Köp av Model X privat

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av HappyX »

Vad har du valt för säte-config? Jag tog 6 säten.

Vi har två små barn och leker lite med hur de ska sitta. En av baksäten ner ger mycket plats - åkte på en skidresa första vecka vi fick bilen, två barn, hund, frun och jag. Skidor till frun och allt annat. Plats kvar faktiskt. Det enda var hur msn säkrar grejerna - man vill inte att skidorna blir som en spear i en krasch. Jag löste det igenom att fästa med hjälp av ”öronen” och lite straps.

Jag tycker att 6 säten är mer flexibel fast med lite mer jobb. Men också mer lyxigt dagligt körning :).

Själv köpte jag en lagerbil som kom från Nederländerna. Lite synd att jag sa att jsg ville ha ”alla ap optioner”, men fick EAP... och märkte inte av det/förstog inte riktigt skillnaden med FSD. Nu står det på mitt konto att jag kan betala 55tkr för att få det :/.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Jag har en 7-seater. Anledning är faktiskt att last kan ligga utan att flyga fram. Vid långresa kan vi fälla högra sätet och ha skidorna liggande där.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Jag gick all-in och beställde FSD. Inte för att jag behöver Summon men för att jag ser fram emot körning med hjälp av navigeringen (när det kommer till Sverige).

Dessutom är det lätt att motivera 55k med frun när man köper hela bilen, men det skulle vara mycket svårare att säga senare när man sitter där och vill ha det att det är värt samma (eller mer) just då. Psykologi kallas det tror jag. Marginalnytta/kostnad.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av far1far2 »

Hertsh skrev:
Jag gick all-in och beställde FSD. Inte för att jag behöver Summon men för att jag ser fram emot körning med hjälp av navigeringen (när det kommer till Sverige).

Dessutom är det lätt att motivera 55k med frun när man köper hela bilen, men det skulle vara mycket svårare att säga senare när man sitter där och vill ha det att det är värt samma (eller mer) just då. Psykologi kallas det tror jag. Marginalnytta/kostnad.
Sådär resonerar vi nog allihop mer eller mindre. MER! Tror FSD och AP-nav kommer att dröja många år- men hoppas förstås på motsatsen! :D :shock: :lol:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Hertsh skrev:
Har nu slagit till på en Model X. Spännande med första Teslan i familjen. Förstår att bilen troligen är inne i ett skifte rent tekniskt. Synd att kanske missa om de lägger in motorn från TM3 i TMX precis efter att jag får min men samtidigt tycker jag att bilen är värd pengarna som den är nu så jag är nöjd och glad i alla fall (såg artikel på Electrek om detta). Däremot är jag glad att jag får bilen med nuvarande inredning som jag gillar väldigt mycket och som jag framförallt tycker är mycket bättre än i TM3. Såg någonstans att det ryktas om att inredning i TMS/X kan komma att uppdateras till att vara mer lik 3an.

Bilen har nyss bekräftats och skall in i produktion. Jag har fått mitt VIN-nummer. Hoppas på leverans i slutet av maj som min säljare sa när vi la beställningen.

Lite spännande att försöka uttyda spec'en på bilen. Har lärt mig att APH4 betyder nya hårdvaran för FSD och det ser jag i spec'en. Finns det någonstans man kan lära sig att uttyda alla delar i spec'en? Min spec är så här:

Model X
AD15
AF0
AH00
APBS
APF2
APH4
AU01
BCMB
BP00
BR00
BS00
BTX6
CC04
CDM0
CF00
CH09
COSE
CW02
DRLH
DSHG
DU00
DV4W
FG02
FMP6
FR01
GLTL
HP00
IDOK
INLFC
IX00
LLP2
LP01
LT5C
MDLX
ME02
MI03
OSSB
PF00
PI01
PK00
PPSB
QLFC
RCX0
REEU
RFPX
S02C
SC04
SP01
SR06
ST01
SU01
TIM7
TM00
TR01
TRA1
TW01
UM01
UTZW
WT20
WTW6
WXNN
WXNS
WXP2
WXW7
X001
X003
X007
X011
X014
X021
X025
X026
X028
X032
X037
X039
X042
X043
YFCC
Nu har bilen gått i produktion och tre av mina spec-koder har ändrats. Någon som kan uttyda dem?

AF02 (var AF0 tidigare)
DU02 (DU00)
SU03 (var SU01)
X031 (XO32)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Hertsh skrev:
Nu har bilen gått i produktion och tre av mina spec-koder har ändrats. Någon som kan uttyda dem?

AF02 (var AF0 tidigare)
DU02 (DU00)
SU03 (var SU01)
X031 (XO32)
Har själv hittat referens till AF02 som HEPA filter, vilket jag borde haft redan från början.

DU02 verkar vara en okänd drive unit kod. Spännande! DU00 är IR och DU01 är infineon. Jag vet inte vad det är.

SU03 verkar vara en - åtminstone för mig - okänd kod kring fjädringen. SU01 är smart air suspension.

X031 har jag nog haft från början. X032 verkar inte finnas som kod så jag har nog sett fel. Det är Keyless Entry.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Irrelinn
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2019 18:03
Ort: Östersund

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Irrelinn »

Har också beställt en MX med FSD och fått ett VIN.
Det jag hade önskat vore CCS-laddning.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Ja det hade varit grymt bra. Hoppas på den där CCS-adaptern som det pratas om.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Nu är min bil färdigmonterad och transporteras till hamnen i USA. Leverans i Juni känns inte hopplöst.

Beställd 28/3
Bekräftad 4/4
Produktionsstart 23/4
Färdig produktion i Fremont 1/5
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Irrelinn
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2019 18:03
Ort: Östersund

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Irrelinn »

Idag lämnade min MX LR fabriken och är på väg till hamn i USA.
Har koderna DU02, SU03 och CH09 i specen.

Någon som vet vad det är för skillnad på DU02 och DU03?

Kan man räkna 2 månader tills den är i Sverige?
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av RoadFury »

igu skrev:
Hertsh skrev:
Hej. Jag har äntligen övertygat familjen (och mig själv) om att slå till på en Model X. Jag kommer köpa den privat, men finansiera den via Tesla för att få garanterat restvärde. Har någon lyckats förhandla med Tesla om restvärdet eller är det fast? Just nu säger de 51% efter 36 mån vid 2000 mil per år (X 100D).

Ni som är mer erfarna gällande Model X och Tesla mer generellt, vad tror ni om andrahandsvärdet på Long Range respektive Performance (utan L)? Jag vet att jag skulle uppskatta de ventilerade sätena men i övrigt känner jag inget behov av P. Den är mycket dyrare och generellt sett betyder högre pris mer värdefall, men är det kanske så att P håller värdet bättre än LR? Erfarenheter från er andra?
Som OfarligTesla skrev så är restvärdet svårt att sia om, vilket också antagligen är anledningen till ditt intresse för restvärdesgarantin. Gällande garantin så finns det noll förhandlingsutrymme där. Den är vad det är. Take it or leave it, typ.
Det stämmer inte att det finns noll förhandlingsutrymme, du kan välja mellan 50-52% restvärde och det väljer du själv. Eller vår säljare lät oss välja fritt inom det lilla intervallet.

Men sedan att kalla det prutmån, värdet blir ju vad värdet är vid försäljning så oavsett restvärde så påverkar det ju inte priset på bilen utan bara den del du skall avbetala på närmsta 36 månaderna så ja det påverkar månadskostnaden kortsiktigt men långsiktigt kommer det ju justeras i slutändan ändå.
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av riba »

Irrelinn skrev:
Idag lämnade min MX LR fabriken och är på väg till hamn i USA.
Har koderna DU02, SU03 och CH09 i specen.

Någon som vet vad det är för skillnad på DU02 och DU03?

Kan man räkna 2 månader tills den är i Sverige?
Min X performance är i produktion nu, de säger ändå leverans i juni när jag frågar. Känns svårt att få till det om de inte börjat köra S och X på samma båtar som 3:orna. Direkt från US västkust till Europa.

Jag har DU03, är det annan motor fram för performance?
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
Irrelinn
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2019 18:03
Ort: Östersund

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Irrelinn »

riba skrev:
Irrelinn skrev:
Idag lämnade min MX LR fabriken och är på väg till hamn i USA.
Har koderna DU02, SU03 och CH09 i specen.

Någon som vet vad det är för skillnad på DU02 och DU03?

Kan man räkna 2 månader tills den är i Sverige?
Min X performance är i produktion nu, de säger ändå leverans i juni när jag frågar. Känns svårt att få till det om de inte börjat köra S och X på samma båtar som 3:orna. Direkt från US västkust till Europa.

Jag har DU03, är det annan motor fram för performance?

Så kan det ju vara
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Ny uppdatering för min bil.

Beställd 28/3
Bekräftad 4/4
Produktionsstart 23/4
Färdig produktion i Fremont 1/5
Lastad på båt och på väg till Europa 22/5

Blev uppringd av Tesla förra veckan - den 15/5 - för att de ville veta vilka vinterdäck jag vill ha (står i beställningen) och om jag vill betala däcken separat eller som del av inköpspris (ointressant för privatköpare tänker jag).

Sen frågade jag om hon visste när jag skulle få leverans. Hennes enda svar var att hon såg att den var på väg till Europa och hon trodde på slutet av maj eller juni... Snacka om killgissning och att vara okunnig som personal!
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Ändring av status av min bil igen :)

Beställd 28/3
Bekräftad 4/4
Produktionsstart 23/4
Färdig produktion i Fremont 1/5
Lastad på båt och på väg till Europa 22/5
Anlänt till fabriken i Tilburg för slutlig montering 5/6

Undrar nu verkligen hur lång tid det brukar gå innan bilen kommer till Stockholm/Trosta från Tilburg. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av brynascalle »

Hertsh skrev:
Ändring av status av min bil igen :)

Beställd 28/3
Bekräftad 4/4
Produktionsstart 23/4
Färdig produktion i Fremont 1/5
Lastad på båt och på väg till Europa 22/5
Anlänt till fabriken i Tilburg för slutlig montering 5/6

Undrar nu verkligen hur lång tid det brukar gå innan bilen kommer till Stockholm/Trosta från Tilburg. Bild
Dina datum är skrämmande lika mina.
Min kom dock till Tilburg i går, och sedan ska den till Gbg. Har fått en uppskattning på att den ska finnas där i början på juli.
BTW: Vilken färg har du valt?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

brynascalle skrev:
Hertsh skrev:
Ändring av status av min bil igen :)

Beställd 28/3
Bekräftad 4/4
Produktionsstart 23/4
Färdig produktion i Fremont 1/5
Lastad på båt och på väg till Europa 22/5
Anlänt till fabriken i Tilburg för slutlig montering 5/6

Undrar nu verkligen hur lång tid det brukar gå innan bilen kommer till Stockholm/Trosta från Tilburg. Bild
Dina datum är skrämmande lika mina.
Min kom dock till Tilburg i går, och sedan ska den till Gbg. Har fått en uppskattning på att den ska finnas där i början på juli.
BTW: Vilken färg har du valt?
Jag har valt Deep Blue Metallic med beige interior.

Du?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av brynascalle »

En Midnight gray heter färgen så?
Med svart inredning.
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av brynascalle »

Fortsätter med en fråga till er mer erfarna.
Nu har kontot uppdaterats med statusen: "Din bil har anlänt till hamnen i Europa...."
Innan var statusen " ... anlänt till fabriken i Tilburg".
I mina öron låter det som att hamnen är före fabriken och att den statusen därmed var felaktig, i vilken ordning ligger dessa två?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

brynascalle skrev:
Fortsätter med en fråga till er mer erfarna.
Nu har kontot uppdaterats med statusen: "Din bil har anlänt till hamnen i Europa...."
Innan var statusen " ... anlänt till fabriken i Tilburg".
I mina öron låter det som att hamnen är före fabriken och att den statusen därmed var felaktig, i vilken ordning ligger dessa två?
Min förståelse från tidigare statusuppdateringar är att detta steg (hamnen) är efter att din bil färdigmonterats i Tilburg och är i hamn i Holland för transport till dig. Det närmar sig med andra ord. Du borde höra från Tesla för att boka in leverans inom kort. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av brynascalle »

Är det så var de riktigt snabba i Tilburg. Där slängde de ihop dem igen på några dagar.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

brynascalle skrev:
Är det så var de riktigt snabba i Tilburg. Där slängde de ihop dem igen på några dagar.
Som jag förstått det är det en väldigt enkel process. Bilen levereras i tre delar till Tilburg. Motor, batteripack och resten. I Tilburg sätter de dit motorn och batteripack underifrån väldigt enkelt och gör sen sluttest av bilen, vilket är allt som krävs för att kunna stämpla den som made in EU. Det var inte en fungerande bil innan ankomst till Europa eftersom motor och batteri saknades. Dessutom görs kvalitetskontroll på plats i Tilburg.

Ofta tar det 1-3 dagar för bilen att gå genom Tilburg men det kan ta längre tid om man har otur med köer/flaskhalsar. Det verkar inte vara fallet för dig så jag hoppas detsamma för mig.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av bylund »

Jag kan tänka mig att det även tar längre tid om de hittar något de måste åtgärda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Brynascalle, jag är precis bakom dig. Min bil bytte status nu på eftermiddagen och är tydligen i hamnen...

Nu får vi hoppas att bilarna åker med snabbåt till Sverige och att Tesla hör av sig och hinner leverera snarast.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av brynascalle »

Japp det får vi hoppas på. Nu börjar väntan bli lång.
Skriv svar