Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Legato »

Jag är i färd med att sälja min Model X och undrar om någon minns hur det varit med dragkroken...

Jag har något svagt minne av att jag aldrig valde det som tillval men ändå fick drag vid leverans. Min leverans var i december 2016. I min spec har jag en post som lyder Tillbehörshållare 2.200:-, jag har ett svagt minne av att detta avser dragkroken? Om det inte gör det, är det någon som vet vad tillbehörshållaren är för något?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Surfaren »

Dragkroken var inte standard i början. Däremot minns jag inte när den blev det...

Tillbehörshållare låter som något annat, och för billigt för att vara dragkrok.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av mahulkp »

Legato skrev:
Jag är i färd med att sälja min Model X och undrar om någon minns hur det varit med dragkroken...

Jag har något svagt minne av att jag aldrig valde det som tillval men ändå fick drag vid leverans. Min leverans var i december 2016. I min spec har jag en post som lyder Tillbehörshållare 2.200:-, jag har ett svagt minne av att detta avser dragkroken? Om det inte gör det, är det någon som vet vad tillbehörshållaren är för något?
Från början kunde man beställa MX med tillebhörshållare vilket nog var en dragkrok men utan belysningsutrag och trailermode. Detta val försvann rätt tidigt under 2016 om jag minns rätt.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

Med tillbehörshållaren står det alltså inget under "Max släpvagnsvikt" och inget får dras?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Legato »

mahulkp skrev:
Legato skrev:
Jag är i färd med att sälja min Model X och undrar om någon minns hur det varit med dragkroken...

Jag har något svagt minne av att jag aldrig valde det som tillval men ändå fick drag vid leverans. Min leverans var i december 2016. I min spec har jag en post som lyder Tillbehörshållare 2.200:-, jag har ett svagt minne av att detta avser dragkroken? Om det inte gör det, är det någon som vet vad tillbehörshållaren är för något?
Från början kunde man beställa MX med tillebhörshållare vilket nog var en dragkrok men utan belysningsutrag och trailermode. Detta val försvann rätt tidigt under 2016 om jag minns rätt.
De första X levererades sensommar 2016 i Sverige. Det fanns inte många X i Sverige när jag fick min i december 16.

"Trailer-mode" är alltså ett val i någon av menyerna? Tror inte jag sett detta på min bil. Känns som jag kanske har den variant du beskriver... Kroken är fortfarande inplastad ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Legato »

Klintan skrev:
Med tillbehörshållaren står det alltså inget under "Max släpvagnsvikt" och inget får dras?
Ahh, bra idé att kolla där.
Det står 750 kg för B-körkort, 1265 kg för B utökad på mitt registreringsbevis.

Så det måste innebära att man kan dra släp till tippen men inte husvagn i praktiken, right? Jag har noll erfarenhet av släp, men en köpare kan ju vara intresserad av denna info...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

Borde vara runt 2250 kg på en Model X.
Du läste inte "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet...."? Det står även om bilen inte är typad för drag.Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Legato »

Klintan skrev:
Borde vara runt 2250 kg på en Model X.
Du läste inte "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet...."? Det står även om bilen inte är typad för drag.Bild

Jag har bara del 1 av registreringsbeviset (den blå delen). Den är operationellt leasad så jag ser ej uppgifter i fordonsregistret.

De siffror jag skrev ligger under:
Kopplingsanordning
Högsta Totalvikt på släpet för B-körkort/B utökad kg
750/1265
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

Kolla hos transportstyrelsen, https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Elbilist sedan 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Svenssons »

Jag lade upp bilder från Design Studio när jag lade min beställning. Här kan du se alternativen: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=20
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av danni »

Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av fth »

Legato skrev:
danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Min X saknade krok men jag fick den eftermonterad nyligen. Uppgiften saknas fortfarande i fordonsregistret, men eftersom modellen är typad så spelar det ingen roll, man behöver inte heller ombesiktiga bilen efter monteringen. Jag gissar att det kan bli lite strul vid vägkanten om man blir stoppad, men det skall alltså enligt Tesla och andra källor vara helt i sin ordning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

Låter väldigt konstigt. Jag har max släpvagnsvikt på vår fossilare, den är inte regbes med drag men modellen är typad för drag. Kan en typning ändras retroaktivt? Se till att få det på papper inför en eventuell kontroll.
Kontrollera med https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
Låter väldigt konstigt. Jag har max släpvagnsvikt på vår fossilare, den är inte regbes med drag men modellen är typad för drag. Kan en typning ändras retroaktivt? Se till att få det på papper inför en eventuell kontroll.
Jag har också maxvikt i fordonsregistret, det har den haft hela tiden, men för bilar med drag monterat vid leverans ser det annorlunda ut, kommer inte ihåg exakt vad som skiljer, men det finns mer information än det jag ser:
drag.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

Det som jag har är "Max släpvagnsvikt", även på bilen som inte är besiktigad med drag (men modellen är typad).
"Släpets maximala totalvikt..." finns på alla bilar, även vår Leaf.
//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... 5c1db6.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
Det som jag har är "Max släpvagnsvikt", även på bilen som inte är besiktigad med drag (men modellen är typad).
"Släpets maximala totalvikt..." finns på alla bilar, även vår Leaf.
//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... 5c1db6.jpg
Beskedet jag fick från Tesla var:
Man behöver inte skicka in någonting eftersom att bilen är godkänd för att ha dragkrok. Efter att den besiktigats så kommer fordonsregistret att uppdateras.
och det är alltså den ordinarie besiktningen som avses, det krävs ingen ombesiktning efter att draget monterats, så här står det på tTransportstyrelsen:
Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

Då måste det vara något specialfall. När du besiktigar för första gången får du väl se om det uppdateras. Så här skriver i alla fall transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/

Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.
Elbilist sedan 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.

Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.

Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
Insett det nu också. Förstår dock inte hur min bil inte kan vara typad för det när det uppenbarligen levererades bilar med drag innan jag fick min.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

fth skrev:
Klintan skrev:
Det som jag har är "Max släpvagnsvikt", även på bilen som inte är besiktigad med drag (men modellen är typad).
"Släpets maximala totalvikt..." finns på alla bilar, även vår Leaf.
//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... 5c1db6.jpg
Beskedet jag fick från Tesla var:
Man behöver inte skicka in någonting eftersom att bilen är godkänd för att ha dragkrok. Efter att den besiktigats så kommer fordonsregistret att uppdateras.
och det är alltså den ordinarie besiktningen som avses, det krävs ingen ombesiktning efter att draget monterats, så här står det på tTransportstyrelsen:
Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.
/fth
Fick nu svar från Transportstyrelsen, angav ett regnr på en av de X som saknar Max släpvagnsvikt:
Hej,
jag är intresserad av en bil XXXNNN där "Max släpvagnsvikt" saknas i registreringsbeviset, men modellen (Tesla Model X) ska vara typad för drag och enligt vissa ska det vara ok att eftermontera sådan. Är det tillåtet att montera dragkrok på denna bil och använda denna?

Hej!

Tack för ditt mejl.

Då fordonet XXXNNN saknar uppgift om maximal släpvagnsvikt så ska fordonet genomgå en registreringsbesiktning om dragkrok monteras.

Du kan kontakta ett besiktningsföretag som utför registreringsbesiktningar, och hör med dem vilka tekniska krav som ställs på monteringen av dragkrok för att de ska kunna godkänna den vid en registreringsbesiktning.

Med vänlig hälsning

[namn borttaget]
Handläggare

Fordonsinformation

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
Transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
Fick nu svar från Transportstyrelsen, angav ett regnr på en av de X som saknar Max släpvagnsvikt:
Spännande, det där motsäger ju direkt vad Tesla säger och det dom själva skriver på sin hemsida enligt mitt tidigare inlägg. :?

Jag tänker iaf inte ombesiktiga, både Tesla och Transportstyrelsen har ju intygat att det inte skall behövas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

fth skrev:
Klintan skrev:
Fick nu svar från Transportstyrelsen, angav ett regnr på en av de X som saknar Max släpvagnsvikt:
Spännande, det där motsäger ju direkt vad Tesla säger och det dom själva skriver på sin hemsida enligt mitt tidigare inlägg. :?

Jag tänker iaf inte ombesiktiga, både Tesla och Transportstyrelsen har ju intygat att det inte skall behövas.

/fth
Tesla har intygat, men transportstyrelsen skriver ju i sista raden som du klippt bort "samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.".
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
Tesla har intygat, men transportstyrelsen skriver ju i sista raden som du klippt bort "samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.".
Vad menas med det, räcker det alltså inte med det som står enligt tidigare inlägg?
drag.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Klintan »

Nej, som jag tidigare skrev måste Max släpvagnsvikt vara med:
släpvagnsvikt.PNG
Elbilist sedan 2014
Skriv svar