Uppvärmning batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Uppvärmning batteri

Inlägg av Hertsh »

Jag har varit elbilist ett tag och förstår att olika bilar beter sig på olika sätt. Jag har tidigare kört en i3 och nu även en Model X. På i3'an värmer luftvärmepumpen upp batterierna och de är varma efter max 20 min mitt i vintern, vilket fungerar med eller utan laddsladd i väggen. Funderar nu på hur det funkar på MX.

Noterade i går när det (i juli månad) bara var 11 grader att jag hade begränsad regen en stund i början på en körning och då började jag fundera.

I appen finns funktionen Klimat; värmer den även batterierna för lägre förbrukning när jag skall ut och köra eller styr det bara kupévärmen? Hur lång tid innan avfärd behövs det när det kallt ute (nollgradigt väder till exempel)?

Måste jag göra något annat för att konditionera batterierna? Jag har med avsikt stängt av funktionen "smart förkonditionering" för det drar mycket batteri och kommer inte funka så ofta med tanke på mitt körmönster.
MX LR (Raven) 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av Svenssons »

Förvärmning (och kylning) sköter sig själv och "smart förkonditionering" är bara dum så den ska bara stängas av.

Att värma upp 300 kg batteripacket med t.ex. 40 grader kommer att ta kanske 2-3 kWh. Skulle detta göras på 20 minuter så skulle det krävas en värmare på 6-9 kW. Model X kan värma med max 6 kW tror jag men den har också större batteripack. Man vill helst att laddningen ska avslutas precis innan man ska köra, då har laddningen värmt upp batterierna åt en. Detta är dock inget problem under sommaren. Även ifall regenerering och laddhastighet begränsas om det är 10 grader så är det bara tillfälligt och bilen kommer att förvärma batteripacken till rätt temperatur ifall man har en SuC som destination i navigeringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av [JM] »

Finns det något sätt att tvinga bilen att förvärma batteriet? (Förutom på väg in till SuC via navigatorn)
Ex. Bilen står hemma och den är kallt ute och jag vill påbörja förvärming medan jag har sladden i väggen för att maximera räckvidd.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Finns det något sätt att tvinga bilen att förvärma batteriet? (Förutom på väg in till SuC via navigatorn)
Ex. Bilen står hemma och den är kallt ute och jag vill påbörja förvärming medan jag har sladden i väggen för att maximera räckvidd.
Följande sätt värmer batteriet.
1. Ha en P modell som kan värma batteriet för bästa prestanda.
2. Navigera till en SuC, så värms batteriet på vägen dit.
3. Ladda batteriet, då värms batteriet av effektförluster.
4. Kör hårt, då värms batteriet av effektförluster.
5. Ställ bilen i varmgarage på vintern.

När jag bor på hotell på vintern, då brukar jag ladda på natten med 11kW till 90%.
När jag vaknar slår jag på laddning och kupevärmen.
Då när jag ska åka iväg så är batteriet varmt, laddat till 100% och kupén varm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av andersm »

Är det inte så att när det är riktigt kallt, så förvärms även batteriet när man startar kupevärme från appen? Har för mig att det visas en symbol i detta läge. Men tror detta bara händer vid en bit under 0 grader.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av AnteF »

andersm skrev:
Är det inte så att när det är riktigt kallt, så förvärms även batteriet när man startar kupevärme från appen? Har för mig att det visas en symbol i detta läge. Men tror detta bara händer vid en bit under 0 grader.
Korrekt, du ser en röd batterisymbol i appen när det händer. Jag tror inte nån vet exakt när det skall ske dock. Jag har sett min gå igång vid +5C men också inte gått igång vid -5. Kan väl bero på en massa parametrar. SOC, batteritemp osv gissar jag.

Är det riktigt kallt så händer det iaf och det är väl det viktigaste.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av Montjoy »

Jag läste någonstans att man kan läsa av temperaturen på batteriet. Har jag drömt detta?

Det skulle vara intressant för att bättre förstå hur det fungerar.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av Dream99 »

Om du startar förvärmning i appen, då vet ju bilen att du ska åka snart. Löser inte bilen detta själv då?
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Uppvärmning batteri

Inlägg av Johan84 »

Montjoy skrev:
Jag läste någonstans att man kan läsa av temperaturen på batteriet. Har jag drömt detta?

Det skulle vara intressant för att bättre förstå hur det fungerar.
Ja skulle väll komma i någon av de senaste uppdateringarna tror jag att jag läste på electrek, har dock inte sätt nått i min s än men hade ju varit kanon i vinter för att förstå sig på lite bättre. Har då sett en bild på hur det skulle se ut
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Skriv svar