Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

NinjaNiklas

Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av NinjaNiklas »

Hallåj på er, detta rikttar sig mest för blivande eller nuvarande småbarnsföräldrar.
Jag har en 6sätare.

Jag ville mest bara meddela er som funderar på en X och behöver flera barnstolar. Det får plats två STORA bakåtvända stolar på andra raden från BeSafe, en bältes och en isofix har jag testat. Samt på tredje raden så är det en framåtvänd stol till en treåring och allihopa får plats.

Mellanraden är på ”default” platsen och inte framåt eller bakåtskjuten. Jag är 190cm och behöver inte justera försrstolen alls. I passagerarsätet kunde en gravid kvinna sitta också med gott om utrymme.

Stolarna är izi go, beesafe plus och en stol från mercedes(framåtvänd) inte en suck om modellnamnet på den...

Så ska ni handla stor bil och funtar på typ GL/X5 eller X så finns det galet med plats i X. X5an fick jag dra fram försrstolen lite och GL testade jag själv inte för jag tyckte den var för ful... :p

Så kudos till MX!
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av AKarlsson »

Jag har besafe isikid x3 isofix. Funkar ok. Men vi har även britax maxway, hade lätt köpt den istället idag. Besafe är rejäla men klumpiga. X är en perfekt faniljebil, har också 6 sits
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av kanylbullen »

Kan tillägga: Maxi Cosi Pebble babyskydd funkar i ISOFIX på både andra och tredje raden i 7-sits. Funkar att fästa med bältet i passagerarstol fram. Väldigt trist att det saknas ISOFIX där måste jag säga däremot.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av [JM] »

Hej Forumet :)
Vi funderar på att köpa en MX ,5- eller 7-sits, men behöver kunna montera bakåtvänd barnstol i mittenplatsen på rad 2.
De flesta barnstolar idag har ju en stolpe ner till golvet samt diverse remmar som skall spännas ner mot golvet. Helst frammåt neråt.
Någon som vet om det finns bra fästpunkter för dessa remmar eller om det ens är möjligt att fästa barnstol på bra sätt i mitten.
/Jonas
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Hej Forumet :)
Vi funderar på att köpa en MX ,5- eller 7-sits, men behöver kunna montera bakåtvänd barnstol i mittenplatsen på rad 2.
De flesta barnstolar idag har ju en stolpe ner till golvet samt diverse remmar som skall spännas ner mot golvet. Helst frammåt neråt.
Någon som vet om det finns bra fästpunkter för dessa remmar eller om det ens är möjligt att fästa barnstol på bra sätt i mitten.
/Jonas
Utan att ha testat så känner jag mig ändå rätt övertygad om att du kommer kunna fästa remmarna i "respektive" framstols fästöglor (möjligen att det kan vara bökigt om du eller passageraren vill sitta med stolen dragen riktigt långt fram). Jag gillar inte att öglorna "följer med" stolen i S & X, men det är väl iofs bättre än i trean där det inte finns några öglor alls (lite pill att få fast under skenorna).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av [JM] »

Hej Legato!
Tack för snabbt svar. Vart sitter öglorna i framstolarna?
Jag har en bekant med en MX som jag tittade på som hastigast men såg mest bara en massa plast under framstolarna.
Inget jag kände vara lämpligt att fästa i. Tittade iofs bara på framstolens infästning mot golvet från baksätet.
/Jonas
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Hej Legato!
Tack för snabbt svar. Vart sitter öglorna i framstolarna?
Jag har en bekant med en MX som jag tittade på som hastigast men såg mest bara en massa plast under framstolarna.
Inget jag kände vara lämpligt att fästa i. Tittade iofs bara på framstolens infästning mot golvet från baksätet.
/Jonas
Dra stolen längst fram och högst upp så kommer du se öglorna ganska tydligt. De är i metall och inget problem att trä remmen igenom. Synd dock som sagt att de flyttar sig med stolen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av [JM] »

Låter bra att det finns något iallafall. Får åka och kolla på det ikväll.
Det börjar närma sig dax att välja ny bil så man vill ju få koll på de små detaljerna.
Problemet med stolarna som flyttas är ju trist men gäller ju under en begränsad tid tills vi byter till framåtriktad stol nästa sommar.
Tack för input.
/Jonas
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Låter bra att det finns något iallafall. Får åka och kolla på det ikväll.
Det börjar närma sig dax att välja ny bil så man vill ju få koll på de små detaljerna.
Problemet med stolarna som flyttas är ju trist men gäller ju under en begränsad tid tills vi byter till framåtriktad stol nästa sommar.
Tack för input.
/Jonas
Det var så lite. Don´t get me wrong, det är bara en detalj... Bilen i sin helhet är helt magisk :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Ni som undrar om barnstolar och plats i MX

Inlägg av Grammi »

Jag har fäst remmarna i bak på sätet.
Se bilder.BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skriv svar