Läge för nybeställning Modell X?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av bullen »

Tänk på att du måste ta ut (2018 års siffror) minst 369 000 kr (6 IBB) + 5 % av bolagets totala kontanta löner eller 590 400 kr (9,6 IBB) för att kunna använda löneunderlaget i din K10
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Bullen, bra poäng! Glömde nämnaden också. Finns massvis av krångliga regler omkring 3:12 att ta hänsyn till. Därav mitt råd att kolla upp med något ”proffs” exakt hur det ser ut för dig.
KIa EV9, BMW i4 eDrive40 1000mil, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Alx »

pejvic skrev:
tack alla. mkt givande diskussioner. jag tar idag 37`i lön, (har 1,3milj i löner tot i företaget som jag äger till 100%) och gör cirka 5-900.000 i plusresultat varje år. Har aldrig tidigare tagit en förmånsbil. (mest pga att jag inte har velat dränera företaget på vinstpengar) Det är ju trots allt en framtida pension vi pratar om.. Men när det var dags för elbil så funkade det inte riktigt längre utan nu blir det en 3LR AWD.... Jag har också en lägre "burnrate" än min inkomst. (har också lite små sidoinkomster som riskerar att "krossa" gränsen för statlig skatt) Vad tror ni Alx och leo är bäst för mig? Håller mig kvar på 37`och låter förmånsvärdet fylla upp till gränsen för statlig skatt, eller höjer lönen, löneväxlar och betalar tillbaka förmånsvärdet med skattade pengar?

Tack på förhand...
Utan att tveka skulle jag säga sätt lönen på 42.000kr/mån brutto sen gör du nettolöneavdrag på förmånsvärdet men tänk också på det bullen skriver gällande hur mycket du minst behöver ta ut i lön för att optimera 3:12.

Men definitivt nettolöneavdrag kontra "traditionell" förmånsbeskattning, utan att tveka!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Gör precis så själv. Lön 42000kr/mån. Resten blir utdelning. Även om det vore lite mer optimalt att lägga lönen lite lägre, neremot brytpunkten. Håller dock på att skala ner företaget så vill inte ”låsa fast” mer EK. Får se om jag justerar ned lönen i slutet av året sen.

Googlar jag lite snabbt verkar gränsen för minsta lön 2019 verkar vara 386400kr+5%. (För verksamhetsår 2020 där man sen lyfter utdelning under 2021).
KIa EV9, BMW i4 eDrive40 1000mil, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av pejvic »

jag kollade nu, vinsten var 892 efter finansnetto och resultat efter skatt ligger på 5-700´/ år
En tanke bara. om jag dels får en ny kostnad (bilen), jag har inte haft bil på företaget innan, samt höjer min lön, så
bör ju min vinst sjunka - även om jag betalar in förmånsvärdet?

jag räknar med att mitt förmånsvärde hamnar runt 6000:-/mån. LR AWD vit.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Alx »

pejvic skrev:
jag kollade nu, vinsten var 892 efter finansnetto och resultat efter skatt ligger på 5-700´/ år
En tanke bara. om jag dels får en ny kostnad (bilen), jag har inte haft bil på företaget innan, samt höjer min lön, så
bör ju min vinst sjunka - även om jag betalar in förmånsvärdet?

jag räknar med att mitt förmånsvärde hamnar runt 6000:-/mån. LR AWD vit.
Absolut. Alla kostnader i bolaget påverkar resultatet.

Så om 2019 bli exakt som 2018 så blir resultatet lägre då du lär ha en leasingkostnad, försäkring, service, spolarvätska mm på säkert 10-15'/månad.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Precis som alx skriver sjunker resultatet med de ökade kostnaderna för bilen.

Eftersom resultatet efter skatt tidigare var 500-700/år UTAN bil och utdelningsunderlaget är 1,3 milj =650”. Så är det nu istället lönsamheten som börjar bli den trånga sektorn.

Bilens alla kostnader sänker säkert resultatet 8000-15000kr/mån. (Obs Kontantinsatsen fördelas på löptiden) Sen ökar dock resultatet tack vare nettoinbetalningarna med ca +6000kr/mån. Men effekten blir ändå ett lägre resultat än tidigare år (allt annat lika)

Då finns egentligen ingen större poäng att höja lönen så mycket mer. (Observera dock 386400+5%-kravet) Eftersom lönsamheten sjunker ännu ytterligare då. Vilket ger ännu lägre möjligheter till utdelning eftersom du har för låg vinst. (Dock sparas det du inte får/vill ta ut enligt 3:12 och kan tas ut ett kommande år framöver)

Har du dock redan nu högt EK =sparade vinster som omvandlats till EK som du inte FÅTT/VELAT dela ut tidigare. Då kan det funka ihop med högre lön. Där du då delar ut mer än årets vinst =sänker ditt EK. (Obs sänk inte under det du startade upp bolaget med en gång, tex 50000kr).

Kanske ska tillägga att det här är min tolkning av hur allt funkar just nu. Sen ändras ju olika regler emellanåt också.

Personligen föredrar jag att skatta ut så mycket det går med att optimera utifrån reglerna som är idag (hyfsat förmånliga) Än att chansa på att de är lika eller bättre framöver!
KIa EV9, BMW i4 eDrive40 1000mil, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av pejvic »

tack för all input.. knepigt blir det att räkna ut kanske vad den skulle kosta mig privat?
låt säga att den kostar företaget exakt 10.000 månaden.10k minus bolagsskatt och utdelat borde bli 6240kr...

Men jag går bet på att tänka vad låt säga förmånsvärdet innebär i fickan om det tex är 6000:- som jag tar av skattade pengar och betalar in till firman (som dessutom ökar resultatet) jag måste säga att det är riktigt rörigt att räkna på..

Skulle vara rätt kul att veta vad bilen kostar mig och om jag har råd i just min firma. Det verkar som vissa är beredda att ta ett nollresultat för att köra bil, men det tycker jag är lite väl blodigt.

Om den tex skulle kosta 10k i månaden - då räknar man med att restvärdet tex blir just 50% efter leasingens 3 år. Sen om nu restvärdet är 60% så får man ju lägga tillbaka det på 36 delar inser jag. Men om man nu säger att det tex verkligen är exakt 50%. Kan ni klura ut?
Haft alla 3/Y
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Smutt »

pejvic skrev:
tack för all input.. knepigt blir det att räkna ut kanske vad den skulle kosta mig privat?
låt säga att den kostar företaget exakt 10.000 månaden.10k minus bolagsskatt och utdelat borde bli 6240kr...

Men jag går bet på att tänka vad låt säga förmånsvärdet innebär i fickan om det tex är 6000:- som jag tar av skattade pengar och betalar in till firman (som dessutom ökar resultatet) jag måste säga att det är riktigt rörigt att räkna på..

Skulle vara rätt kul att veta vad bilen kostar mig och om jag har råd i just min firma. Det verkar som vissa är beredda att ta ett nollresultat för att köra bil, men det tycker jag är lite väl blodigt.

Om den tex skulle kosta 10k i månaden - då räknar man med att restvärdet tex blir just 50% efter leasingens 3 år. Sen om nu restvärdet är 60% så får man ju lägga tillbaka det på 36 delar inser jag. Men om man nu säger att det tex verkligen är exakt 50%. Kan ni klura ut?
Har du testat Teslakalkylen?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Leo »

Har du utdelningmöjlighet. Blir det precis som du skriver.

10000/mån i företagspengar motsvarar 6240kr utskattat via utdelning.

6000kr skattade pengar är ju just 6000kr i skattade pengar!

MEN de 6000kr åker ju in i ditt eget AB och sen kan du ta ut de som utdelning så får du på samma sätt igen 6000x0,78x0,80=3744kr

Då blir det du nämner.
6240
6000
-3744
=8496kr/mån.

Säg att du köper bilen för 720” och har restvärde på 50%=360”. Kör 3års leasing. Då har du ju en total värdeminskning på 720”-360” = 360” på 3 år. Då blir bara det värdeminskning/månad på 10000kr som det kostar företaget. På det tillkommer sen tex ränta, aviavgifter, försäkring, service, tvätt mm.

Men du lyfter även 1/2 moms på leasingavgiften. Har du då betalt in tex 360” under de tre åren i leasingavgifter är 1/2 moms matematiskt =10% av det. Dvs 0,1X360”=36” som du alltså också får igen.

Sen får du ju 60000kr i supermiljöbilspremie också efter ett 1/2år drygt.

Säljer du tex sen bilen och får 400” i verkligheten. Så blir de 400-360” =40” i så kallat övervärde som du får ta upp som intäkt till firman (ingen moms inblandad) sen får du då skattat ut även vinsten på det osv.

Sen får man lägga till drivmedelskostnad och sen slutligen kanske man vill jämföra med något alternativ? (Tex en fossilbil)

Osv, osv

Men enklare att använda tex dannis Teslakalkylen så ligger alla formler och siffror redan inbyggt i den. Eller hör av dig så har jag en motsvarande kalkyl och kan hjälpa dig räkna.

Men som sagt Matematiken är liksom bara 1/2 myntet. Tänket, skatteregler, specialfall och optimeringen/strategin är en minst lika viktig pusselbit. Man kan ju räkna exakt rätt matematiskt men det blir helt åt skogen! tex om man missar det som ”bullen” tex påpekade. Att din egen lön som 100% ägare måste vara på en viss nivå 38400+5%) för att du över huvud taget ska få räkna på det sättet angående utdelning osv.

Har suttit med flera olika revisorer, bokföringsfirmor, skattekonsulter osv genom åren och min erfarenhet är tyvärr att få är insatta i både bilmatematiken (restvärden, leasingregler, bilmarknaden, driftskostnader elbilar, förmånsregler) OCH sen att kombinera och optimera det ihop med 3:12 reglerna. Så att de sen kan både FÖRKLARA och ge bra råd om hur man ska/kan tänka i tex ditt fall. I bästa fall har en person varit duktig på det ena och en kollega till de duktig på det andra.

Ibland har man funderat på om man ska sadla om själv och bli rådgivare inom sådant här. 8-) Då man i vissa fall själv verkar kunna mer inom just den här kombinationen av delområden än de proffs man pratat med för att få råd.
KIa EV9, BMW i4 eDrive40 1000mil, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av PhR34k »

Beställde en P100D L nyss :o :o :o
Klart nervöst att köpa en bil för 1.2 milj
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Johnalm »

PhR34k skrev:
Beställde en P100D L nyss :o :o :o
Klart nervöst att köpa en bil för 1.2 milj
Grattis!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Cay »

PhR34k skrev:
Beställde en P100D L nyss :o :o :o
Klart nervöst att köpa en bil för 1.2 milj
Grattis och välkommen i klubben!

Jag som startade denna tråd i slutet av januari är ganska nöjd att jag inte beställde då.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av PhR34k »

Tack!
Jag slog till pga sänkningen, sjukt att jag i fredags tittade på blocket och tänkte maila på en begagnad s p100d l för 1.2 haha.

Vad ligger försäkringen på som företag?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av brynascalle »

PhR34k skrev:
Tack!
Jag slog till pga sänkningen, sjukt att jag i fredags tittade på blocket och tänkte maila på en begagnad s p100d l för 1.2 haha.

Vad ligger försäkringen på som företag?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Grattis.
Går precis som du i samma tankar som du. Har dock inte kommit till skott ännu. Sitter just nu och försöker kolla försäkring på webben. Hittills har endast TH kunnat ge offert on-line för företag.
974 per månad fick jag för halvförsäkring.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av PhR34k »

brynascalle skrev:
PhR34k skrev:
Tack!
Jag slog till pga sänkningen, sjukt att jag i fredags tittade på blocket och tänkte maila på en begagnad s p100d l för 1.2 haha.

Vad ligger försäkringen på som företag?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Grattis.
Går precis som du i samma tankar som du. Har dock inte kommit till skott ännu. Sitter just nu och försöker kolla försäkring på webben. Hittills har endast TH kunnat ge offert on-line för företag.
974 per månad fick jag för halvförsäkring.
Tack!
Åk och provkör en så är det färdigt tänkt Bild
967? Låter helt sjuk dyrt, nästan vad jag betalar för min privata GT-R.
Ingen som har aktuella siffror?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av brynascalle »

PhR34k skrev:
brynascalle skrev:
PhR34k skrev:
Tack!
Jag slog till pga sänkningen, sjukt att jag i fredags tittade på blocket och tänkte maila på en begagnad s p100d l för 1.2 haha.

Vad ligger försäkringen på som företag?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Grattis.
Går precis som du i samma tankar som du. Har dock inte kommit till skott ännu. Sitter just nu och försöker kolla försäkring på webben. Hittills har endast TH kunnat ge offert on-line för företag.
974 per månad fick jag för halvförsäkring.
Tack!
Åk och provkör en så är det färdigt tänkt Bild
967? Låter helt sjuk dyrt, nästan vad jag betalar för min privata GT-R.
Ingen som har aktuella siffror?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag vet det tycker jag med, och det är ändå på Teslas märkesförsäkring, med rabatt för att jag har TH's företagsförsäkring.

Hittar någon något annat så är jag sjukt tacksam.
Verdi

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Verdi »

Märkligt. Bilen kostar en bit över miljonen men det är försäkringen på 900 spänn i månaden som är dyr? :lol:
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av brynascalle »

Verdi skrev:
Märkligt. Bilen kostar en bit över miljonen men det är försäkringen på 900 spänn i månaden som är dyr? Bild
Jämför med vad jag betalar för en XC90 för 900kkr och detta är ungefär dubbelt upp. Därav att jag tycker det är dyrt. Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Bjelke »

Cay skrev:
PhR34k skrev:
Beställde en P100D L nyss :o :o :o
Klart nervöst att köpa en bil för 1.2 milj
Grattis och välkommen i klubben!

Jag som startade denna tråd i slutet av januari är ganska nöjd att jag inte beställde då.
Ja det kan man ju förstå, inget större tvivel om att du hade lämnat tillbaks den när du fått den liksom (om möjligt)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av PhR34k »

Verdi skrev:
Märkligt. Bilen kostar en bit över miljonen men det är försäkringen på 900 spänn i månaden som är dyr? :lol:
Haha, ja låter knäppt kanske men samtidigt så tänker man ju en del på ekonomi när man köper en Tesla för 1.2 mil. Det är inte en G63 AMG man beställt och skiter i pengar. Hela deras tänk vid ekonomi ligger ju på att man sparar in pengar på bränsle, skatteavdrag osv men att sedan betala 1000kr i mån på en halvförsäkring känns ju sådär :)
Ingen som har en och kan berätta vad det kostar?
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Cay »

Tyvärr handlar det nog om ca 10kkr/år i halvförsäkring. Jag har operationell leasing via Sixt och då ingår både service och försäkring i leasingen. Så jag vet faktiskt inte säkert.
Försäkringar är en gissningslek, inte alltid logisk prissättning. Förslagsvis kollar du upp hos de stora bolaget (TH, LF, Moderna, IF, etc) med ditt pnr/orgnr och relevant regnr. Det är ofta rejäla skillnader numera för storlek på självrisk - t o m på trafikdelen.
Verdi

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Verdi »

PhR34k skrev:
Verdi skrev:
Märkligt. Bilen kostar en bit över miljonen men det är försäkringen på 900 spänn i månaden som är dyr? :lol:
Haha, ja låter knäppt kanske men samtidigt så tänker man ju en del på ekonomi när man köper en Tesla för 1.2 mil. Det är inte en G63 AMG man beställt och skiter i pengar. Hela deras tänk vid ekonomi ligger ju på att man sparar in pengar på bränsle, skatteavdrag osv men att sedan betala 1000kr i mån på en halvförsäkring känns ju sådär :)
Ingen som har en och kan berätta vad det kostar?
Då får du väl hoppas att de inte sänker priset med ett par hundra tusen nästa år igen då... ;)
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av brynascalle »

Så då var det gjort. I går beställdes en X P100D, så just nu lever man i någon form av "var det rätt gjort ångest?"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av taliz »

brynascalle skrev:
Så då var det gjort. I går beställdes en X P100D, så just nu lever man i någon form av "var det rätt gjort ångest?"
YOLO :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar