Hundbur TIPS

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Claudio
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 maj 2019 13:03

Hundbur TIPS

Inlägg av Claudio »

Hej,

Jag är inne på att köpa min första Tesla. En model X.
Jag har en ganska stor hund, en rottweiler.
Han behöver en hundbur men jag kan inte dedikera hela bagaget till honom då jag även har ett barn eller kommer ha inom kort.

Så hundburen behöver ta upp ca 50% av bagaget då med sänk golv såklart.

Som jag förstått det finns det företag som specialbygget och jag har även varit i kontakt med olika bolaget men jag har inte fått någon vettig bild kring hur detta skulle se ut? Det enda jag sett online är att man placerar buren i mitten av bagaget vilket är rent platsmässigt helt omöjöigt för mig. Jag vill ha en bur placerad på ena sidan av bagaget.

Är det någon här som har en stor hund med bur i sin tesla X så skulle jag verkligen uppskatta bilder, tips och tricks.

Valet att köpa tesla eller inte står just och väger pga av hundburen. Jag måste få plats med bur, barnvagn och allt. Såklart.

/Claudio
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av Widolf »

Har du kollat med Robust Hundburar. De byggde en 50% bur till mig och hade redan gjort till X då, men jag är osäker på hur stor.

Bor du i närheten av södra Stockholm så kan du åka förbi så måttar de och bygger vad du vill ha.
Användarvisningsbild
bobo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2019 19:18

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av bobo »

https://hanseburen.se/hanseburen%20spec ... rates.html

Tror han finns på forumet så han dyker säkert upp i tråden snart :)


Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av Andersen »

bobo skrev:
https://hanseburen.se/hanseburen%20spec ... rates.html

Tror han finns på forumet så han dyker säkert upp i tråden snart :)


Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Jag vill precis som TS ha en bur som bara tar upp max halva bagageutrymmet. Bilderna på Hanseburens sajt säger inget alls om hur de mindre ser ut i S och X bagageutrymme...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
slamdunk
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 maj 2015 10:42

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av slamdunk »

Har själv en boxer.
Tror rotweiler i bur och barnvagn är totalt omöjligt tyvärr.
Vi skulle också ha en specialanpassad bur mern har inte blivit färdiga till det ännu.. :o
Använder en Artfex och den tar upp mer än halva utrymmet iaf. Visst med specialbyggd blir det optimerat, men hunden måste trots allt ju få plats :P

Mvh
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av TeslaX Anders »

Hej. jag är också intresserad av en bra hundbur till vår MX, 6 sätes. Tänker oss en halvbur.
Får snart hem en Border collie valp tik. Ngn som har bra tips på hundbur, fastsättning mm till just 6 sätes modellen.
Kanske måste jag köpa en Trunk shield bagagerumsavdelare(https://gs-design.eu/epages/c3deba81-d0 ... oducts/TS1) eller vad har ni för erfarenhet på forumet? Och till er som redan har köpt GS Trunk Shield-är ni nöjda?

Tacksam för hjälp.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av takarlsson »

rygg.jpg
skydd.jpg
Nöjd med min rygg. Skyddet täcker inte översta delen av mellan stolraden så Labradoren slemmar ner.
Hade en Jeppe halv bur i Dacia Duster men den var för stor för Model X.
jeppe.com
Skyddet kommer från Evannex.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av oscfor »

takarlsson skrev:
rygg.jpg
skydd.jpg
Nöjd med min rygg. Skyddet täcker inte översta delen av mellan stolraden så Labradoren slemmar ner.
Hade en Jeppe halv bur i Dacia Duster men den var för stor för Model X.
jeppe.com
Skyddet kommer från Evannex.
Är det en godkänd lösning? Måste man inte ha ett helt avskiljt utrymme för hunden?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av LarsL »

oscfor skrev:
takarlsson skrev:
rygg.jpg
skydd.jpg
Nöjd med min rygg. Skyddet täcker inte översta delen av mellan stolraden så Labradoren slemmar ner.
Hade en Jeppe halv bur i Dacia Duster men den var för stor för Model X.
jeppe.com
Skyddet kommer från Evannex.
Är det en godkänd lösning? Måste man inte ha ett helt avskiljt utrymme för hunden?
Finns väl inga sådana regler, eller har de hittat på några nya galenskaper? När jag hade hund och åkte cabbe så hade jag en sele åt hunden som sattes fast i bältet.
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av takarlsson »

Regeln är väl tillsyn och säkerhet mot inbromsning samt minimått för bur?


Hunden i bil
Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.

Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 01498.html
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Hundbur TIPS

Inlägg av AKarlsson »

Jag har en 40kgs labrador. Han får åka i en MIM L bur, den går in och vi har två barn och har alltid massa saker med oss. 6-sitsig layout.
Buren är egentligen något för liten för honom men en XL blir för stor. Vi åker inte så ofta med bur, kanske 5-6 gånger per år och han verkar trivas gott.
Hundar är ju vana vid gryt så de trivs ganska bra med att rulla ihop sig, en för stor bur är inte bra vid en krock då hunden kan flyga runt inne i buren. En rottweiler känns dock spontant som den är lite större och då blir det nog snålt med Mim L.

Dessa tycker jag verkar vettiga: http://www.alu-flex.se/
Skriv svar