Ny MX med eller utan AP och FSD

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av [JM] »

Hej!
Det lutar åt beställning av en MX inom kort och tänkte få lite klarhet i vad AP och FSD egentligen bidrar med.

Först lite körprofil info:
Vi kör ca 1500 mil per år. Hälften är kortresor <5km och övrigt är långresor av typen Stockholm - Sälen/Åre eller Stockolm - Rom/Barcelona/Venedig.
Både frugan och jag har nära till jobbet och går, cyklar etc oftast. Dvs inget sittande på Essingeleden i kö varje dag.

Nu till frågorna:
AP och FSD lägger ju på 88ksek på priset men jag har lite svårt att se nyttan eller vad som faktiskt det olika delarna i AP och FSD bidrar med.
Om vi bortser från att det är ballt med självkörande bilar osv har jag lite svårt för att betala 55ksek för FSD som kanske blir tillåtet i framtiden....
(Hade en prototypbil på jobbet för 15 år sen som klarar det mesta bilarna idag lanseras med så imponatorfaktorn för egen del av AP är väl sådär)

Den funktion jag är mest orolig att tappa är typen "adaptiv cruise control" dvs att farthållaren sänker farten när man kommer ikapp en annan bil.
Funkar det bara om man håller föreskriven hastighet tex?

Är en MX "svårparkerad" pga sin storlek och man därför behöver assistans? Parkering är inget någon av oss känner är problematiskt idag på något sätt i en vanlig större kombi.

Panikbroms för fotgängare etc vid risk för olycka är det en del av AP? verkar så på beskrivningen. Känns ju lite lamt med tanke på att det är standard i de flesta bilar idag (i denna prisklass).

Nåt mer uppenbart jag missat? Vet nån om V3 av HW sitter i alla nya MX eller bara dom som beställt FSD kanske?

Mvh Jonas
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av Smutt »

Jag har två S utan AP sjukt nöjd, var erbjuden AP för 22000kr nu under rean och passade tycker det är pengar i sjön
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av swegarm »

Hej , kul med ny bil.

Jag valde att köpa till AP efteråt, kostade då 61tkr.

APn är väldigt skön att ha , sen funkade faktiskt Volvos light-version också bra.

Men eftersom adaptiv farthållare kräver ap blir de ”ett måste” .

Auto-parkering tycker jag , likt andra bilar jag testat, funkar sådär.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av jpetters »

Jag tycker AP är ett måste på en Tesla. Helt suveränt när man kör på motorväg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av rasssta »

Att ha en Tesla utan AP är lite som att äta blåbärspaj utan blåbär i. Jag tycker den skiljer sig enormt jämfört mot exempelvis Audis dito som visserligen är helt ok, men jag kan inte slappna av på samma sätt. Nu sitter jag inte och inspekterar molnen istället men jag upplever att jag blir en bättre förare med AP när jag kan fokusera på det som är viktigt vid körning (intryck längre bort, titta extra noga vid filbyten osv t.ex.) istället för att stirra rakt fram med ”låst” blick.

Jag hade en Model S med trasig AP som lånebil några dagar och det var nästan skrämmande hur van jag blivit med att använda AP när jag då fick prova att köra Tesla utan AP. Nu har jag dock Enhanced AP som inkluderar auto lane changes vilket jag tycker är underbart både när man nöter motorväg och kör runt på essingeleden, det känns mycket tryggare helt enkelt. Denna funktion ingår dessvärre i FSD-paketet på nya bilar numera.

Summa summarum. EAP var tveklöst värt pengarna, men idag skulle jag nog nöjt mig med enbart AP. Auto Lane Change är trevligt, men inte 55k-trevligt.

Autoparkering har jag använt 1 gång, gillar inte alls att man inte får styra farten själv utan att den ska sköta 100%. Relaterat till det så tycker jag inte att MX är så krånglig att parkera, givetvis är den stor så man inte får plats i varenda liten p-ficka men jag brukar ställa mig längre bort på iCA-parkeringen t.ex. för att gå runt det problemet. Funktionen som säger avstånd runtom bilen i centimeter gör att man kan finlira sig in även på (för bilens storlek) mindre p-platser utan större problem. Saknade den funktionen big time när jag lånade en E-tron tidigare i veckan och skulle parkera hemma där den bara stortjöt men utan att ge mig nån *vettig* feedback så jag visste hur god marginal jag hade.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av Teslared »

Vad jag har förstått så räcker det med tillägget för 33 300 kr för att få funktionen med adaptiv farthållare. Kolla Teslas "Designa Din"!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av [JM] »

Tack för alla synpunkter.
Blir nog att köpa med AP men utan FSD :D
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av Hertsh »

[JM] skrev:
Tack för alla synpunkter.
Blir nog att köpa med AP men utan FSD :D
Hur blev det? Köpte du en MX?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Megaman
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 sep 2017 09:03

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av Megaman »

Tycker du ska kolla Tesla Autonomy Day och ta beslut därefter om du tycker det är värt FSD eller inte...
Du kan skippa första 1h45min om du vill hoppa direkt till mjukvaran

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av [JM] »

Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tack för alla synpunkter.
Blir nog att köpa med AP men utan FSD :D
Hur blev det? Köpte du en MX?
Det kom lite jobb och en semester i vägen för köpet. Men det var kanske tur för då han Tesla ändra i utbudet + komma med 500% på referral.
Det blev en ny MX standard range beställd i måndags. :D
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av Hertsh »

Grattis! Med eller utan FSD?

Jag längtar efter min MX som borde komma i tid till sommarsemestern.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ny MX med eller utan AP och FSD

Inlägg av [JM] »

Utan FSD.
Vägrar betala för något som kanske kommer i framtiden. Sen får vi se hur mkt man vänjer sig vid AP :lol:
Skriv svar