Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.
Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Tack!danni skrev:Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.
Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Min X saknade krok men jag fick den eftermonterad nyligen. Uppgiften saknas fortfarande i fordonsregistret, men eftersom modellen är typad så spelar det ingen roll, man behöver inte heller ombesiktiga bilen efter monteringen. Jag gissar att det kan bli lite strul vid vägkanten om man blir stoppad, men det skall alltså enligt Tesla och andra källor vara helt i sin ordning.Legato skrev:Tack!danni skrev:Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.
Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Låter väldigt konstigt. Jag har max släpvagnsvikt på vår fossilare, den är inte regbes med drag men modellen är typad för drag. Kan en typning ändras retroaktivt? Se till att få det på papper inför en eventuell kontroll.
Kontrollera med https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Kontrollera med https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Jag har också maxvikt i fordonsregistret, det har den haft hela tiden, men för bilar med drag monterat vid leverans ser det annorlunda ut, kommer inte ihåg exakt vad som skiljer, men det finns mer information än det jag ser: /fthKlintan skrev:Låter väldigt konstigt. Jag har max släpvagnsvikt på vår fossilare, den är inte regbes med drag men modellen är typad för drag. Kan en typning ändras retroaktivt? Se till att få det på papper inför en eventuell kontroll.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Det som jag har är "Max släpvagnsvikt", även på bilen som inte är besiktigad med drag (men modellen är typad).
"Släpets maximala totalvikt..." finns på alla bilar, även vår Leaf.
//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... 5c1db6.jpg
"Släpets maximala totalvikt..." finns på alla bilar, även vår Leaf.
//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... 5c1db6.jpg
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Beskedet jag fick från Tesla var:Klintan skrev:Det som jag har är "Max släpvagnsvikt", även på bilen som inte är besiktigad med drag (men modellen är typad).
"Släpets maximala totalvikt..." finns på alla bilar, även vår Leaf.
//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... 5c1db6.jpg
och det är alltså den ordinarie besiktningen som avses, det krävs ingen ombesiktning efter att draget monterats, så här står det på tTransportstyrelsen:Man behöver inte skicka in någonting eftersom att bilen är godkänd för att ha dragkrok. Efter att den besiktigats så kommer fordonsregistret att uppdateras.
/fthSka kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Då måste det vara något specialfall. När du besiktigar för första gången får du väl se om det uppdateras. Så här skriver i alla fall transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/
Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/
Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.
Elbilist sedan 2014
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.Legato skrev:Tack!danni skrev:Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.
Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Insett det nu också. Förstår dock inte hur min bil inte kan vara typad för det när det uppenbarligen levererades bilar med drag innan jag fick min.Svenssons skrev:Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.Legato skrev:Tack!danni skrev:Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.
Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Fick nu svar från Transportstyrelsen, angav ett regnr på en av de X som saknar Max släpvagnsvikt:fth skrev:Beskedet jag fick från Tesla var:Klintan skrev:Det som jag har är "Max släpvagnsvikt", även på bilen som inte är besiktigad med drag (men modellen är typad).
"Släpets maximala totalvikt..." finns på alla bilar, även vår Leaf.
//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... 5c1db6.jpgoch det är alltså den ordinarie besiktningen som avses, det krävs ingen ombesiktning efter att draget monterats, så här står det på tTransportstyrelsen:Man behöver inte skicka in någonting eftersom att bilen är godkänd för att ha dragkrok. Efter att den besiktigats så kommer fordonsregistret att uppdateras./fthSka kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.
Hej,
jag är intresserad av en bil XXXNNN där "Max släpvagnsvikt" saknas i registreringsbeviset, men modellen (Tesla Model X) ska vara typad för drag och enligt vissa ska det vara ok att eftermontera sådan. Är det tillåtet att montera dragkrok på denna bil och använda denna?
Hej!
Tack för ditt mejl.
Då fordonet XXXNNN saknar uppgift om maximal släpvagnsvikt så ska fordonet genomgå en registreringsbesiktning om dragkrok monteras.
Du kan kontakta ett besiktningsföretag som utför registreringsbesiktningar, och hör med dem vilka tekniska krav som ställs på monteringen av dragkrok för att de ska kunna godkänna den vid en registreringsbesiktning.
Med vänlig hälsning
[namn borttaget]
Handläggare
Fordonsinformation
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
Transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Spännande, det där motsäger ju direkt vad Tesla säger och det dom själva skriver på sin hemsida enligt mitt tidigare inlägg.Klintan skrev:Fick nu svar från Transportstyrelsen, angav ett regnr på en av de X som saknar Max släpvagnsvikt:
Jag tänker iaf inte ombesiktiga, både Tesla och Transportstyrelsen har ju intygat att det inte skall behövas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Tesla har intygat, men transportstyrelsen skriver ju i sista raden som du klippt bort "samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.".fth skrev:Spännande, det där motsäger ju direkt vad Tesla säger och det dom själva skriver på sin hemsida enligt mitt tidigare inlägg.Klintan skrev:Fick nu svar från Transportstyrelsen, angav ett regnr på en av de X som saknar Max släpvagnsvikt:
Jag tänker iaf inte ombesiktiga, både Tesla och Transportstyrelsen har ju intygat att det inte skall behövas.
/fth
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Vad menas med det, räcker det alltså inte med det som står enligt tidigare inlägg?Klintan skrev:Tesla har intygat, men transportstyrelsen skriver ju i sista raden som du klippt bort "samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Nej, som jag tidigare skrev måste Max släpvagnsvikt vara med:
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Ok, men det måste väl Tesla kunna ändra? Min bil var felregistrerad map antal passagerare, det kunde endast Tesla ändra enligt Transportstyrelsen.Klintan skrev:Nej, som jag tidigare skrev måste Max släpvagnsvikt vara med:
Det borde väl vara fallet även här, jag kontaktar Tesla och ber dom fixa det för min bil, och rapporterar resultatet här.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Av någon outgrundlig anledning skriver de alltid med körkortkraven om bilen skulle få dra något, även om bilen inte får dra något alls.fth skrev:Vad menas med det, räcker det alltså inte med det som står enligt tidigare inlägg?
/fth
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Ah, så det där betyder alltså egenligen ingenting? Märkligt...bylund skrev:Av någon outgrundlig anledning skriver de alltid med körkortkraven om bilen skulle få dra något, även om bilen inte får dra något alls.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Intressant! Jag har inte "Max släpvagnsvikt" på min sida hos transportstyrelsen, men allt annat inkl Maxvikt för släpkärra (och jag har Teslas dragkrok på min). Känns som ett fel någonstans...Klintan skrev:Nej, som jag tidigare skrev måste Max släpvagnsvikt vara med:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Alla X får numera dra 2250 kg om du har E-kort. De tidigaste hade en begränsning beroende på hjulstorlek. Jag tror det var 1600 kg men inte säker.Sofie skrev:Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?
Med vanligt B-kort får du dra 750 kg och med utökat 4250 - totalvikten på bilen (som kan variera).
Hoppas att du förstår... Javisst. Tack Baloo!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
lator skrev:Alla X får numera dra 2250 kg om du har E-kort. De tidigaste hade en begränsning beroende på hjulstorlek. Jag tror det var 1600 kg men inte säker.Sofie skrev:Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?
Med vanligt B-kort får du dra 750 kg och med utökat 4250 - totalvikten på bilen (som kan variera).
Hoppas att du förstår... Javisst. Tack Baloo!
Tack så mycket! Jag gissar då på att efter att ha läst denna tråden, att en släpkärra på 1170kg är lämplig. Men vad får bilen lasta?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt är i teorin vad du får lasta men då det sällan stämmer med tjänstevikt så är det korrekta svaret att du får lasta bilen tills den uppnår totalvikten.Sofie skrev:Men vad får bilen lasta?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Nästa fråga.
Vad är en realistisk förbrukning med en 2250kg kärra anpassad efter bilens höjd och bredd och körd i laglig hastighet?
Vad är en realistisk förbrukning med en 2250kg kärra anpassad efter bilens höjd och bredd och körd i laglig hastighet?
Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?
Beror otroligt mycket på hur den är utformad. En hyfsat strömlinjeformad borde du kunna klara 500wh/km med. Jag drog en öppen kärra med 1800kg sten, då var det mycket luftmotstånd och jag ramlade in på 660wh/kmSofie skrev:Nästa fråga.
Vad är en realistisk förbrukning med en 2250kg kärra anpassad efter bilens höjd och bredd och körd i laglig hastighet?
P85D svart/svart med gratis SuC