Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
Jag kommer absolut inte räkna med mer än 51%. Hela anledningen till att jag finansierar bilen är att jag ska få restvärdesgarantin eftersom jag är lite orolig.
En rejäl refresh kanske är på gång och alternativen från andra bilföretag lanseras. Allt det kommer påverka värdet.
Man måste hålla isär två väldigt, väldigt olika saker...
Jag tror att väntevärdet är 60-65% efter 3 år. Det är inte samma sak som det minsta möjliga värde det kan bli.
Jag tror allt mellan 40% och 80% är möjligt. Det finns oändligt med faktorer som kan påverka under tre år.
Annorlunda uttryckt: skulle jag få jämna pengar på över 55% så skulle jag satsa mycket pengar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
Jag kommer absolut inte räkna med mer än 51%. Hela anledningen till att jag finansierar bilen är att jag ska få restvärdesgarantin eftersom jag är lite orolig.
En rejäl refresh kanske är på gång och alternativen från andra bilföretag lanseras. Allt det kommer påverka värdet.
Man måste hålla isär två väldigt, väldigt olika saker...
Jag tror att väntevärdet är 60-65% efter 3 år. Det är inte samma sak som det minsta möjliga värde det kan bli.
Jag tror allt mellan 40% och 80% är möjligt. Det finns oändligt med faktorer som kan påverka under tre år.
Annorlunda uttryckt: skulle jag få jämna pengar på över 55% så skulle jag satsa mycket pengar.
Du får gärna beskriva hur du tänker här. 55% (tex) betyder att man accepterar en 45% värdeminskning på 3år, eller om det är en bil för 1.5Msek så blir det ett fall på 648kkr eller 18kkr/månad. Alternativet på den billigaste X är 420kkr eller ungefär 11.6kkr/månad. Dvs varför skulle det då vara värt att betala 6.5kkr/månad mer i värdeminskning om du tar den dyraste MX på 55% restvärde? Eller menar du om du har en uppsida på det hela och inte en kostnad?
Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
Jag kommer absolut inte räkna med mer än 51%. Hela anledningen till att jag finansierar bilen är att jag ska få restvärdesgarantin eftersom jag är lite orolig.
En rejäl refresh kanske är på gång och alternativen från andra bilföretag lanseras. Allt det kommer påverka värdet.
Man måste hålla isär två väldigt, väldigt olika saker...
Jag tror att väntevärdet är 60-65% efter 3 år. Det är inte samma sak som det minsta möjliga värde det kan bli.
Jag tror allt mellan 40% och 80% är möjligt. Det finns oändligt med faktorer som kan påverka under tre år.
Annorlunda uttryckt: skulle jag få jämna pengar på över 55% så skulle jag satsa mycket pengar.
Du får gärna beskriva hur du tänker här. 55% (tex) betyder att man accepterar en 45% värdeminskning på 3år, eller om det är en bil för 1.5Msek så blir det ett fall på 648kkr eller 18kkr/månad. Alternativet på den billigaste X är 420kkr eller ungefär 11.6kkr/månad. Dvs varför skulle det då vara värt att betala 6.5kkr/månad mer i värdeminskning om du tar den dyraste MX på 55% restvärde? Eller menar du om du har en uppsida på det hela och inte en kostnad?
Jag tror som sagt att väntevärdet för en XPL är 60-65% efter 3 år. Som jag också skrev så tror jag den kommer hålla värdet bättre (i procentuella termer) än en "vanlig" X. Skulle gissa på ca 55% för en vanlig X.
I absoluta termer kommer det såklart kosta mer att äga XPL:en än en standard X utan extrautrustning. Man måste själv värdera hur mycket man tycker prestandan och extrautrustningen är värd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Man får 150 mils supercharging vardera och sedan får den som rekommenderas en chans att vinna en Model y som dras engång i månaden och en roadster vart kvartal.
Har nu slagit till på en Model X. Spännande med första Teslan i familjen. Förstår att bilen troligen är inne i ett skifte rent tekniskt. Synd att kanske missa om de lägger in motorn från TM3 i TMX precis efter att jag får min men samtidigt tycker jag att bilen är värd pengarna som den är nu så jag är nöjd och glad i alla fall (såg artikel på Electrek om detta). Däremot är jag glad att jag får bilen med nuvarande inredning som jag gillar väldigt mycket och som jag framförallt tycker är mycket bättre än i TM3. Såg någonstans att det ryktas om att inredning i TMS/X kan komma att uppdateras till att vara mer lik 3an.
Bilen har nyss bekräftats och skall in i produktion. Jag har fått mitt VIN-nummer. Hoppas på leverans i slutet av maj som min säljare sa när vi la beställningen.
Lite spännande att försöka uttyda spec'en på bilen. Har lärt mig att APH4 betyder nya hårdvaran för FSD och det ser jag i spec'en. Finns det någonstans man kan lära sig att uttyda alla delar i spec'en? Min spec är så här:
Håller med dig om interiören. Model X idag har en mer ”normal” interiör som personligen tycker jag är mycket bättre än model 3.
Jag gillar att ha flera knappar plus en stor skärm . Model X interiören är närmare en tyskt interior (men såklart inte ”där” gällande kvalitet - men närmare).
Du kommer älska din model X - har haft min i några veckor nu och helt kär i den .
Tack. Kul att höra! Jag sitter och kollar mitt teslakonto varje dag för att se om den gått i produktion eller ej... Än så länge bara bekräftad och planerad för produktion.
Vill ut och köra med familjen kors och tvärs över landet. Kommer inte sakna min nuvarande XC60 D5.
Vi har två små barn och leker lite med hur de ska sitta. En av baksäten ner ger mycket plats - åkte på en skidresa första vecka vi fick bilen, två barn, hund, frun och jag. Skidor till frun och allt annat. Plats kvar faktiskt. Det enda var hur msn säkrar grejerna - man vill inte att skidorna blir som en spear i en krasch. Jag löste det igenom att fästa med hjälp av ”öronen” och lite straps.
Jag tycker att 6 säten är mer flexibel fast med lite mer jobb. Men också mer lyxigt dagligt körning .
Själv köpte jag en lagerbil som kom från Nederländerna. Lite synd att jag sa att jsg ville ha ”alla ap optioner”, men fick EAP... och märkte inte av det/förstog inte riktigt skillnaden med FSD. Nu står det på mitt konto att jag kan betala 55tkr för att få det :/.
Jag gick all-in och beställde FSD. Inte för att jag behöver Summon men för att jag ser fram emot körning med hjälp av navigeringen (när det kommer till Sverige).
Dessutom är det lätt att motivera 55k med frun när man köper hela bilen, men det skulle vara mycket svårare att säga senare när man sitter där och vill ha det att det är värt samma (eller mer) just då. Psykologi kallas det tror jag. Marginalnytta/kostnad.
Jag gick all-in och beställde FSD. Inte för att jag behöver Summon men för att jag ser fram emot körning med hjälp av navigeringen (när det kommer till Sverige).
Dessutom är det lätt att motivera 55k med frun när man köper hela bilen, men det skulle vara mycket svårare att säga senare när man sitter där och vill ha det att det är värt samma (eller mer) just då. Psykologi kallas det tror jag. Marginalnytta/kostnad.
Sådär resonerar vi nog allihop mer eller mindre. MER! Tror FSD och AP-nav kommer att dröja många år- men hoppas förstås på motsatsen!
Har nu slagit till på en Model X. Spännande med första Teslan i familjen. Förstår att bilen troligen är inne i ett skifte rent tekniskt. Synd att kanske missa om de lägger in motorn från TM3 i TMX precis efter att jag får min men samtidigt tycker jag att bilen är värd pengarna som den är nu så jag är nöjd och glad i alla fall (såg artikel på Electrek om detta). Däremot är jag glad att jag får bilen med nuvarande inredning som jag gillar väldigt mycket och som jag framförallt tycker är mycket bättre än i TM3. Såg någonstans att det ryktas om att inredning i TMS/X kan komma att uppdateras till att vara mer lik 3an.
Bilen har nyss bekräftats och skall in i produktion. Jag har fått mitt VIN-nummer. Hoppas på leverans i slutet av maj som min säljare sa när vi la beställningen.
Lite spännande att försöka uttyda spec'en på bilen. Har lärt mig att APH4 betyder nya hårdvaran för FSD och det ser jag i spec'en. Finns det någonstans man kan lära sig att uttyda alla delar i spec'en? Min spec är så här:
Hej. Jag har äntligen övertygat familjen (och mig själv) om att slå till på en Model X. Jag kommer köpa den privat, men finansiera den via Tesla för att få garanterat restvärde. Har någon lyckats förhandla med Tesla om restvärdet eller är det fast? Just nu säger de 51% efter 36 mån vid 2000 mil per år (X 100D).
Ni som är mer erfarna gällande Model X och Tesla mer generellt, vad tror ni om andrahandsvärdet på Long Range respektive Performance (utan L)? Jag vet att jag skulle uppskatta de ventilerade sätena men i övrigt känner jag inget behov av P. Den är mycket dyrare och generellt sett betyder högre pris mer värdefall, men är det kanske så att P håller värdet bättre än LR? Erfarenheter från er andra?
Som OfarligTesla skrev så är restvärdet svårt att sia om, vilket också antagligen är anledningen till ditt intresse för restvärdesgarantin. Gällande garantin så finns det noll förhandlingsutrymme där. Den är vad det är. Take it or leave it, typ.
Det stämmer inte att det finns noll förhandlingsutrymme, du kan välja mellan 50-52% restvärde och det väljer du själv. Eller vår säljare lät oss välja fritt inom det lilla intervallet.
Men sedan att kalla det prutmån, värdet blir ju vad värdet är vid försäljning så oavsett restvärde så påverkar det ju inte priset på bilen utan bara den del du skall avbetala på närmsta 36 månaderna så ja det påverkar månadskostnaden kortsiktigt men långsiktigt kommer det ju justeras i slutändan ändå.
Idag lämnade min MX LR fabriken och är på väg till hamn i USA.
Har koderna DU02, SU03 och CH09 i specen.
Någon som vet vad det är för skillnad på DU02 och DU03?
Kan man räkna 2 månader tills den är i Sverige?
Min X performance är i produktion nu, de säger ändå leverans i juni när jag frågar. Känns svårt att få till det om de inte börjat köra S och X på samma båtar som 3:orna. Direkt från US västkust till Europa.
Jag har DU03, är det annan motor fram för performance?
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Idag lämnade min MX LR fabriken och är på väg till hamn i USA.
Har koderna DU02, SU03 och CH09 i specen.
Någon som vet vad det är för skillnad på DU02 och DU03?
Kan man räkna 2 månader tills den är i Sverige?
Min X performance är i produktion nu, de säger ändå leverans i juni när jag frågar. Känns svårt att få till det om de inte börjat köra S och X på samma båtar som 3:orna. Direkt från US västkust till Europa.
Jag har DU03, är det annan motor fram för performance?
Beställd 28/3
Bekräftad 4/4
Produktionsstart 23/4
Färdig produktion i Fremont 1/5
Lastad på båt och på väg till Europa 22/5
Blev uppringd av Tesla förra veckan - den 15/5 - för att de ville veta vilka vinterdäck jag vill ha (står i beställningen) och om jag vill betala däcken separat eller som del av inköpspris (ointressant för privatköpare tänker jag).
Sen frågade jag om hon visste när jag skulle få leverans. Hennes enda svar var att hon såg att den var på väg till Europa och hon trodde på slutet av maj eller juni... Snacka om killgissning och att vara okunnig som personal!
Beställd 28/3
Bekräftad 4/4
Produktionsstart 23/4
Färdig produktion i Fremont 1/5
Lastad på båt och på väg till Europa 22/5
Anlänt till fabriken i Tilburg för slutlig montering 5/6
Undrar nu verkligen hur lång tid det brukar gå innan bilen kommer till Stockholm/Trosta från Tilburg.