Läge för nybeställning Modell X?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Blir ingen arbetsgivaravgift då man betalar bort förmånsvärdet (nettolöneavdrag) med skattade pengar.

Man betalar ju ”marknadspris” för förmånen och då uppstår ju ingen förmån =inget förmånsvärde att betala arbetsgivaravgift på 8-)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Cay »

Tack för analys och tips!

Nettolöneinbetalning motsvarande hela förmånsvärdet gör jag redan. Det finns ytterligare en fördel med detta - och ev istället ta ut extra bruttolön - och det är att förmånsvärde inte är sjukpenningsgrundande, möjligen inte pensionsgrundande heller.

Inget köp än för min del, det verkar finnas många X100 i Holland, dock endast ett fåtal med större rabatter. Fullt listpris är inte särskilt lockande i dessa tider med förväntad uppdatering av interiören och ev lansering av större batteri.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Johnalm »

Leo skrev:
Blir ingen arbetsgivaravgift då man betalar bort förmånsvärdet (nettolöneavdrag) med skattade pengar.

Man betalar ju ”marknadspris” för förmånen och då uppstår ju ingen förmån =inget förmånsvärde att betala arbetsgivaravgift på 8-)
Du betalar arbetsgivaravgift på bruttolönen, innan nettolöneavdrag sker, inte sant?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Javisst är det så! Men ingen arbetsgivaravgift inblandat på själva förmånsvärdet i sig.

Men det jag ville få fram är min verkliga kostnad (efter skatt) på just olika förmånsvärden som precis år det som TS våndas över. Att den verkliga effekten i plånboken är mindre än man kanske tror. (=Om man har eget AB och möjlighet att ta mer utdelning.)

Det var när den poletten trillade ner för mig som jag beslutade att ändå ta en X100D demobil med hyfsad rabatt men med, i mitt tycke, ”för mycket” utrustning = onödigt högt förmånsvärde. ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Alx »

Hej,

Håller inte riktigt med. Om förmånsvärdet dras som nettolöneavdrag så är den faktiska kostnaden mer än bara förmånsvärdet.

Dels så är det som det skrevs tidigare både arbetsgivaravgift och skatt som skall betals på de pengarna.
Så för att få ut(väldigt grova siffror) 10.000kr i nettolön, beroende på hur stor lön man tar ut kostnaden ca 17.000kr.

Sen dras 10.000kr från lönen och förs in i bolaget igen så kostnaden hittils har varit 7.000kr av företagets pengar.

Sen om du tar de 10.000kr som lågbeskattad utdelning så är det ca 6.000kr du får ut. Det förutsätter givetvis att det finns utdelningsutrymme "över". Delar man redan ut maximalt lågbeskattat blir ekvationen en helt annan.

Så kostnaden är alltså 11.000kr per månad extra av bolagets pengar samt att man tar upp plats i utdelningen.

Är förmånen istället hälften så hög så blir kostnaden för bolaget hälften så mycket.

Sen kan man ha i åtanke att en bil för 1,4Mkr kostsr en hel del mer per månad föe bolaget än en bil för 0,8Mkr.

Säg 50% restvärde på båda bilarna med 1.95% ränta så blir ungefärlig kostnad bil för 800tkr ca 10.500kr
Bil för 1.4Mkr ca 18.000kr.

Där har vi ytterliggare 7.500kr/mån eller 90.000kr/år.
Plus de 11.000/mån eller 132.000kr/år.

Totalt 222.000kr/år i diff mellan 0.8 Mkr med 5000kr i förmån nettolöneavdag bil kontra 1,4Mkr bil med 10.000kr i förmån.

Nu blev det ett långt inlägg och jag kanske fick någon siffra fel men principen är rätt iaf :roll:
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av ippii »

Principen är enkel. Skatteverket har bestämt ett värde som de anser förmånen är värd (den summan kan man tycka vad man vill om). Om man då betalar den summan eller mer i form av ett nettolöneavdrag till sin arbetsgivare så uppstår alltså ingen förmån. Skatteverkets sätt att se det hela, i verkligheten kan det ändå vara"förmånligt".
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Alx »

ippii skrev:
Principen är enkel. Skatteverket har bestämt ett värde som de anser förmånen är värd (den summan kan man tycka vad man vill om). Om man då betalar den summan eller mer i form av ett nettolöneavdrag till sin arbetsgivare så uppstår alltså ingen förmån. Skatteverkets sätt att se det hela, i verkligheten kan det ändå vara"förmånligt".
Detta förutsätter att man är anställd. Min ekvation ovan förutsätter att man är egenföretagare med AB.
Ekvationen blir givetvis enklare som anställd.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av ippii »

Alx skrev:
ippii skrev:
Principen är enkel. Skatteverket har bestämt ett värde som de anser förmånen är värd (den summan kan man tycka vad man vill om). Om man då betalar den summan eller mer i form av ett nettolöneavdrag till sin arbetsgivare så uppstår alltså ingen förmån. Skatteverkets sätt att se det hela, i verkligheten kan det ändå vara"förmånligt".
Detta förutsätter att man är anställd. Min ekvation ovan förutsätter att man är egenföretagare med AB.
Ekvationen blir givetvis enklare som anställd.
Ok, jag är också företagare med eget AB. Men jag tar lön, som jag gör avdrag ifrån.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av pejvic »

Håller med alx. man måste ju räkna med vad det kostar att så att säga "få tag i de pengarna" man återför för att slippa förmånsvärde.
I mitt fall tänkte jag lägga förmånsvärdet på min 3:a ovanpå min inkomst för att precis slippa statlig skatt. Utöver det tar jag utdelning.
Också eget AB. Jag får för mig att det blir mest lönsamt för just mig.
Haft alla 3/Y
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av termosen »

pejvic skrev:
Håller med alx. man måste ju räkna med vad det kostar att så att säga "få tag i de pengarna" man återför för att slippa förmånsvärde.
I mitt fall tänkte jag lägga förmånsvärdet på min 3:a ovanpå min inkomst för att precis slippa statlig skatt. Utöver det tar jag utdelning.
Också eget AB. Jag får för mig att det blir mest lönsamt för just mig.
Det är nog mest lönsamt för alla med eget bolag. Men, borde det inte vara bättre att sätta lönen till 42000, alltså brytpunkten och sedan kvitta förmånen mot nettolöneavdrag? Då får du utdelningsutrymme baserat på 42000 och inte runt 38000, som jag antar det blir med lön 38 + typ 4000 förmånsvärde.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av pejvic »

det kommer jag att kolla. men jag tror faktiskt att det räcker med en lägre nivå för att maxa utdelningen.
Haft alla 3/Y
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av termosen »

pejvic skrev:
det kommer jag att kolla. men jag tror faktiskt att det räcker med en lägre nivå för att maxa utdelningen.
Fördelen med nettolöneavdrag är även att du höjer allmän pensionsavsättning och maxar SGI.

https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/t ... funkar-det
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Alx »

Har för mig att utdelningsutrymmet enligt huvudregeln är 50% av bolagets utbetalda löner.

Om man har eget bolag så är det alltid och på alla sätt mer lönsamt med nettolöneavdrsg kontra att ha traditionellt förmånsvärde pga. Utdelningsutrymme mm.

Tänk såhär (enkla siffror)

Du har 30'/mån i lön. Förmånsbil 10'.

Då kollar du i din skattetabell och drar skatten på 40' från din faktiska bruttolön som är 30'. Det som blir kvar är din nettolön.

Dock så räknas bara 30' som lön och ger utdelningsutrymme. Förmånen räknas ej som lön.

Om du istället tar 40' i lön, drar skatten på 40' enl skattetabellen och sen drar 10' i nettoavdrag bör du ha på kronan lika mkt i handen i slutändan.

Men,fördelen är att det räknas som att du har 40' i lön. Du får utrymme för både pensionsavsättningar och utdelning på 40'.

:geek:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Fall A
30000kr efter skatt i plånboken (strunt i hur du skattat ut de). Ingen bil. Åk taxi, kör privat eller hur du vill.

Fall B
30000kr efter skatt i Plånboken.
Förmånsbil 5000 i förmånsvärde.
Du betalar in 5000kr av de skattade pengarna till ditt eget AB. (Ja nu har du bara 25000kr kvar till övrig konsumtion) Året efter (OM du FÅR ta mer utdelning) får du ut 3120kr i extra utdelning. Din kostnad för förmånsvärdet kan då sägas vara 5000-3120= 1880kr

Fall C
30000kr efter skatt i Plånboken.
Förmånsbil 10000kr i förmånsvärde.
Du betalar in 10000kr av de skattade pengarna till ditt eget AB. (Ja nu har du bara 20000kr kvar till övrig konsumtion) Året efter (OM du FÅR ta utdelning) får du ut 6240kr i extra utdelning. Din kostnad för förmånsvärdet kan då sägas vara 10000-6240kr= 3760kr.

Sen att olika bilar i övrigt kostar olika mycket pengar är en annan sak.

Sen om du anser att du INTE klarar dig på det som är kvar i plånboken EFTER nettolöneavdraget är en annan ekvation.

Tror ni här räknar med att man behöver sin ”vanliga” lönenivå för övrig konsumtion och därför vill höja lönen för att kompensera så man har lika mycket kvar.

I mitt fall får man ju ”vänta” på den extra utdelningen till året efteråt. (Dvs ta pengar av fruns lön, andra medel man har sparade osv för att fylla ut lönen till månatlig konsumtion tills man får tillbaka pengarna via utdelningen året efteråt)

Men jag kanske tänker tokigt ovan :|
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Använder man ”huvudregeln” (lönebaserad) i 3:12 reglerna och INTE har något utdelningsutrymme kvar, trots bättre lönsamhet i företaget tack vare nettolöneavdrag=inbetalningarna. hur gör man då?

Jo då får man då använda en del av den ökade lönsamheten för sitt AB att höja lönen med först. För att SKAPA mer utdelningsutrymme. Då är det 0,5111xförmånsvärdet som är optimalt att höja lönen med! Dvs är förmånsvärdet 10000kr höjer man lönen med 5111kr/mån före skatt. Sen blir det så klart arbetsgivaravgift (31,42%) på det.

Men resten (det som är kvar) ökar precis lönsamheten så mycket OCH utdelningsutrymmet precis lika mycket så att man nu både KAN och FÅR dela ut resten. Dvs nu har vi alltså flyttat EN DEL av nettolöneinbetalningarna att beskattas som extra utdelning istället för via lön.

Tar man utdelning enligt ”schablon” är det annorlunda.

Mitt fall kan sägas vara bra om man har ”utdelningsutrymme” ÖVER men inte tillräcklig lönsamhet. Har man man däremot redan ”maxat” utdelningen (OCH man räknar lönebaserat) så måste man alltså SKAPA mer löneutrymme genom att höja en del (0,5111) och då blir det inte lika förmånligt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Alx »

Hej Leo,

Stämmer inte riktigt. Du måste tänka på att det kostar företaget pengar att du ska få lön i form av sociala avgifter, 31.42% sen tillkommer den skatten du själv betalt på din bruttolön för att få ut pengarna.

Jag har försökt redogöra, förenklat, i mitt inlägg ovan, det är nog närmre sanningen när det kommer till kostnader osv.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av pejvic »

tack alla. mkt givande diskussioner. jag tar idag 37`i lön, (har 1,3milj i löner tot i företaget som jag äger till 100%) och gör cirka 5-900.000 i plusresultat varje år. Har aldrig tidigare tagit en förmånsbil. (mest pga att jag inte har velat dränera företaget på vinstpengar) Det är ju trots allt en framtida pension vi pratar om.. Men när det var dags för elbil så funkade det inte riktigt längre utan nu blir det en 3LR AWD.... Jag har också en lägre "burnrate" än min inkomst. (har också lite små sidoinkomster som riskerar att "krossa" gränsen för statlig skatt) Vad tror ni Alx och leo är bäst för mig? Håller mig kvar på 37`och låter förmånsvärdet fylla upp till gränsen för statlig skatt, eller höjer lönen, löneväxlar och betalar tillbaka förmånsvärdet med skattade pengar?

Tack på förhand...
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Alx.

Kostnaden för företaget är ju samma i mina tre fall ovan. Dvs du tar ut samma bruttolön =samma arbetsgivaravgift. Samt att du har samma skattesats privat då bruttolönen är densamma. (Och vi betalar bort förmånsvärdet)

Det enda jag sen ändrar är ju förmånsvärdet (0, 5000, 10000) och visar hur de pengarna förs tillbaka till företaget (nettolöneavdraget) och sen hur det så småningom skattas ut och kommer tillbaka till ägaren via tex utdelning eller lön+utdelning. Där vi då ser i slutändan vad som blir kvar i fickan även om man får ”ligga ute” med pengarna ett tag.

DET blir ju då din verkliga kostnad för SKILLNADEN i förmånsvärdet. Precis det vi pratar om.

Företagets TOTALA kostnad eller din egen TOTALA kostnad som jag tror du tänker på är ju något helt annat, även om SKILLNADEN fortfarande kommer att vara exakt samma om vi räknar där. Men det blir bara en onödigt krånglig uträkning.

Men i det här fallet är det ju SKILLNADEN beroende på förmånsvärdets storlek som jag beskrev och tolkade att TS tyckte påverkade vilken bil som skulle köpas.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av termosen »

pejvic skrev:
tack alla. mkt givande diskussioner. jag tar idag 37`i lön, (har 1,3milj i löner tot i företaget som jag äger till 100%) och gör cirka 5-900.000 i plusresultat varje år. Har aldrig tidigare tagit en förmånsbil. (mest pga att jag inte har velat dränera företaget på vinstpengar) Det är ju trots allt en framtida pension vi pratar om.. Men när det var dags för elbil så funkade det inte riktigt längre utan nu blir det en 3LR AWD.... Jag har också en lägre "burnrate" än min inkomst. (har också lite små sidoinkomster som riskerar att "krossa" gränsen för statlig skatt) Vad tror ni Alx och leo är bäst för mig? Håller mig kvar på 37`och låter förmånsvärdet fylla upp till gränsen för statlig skatt, eller höjer lönen, löneväxlar och betalar tillbaka förmånsvärdet med skattade pengar?

Tack på förhand...

Höj lönen mer nettoavdrag. Det sätts då mer pengar till allmän pension för dig. Samt högre SGI, samt högre utdelningsutrymme.

Om jag tänker rätt är detta den absolut bästa lösningen. Jag tror jag tänker rätt. :-)
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

pejvic. Jag tolkar att du har ”burnrate” så att du klarar dig på lön upp till typ brytpunkten för statlig skatt.

Du tänker göra (nettolöneavdrag) som förmånsvärdet till företaget. Bra!

Du skriver löner 1,3 milj. Ger ju utdelningsunderlag på 650”. (Enligt huvudregeln) Du skriver 500”-900” i plusresultat. (Antar att du menar efter skatt?).

Det verkar som din ”trånga sektor” är utdelningsunderlaget och inte lönsamheten. Dvs du bygger på ditt Egna kapital (EK) hela tiden eftersom du inte kan/vill dela ut mer än 650”/år.

Nettolöneavdraget kommer ju öka företagets lönsamhet ännu mer. Du har då olika alternativ.

1 öka lönen för ökat utdelningsunderlag. Dock kliver du ju då in på statlig skatt. Du har ju egentligen lönsamhet att öka lönen oavsett nettolöneavdrag eller inte men varför öka lönen om du inte behöver? Vill du BARA kompensera exakt för nettolöneavdraget? (Dvs plocka ut den ökade lönsamheten) Öka då lönen med 0,5111x förmånsvärdet så kan du ta lite mer utdelning också. Observera att det slutar gå pengar till pension när du kommer till typ 42000 (minskar succesivt och 42000 gäller 2018 om jag minns rätt). Över det är det liksom bara ren skatt, utan andra fördelar.

2 låt EK öka! Du kanske är nära pension? Tänker sälja firman? Jobba mindre i framtiden? Då har du ett stort EK som du kan dela ut schablonbeloppet från årligen även om firman gör nollresultat. Ligger firman ”vilande” 5år kan du sen ta ut allt på en gång till rimlig skatt.

Obs! När pengarna väl blivit EK (=man har betalt bolagsskatt på de) så vill man i princip bara ta ut de som utdelning. Du vill helst inte då behöva använda de till lön, köpa grejor för, förmånsbil osv. Eftersom då bolagsskatten betalts ”i onödan” eller hur man ska uttrycka det. (Bolaget gör förlust som sen kan kvittas mot kommande vinster OM det nu blir några såna. Blir ju tex inte så om man slutar dra in nya pengar)

Sen får man då väga in vad man tror om bolagsskatten i framtiden (pratas om sänkningar) du kanske ska göra en periodiseringsfond och hoppas på lägre bolagsskatt snart?

Sen vad tror man om 3:12 reglerna framöver? Var ju försämring på G nyss (som stoppades). Personligen tror jag inte man får igenom någon förändring med nuvarande regering.

Sen hur tror du företaget går framöver med jobb/lönsamhet?

Har du något annat sätt att öka löneunderlagen i din firma? Finns det någon du kan slå ihop påsarna med? Tex bror/fru som har tex enskild firma som istället kan vara anställd i ditt AB och fortsätta göra sitt vanliga jobb? Vinster och risker med det men känner några som gör så. En del personer är väldigt glada att slippa alla ”firmapapper” och istället få en lön utbetald som anställd MEN där den motsvaras av det de drar in själva. (Din vinst är löneunderlaget)

Men oavsett bör du diskutera med din revisor, någon skatteexpert osv för att se vilka möjligheter just du har utifrån din unika situation.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av bullen »

Tänk på att du måste ta ut (2018 års siffror) minst 369 000 kr (6 IBB) + 5 % av bolagets totala kontanta löner eller 590 400 kr (9,6 IBB) för att kunna använda löneunderlaget i din K10
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Bullen, bra poäng! Glömde nämnaden också. Finns massvis av krångliga regler omkring 3:12 att ta hänsyn till. Därav mitt råd att kolla upp med något ”proffs” exakt hur det ser ut för dig.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Alx »

pejvic skrev:
tack alla. mkt givande diskussioner. jag tar idag 37`i lön, (har 1,3milj i löner tot i företaget som jag äger till 100%) och gör cirka 5-900.000 i plusresultat varje år. Har aldrig tidigare tagit en förmånsbil. (mest pga att jag inte har velat dränera företaget på vinstpengar) Det är ju trots allt en framtida pension vi pratar om.. Men när det var dags för elbil så funkade det inte riktigt längre utan nu blir det en 3LR AWD.... Jag har också en lägre "burnrate" än min inkomst. (har också lite små sidoinkomster som riskerar att "krossa" gränsen för statlig skatt) Vad tror ni Alx och leo är bäst för mig? Håller mig kvar på 37`och låter förmånsvärdet fylla upp till gränsen för statlig skatt, eller höjer lönen, löneväxlar och betalar tillbaka förmånsvärdet med skattade pengar?

Tack på förhand...
Utan att tveka skulle jag säga sätt lönen på 42.000kr/mån brutto sen gör du nettolöneavdrag på förmånsvärdet men tänk också på det bullen skriver gällande hur mycket du minst behöver ta ut i lön för att optimera 3:12.

Men definitivt nettolöneavdrag kontra "traditionell" förmånsbeskattning, utan att tveka!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Gör precis så själv. Lön 42000kr/mån. Resten blir utdelning. Även om det vore lite mer optimalt att lägga lönen lite lägre, neremot brytpunkten. Håller dock på att skala ner företaget så vill inte ”låsa fast” mer EK. Får se om jag justerar ned lönen i slutet av året sen.

Googlar jag lite snabbt verkar gränsen för minsta lön 2019 verkar vara 386400kr+5%. (För verksamhetsår 2020 där man sen lyfter utdelning under 2021).
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av pejvic »

jag kollade nu, vinsten var 892 efter finansnetto och resultat efter skatt ligger på 5-700´/ år
En tanke bara. om jag dels får en ny kostnad (bilen), jag har inte haft bil på företaget innan, samt höjer min lön, så
bör ju min vinst sjunka - även om jag betalar in förmånsvärdet?

jag räknar med att mitt förmånsvärde hamnar runt 6000:-/mån. LR AWD vit.
Haft alla 3/Y
Skriv svar