Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
När man kommer ned till låga laddnivåer så blir räckvidden en gissning som inte går att lita helt på. Vid dessa fall så får man titta på ens s.k "power limit"; i S/X är det gula streck som dyker upp i instrumentpanelen i kW mätaren. Om dessa dyker upp och du har lite laddning kvar så ska du ta det riktigt försiktigt med accpedalen.
Obs! Dessa kan också dyka upp om du pressat bilen hårt ett tag, men då beror det på värme och då återhämtar den sig automatiskt om den får "hämta andan" ett tag. Dvs stå stilla eller att du kör mer normala hastigheter.
Man ska inte behöva ladda ur bilen helt för att balansera batteriet, och jag tror inte det är särkskilt bra ur batterihälsosynpunkt. Det är skillnad på balanserat batteri och okalibrerad BMS.
Obs! Dessa kan också dyka upp om du pressat bilen hårt ett tag, men då beror det på värme och då återhämtar den sig automatiskt om den får "hämta andan" ett tag. Dvs stå stilla eller att du kör mer normala hastigheter.
Man ska inte behöva ladda ur bilen helt för att balansera batteriet, och jag tror inte det är särkskilt bra ur batterihälsosynpunkt. Det är skillnad på balanserat batteri och okalibrerad BMS.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Man behöver inte ladda ur för att balansera batteriet, men man behöver ladda ur för att kalibrera BMSen... Iaf om man får lita på allas vår Björn. Är den välkalibrerad så ska man också kunna lita på km-angivelsen.Teslaspolen skrev:När man kommer ned till låga laddnivåer så blir räckvidden en gissning som inte går att lita helt på. Vid dessa fall så får man titta på ens s.k "power limit"; i S/X är det gula streck som dyker upp i instrumentpanelen i kW mätaren. Om dessa dyker upp och du har lite laddning kvar så ska du ta det riktigt försiktigt med accpedalen.
Obs! Dessa kan också dyka upp om du pressat bilen hårt ett tag, men då beror det på värme och då återhämtar den sig automatiskt om den får "hämta andan" ett tag. Dvs stå stilla eller att du kör mer normala hastigheter.
Man ska inte behöva ladda ur bilen helt för att balansera batteriet, och jag tror inte det är särkskilt bra ur batterihälsosynpunkt. Det är skillnad på balanserat batteri och okalibrerad BMS.
Gör man det enstaka gånger och inte lämnar bilen på låg SOC så tror jag inte det är någon fara alls. Problem blir det som vanligt om man lämnar bilen stående med hög eller låg SOC.
Finns ju en buffert på botten också, så även när bilen stänger ner så är ju inte batteriet tomt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Samma här. Laddar 100% en gång i kvartalet också enligt någon rekommendation (dock typ 5min innan avresa).e5m1r skrev:Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Brukar sikta på ca 10 km. Med X60 blev det ofta neråt nollan, men man laddar ju rätt långsamt när man har riktigt låg SOC.e5m1r skrev:Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
Laddar 100% varannan månad ungefär, men liksom Remuz alltid direkt innan avfärd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Brukar ofta komma in till laddningen när jag är på lägre än 10 km men ska nog ompröva det nu Så förstår fortfarande inte varför den bara dog för tidigt. Men är man early adopter får man ta såna saker.
Det sura under hela är att bilen fick 10 kortare räckvidd nu eftersom jag inte törs utnyttja allt längre.
Förstå mig rätt nu. Allt gick superbra och det enda som hände var att det kostade lite pengar och jag kom hem tre timmar senare än planerat.
En annan detalj är att jag har ett 85kwh batteri i min bil så skulle tro att den aldrig laddar fullt i alla 85 vilket borde betyda att jag kan ladda 75 fullt varje gång utan att riskera att skada batteriet.
Det sura under hela är att bilen fick 10 kortare räckvidd nu eftersom jag inte törs utnyttja allt längre.
Förstå mig rätt nu. Allt gick superbra och det enda som hände var att det kostade lite pengar och jag kom hem tre timmar senare än planerat.
En annan detalj är att jag har ett 85kwh batteri i min bil så skulle tro att den aldrig laddar fullt i alla 85 vilket borde betyda att jag kan ladda 75 fullt varje gång utan att riskera att skada batteriet.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Undrar om det kan vara en mjukvarubugg pga att du möjligen har andra celler i ditt 85 batteri än de som sitter i 75 batteriet normalt. 85 batteriet har väl också högre spänning om jag inte missminner mig. Då det sannolikt inte finns särskilt många 75:or med 85- batteri, kanske just den kombon inte är programmerad/ mappad korrekt ?
Du bör ju dock kunna ladda betydligt fortare än andra med 75 D till 100%, vilket väl är bra plåster på såren.
Du bör ju dock kunna ladda betydligt fortare än andra med 75 D till 100%, vilket väl är bra plåster på såren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Förstår inte det här problemet riktigt. Bilen borde inte behöva räkna ner från full SoC, spänningen sjunker ju med lägre SoC? 18650 celler tex opererar ju mellan 3,2 och 4,2V beroende på SoC till exempel. BMC borde kunna ge ett ganska exakt svar på SoC?
Vad menar ni med okalibrerad BMS?
Vad menar ni med okalibrerad BMS?
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Återigen... Om BMS (battery management system) är okalibrerad så kan den uppskatta att du har tex 5% kvar fast du egentligen har 0%. Det är ingen bra lösning att aldrig köra ner till låg SOC (för då kommer du aldrig kalibrera BMSen), däremot kan man som sagt ladda ur "hemma" med tryggheten av att ha en laddare att stoppa i när det behövs. Gör man detta regelbundet så slipper man (förutsatt att man inte har något annat fel) problemet med att BMSen rapporterar fel %/km.JohanL skrev:Brukar ofta komma in till laddningen när jag är på lägre än 10 km men ska nog ompröva det nu Så förstår fortfarande inte varför den bara dog för tidigt. Men är man early adopter får man ta såna saker.
Det sura under hela är att bilen fick 10 kortare räckvidd nu eftersom jag inte törs utnyttja allt längre.
Förstå mig rätt nu. Allt gick superbra och det enda som hände var att det kostade lite pengar och jag kom hem tre timmar senare än planerat.
En annan detalj är att jag har ett 85kwh batteri i min bil så skulle tro att den aldrig laddar fullt i alla 85 vilket borde betyda att jag kan ladda 75 fullt varje gång utan att riskera att skada batteriet.
Ett tecken på okalibrerad BMS är när bilen fortsätter ladda trots att man nått 100%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Jag är också intresserad av vad en okalibrerad BMS innefattar? BMS'en tror väl att det är fel laddning kvar eftersom batterierna är obalanserade? Det är ju det som jag tolkar är själva problemet vid laddning, att när en cell når 100% (tex) så tror BMS att alla ligger på 100%, vilket leder till att den tror där är mer kräm kvar totalt än det är?
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Har själv kört ner till prick '0' vid minst tre separata tillfällen och till under 10 vid ett antal fler. Allting gick utan problem. Detta var givetvis för ett antal år sedan och inte nyligen precis så det kanske finns en ändring I softwaren som ligger bakom fenomenet? Själv brukar jag numera försöka att ha tillräckligt med marginal, nu med Din upplevelse blir man om än ännu mera nojjig och vill inte riskera något.
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Nu hände det igen. Fast idag lyckades jag på riktigt rulla in till laddaren. Hade ingen energi alls när jag rullade förbi OK macken. Har kört helt efter navigatorn dessutom, den har sagt kör och ladda i Ödeshög, där ska jag ha 5% laddning kvar. Det är ungefär det som 14km är på en X 75D. Hämtade ut den från service i fredags. Börjar bli rätt less på detta.
En annan sak som jag undrar; om man ringer och väljer 1, dvs att man akut behöver hjälp är kön minst en halv timme lång.
En annan sak som jag undrar; om man ringer och väljer 1, dvs att man akut behöver hjälp är kön minst en halv timme lång.
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Segt!
Undrar om risken för sånt här ökar med ett "spärrat" större batteri. Du skrev ju tidigare att du har ett 85-batteri i din 75a. Det innebär ju att batteriet aldrig laddas till 100% och BMSen aldrig helt kalibreras. Funderade på samma problematik med min X60, hittade aldrig något svar och sedan låste jag upp det till 75a så då slutade jag fundera på det
Undrar om risken för sånt här ökar med ett "spärrat" större batteri. Du skrev ju tidigare att du har ett 85-batteri i din 75a. Det innebär ju att batteriet aldrig laddas till 100% och BMSen aldrig helt kalibreras. Funderade på samma problematik med min X60, hittade aldrig något svar och sedan låste jag upp det till 75a så då slutade jag fundera på det
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Stämmer verkligen detta? Finns det någon källa?e5m1r skrev:Dessutom så får du inte ”pusha” bilen då kan den stänga av tidigare
Bäst är och ha energimätare uppe och titta på dem sträcken som dyker upp
Pressa inte upp till sträcken ju längre ner de kommer desto närmare shutdown är du
Tycker det verkar riktigt konstigt att inte bilen kan hantera detta själv med tillräckligt stor marginal. Den har väl redan effektbegränsat på grund av låg laddning, varför har den i så fall inte effektbegränsat tillräckligt för att man ska kunna använda full gas utan att vara orolig för shutdown?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Det låter som den etablerade kunskapen hos elbils-gemensamheten. Bjørn Nyland förespråkar också alltid detta vad gällande att köra på gränsen. När man kommer såpass lågt i SoC så är det bäst att förlita sig på power limit, inte % eller km.juristen skrev:Stämmer verkligen detta? Finns det någon källa?e5m1r skrev:Dessutom så får du inte ”pusha” bilen då kan den stänga av tidigare
Bäst är och ha energimätare uppe och titta på dem sträcken som dyker upp
Pressa inte upp till sträcken ju längre ner de kommer desto närmare shutdown är du
Tycker det verkar riktigt konstigt att inte bilen kan hantera detta själv med tillräckligt stor marginal. Den har väl redan effektbegränsat på grund av låg laddning, varför har den i så fall inte effektbegränsat tillräckligt för att man ska kunna använda full gas utan att vara orolig för shutdown?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Ursäkta dum fråga men vad är powerlimit? Och var ser man den?
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!
Tror att det som avses är gula streck i högregistret på energimätaren. Precis som att regen är begränsat av gula streck i underkant när batteriet är kallt.JohanL skrev:Ursäkta dum fråga men vad är powerlimit? Och var ser man den?
Men i din bild ser det inte ut som att det är några streck där