Räckvidd P90D
Moderator: Redaktion
Räckvidd P90D
Hej alla Teslaentusiaster!
Jag har en Model X P90D som jag är i stort sett väldigt nöjd med. Det som bekymrar mig är detta med räckvidden som gör mig både lite konfunderad och besviken. När jag köpte bilen pratade försäljaren om 47-48 mil på en laddning om ” alla förutsättningar var bra” typ. Sanningen är att när jag laddat bilen fullt står det 362 km på displayen, aldrig den ”dröm räckvidd” som Tesla uppger.
Igår körde jag Sundsvall-Vemdalen och startade med 332 km och det är en sträcka på 226 km. Kommer fran och har 24 km kvar...
Körde ca 70-90 i genomsnitt (blixthalka) 1 plusgrad ute.
Det kan ju inte vara rimligt att man kommer mindre än hälften av uppgiven räckvidd?
Vad tycker ni jag ska göra?
Jag har en Model X P90D som jag är i stort sett väldigt nöjd med. Det som bekymrar mig är detta med räckvidden som gör mig både lite konfunderad och besviken. När jag köpte bilen pratade försäljaren om 47-48 mil på en laddning om ” alla förutsättningar var bra” typ. Sanningen är att när jag laddat bilen fullt står det 362 km på displayen, aldrig den ”dröm räckvidd” som Tesla uppger.
Igår körde jag Sundsvall-Vemdalen och startade med 332 km och det är en sträcka på 226 km. Kommer fran och har 24 km kvar...
Körde ca 70-90 i genomsnitt (blixthalka) 1 plusgrad ute.
Det kan ju inte vara rimligt att man kommer mindre än hälften av uppgiven räckvidd?
Vad tycker ni jag ska göra?
Re: Räckvidd P90D
Det låter helt normalt faktiskt. Min X90D hade runt 25 riktiga mil på vintern. Väglaget påverkar extremt mycket, liksom farten.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Räckvidd P90D
Hej
Helt normalt.
Vår motsvarande sträcka Umeå-Storuman ca 24 mil klarar vi nätt och jämt på vintern då ingår även högre höjd.
Snöbelagda eller våta vägbanor, + 10%. Snömodd + ännu mer.
De första ca fem milen drar även extra för att få upp tempen i batteri och bil.
Tumreger. 20 mil på vintern och 30 på sommaren på landsväg.
Farten påverkar, Gävle-Sundsvall, 21 mil klarar vi knappt på vintern med typ + 10 km/h i fart.
Vår A betterroutplanner inställningar är 250 Wh/km vid 110 km/h på sommaren och 280 Wh/km på vintern. Tillkommer tillägg för väglag, temperatur och motvind.
Helt normalt.
Vår motsvarande sträcka Umeå-Storuman ca 24 mil klarar vi nätt och jämt på vintern då ingår även högre höjd.
Snöbelagda eller våta vägbanor, + 10%. Snömodd + ännu mer.
De första ca fem milen drar även extra för att få upp tempen i batteri och bil.
Tumreger. 20 mil på vintern och 30 på sommaren på landsväg.
Farten påverkar, Gävle-Sundsvall, 21 mil klarar vi knappt på vintern med typ + 10 km/h i fart.
Vår A betterroutplanner inställningar är 250 Wh/km vid 110 km/h på sommaren och 280 Wh/km på vintern. Tillkommer tillägg för väglag, temperatur och motvind.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Räckvidd P90D
Ja räckvidden är inte den bästa på Model X P90D, särskilt inte om man har 22"-fälgar. 30-35 mil går att klämma ut men då får man kämpa en del och det är inte i några 120km/h...
Har man 20"-fälgar så kanske man kommer 10% längre.
Har man 20"-fälgar så kanske man kommer 10% längre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Räckvidd P90D
Låter rimligt. Sundsvall - Vemdalen ger också en ganska ordentlig höjdskillnad som ökar förbrukningen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Räckvidd P90D
Samma räckvidd på min X P90D, 90% SOC ligger vanligtvis på 326-330 km. Verklig räckvidd ca 25 mil på 90%.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Räckvidd P90D
Vilka däck har du?
Jag har 20 tum på sommardäcken och 19 på vinterdäcken.
25 mil går på vintern och drygt 30 på sommaren.
B.
Jag har 20 tum på sommardäcken och 19 på vinterdäcken.
25 mil går på vintern och drygt 30 på sommaren.
B.
Re: Räckvidd P90D
Det som står på din display är antagligen "typical" vilket är lite närmare verkligheten (uppnåbart sommartid) än NEDC som är det Teslasäljaren antagligen uppgav. Du kan själv ändra under inställningar vilket av måtten som ska visas i din display.
Vintertid så är det bra att tänka på att förvärma bilen ordentligt inför en långresa. Vill man ha riktigt bra räckvidd på vintern är det 19" som gäller.
Värt att veta är också att det är större skillnad än det "ser ut" mellan 90 och 100-modellerna. 100an har nästan 20% bättre räckvidd.
Vintertid så är det bra att tänka på att förvärma bilen ordentligt inför en långresa. Vill man ha riktigt bra räckvidd på vintern är det 19" som gäller.
Värt att veta är också att det är större skillnad än det "ser ut" mellan 90 och 100-modellerna. 100an har nästan 20% bättre räckvidd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Räckvidd P90D
Då kör du hårt... Jag klarade samma sträckor med min X75D med samma hjul.6884 skrev:Vilka däck har du?
Jag har 20 tum på sommardäcken och 19 på vinterdäcken.
25 mil går på vintern och drygt 30 på sommaren.
B.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Räckvidd P90D
Även om det är "normalt", så är det en viktig poäng som trådskaparen gör - nämligen den alltför stora skillnaden mellan uppgiven räckvidd och verklig räckvidd. Trådskaparen har ändå kört relativt långsamt och försiktigt, det har varit kallt men inte jättekallt, och han får ändå bara hälften av den räckvidd som angetts när han köpte bilen.
En skillnad på halva räckvidden/dubbla förbrukningen utan att förhållandena på något sätt är extrema tycker jag också låter riktigt illa. Vem hade accepterat att en fossilbil drog dubbla angivna förbrukningen under dessa förhållanden? Jag håller med trådskaparen om att det inte är ok. Hur mycket vi än gillar elbilar så är falsk marknadsföring ändå falsk marknadsföring.
Som tur är går trenden mot mer realistisk uppgiven räckvidd eftersom NEDC numera är historia. WLTP är lite bättre men EPA verkar ändå mest realistisk.
En skillnad på halva räckvidden/dubbla förbrukningen utan att förhållandena på något sätt är extrema tycker jag också låter riktigt illa. Vem hade accepterat att en fossilbil drog dubbla angivna förbrukningen under dessa förhållanden? Jag håller med trådskaparen om att det inte är ok. Hur mycket vi än gillar elbilar så är falsk marknadsföring ändå falsk marknadsföring.
Som tur är går trenden mot mer realistisk uppgiven räckvidd eftersom NEDC numera är historia. WLTP är lite bättre men EPA verkar ändå mest realistisk.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd P90D
Speciellt eftersom bilens egen angivna räckvidd är ganska nära ”sanningen”. Åratal av fleet-learning och förbrukningsstatistik är ju också tillgänglig. Detta borde säljarna vara mycket tydliga med!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd P90D
Min Toyota hade angiven förbrukning 0.43. Jag snittade 0.68 utan att köra på. Inte sällan var det över litern på motorvägen...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Räckvidd P90D
Vem var ”försäljaren”?
Någon från Tesla eller nån annan?
Någon från Tesla eller nån annan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Räckvidd P90D
Performancemotorn i P90D är mindre effektiv än den i Model X 75D. Skulle gissa att en Model X P90D på 22" har ungefär samma räckvidd om inte kortare som en Model X 75D på 20"... Sedan är naturligtvis körstilen en stor faktor.Legato skrev:Då kör du hårt... Jag klarade samma sträckor med min X75D med samma hjul.6884 skrev:Vilka däck har du?
Jag har 20 tum på sommardäcken och 19 på vinterdäcken.
25 mil går på vintern och drygt 30 på sommaren.
B.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Räckvidd P90D
Jag antog att han hade en vanlig 90a med tanke på dåckval. Har aldrig sett en XP med 19", men har han det så förklarar det en del av skillnaden absolut.Svenssons skrev:Performancemotorn i P90D är mindre effektiv än den i Model X 75D. Skulle gissa att en Model X P90D på 22" har ungefär samma räckvidd om inte kortare som en Model X 75D på 20"... Sedan är naturligtvis körstilen en stor faktor.Legato skrev:Då kör du hårt... Jag klarade samma sträckor med min X75D med samma hjul.6884 skrev:Vilka däck har du?
Jag har 20 tum på sommardäcken och 19 på vinterdäcken.
25 mil går på vintern och drygt 30 på sommaren.
B.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Räckvidd P90D
Kan ju vara lite skillnad mellan Stockholm och Storuman också... Sen väger väl röjsågarna lite också...Legato skrev:Jag antog att han hade en vanlig 90a med tanke på dåckval. Har aldrig sett en XP med 19", men har han det så förklarar det en del av skillnaden absolut.Svenssons skrev:Performancemotorn i P90D är mindre effektiv än den i Model X 75D. Skulle gissa att en Model X P90D på 22" har ungefär samma räckvidd om inte kortare som en Model X 75D på 20"... Sedan är naturligtvis körstilen en stor faktor.Legato skrev:Då kör du hårt... Jag klarade samma sträckor med min X75D med samma hjul.6884 skrev:Vilka däck har du?
Jag har 20 tum på sommardäcken och 19 på vinterdäcken.
25 mil går på vintern och drygt 30 på sommaren.
B.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Räckvidd P90D
Hade en Bmw 316D som skulle dra 0.37 landsväg. Tror du jag någonsin låg under 0.6 sommartid i 100-110km/h?juristen skrev:Även om det är "normalt", så är det en viktig poäng som trådskaparen gör - nämligen den alltför stora skillnaden mellan uppgiven räckvidd och verklig räckvidd. Trådskaparen har ändå kört relativt långsamt och försiktigt, det har varit kallt men inte jättekallt, och han får ändå bara hälften av den räckvidd som angetts när han köpte bilen.
En skillnad på halva räckvidden/dubbla förbrukningen utan att förhållandena på något sätt är extrema tycker jag också låter riktigt illa. Vem hade accepterat att en fossilbil drog dubbla angivna förbrukningen under dessa förhållanden? Jag håller med trådskaparen om att det inte är ok. Hur mycket vi än gillar elbilar så är falsk marknadsföring ändå falsk marknadsföring.
Som tur är går trenden mot mer realistisk uppgiven räckvidd eftersom NEDC numera är historia. WLTP är lite bättre men EPA verkar ändå mest realistisk.
62% mer än angivet tycker jag är rätt illa, eller är det OK enligt dig?
Re: Räckvidd P90D
Vänligen undersök angiven förbrukning på valfri elhybrid och jämför med verkligheten, en Volvo XC90 T8 drar 1,5 liter bensin per mil när den inte går på el... Verkligen en supermiljöbil..?juristen skrev:Även om det är "normalt", så är det en viktig poäng som trådskaparen gör - nämligen den alltför stora skillnaden mellan uppgiven räckvidd och verklig räckvidd. Trådskaparen har ändå kört relativt långsamt och försiktigt, det har varit kallt men inte jättekallt, och han får ändå bara hälften av den räckvidd som angetts när han köpte bilen.
En skillnad på halva räckvidden/dubbla förbrukningen utan att förhållandena på något sätt är extrema tycker jag också låter riktigt illa. Vem hade accepterat att en fossilbil drog dubbla angivna förbrukningen under dessa förhållanden? Jag håller med trådskaparen om att det inte är ok. Hur mycket vi än gillar elbilar så är falsk marknadsföring ändå falsk marknadsföring.
Som tur är går trenden mot mer realistisk uppgiven räckvidd eftersom NEDC numera är historia. WLTP är lite bättre men EPA verkar ändå mest realistisk.
Att bilen går kortare än en säljare anger är med andra ord inte speciellt ovanligt men jag håller med om att verkligheten är långt ifrån vad som anges. Bara att gilla läget, så länge man kan ladda hemma eller på Supercharger är det ju lite skit samma.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Räckvidd P90D
Nej. Orealistiska förbrukningsuppgifter är lika illa oavsett drivmedel menar jag.MDurante skrev:Hade en Bmw 316D som skulle dra 0.37 landsväg. Tror du jag någonsin låg under 0.6 sommartid i 100-110km/h?
62% mer än angivet tycker jag är rätt illa, eller är det OK enligt dig?
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Räckvidd P90D
Det som jag tycker är ovanligt är om Tesla säljare hänvisade NDEC
Bilen är inställd på Typical och det brukar DS gå genom och tycka att man ska ha de inställningen då NDEC är helt fel
Bilen är inställd på Typical och det brukar DS gå genom och tycka att man ska ha de inställningen då NDEC är helt fel
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Räckvidd P90D
juristen skrev:Nej. Orealistiska förbrukningsuppgifter är lika oavsett drivmedel menar jag.MDurante skrev:Hade en Bmw 316D som skulle dra 0.37 landsväg. Tror du jag någonsin låg under 0.6 sommartid i 100-110km/h?
62% mer än angivet tycker jag är rätt illa, eller är det OK enligt dig?
Enda anledningen till att jag frågar var för att du påstod ingen accepterar att en fossilbil drar dubbelt så mycket som angivet vid försäljning. Det gör typ ala bilar oavsett märke. Fantasisiffror är inget nytt.
Men jag förstår trådstartarens frustration 25mil vintertid mot vad säljaren ljugit ihop till 48mil är katastrof.
Min P85+ var marknadsförd med 502km NEDC, jag kommer sällan mer än 30mil vintertid eller 38mil sommartid.
Re: Räckvidd P90D
Håller med om att säljaren förtjänar kritik men tycker samtidigt inte det är rimligt att jämföra det hen sagt ska gälla under "bra omständigheter" med det som upplevts vintertid. Tycker man har ett visst ansvar att läsa på det grundläggande innan köp som tex att räckvidden drabbas relativt hårt av kyla och snöslask.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Räckvidd P90D
Det svåra med elbilar är att det inte finns något enkelt svar på räckvidd. Snö, slask, regn, motvind, kallt batteri, körstil, storlek på hjulen, lufttryck, inställning på luftfjädringen är parametrar som ändrar räckvidden minimalt till markant.Legato skrev:Håller med om att säljaren förtjänar kritik men tycker samtidigt inte det är rimligt att jämföra det hen sagt ska gälla under "bra omständigheter" med det som upplevts vintertid. Tycker man har ett visst ansvar att läsa på det grundläggande innan köp som tex att räckvidden drabbas relativt hårt av kyla och snöslask.
När folk frågar hur långt jag kan köra min bil brukar jag svara att det är individuellt men för mig cirka 25-30mil vintertid, 30-40mil sommartid. Men jag kör också med 21" bägge säsonger och leaf fiser inte i 90km/h bakom långtradare heller.
Självklart köper man inte en bil för 600k-1000k utan att göra research. Jag satt och läste på forum, googlade och kollade youtube klipp 2013-2014 innan jag bestämde mig för min första elbil. Oftast räcker det med att läsa ett test från en biltidning för att få uppfattning om att räckvidden angiven av producenten enligt NEDC är orimlig.
Re: Räckvidd P90D
En ny X kostar ju närmare 1,5mkr...
Att det går sämre med batterier under kyla lärde man sig väl på dagis? Jag håller med föregående skrivare att man bör ju kolla lite innan man köper en bil som kostar samma som ett boende, såvida man inte slumpartat på måfå köper sådana oxo men då har man väl inget problem med att bara köpa en annan leksak istället.
Jag hade personligen inte litat på någon som sa ngt till mig som tjänar pengar på om jag litar på det. Såvida jag inte sedan tidigare har god bekantskap med personen.
48mil med en 90d kanske man kan uppnå till om man fiser i 80kmh och har medvind med en orkan... det e ju bara korkat att ens säga så av säljaren. Där har du reklamationsrätt deluxe om du köpte den privat.
Oavsett, el är el, soppa är soppa. Alla biltillverkare drar med lögner hela tiden så d e ju inget nytt. Så för att försvara tesla lite så säljer de ju fler bilar om de kan marknadsföra dem såsom andra tillverkare gör, d e ju inget fel på det. För vem hade köpt en bil om tillverkaren sa ”du kommer 50mil om du kör som en 90åring men kanske 25 om du kör som en svensson!”. Likadant om t ex bmw sa att deras bilar drar 1l/m och audi och volvo säger 0.5l/m för samma typ så köper man väl inte bmw om man är intresserad av det ekonomiska? Problemet är lagstiftningen och folks godtroghet.
En viss herr bacon för några år sedan sa kunskap är makt om jag inte tar helt fel.
Jag har själv en mx100d och den ska bevisligen klara 500km(e väl mer) som ngn dåre bakom en miniräknare ngn gng räknade ut. Jag kommer ALDRIG klara det kan jag säga, men jag visste om det innan och jag är inställd på att jag troligen aldrig kommer över 40 oavsett omständigheter... ska jag vara ärlig så räknar jag aldrig med att komma över 30 och siktar på suc innan jag kommer över den distansen.
Ha denna ”enkla” uträkning så kommer du nära sanningen. Biltillverkaren - 15% = va bilen säger. Ta det minus 20% så får du sommartid och ta det minus 30/35% så har du normal(0-(-)10C) vintertid.
Dvs 500-75=425 va bilen säger
425-82=340 sommartid
425-149=276 vintertid (gör det minus ytterligare 20% (220) om du kör i -20 eller mer och kör ... normalt.
Kör du med släp... räkna med att ladda på varenda suc du ser.
Att det går sämre med batterier under kyla lärde man sig väl på dagis? Jag håller med föregående skrivare att man bör ju kolla lite innan man köper en bil som kostar samma som ett boende, såvida man inte slumpartat på måfå köper sådana oxo men då har man väl inget problem med att bara köpa en annan leksak istället.
Jag hade personligen inte litat på någon som sa ngt till mig som tjänar pengar på om jag litar på det. Såvida jag inte sedan tidigare har god bekantskap med personen.
48mil med en 90d kanske man kan uppnå till om man fiser i 80kmh och har medvind med en orkan... det e ju bara korkat att ens säga så av säljaren. Där har du reklamationsrätt deluxe om du köpte den privat.
Oavsett, el är el, soppa är soppa. Alla biltillverkare drar med lögner hela tiden så d e ju inget nytt. Så för att försvara tesla lite så säljer de ju fler bilar om de kan marknadsföra dem såsom andra tillverkare gör, d e ju inget fel på det. För vem hade köpt en bil om tillverkaren sa ”du kommer 50mil om du kör som en 90åring men kanske 25 om du kör som en svensson!”. Likadant om t ex bmw sa att deras bilar drar 1l/m och audi och volvo säger 0.5l/m för samma typ så köper man väl inte bmw om man är intresserad av det ekonomiska? Problemet är lagstiftningen och folks godtroghet.
En viss herr bacon för några år sedan sa kunskap är makt om jag inte tar helt fel.
Jag har själv en mx100d och den ska bevisligen klara 500km(e väl mer) som ngn dåre bakom en miniräknare ngn gng räknade ut. Jag kommer ALDRIG klara det kan jag säga, men jag visste om det innan och jag är inställd på att jag troligen aldrig kommer över 40 oavsett omständigheter... ska jag vara ärlig så räknar jag aldrig med att komma över 30 och siktar på suc innan jag kommer över den distansen.
Ha denna ”enkla” uträkning så kommer du nära sanningen. Biltillverkaren - 15% = va bilen säger. Ta det minus 20% så får du sommartid och ta det minus 30/35% så har du normal(0-(-)10C) vintertid.
Dvs 500-75=425 va bilen säger
425-82=340 sommartid
425-149=276 vintertid (gör det minus ytterligare 20% (220) om du kör i -20 eller mer och kör ... normalt.
Kör du med släp... räkna med att ladda på varenda suc du ser.