Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 okt 2017 14:54

Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av Slarti »

Hej! Är det någon här som har bytt säkring för 12v uttaget i bagaget? Jag brände min när jag körde en kompressor som drar 20A, trodde det skulle gå men icke...
Ringde till Service Center och de tyckte först att jag skulle komma in men då sa jag att det är ju orimligt när jag bor uppe i Östersund. Fick då reda på att det skulle vara säkring nr F207 (om jag inte kommer ihåg fel från samtalet, vet att jag skrev ner det någonstans men hittar det ej...) i säkringsboxen som sitter bredvid gaspedalen. Jag har öppnat så att jag ser säkringsboxen men dessvärre är ju inte säkringspositionerna numrerade och jag lyckas inte hitta något schema någonstans som visar vilken numrering de har... Man blir ju inte så sugen på att testa sig fram när man sett Björns video. Finns det någon här med några tips?

MVH
Slarti
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av HX100 »

Inga tips, men är Östersund Tesla ägare också. Har inte haft behov av SC än men har undrat om inte SC i trondheim borde funka? Eller måste man ha svenska.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av macksie »

En bit ner i den här tråden finns schemaskiss för säkringarna.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&t=13783
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 okt 2017 14:54

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av Slarti »

Tusen tack!

Jo jag tror man kan åka till trondheim också, men det är ju också lite väl långt för en säkring ;)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av juristen »

Kolla manualen, där finns information både om säkringsdosornas placeringar såväl som hur de individuella säkringarna är ordnade.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 okt 2017 14:54

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av Slarti »

Jag lyckades då inte hitta något i manualen, du får gärna skicka en printscreen om du hittar något...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av juristen »

Slarti skrev:
Jag lyckades då inte hitta något i manualen, du får gärna skicka en printscreen om du hittar något...
Du har rätt, jag tänkte på manualen till model S:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... sh_5.9.pdf

Sidan 111 och framåt.

Manualen till X har visst inte denna info.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av fth »

Här är filen med information om alla säkringsboxar och säkringar i X som jag lade upp förut i tidigare nämnd tråd: Enligt denna så skall F207 vara just 20A, men din kompressor kanske drar väsentligt mer under uppstart (inte helt ovanligt)?

Om du vill ha kontinuerlig 12V så finns det annars ett uttag till vänster på förarplatsen, F111 "Trailer Brakes Controller" som jag använder till min dashcam, och andra har använt till t.ex. kylboxar, den är också på 20A. Den säkringen är lite lättare att komma åt också, jag använde sladdstumpen som medföljer dragkroken och monterade ett cigg-uttag på kontakten bakom mattan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 okt 2017 14:54

Re: Byta säkring för 12v uttaget i bagaget

Inlägg av Slarti »

Hmm nu har jag testat säkringar men inget verkar hjälpa för att få liv i 12v uttaget bak... Hittar alltså ingen trasig säkring i boxen vid gaspedalen. Vad som däremot är märkligt är att det sitter en 5A säkring istället för 15A på den säkringsplats där uttaget ska vara anslutet enligt skissen... Jag testade även att byta ut den men ingen skillnad för det... Någon som har några tips??
Skriv svar