Räckvidd P90D

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av JGur »

Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.

Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
// Mikael
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av Legato »

JGur skrev:
Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.

Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
Nja... När man kör långt så laddar man ju med fördel åtminstone innan avfärd till (nära) 100%. Vid ett långt suc-stopp för tex lunch samma sak. För att få maximal laddhastighet så försöker jag alltid komma fram med ca 5% också, kollar man bara rätt graf så får man väldigt tillförlitlig räckviddsinfo ("trip" som få Teslaägare verkar ha upptäckt :D).

Jag är glad att jag började med en X60. I den hade man inte lyxen att inte behöva lära sig optimera laddstoppen ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av 12man »

Op verkar helt ointresserad av svaren ivf
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av JGur »

Legato skrev:
JGur skrev:
Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.

Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
Nja... När man kör långt så laddar man ju med fördel åtminstone innan avfärd till (nära) 100%. Vid ett långt suc-stopp för tex lunch samma sak. För att få maximal laddhastighet så försöker jag alltid komma fram med ca 5% också, kollar man bara rätt graf så får man väldigt tillförlitlig räckviddsinfo ("trip" som få Teslaägare verkar ha upptäckt :D).

Jag är glad att jag började med en X60. I den hade man inte lyxen att inte behöva lära sig optimera laddstoppen ;)
Såhär ser det typiskt ut i min X. Laddningen står som vanligt till 80%. Från 80% till 40% har jag denna gång kört 11.4 mil. Och just såhär brukar det se ut.
BD5E8F71-04C9-4832-A7F2-5F1DC41EDD09.jpeg
// Mikael
Verdi

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av Verdi »

JGur skrev:
Legato skrev:
JGur skrev:
Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.

Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
Nja... När man kör långt så laddar man ju med fördel åtminstone innan avfärd till (nära) 100%. Vid ett långt suc-stopp för tex lunch samma sak. För att få maximal laddhastighet så försöker jag alltid komma fram med ca 5% också, kollar man bara rätt graf så får man väldigt tillförlitlig räckviddsinfo ("trip" som få Teslaägare verkar ha upptäckt :D).

Jag är glad att jag började med en X60. I den hade man inte lyxen att inte behöva lära sig optimera laddstoppen ;)
Såhär ser det typiskt ut i min X. Laddningen står som vanligt till 80%. Från 80% till 40% har jag denna gång kört 11.4 mil. Och just såhär brukar det se ut.

Du har ju inte kört de där 11,4 milen i ett sträck, eller hur? Hur många uppvärmningar av batteri och kupé finns där? Hur lång tid. Min läcker 1km/h när den står stilla (har TeslaFi igång).
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av JGur »

Verdi skrev:
Du har ju inte kört de där 11,4 milen i ett sträck, eller hur? Hur många uppvärmningar av batteri och kupé finns där? Hur lång tid. Min läcker 1km/h när den står stilla (har TeslaFi igång).
Nä, inte i ett sträck. Detta är över två dagar (laddade inte på natten, lämnade bilen på uppfarten). Ett antal mindre turer i vår-vädret i Skåne. Min poäng är att just såhär kör man elbil till vardags utan extra planering. Då blir det inte många mil i praktiken.
// Mikael
Verdi

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av Verdi »

JGur skrev:
Verdi skrev:
Du har ju inte kört de där 11,4 milen i ett sträck, eller hur? Hur många uppvärmningar av batteri och kupé finns där? Hur lång tid. Min läcker 1km/h när den står stilla (har TeslaFi igång).
Nä, inte i ett sträck. Detta är över två dagar (laddade inte på natten, lämnade bilen på uppfarten). Ett antal mindre turer i vår-vädret i Skåne. Min poäng är att just såhär kör man elbil till vardags utan extra planering. Då blir det inte många mil i praktiken.
Bor man så att man inte kan ladda hemma så är det ett problem. Kan man ladda hemma så är det bara kostnaden, vilken ändå är överkomlig. Är ju inte sådär jämnt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Bor man så att man inte kan ladda hemma så är det ett problem. Kan man ladda hemma så är det bara kostnaden, vilken ändå är överkomlig. Är ju inte sådär jämnt.
Laddar man dessutom "hela tiden" med en effekt som gör att man är lagom laddad tills man skall åka iväg, så förlorar man ju inte så mycket ens när det är kallt. Det är ju främst när man låter batteriet kallna rejält mellan körningarna som man får stora förluster och minskad effektivitet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
NinjaNiklas

Re: Räckvidd P90D

Inlägg av NinjaNiklas »

Testa range mode :)
Skriv svar