Köp av Model X privat

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Hej. Jag har äntligen övertygat familjen (och mig själv) om att slå till på en Model X. Jag kommer köpa den privat, men finansiera den via Tesla för att få garanterat restvärde. Har någon lyckats förhandla med Tesla om restvärdet eller är det fast? Just nu säger de 51% efter 36 mån vid 2000 mil per år (X 100D).

Ni som är mer erfarna gällande Model X och Tesla mer generellt, vad tror ni om andrahandsvärdet på Long Range respektive Performance (utan L)? Jag vet att jag skulle uppskatta de ventilerade sätena men i övrigt känner jag inget behov av P. Den är mycket dyrare och generellt sett betyder högre pris mer värdefall, men är det kanske så att P håller värdet bättre än LR? Erfarenheter från er andra?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av OfarligTesla »

Jag skulle nog inte räkna med mer än restvärdesgarantin om jag skall vara ärlig (om nu inte Tesla höjer priserna eller kronan kollapsar ännu mer). Jag räknar med 45-50% på min S iaf och än så länge verkar det som det kommer stämma rätt bra så länge Tesla inte sänker priserna mer.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av igu »

Hertsh skrev:
Hej. Jag har äntligen övertygat familjen (och mig själv) om att slå till på en Model X. Jag kommer köpa den privat, men finansiera den via Tesla för att få garanterat restvärde. Har någon lyckats förhandla med Tesla om restvärdet eller är det fast? Just nu säger de 51% efter 36 mån vid 2000 mil per år (X 100D).

Ni som är mer erfarna gällande Model X och Tesla mer generellt, vad tror ni om andrahandsvärdet på Long Range respektive Performance (utan L)? Jag vet att jag skulle uppskatta de ventilerade sätena men i övrigt känner jag inget behov av P. Den är mycket dyrare och generellt sett betyder högre pris mer värdefall, men är det kanske så att P håller värdet bättre än LR? Erfarenheter från er andra?
Som OfarligTesla skrev så är restvärdet svårt att sia om, vilket också antagligen är anledningen till ditt intresse för restvärdesgarantin. Gällande garantin så finns det noll förhandlingsutrymme där. Den är vad det är. Take it or leave it, typ.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Jag håller med dig och räknar inte med högt restvärde. Men jag hade två konkreta frågor
1) Är restvärdesgarantin förhandlingsbar? Dvs har de prutmån.
2) Finns någon med erfarenhet som kan säga / indikera om P-modeller håller värdet bättre rent relativt än "vanliga" modeller? Och ja, jag förstår att historien inte är samma som framtiden men det ger en fingervisning.

EDIT: Igu vi skrev våra kommentarer samtidigt. Tack för tydliggörandet. Jag misstänkte att det inte fanns förhandlingsutrymme. :)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Jag håller med dig och räknar inte med högt restvärde. Men jag hade två konkreta frågor
1) Är restvärdesgarantin förhandlingsbar? Dvs har de prutmån.
2) Finns någon med erfarenhet som kan säga / indikera om P-modeller håller värdet bättre rent relativt än "vanliga" modeller? Och ja, jag förstår att historien inte är samma som framtiden men det ger en fingervisning.

EDIT: Igu vi skrev våra kommentarer samtidigt. Tack för tydliggörandet. Jag misstänkte att det inte fanns förhandlingsutrymme. :)
2.) Personligen är jag övertygad om att P-modellerna kommer hålla värdet bättre. Pga den gigantiska prissänkningen på P så tror jag begagnatpriserna kommer ligga "för högt" länge.

Jag tror för övrigt värdet kommer hålla sig bra mycket bättre än 51% efter tre år oavsett modell. Jag sålde min X75 nyligen (innan prissänkningen) och fick 85% av nuvärdet efter 2 år och 4000 mil. Det var nog lite extremt, men jag tror en XP kommer ligga på 60-65% efter 3 år/6000 mil förutsatt att det inte blir en väldigt radikal uppdatering av X i höst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
charismo
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2019 14:59

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av charismo »

Legato skrev:
Hertsh skrev:
Jag håller med dig och räknar inte med högt restvärde. Men jag hade två konkreta frågor
1) Är restvärdesgarantin förhandlingsbar? Dvs har de prutmån.
2) Finns någon med erfarenhet som kan säga / indikera om P-modeller håller värdet bättre rent relativt än "vanliga" modeller? Och ja, jag förstår att historien inte är samma som framtiden men det ger en fingervisning.

EDIT: Igu vi skrev våra kommentarer samtidigt. Tack för tydliggörandet. Jag misstänkte att det inte fanns förhandlingsutrymme. :)
2.) Personligen är jag övertygad om att P-modellerna kommer hålla värdet bättre. Pga den gigantiska prissänkningen på P så tror jag begagnatpriserna kommer ligga "för högt" länge.

Jag tror för övrigt värdet kommer hålla sig bra mycket bättre än 51% efter tre år oavsett modell. Jag sålde min X75 nyligen (innan prissänkningen) och fick 85% av nuvärdet efter 2 år och 4000 mil. Det var nog lite extremt, men jag tror en XP kommer ligga på 60-65% efter 3 år/6000 mil förutsatt att det inte blir en väldigt radikal uppdatering av X i höst.
Hej! kan man då tänka t.ex 1 msek bil, efter 3 år ner till 850 ksek, då har man betalat 50k per år att njuta av den bilen? Det verkar vara sama då som att privat leasa en billigare bil i 3 år.

Om det håller kan jag tänka att det är väldigt bra. Men 15% minskning efter 3 år verkar vara för bra eller? Jag har nyligen köpt en Model X 100D med alla uppgraderingar - om den är värt 85% efter 3år kan jag se hur man kan ha råd att köpa ny varje 3 år om man jämför med privatleasing ngn annan bil. Dock har jag svårt att tro på det.

Jag har räknat med att hålla kvar den i typ 5 år och då se vad händer. Och beredd att den blir värt 30-40%. Är det fel strategi med tänken att batteri tech och allt går jätte fort? Men hoppas att du har rätt!

Edit: fattade precis att du sa 2år. Men då kan jag räkna med 75ksek per år för 2 år, fortfarande okej (en Skoda kodiak med bra tillval kommer bli över 5000 sek per månad dvs 60ksek+ per år).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av taliz »

Glädjekalkyler är ganska vanligt här men såvida man inte är gjord av pengar bör man nog ta det lite försiktigt...
Att många fått mer än de 51% Tesla garanterar betyder inte att det kommer fortsätta gälla.
Mycket av det beror ju på att kronan försvagats rejält.
Ingen vet hur det kommer bli framöver, kronan kan fortsätta försvagas eller så kan den förstärkas.
Förstärks den så blir nya bilar rimligtvis billigare, och begagnade tappar i värde.
Det börjar också närma sig en refresh av S och X. Rimligen bör det ske inom de närmsta åren, troligen redan i höst. Det lär också påverka värdet en del.

Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

taliz skrev:
Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
Jag kommer absolut inte räkna med mer än 51%. Hela anledningen till att jag finansierar bilen är att jag ska få restvärdesgarantin eftersom jag är lite orolig.

En rejäl refresh kanske är på gång och alternativen från andra bilföretag lanseras. Allt det kommer påverka värdet.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:

2.) Personligen är jag övertygad om att P-modellerna kommer hålla värdet bättre. Pga den gigantiska prissänkningen på P så tror jag begagnatpriserna kommer ligga "för högt" länge.
Tack för svar. Ja lite så jag tänker, dvs P var väldigt mycket dyrare för bara några veckor sedan. Det bör hjälpa till att hålla värdet uppe. Men jag ska ändå inte räkna med mer än 51% oavsett P/LR. Får se vad det blir.

Väntar på offert från säljare gällande lagerbilar och avgör sen om det blir en sån eller nybeställning.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Legato »

charismo skrev:
Legato skrev:
Hertsh skrev:
Jag håller med dig och räknar inte med högt restvärde. Men jag hade två konkreta frågor
1) Är restvärdesgarantin förhandlingsbar? Dvs har de prutmån.
2) Finns någon med erfarenhet som kan säga / indikera om P-modeller håller värdet bättre rent relativt än "vanliga" modeller? Och ja, jag förstår att historien inte är samma som framtiden men det ger en fingervisning.

EDIT: Igu vi skrev våra kommentarer samtidigt. Tack för tydliggörandet. Jag misstänkte att det inte fanns förhandlingsutrymme. :)
2.) Personligen är jag övertygad om att P-modellerna kommer hålla värdet bättre. Pga den gigantiska prissänkningen på P så tror jag begagnatpriserna kommer ligga "för högt" länge.

Jag tror för övrigt värdet kommer hålla sig bra mycket bättre än 51% efter tre år oavsett modell. Jag sålde min X75 nyligen (innan prissänkningen) och fick 85% av nuvärdet efter 2 år och 4000 mil. Det var nog lite extremt, men jag tror en XP kommer ligga på 60-65% efter 3 år/6000 mil förutsatt att det inte blir en väldigt radikal uppdatering av X i höst.
Hej! kan man då tänka t.ex 1 msek bil, efter 3 år ner till 850 ksek, då har man betalat 50k per år att njuta av den bilen? Det verkar vara sama då som att privat leasa en billigare bil i 3 år.

Om det håller kan jag tänka att det är väldigt bra. Men 15% minskning efter 3 år verkar vara för bra eller? Jag har nyligen köpt en Model X 100D med alla uppgraderingar - om den är värt 85% efter 3år kan jag se hur man kan ha råd att köpa ny varje 3 år om man jämför med privatleasing ngn annan bil. Dock har jag svårt att tro på det.

Jag har räknat med att hålla kvar den i typ 5 år och då se vad händer. Och beredd att den blir värt 30-40%. Är det fel strategi med tänken att batteri tech och allt går jätte fort? Men hoppas att du har rätt!

Edit: fattade precis att du sa 2år. Men då kan jag räkna med 75ksek per år för 2 år, fortfarande okej (en Skoda kodiak med bra tillval kommer bli över 5000 sek per månad dvs 60ksek+ per år).
Nej du kan inte räkna med 75k sek per år. Som jag skrev så "var det nog lite extremt". Att räkna med så högt andrahandsvärde ska man inte göra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
taliz skrev:
Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
Jag kommer absolut inte räkna med mer än 51%. Hela anledningen till att jag finansierar bilen är att jag ska få restvärdesgarantin eftersom jag är lite orolig.

En rejäl refresh kanske är på gång och alternativen från andra bilföretag lanseras. Allt det kommer påverka värdet.
Man måste hålla isär två väldigt, väldigt olika saker...

Jag tror att väntevärdet är 60-65% efter 3 år. Det är inte samma sak som det minsta möjliga värde det kan bli.

Jag tror allt mellan 40% och 80% är möjligt. Det finns oändligt med faktorer som kan påverka under tre år.

Annorlunda uttryckt: skulle jag få jämna pengar på över 55% så skulle jag satsa mycket pengar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av kangru »

Legato skrev:
Hertsh skrev:
taliz skrev:
Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
Jag kommer absolut inte räkna med mer än 51%. Hela anledningen till att jag finansierar bilen är att jag ska få restvärdesgarantin eftersom jag är lite orolig.

En rejäl refresh kanske är på gång och alternativen från andra bilföretag lanseras. Allt det kommer påverka värdet.
Man måste hålla isär två väldigt, väldigt olika saker...

Jag tror att väntevärdet är 60-65% efter 3 år. Det är inte samma sak som det minsta möjliga värde det kan bli.

Jag tror allt mellan 40% och 80% är möjligt. Det finns oändligt med faktorer som kan påverka under tre år.

Annorlunda uttryckt: skulle jag få jämna pengar på över 55% så skulle jag satsa mycket pengar.
Du får gärna beskriva hur du tänker här. 55% (tex) betyder att man accepterar en 45% värdeminskning på 3år, eller om det är en bil för 1.5Msek så blir det ett fall på 648kkr eller 18kkr/månad. Alternativet på den billigaste X är 420kkr eller ungefär 11.6kkr/månad. Dvs varför skulle det då vara värt att betala 6.5kkr/månad mer i värdeminskning om du tar den dyraste MX på 55% restvärde? Eller menar du om du har en uppsida på det hela och inte en kostnad?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Legato »

kangru skrev:
Legato skrev:
Hertsh skrev:
taliz skrev:
Själv hade jag nog inte vågat räkna med mer än Teslas 51%.
Jag kommer absolut inte räkna med mer än 51%. Hela anledningen till att jag finansierar bilen är att jag ska få restvärdesgarantin eftersom jag är lite orolig.

En rejäl refresh kanske är på gång och alternativen från andra bilföretag lanseras. Allt det kommer påverka värdet.
Man måste hålla isär två väldigt, väldigt olika saker...

Jag tror att väntevärdet är 60-65% efter 3 år. Det är inte samma sak som det minsta möjliga värde det kan bli.

Jag tror allt mellan 40% och 80% är möjligt. Det finns oändligt med faktorer som kan påverka under tre år.

Annorlunda uttryckt: skulle jag få jämna pengar på över 55% så skulle jag satsa mycket pengar.
Du får gärna beskriva hur du tänker här. 55% (tex) betyder att man accepterar en 45% värdeminskning på 3år, eller om det är en bil för 1.5Msek så blir det ett fall på 648kkr eller 18kkr/månad. Alternativet på den billigaste X är 420kkr eller ungefär 11.6kkr/månad. Dvs varför skulle det då vara värt att betala 6.5kkr/månad mer i värdeminskning om du tar den dyraste MX på 55% restvärde? Eller menar du om du har en uppsida på det hela och inte en kostnad?
Jag tror som sagt att väntevärdet för en XPL är 60-65% efter 3 år. Som jag också skrev så tror jag den kommer hålla värdet bättre (i procentuella termer) än en "vanlig" X. Skulle gissa på ca 55% för en vanlig X.

I absoluta termer kommer det såklart kosta mer att äga XPL:en än en standard X utan extrautrustning. Man måste själv värdera hur mycket man tycker prestandan och extrautrustningen är värd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Då var bilen beställd. Blev en 100D med cremefärgad interiör och blå exteriör, 7 säten och full självkörning.

För övrigt, såg något om att referral codes fungerar igen. Vad gör det för nytta för mig och den vars kod jag använder?

:)
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av oscfor »

Min X höll 93% värde över 22 månader. Helt ok.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av MSO »

oscfor skrev:
Min X höll 93% värde över 22 månader. Helt ok.
Inte jättebra, men som sagt helt ok. Skapligt. :lol:
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 dec 2018 22:15

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av toffa »

Man får 150 mils supercharging vardera och sedan får den som rekommenderas en chans att vinna en Model y som dras engång i månaden och en roadster vart kvartal.
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Har nu slagit till på en Model X. Spännande med första Teslan i familjen. Förstår att bilen troligen är inne i ett skifte rent tekniskt. Synd att kanske missa om de lägger in motorn från TM3 i TMX precis efter att jag får min men samtidigt tycker jag att bilen är värd pengarna som den är nu så jag är nöjd och glad i alla fall (såg artikel på Electrek om detta). Däremot är jag glad att jag får bilen med nuvarande inredning som jag gillar väldigt mycket och som jag framförallt tycker är mycket bättre än i TM3. Såg någonstans att det ryktas om att inredning i TMS/X kan komma att uppdateras till att vara mer lik 3an.

Bilen har nyss bekräftats och skall in i produktion. Jag har fått mitt VIN-nummer. Hoppas på leverans i slutet av maj som min säljare sa när vi la beställningen.

Lite spännande att försöka uttyda spec'en på bilen. Har lärt mig att APH4 betyder nya hårdvaran för FSD och det ser jag i spec'en. Finns det någonstans man kan lära sig att uttyda alla delar i spec'en? Min spec är så här:

Model X
AD15
AF0
AH00
APBS
APF2
APH4
AU01
BCMB
BP00
BR00
BS00
BTX6
CC04
CDM0
CF00
CH09
COSE
CW02
DRLH
DSHG
DU00
DV4W
FG02
FMP6
FR01
GLTL
HP00
IDOK
INLFC
IX00
LLP2
LP01
LT5C
MDLX
ME02
MI03
OSSB
PF00
PI01
PK00
PPSB
QLFC
RCX0
REEU
RFPX
S02C
SC04
SP01
SR06
ST01
SU01
TIM7
TM00
TR01
TRA1
TW01
UM01
UTZW
WT20
WTW6
WXNN
WXNS
WXP2
WXW7
X001
X003
X007
X011
X014
X021
X025
X026
X028
X032
X037
X039
X042
X043
YFCC
MX LR (Raven) 2019
HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av HappyX »

Grattis :)

Håller med dig om interiören. Model X idag har en mer ”normal” interiör som personligen tycker jag är mycket bättre än model 3.

Jag gillar att ha flera knappar plus en stor skärm :). Model X interiören är närmare en tyskt interior (men såklart inte ”där” gällande kvalitet - men närmare).

Du kommer älska din model X - har haft min i några veckor nu och helt kär i den :).
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Tack. Kul att höra! Jag sitter och kollar mitt teslakonto varje dag för att se om den gått i produktion eller ej... Än så länge bara bekräftad och planerad för produktion.

Vill ut och köra med familjen kors och tvärs över landet. Kommer inte sakna min nuvarande XC60 D5. :)
MX LR (Raven) 2019
HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av HappyX »

Vad har du valt för säte-config? Jag tog 6 säten.

Vi har två små barn och leker lite med hur de ska sitta. En av baksäten ner ger mycket plats - åkte på en skidresa första vecka vi fick bilen, två barn, hund, frun och jag. Skidor till frun och allt annat. Plats kvar faktiskt. Det enda var hur msn säkrar grejerna - man vill inte att skidorna blir som en spear i en krasch. Jag löste det igenom att fästa med hjälp av ”öronen” och lite straps.

Jag tycker att 6 säten är mer flexibel fast med lite mer jobb. Men också mer lyxigt dagligt körning :).

Själv köpte jag en lagerbil som kom från Nederländerna. Lite synd att jag sa att jsg ville ha ”alla ap optioner”, men fick EAP... och märkte inte av det/förstog inte riktigt skillnaden med FSD. Nu står det på mitt konto att jag kan betala 55tkr för att få det :/.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Jag har en 7-seater. Anledning är faktiskt att last kan ligga utan att flyga fram. Vid långresa kan vi fälla högra sätet och ha skidorna liggande där.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Jag gick all-in och beställde FSD. Inte för att jag behöver Summon men för att jag ser fram emot körning med hjälp av navigeringen (när det kommer till Sverige).

Dessutom är det lätt att motivera 55k med frun när man köper hela bilen, men det skulle vara mycket svårare att säga senare när man sitter där och vill ha det att det är värt samma (eller mer) just då. Psykologi kallas det tror jag. Marginalnytta/kostnad.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av far1far2 »

Hertsh skrev:
Jag gick all-in och beställde FSD. Inte för att jag behöver Summon men för att jag ser fram emot körning med hjälp av navigeringen (när det kommer till Sverige).

Dessutom är det lätt att motivera 55k med frun när man köper hela bilen, men det skulle vara mycket svårare att säga senare när man sitter där och vill ha det att det är värt samma (eller mer) just då. Psykologi kallas det tror jag. Marginalnytta/kostnad.
Sådär resonerar vi nog allihop mer eller mindre. MER! Tror FSD och AP-nav kommer att dröja många år- men hoppas förstås på motsatsen! :D :shock: :lol:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köp av Model X privat

Inlägg av Hertsh »

Hertsh skrev:
Har nu slagit till på en Model X. Spännande med första Teslan i familjen. Förstår att bilen troligen är inne i ett skifte rent tekniskt. Synd att kanske missa om de lägger in motorn från TM3 i TMX precis efter att jag får min men samtidigt tycker jag att bilen är värd pengarna som den är nu så jag är nöjd och glad i alla fall (såg artikel på Electrek om detta). Däremot är jag glad att jag får bilen med nuvarande inredning som jag gillar väldigt mycket och som jag framförallt tycker är mycket bättre än i TM3. Såg någonstans att det ryktas om att inredning i TMS/X kan komma att uppdateras till att vara mer lik 3an.

Bilen har nyss bekräftats och skall in i produktion. Jag har fått mitt VIN-nummer. Hoppas på leverans i slutet av maj som min säljare sa när vi la beställningen.

Lite spännande att försöka uttyda spec'en på bilen. Har lärt mig att APH4 betyder nya hårdvaran för FSD och det ser jag i spec'en. Finns det någonstans man kan lära sig att uttyda alla delar i spec'en? Min spec är så här:

Model X
AD15
AF0
AH00
APBS
APF2
APH4
AU01
BCMB
BP00
BR00
BS00
BTX6
CC04
CDM0
CF00
CH09
COSE
CW02
DRLH
DSHG
DU00
DV4W
FG02
FMP6
FR01
GLTL
HP00
IDOK
INLFC
IX00
LLP2
LP01
LT5C
MDLX
ME02
MI03
OSSB
PF00
PI01
PK00
PPSB
QLFC
RCX0
REEU
RFPX
S02C
SC04
SP01
SR06
ST01
SU01
TIM7
TM00
TR01
TRA1
TW01
UM01
UTZW
WT20
WTW6
WXNN
WXNS
WXP2
WXW7
X001
X003
X007
X011
X014
X021
X025
X026
X028
X032
X037
X039
X042
X043
YFCC
Nu har bilen gått i produktion och tre av mina spec-koder har ändrats. Någon som kan uttyda dem?

AF02 (var AF0 tidigare)
DU02 (DU00)
SU03 (var SU01)
X031 (XO32)
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar