Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.
Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
Räckvidd P90D
Moderator: Redaktion
Re: Räckvidd P90D
Nja... När man kör långt så laddar man ju med fördel åtminstone innan avfärd till (nära) 100%. Vid ett långt suc-stopp för tex lunch samma sak. För att få maximal laddhastighet så försöker jag alltid komma fram med ca 5% också, kollar man bara rätt graf så får man väldigt tillförlitlig räckviddsinfo ("trip" som få Teslaägare verkar ha upptäckt ).JGur skrev:Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.
Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
Jag är glad att jag började med en X60. I den hade man inte lyxen att inte behöva lära sig optimera laddstoppen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Räckvidd P90D
Såhär ser det typiskt ut i min X. Laddningen står som vanligt till 80%. Från 80% till 40% har jag denna gång kört 11.4 mil. Och just såhär brukar det se ut.Legato skrev:Nja... När man kör långt så laddar man ju med fördel åtminstone innan avfärd till (nära) 100%. Vid ett långt suc-stopp för tex lunch samma sak. För att få maximal laddhastighet så försöker jag alltid komma fram med ca 5% också, kollar man bara rätt graf så får man väldigt tillförlitlig räckviddsinfo ("trip" som få Teslaägare verkar ha upptäckt ).JGur skrev:Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.
Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
Jag är glad att jag började med en X60. I den hade man inte lyxen att inte behöva lära sig optimera laddstoppen
// Mikael
Re: Räckvidd P90D
JGur skrev:Såhär ser det typiskt ut i min X. Laddningen står som vanligt till 80%. Från 80% till 40% har jag denna gång kört 11.4 mil. Och just såhär brukar det se ut.Legato skrev:Nja... När man kör långt så laddar man ju med fördel åtminstone innan avfärd till (nära) 100%. Vid ett långt suc-stopp för tex lunch samma sak. För att få maximal laddhastighet så försöker jag alltid komma fram med ca 5% också, kollar man bara rätt graf så får man väldigt tillförlitlig räckviddsinfo ("trip" som få Teslaägare verkar ha upptäckt ).JGur skrev:Det är sjukt trist att marknadsföringen är så långt från verkligheten. Till det ska läggas att uppgiven räckvidd är 100% till 0%, något som sällan är praktiskt möjligt.
Ca hälften av uppgiven räckvidd är mer realistiskt. Mer än så kräver något av planering, gynnsamma förhållanden, lugn körning eller extra laddning. Då räknar jag med att man normalt har bilen ställd på 80%.
Jag är glad att jag började med en X60. I den hade man inte lyxen att inte behöva lära sig optimera laddstoppen
Du har ju inte kört de där 11,4 milen i ett sträck, eller hur? Hur många uppvärmningar av batteri och kupé finns där? Hur lång tid. Min läcker 1km/h när den står stilla (har TeslaFi igång).
Re: Räckvidd P90D
Nä, inte i ett sträck. Detta är över två dagar (laddade inte på natten, lämnade bilen på uppfarten). Ett antal mindre turer i vår-vädret i Skåne. Min poäng är att just såhär kör man elbil till vardags utan extra planering. Då blir det inte många mil i praktiken.Verdi skrev:Du har ju inte kört de där 11,4 milen i ett sträck, eller hur? Hur många uppvärmningar av batteri och kupé finns där? Hur lång tid. Min läcker 1km/h när den står stilla (har TeslaFi igång).
// Mikael
Re: Räckvidd P90D
Bor man så att man inte kan ladda hemma så är det ett problem. Kan man ladda hemma så är det bara kostnaden, vilken ändå är överkomlig. Är ju inte sådär jämnt.JGur skrev:Nä, inte i ett sträck. Detta är över två dagar (laddade inte på natten, lämnade bilen på uppfarten). Ett antal mindre turer i vår-vädret i Skåne. Min poäng är att just såhär kör man elbil till vardags utan extra planering. Då blir det inte många mil i praktiken.Verdi skrev:Du har ju inte kört de där 11,4 milen i ett sträck, eller hur? Hur många uppvärmningar av batteri och kupé finns där? Hur lång tid. Min läcker 1km/h när den står stilla (har TeslaFi igång).
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Räckvidd P90D
Laddar man dessutom "hela tiden" med en effekt som gör att man är lagom laddad tills man skall åka iväg, så förlorar man ju inte så mycket ens när det är kallt. Det är ju främst när man låter batteriet kallna rejält mellan körningarna som man får stora förluster och minskad effektivitet.Verdi skrev:Bor man så att man inte kan ladda hemma så är det ett problem. Kan man ladda hemma så är det bara kostnaden, vilken ändå är överkomlig. Är ju inte sådär jämnt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options