en X från i våras, vilka inställningar är egentligen de bästa?

Hur kontrollerar jag att sleep mode fungerar som det skall? Indirekt kan man ju se det på en hög "vampire drain", men det finns kanske något enklare sätt?

Jag vet inte hur stor skillnaden är mellan normal "sleep mode" och den mod som förbrukar "vampire drain".

Kanske det finns någon annan "lessons learned" vad man kan göra eller inte skall göra?
Bra fråga... Jag har iaf inte lyckats. Min X har extremt hög Vampire Drain trots "Always connected" off och "Energy Saving" on, samt forcerad sleep via TeslaFi.

Tycker TeslaFi är så bra så jag kör det ändå, men jag tror verkligen det bästa sättet att undvika stor Vampire Drain är att undvika tredjepartsappar helt. Det är egentligen ganska sjukt vad mycket energi man "kastar bort" under ett år på att ha tillgång till TeslaFis funktioner.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: TeslaFI sleep mode

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
TeslaFi drar en hel del i idle, min verkar bränna 3%/dygn vilket skulle vara strax under 3kWh. Utan teslafi drog bilen knappt 1%/dygn.
Då ligger vi nära verkligen. Min drar 3-3,5 kWh per dygn. Dock blir det ju nära 5% för mig med en X75a.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: TeslaFI sleep mode

Inlägg av Montjoy »

boreno skrev:
Vad ska du använda funktionen till? (Jag känner inte till den)
En massa kul statistik på resor, information om medelförburkning vid olika temperaturer, informtion vad det kostat att ladda samt vad man sparat när man laddar gratis, hur många kWh man laddat, vilken verkningsgrad man har på olika laddstationer, uppskattning av degradering av batteriet, uppskattning av "range", mm.
Skriv svar