Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Teslaspolen »

När man kommer ned till låga laddnivåer så blir räckvidden en gissning som inte går att lita helt på. Vid dessa fall så får man titta på ens s.k "power limit"; i S/X är det gula streck som dyker upp i instrumentpanelen i kW mätaren. Om dessa dyker upp och du har lite laddning kvar så ska du ta det riktigt försiktigt med accpedalen.

Obs! Dessa kan också dyka upp om du pressat bilen hårt ett tag, men då beror det på värme och då återhämtar den sig automatiskt om den får "hämta andan" ett tag. Dvs stå stilla eller att du kör mer normala hastigheter.

Man ska inte behöva ladda ur bilen helt för att balansera batteriet, och jag tror inte det är särkskilt bra ur batterihälsosynpunkt. Det är skillnad på balanserat batteri och okalibrerad BMS.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
När man kommer ned till låga laddnivåer så blir räckvidden en gissning som inte går att lita helt på. Vid dessa fall så får man titta på ens s.k "power limit"; i S/X är det gula streck som dyker upp i instrumentpanelen i kW mätaren. Om dessa dyker upp och du har lite laddning kvar så ska du ta det riktigt försiktigt med accpedalen.

Obs! Dessa kan också dyka upp om du pressat bilen hårt ett tag, men då beror det på värme och då återhämtar den sig automatiskt om den får "hämta andan" ett tag. Dvs stå stilla eller att du kör mer normala hastigheter.

Man ska inte behöva ladda ur bilen helt för att balansera batteriet, och jag tror inte det är särkskilt bra ur batterihälsosynpunkt. Det är skillnad på balanserat batteri och okalibrerad BMS.
Man behöver inte ladda ur för att balansera batteriet, men man behöver ladda ur för att kalibrera BMSen... Iaf om man får lita på allas vår Björn. Är den välkalibrerad så ska man också kunna lita på km-angivelsen.

Gör man det enstaka gånger och inte lämnar bilen på låg SOC så tror jag inte det är någon fara alls. Problem blir det som vanligt om man lämnar bilen stående med hög eller låg SOC.

Finns ju en buffert på botten också, så även när bilen stänger ner så är ju inte batteriet tomt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av e5m1r »

Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Remuz »

e5m1r skrev:
Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
Samma här. Laddar 100% en gång i kvartalet också enligt någon rekommendation (dock typ 5min innan avresa).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
Brukar sikta på ca 10 km. Med X60 blev det ofta neråt nollan, men man laddar ju rätt långsamt när man har riktigt låg SOC.

Laddar 100% varannan månad ungefär, men liksom Remuz alltid direkt innan avfärd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av JohanL »

Brukar ofta komma in till laddningen när jag är på lägre än 10 km men ska nog ompröva det nu :) Så förstår fortfarande inte varför den bara dog för tidigt. Men är man early adopter får man ta såna saker. :)

Det sura under hela är att bilen fick 10 kortare räckvidd nu eftersom jag inte törs utnyttja allt längre.

Förstå mig rätt nu. Allt gick superbra och det enda som hände var att det kostade lite pengar och jag kom hem tre timmar senare än planerat.

En annan detalj är att jag har ett 85kwh batteri i min bil så skulle tro att den aldrig laddar fullt i alla 85 vilket borde betyda att jag kan ladda 75 fullt varje gång utan att riskera att skada batteriet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Gustafsson »

Undrar om det kan vara en mjukvarubugg pga att du möjligen har andra celler i ditt 85 batteri än de som sitter i 75 batteriet normalt. 85 batteriet har väl också högre spänning om jag inte missminner mig. Då det sannolikt inte finns särskilt många 75:or med 85- batteri, kanske just den kombon inte är programmerad/ mappad korrekt ?
Du bör ju dock kunna ladda betydligt fortare än andra med 75 D till 100%, vilket väl är bra plåster på såren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av default »

Förstår inte det här problemet riktigt. Bilen borde inte behöva räkna ner från full SoC, spänningen sjunker ju med lägre SoC? 18650 celler tex opererar ju mellan 3,2 och 4,2V beroende på SoC till exempel. BMC borde kunna ge ett ganska exakt svar på SoC?

Vad menar ni med okalibrerad BMS?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Legato »

JohanL skrev:
Brukar ofta komma in till laddningen när jag är på lägre än 10 km men ska nog ompröva det nu :) Så förstår fortfarande inte varför den bara dog för tidigt. Men är man early adopter får man ta såna saker. :)

Det sura under hela är att bilen fick 10 kortare räckvidd nu eftersom jag inte törs utnyttja allt längre.

Förstå mig rätt nu. Allt gick superbra och det enda som hände var att det kostade lite pengar och jag kom hem tre timmar senare än planerat.

En annan detalj är att jag har ett 85kwh batteri i min bil så skulle tro att den aldrig laddar fullt i alla 85 vilket borde betyda att jag kan ladda 75 fullt varje gång utan att riskera att skada batteriet.
Återigen... Om BMS (battery management system) är okalibrerad så kan den uppskatta att du har tex 5% kvar fast du egentligen har 0%. Det är ingen bra lösning att aldrig köra ner till låg SOC (för då kommer du aldrig kalibrera BMSen), däremot kan man som sagt ladda ur "hemma" med tryggheten av att ha en laddare att stoppa i när det behövs. Gör man detta regelbundet så slipper man (förutsatt att man inte har något annat fel) problemet med att BMSen rapporterar fel %/km.

Ett tecken på okalibrerad BMS är när bilen fortsätter ladda trots att man nått 100%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av kenny »

Jag är också intresserad av vad en okalibrerad BMS innefattar? BMS'en tror väl att det är fel laddning kvar eftersom batterierna är obalanserade? Det är ju det som jag tolkar är själva problemet vid laddning, att när en cell når 100% (tex) så tror BMS att alla ligger på 100%, vilket leder till att den tror där är mer kräm kvar totalt än det är?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Jojo »

Har själv kört ner till prick '0' vid minst tre separata tillfällen och till under 10 vid ett antal fler. Allting gick utan problem. Detta var givetvis för ett antal år sedan och inte nyligen precis så det kanske finns en ändring I softwaren som ligger bakom fenomenet? Själv brukar jag numera försöka att ha tillräckligt med marginal, nu med Din upplevelse blir man om än ännu mera nojjig och vill inte riskera något.
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av JohanL »

Nu är min iallafall färskt nykalibrerad :lol:
906419FD-32E4-4479-B1C1-2CC831401490.jpeg
C3944925-EA9D-44FE-A51E-83FA071D2129.jpeg
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av JohanL »

Nu hände det igen. Fast idag lyckades jag på riktigt rulla in till laddaren. Hade ingen energi alls när jag rullade förbi OK macken. Har kört helt efter navigatorn dessutom, den har sagt kör och ladda i Ödeshög, där ska jag ha 5% laddning kvar. Det är ungefär det som 14km är på en X 75D. Hämtade ut den från service i fredags. Börjar bli rätt less på detta.

En annan sak som jag undrar; om man ringer och väljer 1, dvs att man akut behöver hjälp är kön minst en halv timme lång.
99842702-EA09-4244-A51E-E736206A441A.png
E1A49E16-00F3-478F-86D8-0F7F7E0DC9B9.png
Verdi

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Verdi »

Vad tråkigt. Är det nåt fel på batteriet kanske?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Legato »

Segt!

Undrar om risken för sånt här ökar med ett "spärrat" större batteri. Du skrev ju tidigare att du har ett 85-batteri i din 75a. Det innebär ju att batteriet aldrig laddas till 100% och BMSen aldrig helt kalibreras. Funderade på samma problematik med min X60, hittade aldrig något svar och sedan låste jag upp det till 75a så då slutade jag fundera på det ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av juristen »

e5m1r skrev:
Dessutom så får du inte ”pusha” bilen då kan den stänga av tidigare
Bäst är och ha energimätare uppe och titta på dem sträcken som dyker upp
Pressa inte upp till sträcken ju längre ner de kommer desto närmare shutdown är du
Stämmer verkligen detta? Finns det någon källa?

Tycker det verkar riktigt konstigt att inte bilen kan hantera detta själv med tillräckligt stor marginal. Den har väl redan effektbegränsat på grund av låg laddning, varför har den i så fall inte effektbegränsat tillräckligt för att man ska kunna använda full gas utan att vara orolig för shutdown?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av Teslaspolen »

juristen skrev:
e5m1r skrev:
Dessutom så får du inte ”pusha” bilen då kan den stänga av tidigare
Bäst är och ha energimätare uppe och titta på dem sträcken som dyker upp
Pressa inte upp till sträcken ju längre ner de kommer desto närmare shutdown är du
Stämmer verkligen detta? Finns det någon källa?

Tycker det verkar riktigt konstigt att inte bilen kan hantera detta själv med tillräckligt stor marginal. Den har väl redan effektbegränsat på grund av låg laddning, varför har den i så fall inte effektbegränsat tillräckligt för att man ska kunna använda full gas utan att vara orolig för shutdown?
Det låter som den etablerade kunskapen hos elbils-gemensamheten. Bjørn Nyland förespråkar också alltid detta vad gällande att köra på gränsen. När man kommer såpass lågt i SoC så är det bäst att förlita sig på power limit, inte % eller km.
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av JohanL »

Ursäkta dum fråga men vad är powerlimit? Och var ser man den?
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Inlägg av jonsalgerier »

JohanL skrev:
Ursäkta dum fråga men vad är powerlimit? Och var ser man den?
Tror att det som avses är gula streck i högregistret på energimätaren. Precis som att regen är begränsat av gula streck i underkant när batteriet är kallt.
Men i din bild ser det inte ut som att det är några streck där
Skriv svar