Som ny här på forumet ber jag redan nu om ursäkt om någon anser att denna tråd redan finns eller liknar någon, jag har dock letat i alla tänkbara trådar och anser att detta är ett relativt nytt ämne
Jag har beställt en ny svart solid MXPL som kommer nu i maj/juni och undrar om någon kan rekommendera en slags helhetslösning för lackskydd/stenskottsfolie.
Jag har en V90 CC idag med DropOff (två år gammalt) och det fungerar väl helt ok, det var väldigt lättvättat i början men nu tycker jag inte att jag märker någon jätteskillnad.
Det som däremot är stor skillnad på är ju det faktum att volvon har "Crystal white premium metallic" och Tesla kommer ha som sagt, svart solid.
Min lack idag är väldigt förlåtande och även fast jag har kört 9k mil, tvättat i x antal olika maskintvättar samt låtit bli tvättad av mer eller mindre begåvade tvättmänniskor så ser man inga repor, flares eller liknande. Jag har en kompis med en svart solid xc40 som har gått 1/4 av min och den ser ju redan ut som en "sliten bil", denna är dock helt orörd.
Kort och gott, har någon denna lack och har skippat allt vad skydd heter och kan berätta hur lacken mår efter ett tag? Likaså, har någon lagt på stenskottsfolie från en seriös firma/gjort något själv OCH/ELLER har behandlat med något lackskydd likt Dropoff/Ceramic pro som kanske lindrat saken?
Kanske låter som jag frågar efter flera saker på samma gång men för att summera, vad är lämpligt att göra med sin pärla nu när grundförutsättningen inte är densamma som med en vit metalliclack..?
Tacksam för alla svar
Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Moderator: Redaktion
Re: Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Supernöjd med självläkande Xpel. Vi körde Stealth för att göra bilen matt också, men finns även som klar folie som alltså inte syns. Gör att bilen håller sig ren längre, mindre asfalt och skit som fastnar och framförallt eliminerar man alla skador från stenskott. Sidorna/sparklådorna kan bli rätt blästrade på Model X annars.
Kör man klar folie kan man välja om man vill täcka in hela bilen eller bara de utsatta partierna för att hålla nere priset.
Enda nackdelen med Xpel är annars att det är rätt dyrt. Autoshield i Stockholm är mig veterligen de enda i Sverige som är auktoriserade för att lägga på Xpel. De är dock grymma att ha att göra med och har gjort ett riktigt bra jobb med vår bil.
Kör man klar folie kan man välja om man vill täcka in hela bilen eller bara de utsatta partierna för att hålla nere priset.
Enda nackdelen med Xpel är annars att det är rätt dyrt. Autoshield i Stockholm är mig veterligen de enda i Sverige som är auktoriserade för att lägga på Xpel. De är dock grymma att ha att göra med och har gjort ett riktigt bra jobb med vår bil.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Ok det låter ju praktiskt! Får man fråga vad det kostade?
Re: Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Jag har bara fått priser för en Model S men lägg på några tusingar för model X. (Från Autoshield nedan)
Nedan följer 3 st förslag på stenskottsfoliering, från standard front till heltäckt bil för din 2018 Tesla Model S.
Med ett standard alt utökat skydd får du ett vettig skydd mot vanligt förekommande road rash.
Väljer du sedan att heltäcka bilen åtnjuter du de självläkande egenskaperna maximalt. Du får en bil med mindre underhåll med ett fullgott skydd mot allt ifrån fågelspillning till tvätt repor.
I största möjliga utsträckning väljer vi att wrappa filmen över kanterna för att få en så osynlig installation som möjligt.
Vi jobbar till största del med mallar som vi skär ut in-house i vår skär-plotter i vår specialutrustade studio.
Standard Kit
Vad som idag anses vara ett standard kit innefattar Huv, Skärmar, Kofångare fram samt Speglar.
P8201Y – Full Hood, Fender and Mirror Kit 11.900:-
P8201X - Bumper Kit 7.500:-
Ordinare Pris 19.400:-
Extended Kit
Ett vettigt alternativ för utökat skydd är Standard Kit och most bang for the buck.
P8201Y – Full Hood, Fender and Mirror Kit 11.900:-
P8201X- Bumper Kit 7.500:-
P8201D - A-Pillar Kit 2.000:-
P8201AA - Rocker Panel Kit 4.750:-
P8201J – Luggage Area Kit 1.650:-
P8201A-P – Headlamp and Fog Lamp Kit 1.200:-
Ordinarie Pris 29.000:-
Heltäckt bil
P8201Y – Full Hood, Fender and Mirror Kit 11.900:-
P8201X- Bumper Kit 7.500:-
P8201U - A-Pillar and Roof Kit 4.650:-
P8201G - Door Kit 11.050:-
P8201Z - Rear Bumper Kit 5.600:-
P8201H - Rear Fender Kit 8.600:-
P8201AA – Rocker Panel Kit 4.750:-
P8201T – Trunk Lid Kit 7.400:-
Custom – Roof Kit 6.000:-
Ordinarie Pris 67.450:-
Options
Lackskydd XPEL Fusion ink 1-stegs polering 5500:-
Fälgbehandling 5995:-
Samtliga priser är inklusive moms till ordinarie pris.
Sen får Tesla Club Sweden medlemmar typ 10%
Nedan följer 3 st förslag på stenskottsfoliering, från standard front till heltäckt bil för din 2018 Tesla Model S.
Med ett standard alt utökat skydd får du ett vettig skydd mot vanligt förekommande road rash.
Väljer du sedan att heltäcka bilen åtnjuter du de självläkande egenskaperna maximalt. Du får en bil med mindre underhåll med ett fullgott skydd mot allt ifrån fågelspillning till tvätt repor.
I största möjliga utsträckning väljer vi att wrappa filmen över kanterna för att få en så osynlig installation som möjligt.
Vi jobbar till största del med mallar som vi skär ut in-house i vår skär-plotter i vår specialutrustade studio.
Standard Kit
Vad som idag anses vara ett standard kit innefattar Huv, Skärmar, Kofångare fram samt Speglar.
P8201Y – Full Hood, Fender and Mirror Kit 11.900:-
P8201X - Bumper Kit 7.500:-
Ordinare Pris 19.400:-
Extended Kit
Ett vettigt alternativ för utökat skydd är Standard Kit och most bang for the buck.
P8201Y – Full Hood, Fender and Mirror Kit 11.900:-
P8201X- Bumper Kit 7.500:-
P8201D - A-Pillar Kit 2.000:-
P8201AA - Rocker Panel Kit 4.750:-
P8201J – Luggage Area Kit 1.650:-
P8201A-P – Headlamp and Fog Lamp Kit 1.200:-
Ordinarie Pris 29.000:-
Heltäckt bil
P8201Y – Full Hood, Fender and Mirror Kit 11.900:-
P8201X- Bumper Kit 7.500:-
P8201U - A-Pillar and Roof Kit 4.650:-
P8201G - Door Kit 11.050:-
P8201Z - Rear Bumper Kit 5.600:-
P8201H - Rear Fender Kit 8.600:-
P8201AA – Rocker Panel Kit 4.750:-
P8201T – Trunk Lid Kit 7.400:-
Custom – Roof Kit 6.000:-
Ordinarie Pris 67.450:-
Options
Lackskydd XPEL Fusion ink 1-stegs polering 5500:-
Fälgbehandling 5995:-
Samtliga priser är inklusive moms till ordinarie pris.
Sen får Tesla Club Sweden medlemmar typ 10%
Re: Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Ok så pass ändå.. hmm..
Har någon erfarenhet kring solid svart Utan behandling what so ever, blir den tråkigt snabbt vid vanlig skötsel?
Säljaren på Tesla menade att Teslas lack var bättre än många andras så att jämföra ex. Volvo svart mot Tesla svart är inte rättvist.. kanske bara var säljsnack men det lär ju någon veta om man ej behandlat sin bil och brukat samt tvättat som normalt..?
Har någon erfarenhet kring solid svart Utan behandling what so ever, blir den tråkigt snabbt vid vanlig skötsel?
Säljaren på Tesla menade att Teslas lack var bättre än många andras så att jämföra ex. Volvo svart mot Tesla svart är inte rättvist.. kanske bara var säljsnack men det lär ju någon veta om man ej behandlat sin bil och brukat samt tvättat som normalt..?
Re: Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Kanske alla solidsvarta bilar är så, men min solidsvarta Model 3 är ohyggligt känslig för tvättrepor. Ingen lackbehandlig. Den är randig i direkt solljus. Körd i automatvätt, men grannens metallicsvarta Merca körd i samma tvätt ser ut inte tillnärmelsevis lika randig ut. Men ytliga tvättrepor lär väl gå att polera bort. Skyddar en lackbehandling mot tvättrepor? Ytan blir väl inte hårdare än klarlacken?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Olika lackskydd skyddar olika bra men då har man ju istället en yta som man kan polera eller bättra på utan att slita på lacken med samma metod (polering), sedanElof skrev:Kanske alla solidsvarta bilar är så, men min solidsvarta Model 3 är ohyggligt känslig för tvättrepor. Ingen lackbehandlig. Den är randig i direkt solljus. Körd i automatvätt, men grannens metallicsvarta Merca körd i samma tvätt ser ut inte tillnärmelsevis lika randig ut. Men ytliga tvättrepor lär väl gå att polera bort. Skyddar en lackbehandling mot tvättrepor? Ytan blir väl inte hårdare än klarlacken?
så är vissa lackskydd extremt hårda och tåliga medans vissa vanliga billacker är mindre hårda (som tex Teslornas har visat sig vara tyvärr) och därmed känsligare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny svart X, vad för slags skydd/folie?
Jag har en ny MX på ingång och tror att jag vill ha den mattfolierad med XPEL Stealth.
Bor i Göteborg och om jag förstått rätt så är det bara AutoShield i Stockholm och Malmö som gör detta, vad är era erfarenheter om AutoShield Malmö??
Är de lika bra och det blir samma resultat så är det lockande att åka dit då det är halva sträckan.
Har ni övriga synpunkter mottages de tacksamt
Bor i Göteborg och om jag förstått rätt så är det bara AutoShield i Stockholm och Malmö som gör detta, vad är era erfarenheter om AutoShield Malmö??
Är de lika bra och det blir samma resultat så är det lockande att åka dit då det är halva sträckan.
Har ni övriga synpunkter mottages de tacksamt
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld