Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av lator »

Sofie skrev:
Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?
Alla X får numera dra 2250 kg om du har E-kort. De tidigaste hade en begränsning beroende på hjulstorlek. Jag tror det var 1600 kg men inte säker.
Med vanligt B-kort får du dra 750 kg och med utökat 4250 - totalvikten på bilen (som kan variera).

Hoppas att du förstår... Javisst. Tack Baloo!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Sofie »

lator skrev:
Sofie skrev:
Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?
Alla X får numera dra 2250 kg om du har E-kort. De tidigaste hade en begränsning beroende på hjulstorlek. Jag tror det var 1600 kg men inte säker.
Med vanligt B-kort får du dra 750 kg och med utökat 4250 - totalvikten på bilen (som kan variera).

Hoppas att du förstår... Javisst. Tack Baloo!

Tack så mycket! Jag gissar då på att efter att ha läst denna tråden, att en släpkärra på 1170kg är lämplig. Men vad får bilen lasta?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av lator »

Sofie skrev:
Men vad får bilen lasta?
Skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt är i teorin vad du får lasta men då det sällan stämmer med tjänstevikt så är det korrekta svaret att du får lasta bilen tills den uppnår totalvikten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Sofie »

Nästa fråga.
Vad är en realistisk förbrukning med en 2250kg kärra anpassad efter bilens höjd och bredd och körd i laglig hastighet?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Remuz »

Sofie skrev:
Nästa fråga.
Vad är en realistisk förbrukning med en 2250kg kärra anpassad efter bilens höjd och bredd och körd i laglig hastighet?
Beror otroligt mycket på hur den är utformad. En hyfsat strömlinjeformad borde du kunna klara 500wh/km med. Jag drog en öppen kärra med 1800kg sten, då var det mycket luftmotstånd och jag ramlade in på 660wh/km
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av evilirish »

En öppen kärra med 750 kg total-last kostade 400kWh i genomsnitt senast jag körde. Ett nästan tomt släp (med 110kg MC) låg på ca 300kWh upp till Norge (med lite moms på alla hastigheter)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.

Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
Lustigt nog får man återbesöka detta ämne :-)

Menar du att det var standard vid beställning september 2017? Den X100D jag beställde från Tesla nyligen är uttagen november 2017 och är utan drag enligt Tesla. Får inte riktigt ihop det, trodde drag var standard då (sedan ett bra tag).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.

Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
Lustigt nog får man återbesöka detta ämne :-)

Menar du att det var standard vid beställning september 2017? Den X100D jag beställde från Tesla nyligen är uttagen november 2017 och är utan drag enligt Tesla. Får inte riktigt ihop det, trodde drag var standard då (sedan ett bra tag).
Beställningar under september ja, dvs produktion startad i september. En Model X uttagen i Sverige under november 2017 är troligen producerad innan september 2017. Min Model X uttagen 13 september 2016 började produceras i maj 2016 och VIN fick jag i april 2016.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar